Læsetid: 2 min.

Opel beder om hjælp fra den tyske stat

General Motors tyske datterselskab Opel har bedt stat og delstater om en økonomisk håndsrækning. Angiveligt er behovet en milliard euro
15. november 2008

Den kriseramte tyske bilproducent Opel sendte i går et nødråb til forbundsregeringen og de fire tyske delstater, hvor Opel har bilfabrikker. De er alle blevet bedt om at stille med statsgarantier for at redde den 146 år gamle traditionsrige virksomhed.

Det oplyser Opels koncernchef, Hans Demant, til erhvervsavisen Handelsblatts netavis, og en Opel-talsmand bekræfter oplysningerne over for nyhedsbureauet AP.

Det tyske nyhedsbureau dpa skriver, at Opel har bedt om en garanti på "mindst 200 milliarder euro", og at Opels kapitalbehov ifølge branchekilder i 2009 er på omkring en milliard euro, knapt 7,5 milliarder kroner. I en kommentar siger Demant dog til nyhedsbureauet, at Opel ikke i øjeblikket har et likviditetsproblem.

Sparerunder

Det er en tilspidset krise hos det amerikanske moderselskab General Motors, som truer med at rive Opel med ned. 18.300 af Opels 27.000 ansatte arbejder på fabrikken i Rüsselsheim i delstaten Hessen, hvor den borgerlige ministerpræsident, Roland Koch, ifølge Handelsblatt er klar til at stille med 500 millioner euro (3,7 milliarder kroner) for at redde Opel.

Kilder tæt på koncernen og delstatsregeringen siger til radiostationen Hessischer Rundfunk, at den globale finanssituation hos General Motors er drastisk forværret, så Opel kan risikere at sidde tilbage med regninger, som ikke kan betales.

Opel har også bilfabrikker i delstaterne Thüringen, Nordrhein-Westfalen og Rheinland-Pfalz, og alle vegne har der de senere år været omfattende sparerunder. Så sent som i 2005 blev 9.000 Opel-ansatte fyret for at få koncernen tilbage på ret kurs. Men nu er situationen langt mere indviklet.

"Dengang kunne Opel læne sig op af storebroderen GM. I dag er der tale om en eksistentiel krise, fordi man ikke ved, om koncernen stadig findes i morgen," siger brancheeksperten Christoph Stürmer fra instituttet Global Insight til Handelsblatt Online.

Statsgaranti nødvendig

Koncernchef Demant siger til Handelsblatt, at en statsgaranti bliver nødvendig, hvis General Motors havner så meget i malstrømmen, at det går ud over datterselskabets produktion og produktudvikling.

"Vi ønsker at sikre Opels konkurrenceevne i denne globalt vanskelige situation," siger han til erhvervsavisen.

General Motors, som har været Opels moderselskab siden 1929, har i årevis kørt med store underskud i Europa og fremlagde tidligere på ugen et kvartalsregnskab med et underskud på omkring en milliard dollar (5,8 milliarder kroner). Efter minusregnskabet bad Opel forgæves forbundsregeringen om krisehjælp til den tyske bilbranche.

I går fulgte så bønnen om statsgarantier, hvis konkrete størrelse Hans Demant først vil ud med, når der er ført forhandlinger med delstaterne og forbundsregeringen.

ritzau

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu