Læsetid: 2 min.

Endnu ingen penge til USA's bilkoncerner

GM, Chrysler og Ford må holde vejret et par uger endnu. Senatet kunne i går ikke blive enige om en meget tiltrængt hjælpepakke til USA's mægtigste industri
En Cadillac fra 1959 i General Motors hovedkvarter i Detroit - Et prangende symbol på en svunden tid, hvor seks m lange biler, der kører fem km på literen var en hel verdens drøm. Nu er bla. manglende udvikling af økonomiske biler blevet branchens død.

En Cadillac fra 1959 i General Motors hovedkvarter i Detroit - Et prangende symbol på en svunden tid, hvor seks m lange biler, der kører fem km på literen var en hel verdens drøm. Nu er bla. manglende udvikling af økonomiske biler blevet branchens død.

General Motors

21. november 2008

De kom flyvende ind fra Detroit i deres private jetfly, topcheferne for USA's tre store bilkoncerner, for at ligge på knæ for den amerikanske kongres i håb om at få skatteyderpenge til deres næsten tomme pengekasser.

Men efter dramatiske forhandlinger i Washington besluttede Senatets flertalsleder, demokraten Harry Reid, og formanden for Repræsentanterne Hus, partifællen Nancy Pelosi, i går at blokere for en redningspakke til General Motors, Chrysler og Ford, udformet tidligere i går af andre kongresmedlemmer.

"Bilindustriens ledelse har ikke været i stand til at overbevise det amerikanske folk eller Kongressen om, at denne hjælpepakke vil være deres sidste," sagde Harry Reid på en pressekonference i Washington.

"Før de viser os en plan, kan vi ikke vise dem pengene," supplerede Nancy Pelosi.

Den økonomiske krise og et dramatisk faldende bilsalg har næsten tømt bilfabrikkernes pengekasser. Værst ramt er General Motors, der har månedlige regninger på minimum 11 mia. dollar at betale, og nu kun synes uger fra at løbe tør for likviditet. Kongressen har tidligere vedtaget en lånepakke på 25 mia. dollar (150 mia. kr.) til bilproducenterne ud af den store amerikanske finans-redningspakke på 700 mia. dollar (4.200 mia. kr.), men beløbet er reserveret til en indsats for omlægning til mere brændstoføkonomiske bilmodeller.

Som hjemløs i smoking

Under gårsdagens forhandlinger i Kongressen var en gruppe senatorer klar med en model, der gav grønt lys for at bruge lånepakken i stedet til at hælde i bilfabrikkernes tomme pengekasser.

I sidste øjeblik greb Reid og Pelosi ind og bremsede en afstemning om denne pakke, fordi den ikke rummer noget overlevelsesperspektiv. De to ledende demokrater vil i stedet genindkalde Kongressen i næste måned ud fra en forventning om, at GM, Chrysler og Ford inden da kan præstere en plan for overlevelse med mere perspektiv.

Det hjalp ikke ligefrem på forståelsen for bil-bosserne, at de ankom til Washington i de dyre, CO2-forurenende og brændstofslugende privatfly.

"Det er som at se en fyr dukke op i et suppekøkken i høj hat og smoking. Det gør én en lille smule mistænksom," sagde demokraten Gary Ackerman.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Steen Rasmussen

The american way of life på bissen

Hvad gør man ikke for at leve op til sit image. Selv om disse ledere er en flok storforbrugende og storsvinende bistandsklienter på tiggergang hos deres socialrådgivere, så ankommer de til Washington i høj hat og smoking. Et utroligt smukt billede på en syg kultur.

Får de pengene eller ej? Hvor syg er kulturen?

Hvad gør de for at redde kapitalismen? Sætter de den ud af kraft!

Med offentlige midler videreføres nogle af disse destruktive virksomheder deres produktion af ”dollargrin”, storsvinende monstrumer af tonstunge og overflødige symboler på en livsform, der er sin egen største fjende. Selvfølgelig gældsætter den amerikanske stat sig for at redde disse dinosaurer, og selvfølgelig må denne ekstremt destruktive form for økonomisk aktivitet reddes, ellers bliver alle de overvægtige amerikanere jo arbejdsfrie, identitetsforladte osv. Man må for alt i verden redde kapitalismen, også selv om det betyder, at den må sættes ud af kraft.

Troen er stærk. Hvad man ikke kan vide, kan man kun tro. Men det paradoks, som består i at sætte troens genstand ud af kraft for at redde den, er så eklatant, så åbenbart, at man tager sig til hovedet. Hvordan kan man være så fikseret i symbolet på noget, at man forbryder sig så grundlæggende mod alt hvad det står for, bare for at redde det. Hallo der ovre, hvad foregår der?

Her er hans første prøve, den gode Obama, her skal han sige NEJ.

Ikke fordi han er en ond liberalekstremist ... vi har jo set hvordan sådanne falder til patten, når det kniber - sætte papitalismen ud af kraft for at redde kapitalismen, men fordi der absolut ingen grund er til at redde den syge og usunde amerikanske bilproduktion.

Rundt omkring i verden er der know-how og sikkert også kapacitet til at producere fornuftige biler til det amerikanske marked.

Her er lejligheden til at sige farvel og mange tak til en arogant og usund industri ... og for amerikanerne til at blive tvunget til at købe fornuftige biler.

Består han prøven ?

Don't hold your breath !

USAs bilindustri skal aldeles ikke reddes. Den skal dø. Og genopstå som producenter af vindmøller, solpaneler, bølgebryder-maskiner, og meget andet godt, som kan hjælpe Obama med at indfri sine løfter om at begrænse USA's forurening bl.a. med CO2.

USA bilindustri har alt for længe ignoreret det forbrugerne ville have, og forsømt at udvise rettidig omhu. Den har, som industri betragtet. troet på at amerikanske forbrugerne ville have store amerikanerbiler - og først nu går det op for dem at det vil de ikke. Det vil resten af verden sådan set heller ikke - længere.

Og derfor vinder japanerne - også fordi japanerne har en tradition for at lytte til deres medarbejdere, og indarbejde gode forslag til hvordan bilerne kan forbedres, i deres tegninger mm.

Først nu er det gået op for USA's bilindustri, at det måske kunne være en god idé at gøre det samme. Og at lave de biler, forbrugerne vil have. Først nu er Ford, GM mv. begyndt at lave hybridbiler...

Så den amerikanske bilindustri skal aldeles ikke have statslig hjælp til noget som helst. Den har ikke kunnet klare sig på det frie marked...

Og derfor skal auto-workers omskoles til at lave vindmøller mv.