Læsetid: 5 min.

Tunnellerne under Gaza er blevet en god forretning

Alle tænkelige varer og fornødenheder fragtes gennem de mindst 100 tunneller under den egyptiske grænse
Gennem tunnellerne fra Gaza til Egypten fragtes alt muligt: Dieselbrændstof, gas, tøj, chokolade, cigaretter, kartoffelchips, kvæg, motorcykler - og hospitalspatienter. Arkiv

Gennem tunnellerne fra Gaza til Egypten fragtes alt muligt: Dieselbrændstof, gas, tøj, chokolade, cigaretter, kartoffelchips, kvæg, motorcykler - og hospitalspatienter. Arkiv

Said Khatib

Udland
10. november 2008

Når man kravler mod syd gennem den fugtige, knap en meter smalle passage, kan man kun håbe på, at de primitive træafstivninger er nok til at hindre de tykke lag af ler og sand over ens hoved i at styrte ned. Enhver, som har prøvet at smyge sig gennem snævre kulminegange, vil kunne nikke genkendende til den følelse af klaustrofobi, der griber en i Gazas smuglertunneller. Og farlig er den, denne trafik: Alene i sidste måned mistede 12 personer livet i disse gange.

For at komme ned i tunnellen må man fire sig ned i en skakt som en klodset abe, idet man forsigtigt placerer hænder og fødder på de frustrerende smalle afsatser i skaktens ligeledes træafstivede vægge. I betragtning af den akavede adgang og de trange forhold er det en overraskelse at se, at tunnellen er oplyst helt frem til destinationen: Velkommen til den underjordiske verden under Gazas grænse til Egypten!

Strøm fra kraftværket

De elektriske pærer får strøm fra lange kabler, der er forbundet direkte til Rafahs kommunale kraftværk. I skæret fra deres glød benytter 'Felix', en gemytlig, sortklædt 27-årig palæstinenser, tunnellens samtaleanlæg til at kommunikere med sin egyptiske modpart i den anden ende af tunnellen, godt en kilometer væk. Ved siden af ham snurrer den elmotor, der driver de lange stålkabler, som lige nu bruges til at fire cylindre med kogegas ind i Gaza. Alene denne formiddag er 200 af disse beholdere ankommet.

"Jeg har brugt to år på at uddanne mig til indretningsarkitekt," siger Felix. "Men jeg har fem børn at forsørge, og dette var det eneste arbejde, jeg kunne finde".

Enhver af Gazas handlende, som køber en af disse eftertragtede blå cylindre, må betale 40 dollar som bonuspræmie for den vanskelige og farlige transport, fortæller Felix' chef, Ahmed. Men i Gaza, hvor kogegas er stort set uopdrivelig, kan de lokale købmænd snildt tjene deres udlæg ind igen ved at videresælge cylindrene for over 100 dollar pr. stk.

"Alt, Gazas indbyggere køber, kommer fra disse tunneller," forklarer han.

Gennem de over 100 tunneller fragtes alle tænkelige varer og fornødenheder - fra dieselbrændstof, tøj, chokolade, cigaretter og kartoffelchips til kvæg og kinesisk fremstillede motorcykler. Det hænder også, at en hospitalspatient, som har været i Egypten for at blive behandlet, bliver kørt tilbage gennem tunnellen på en trækvogn, men i bedøvet tilstand for at undgå panikanfald under jorden

Det er tankevækkende ironisk, at det tunnelnetværk, som en FN-rapport for nylig betegnede som en "vital livline" og "den direkte følge" af den belejring, der har til formål at svække Hamas, nu ligefrem skaffer penge til den islamiske gruppes kasser.

Betaler for tilladelsen

Nogle få hundrede meter nede langs af resterne af den stålmur, som Hamas sprængte i luften i januar, tilser Karim og Eyad udgravningen af en ny og dybere sten- og cementskakt. Som de øvrige er den beskyttet mod vind og vejr under et stort telt. De to mænd, som begge er 35 år gamle, har betalt den Hamas-kontrollerede Rafah-kommune 10.000 shekel (15.000 kr.) for tilladelsen til at udgrave deres tunnel efter bystyrets nye regler.

En mager, gråbrun hest, tålmodig som få, slæber igen og igen en udtjent læderspand med mudder op fra bunden af tunnellen, alt imens egyptiske soldater holder skarpt øje med processen fra et udkigstårn lige bag grænsen. Eyad fortæller om problemerne med at finde frem til den rette linje-føring ved udboringen, således at de i den anden ende kan undgå opmærksomhed fra det egyptiske militær, der har svoret at ødelægge tunnellerne.

"Vi bruger Google Earth til at planlægge, hvor tunnellerne skal gå," siger han. "Vi er nødt til at finde et skjult sted, et forladt hus eller sådan noget."

Ved at være i stadig kontakt over mobiltelefon med en egyptisk arbejder - der bliver godt betalt, for han risikerer en fængselsstraf, hvis han bliver opdaget - og ved hjælp af en lang pæl, der kan gennembryde jordoverfladen, markerer tunnelarbejderne, hvor langt de er nået.

"Så fortæller han os, om det er det rette sted, eller om vi skal bevæge os lidt til højre eller venstre eller flytte os 50 meter."

Rafahs borgmester, Issa al-Nashar, fortæller, at det nye tunnelsystem, som Hamas har taget kontrol med, allerede har resulteret i 'registrering' - og beskatning - af omkring halvdelen af de 400 tunneller i Gaza, som tilsammen menes at beskæftige over 6.000 arbejdere. Hamas begyndte at inspicere tunnellerne i sidste måned og har også udarbejdet aftaler, der pålægger ejerne at sørge for kompensation til skadede eller dræbte.

Tunnellerne er uundgåelige, påtvunget os af belejringen, siger al-Nashar og tilføjer:

"Så snart grænseovergangene igen bliver åbnet, vil de alle blive ødelagt."

Big business

Han insisterer på, at Hamas ikke kræver nogen afgift for selve smuglervarerne, men indrømmer dog, at "dette måske kan blive aktuelt i fremtiden".

Tunnellerne er nemlig blevet big business. Karim, der engang arbejdede inden for byggebranchen i Israel, fortæller, at omkostningerne ved hans tunnel er løbet op i omkring 70.000 dollar.

"Jeg solgte min bil, min kones smykker, alting, bare for at betale for den."

Men han håber på at tjene mellem 10.000 og 50.000 dollar om måneden, når den engang fungerer helt, hvoraf han dog vil skulle betale de 20 arbejdere, han regner med at ansætte. Ahmed, der er leder for en af de andre tunneller, siger, at tunneller, der allerede er i funktion, bliver købt og solgt for priser op til 150.000 dollar.

Selv om tunnellerne fungerer åbent på den palæstinensiske side, vil ingen af tunneloperatørerne oplyse deres fulde navn.

"Hvis vi tog til Egypten, kunne vi blive arresteret," forklarer Karim.

Israel er overbevist om, at Hamas bringer våben ind i Gaza gennem nogle af de mere diskrete tunneller, som bevægelsen kontrollerer, men Karim hævder, at han ikke forventer at blive bedt om at smugle våben.

"Der er ikke noget marked for våben," insisterer han. "Der er våbenhvile med Israel, der kæmpes ikke længere mellem Hamas og Fatah, og der er allerede rigeligt med våben i Gaza."

Karim, der læste til læge i Rumænien før den anden intifada, indtil han løb tør for penge, indrømmer, at han hellere ville arbejde med noget andet - noget, som ikke koster snesevis af mennesker livet bare i år. Idet han kigger ned gennem den smalle passage tilføjer han:

"Måske graver jeg i virkeligheden min egen grav."

© The Independent og InformationOversat af Katrine Tilgaard Petersen og Niels Ivar Larsen

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her