Læsetid: 4 min.

Religion er substitut for virkelige problemer

Masser af ægyptere efterlever religionens pligter med renhed og omhu, men i virkeligheden forhindrer den forpligtelse folk i at skulle tage stilling til retfærdighed og frihed
Masser af ægyptere efterlever religionens pligter med renhed og omhu, men i virkeligheden forhindrer den forpligtelse folk i at skulle tage stilling til retfærdighed og frihed
15. november 2008

Da kulturminister Farouq Hosni sidste år angreb hijab (tørklædet), stod medlemmer af det National Demokratiske Parti (NDP) og forsvarede hijab og tildækkede kvinder med heftighed. Èn af dem blev ligefrem så ophidset, at han slyngede Farouq Hosni i hovedet, at "Du leder islam i splid," hvorpå han faldt om, bevidstløs af ophidselsen. Jeg måtte spørge mig selv: Hvis repræsentanterne for NDP forsvarer islam i sådan en udstrækning, hvorfor tænker de så overhovedet ikke på, at svindel med valgene, arrestation af uskyldige med tortur og sexuelle overgreb, samt berøvelse og forarmelse af ægypterne og alle de andre forbrydelser, som det system, de repræsenterer, begår umuligt kan stemme overens med islams principper. Det er velkendt, at mange officerer i sikkerhedstjenesten personligt går op i at efterleve religionen. De beder de fem daglige bønner, faster og drager på pilgrimsfærd til Guds hus. Men det hindrer dem ikke i at udføre deres daglige hverv med tortur, slag og elektriske stød til dem, de tilbageholder.

På samme vis har jeg en familieforbindelse til en fremtrædende person i regeringen, som er berygtet for svindel ved valgene, knægtelse af domstolenes uafhængighed. Ikke desto mindre er han samtidigt kendt i hele familien for sin dybe fromhed, og han holder sig ikke tilbage for at give sine slægtninge belæringer om den islamiske jura.

Masser af ægyptere efterlever religionens pligter med renhed og omhu, mens de udfører deres daglige gøremål på en måde, der er så langt fra religionen, som noget kan være. I ramadan sidste år publicerede avisen 'Ægypteren i dag' en glimrende undersøgelse af de offentlige sygehuse på det tidspunkt af dagen, hvor fasten bliver brudt. Den afslørede, at hovedparten af lægerne forlader de syge uden opsyn for at udføre bønnen og lovprisningerne. De mennesker, der gør dette, er ikke ignoranter, men højt uddannede læger. De anser det simpelthen bare for langt vigtigere at udføre bønnen og lovprisningerne end at passe syge mennesker, hvis liv endda kunne være i fare.

Forkvaklet religionssyn

Det er altså ikke bare et spørgsmål om dobbeltmoral eller uvidenhed. Snarere er det en forkvaklet opfattelse af religionen, der fører til en form for overfladisk religiøsitet, der træder i stedet for den virkelige religion. Denne substitutreligiøsitet er behagelig og bekvem, den kræver ikke nogen videre anstrengelse eller pris, for den fastholder religionen i følelserne og det ydre.

Et forsvar for islams sande principper - retfærdighed, frihed og lighed - er et farefuldt foretagende i Ægypten. Det vil med sikkerhed sende dig i fængsel eller berøve dig dit udkomme og drive dig fra hus og hjem. Substitutreligiøsiteten koster dig derimod ingenting; den giver dig en falsk tryghedsfølelse og tilfredshed med dig selv.

De der baserer sig på substitutreligionen, faster og beder og hilser folk med den islamiske hilsen og fordrer, at deres koner og døtre går klædt i hijab eller niqab (ansigtsslør). Undertiden deltager de også i demonstrationer imod de danske tegninger eller imod det franske forbud imod hijab, eller de skriver læserbreve til al-Ahram, hvor de fordømmer musikvideoernes nøgenhed. Hermed mener de at have udført samtlige religionens bud. De berører absolut ikke politiske emner og er ligeglade med spørgsmålet om arvefølgen [fra præsident Hosni Mubarak til hans søn Gamal. Tværtimod, nogle af dem ser intet galt i, at landet går i arv fra far til søn, som om det var en hønsefarm. Den substitutreligiøse mener grundlæggende ikke, at han har politiske rettigheder som borger. Tanken om demokrati optager ham ikke.

Substitutreligiøsiteten er en sørgelig sygdom, der har ramt egypterne og som har medført mange andre dårligdomme. Den har gjort dem modtagelige for tyranni og undertrykkelse. Og det er faktisk ikke egypternes sande natur.

Saudisk fortolkning

Udbredelsen af substitutreligiøsiteten har i virkeligheden flere årsager. Egypterne - muslimer såvel som kristne - var mindre optaget af religionens ydre side, og mere involveret i dens sande principper helt op til slutningen af 1970'erne, da Anwar Sadat begyndte at anvende religionen for at rette sin politiske vægt imod venstrefløjens opposition imod ham. Så brød den iranske revolution ud og udgjorde en trussel imod det saudiske styre, som var allieret med den [puritanske] wahhabitiske og salafitiske ideologi. I løbet af de næste tre årtier spenderede det saudiske styre milliarder af dollar for at udbrede den saudiske fortolkning af islam. Og det er den, der naturligt fører til substitutreligiøsiteten.

For enhver, der vil diskutere denne kendsgerning, må gå tilbage til den groteske selvmodsigelse mellem det indre og det ydre i det saudiske samfund. På de saudiske satellitkanaler optræder dagligt snesevis af shaykher, der taler non stop om den islamiske lære. Ikke én af dem nævner nogensinde borgerens valgret, eller undtagelsestilstanden, eller torturen og fængslingerne. Salafi-ideologien lægger hermed grunden til den substitutreligiøsitet, der frigør dig fra virkelig at skulle tage stilling til retfærdighed og frihed. Tværtimod er der mange af disse nye prædikanter, som er stolte og roser sig selv for, at det er lykkedes dem at overtale et stort antal unge piger til at gå med hijab. Som om Gud har sendt os den prægtige islam for at kvindens hår skal være tildækket og ikke for, at der skal være retfærdighed, frihed og lighed.

Mønsterborger

Det er derfor, det tyranniske system i Egypten altid vil søge at udbrede substitutreligiøsiteten. For den tyranniske hersker er den substitut-religiøse en mønsterborger. For han lever og dør krybende langs væggen. Han modsætter sig aldrig herskeren. Hans modstand begrænser sig til, hvad der sker uden for Egypten og som ikke rokker det mindste ved styret.

Engang bevirkede islam, at muslimerne regerede over verden og lærte menneskeheden om civilisationen, kunsten og videnskaben. Substitutreligiøsiteten har i stedet ført os til den foragtelige elendighed, som vi nu lever i.

Oversat af Jakob Skovgaard-Petersen. Trykt efter tilladelse fra Bookman.

Alaa al-Aswani er egyptisk forfatter. På dansk er udkommet Yacoubians hus og Chicago begge fra forlaget Hr. Ferdinand

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu