Læsetid: 4 min.

Gratis medicin for afrikansk loyalitet

10.000 børn i fire udviklingslande vil få gratis insulin af Novo Nordisk, indtil børnene eller regeringerne selv kan betale. Liv bliver reddet af gratis donationer i den tredje verden, men skrøbelig sundhedssystemer er i fare, når medicinalfirmaer kaprer kundeloyalitet i børnehøjde
Novo Nordisk giver gratis insulin til diabetesramte børn i fire afrikanske lande. Et program, der utvivlsom vil redde mage liv, men kritikere mener samtidig, at det underminerer staternes evne til selv at håndtere deres problemer - og blokerer konkurrencen på de afrikankse markeder.

Novo Nordisk giver gratis insulin til diabetesramte børn i fire afrikanske lande. Et program, der utvivlsom vil redde mage liv, men kritikere mener samtidig, at det underminerer staternes evne til selv at håndtere deres problemer - og blokerer konkurrencen på de afrikankse markeder.

5. december 2008

"Jeg blev rædselsslagen, og så kollapsede jeg."

Med lav stemme fortæller den unge zimbabwaner, Stewart Tembo om, da han som 18-årig fik diagnosen diabetes 1. Så fik han insulin. Indtil hans far døde, og der ikke længere var en indtægt, der kunne betale hans medicin.

Fra et podie i rampelyset på Hotel Bel Ami i Paris fokuserer Stewart Tembo lidt genert på et punkt under loftet, mens han fortæller sin historie, der skal vise mennesket bag sygdommen for 35 internationale journalister.

"Intet barn bør dø af diabetes," lyder slaglinierne over tre widescreens til Novo Nordisk-pressekonference.

En sygdom, der dræber et menneske hvert 10 sekund. Som rammer 70.000 børn i udviklingslande. Og det er uden dem, der dør, inden de fylder et år og derfor aldrig får en diagnose.

Fra 2009 donerer Novo Nordisk derfor gratis insulin til diabetesbørn i Uganda, Tanzania, Guinea og den DR Congo. Første hug er 150 millioner kroner til udvikling af distributionskanaler og undervisning af sundhedspersonale, så børnene diagnosticeres, behandles og overvåges under behandlingen.

"I dag har vi viden, insulin, ansvaret og pligten til at handle for forandring," lyder det fra podiet fra administrerende direktør for Novo Nordisk, Lars Rebien Sørensen.

Novo Nordisks holistiske børneprogram, der på sigt skal iværksættes i 10 lande, er medicinalvirksomhedens nyeste initiativ udi social ansvarlighed.

"Vi vil give børn i Afrika en fremtid," siger Lars Rebien Sørensen.

Spredte klapsalver lyder fra pressen og en håndfuld afrikanske læger, som Novo Nordisk har inviteret til lanceringen af Changing the future for children with diabetes.

Parallelsystemer

I WHO er projektkoordinator David Beran fra programmet, Access2Insulin, skeptisk over for donationer af gratis insulin.

"Hvis man skaber et parallelsystem til det eksisterende sundhedssystem, så risikerer man at udhule det. Når børnene engang selv skal betale for deres insulin, så er insulinen ikke en del af sundhedsministeriets budget, og så mangler det insulin til flere tusind mennesker. Det handler om at lave en løsning, der styrker det igangværende system," siger David Beran.

"I Nicaragua har vi arbejdet tæt med ngo'er, der laver nationale diabetesorganisationer, undervisningsmaterialer og støttegrupper i dag. Det handler jo om, at hvis vi ikke kan være der for dem i morgen, så skal de kunne klare sig selv," siger David Beran.

"Vi er på det rene med, at de parallelle sundhedssystemer er problematiske," siger administrerende direktør for Novo Nordisk, Lars Rebien Sørensen, men han har ikke en klar løsning endnu, blot en ambition.

"I Tanzania bestiller man lægemidler til centrale lagre, hvorfra de desværre ofte ligger til holdbarheden udløber eller forsvinder fra på mystisk vis. Min ambition er, at vi kan lære myndighederne administrativ snilde, så regeringer kan få øjnene op for, at hvis insulin kan distribueres effektivt, så kan vacciner også. Distribution af diabetes kan bruges som modeludvikling," siger Lars Rebien Sørensen.

Der skal etableres distributionskanaler i Afrika, Centralamerika og Sydøstasien, så insulinen kan følges fra fabrik til patient. Spørgsmålet er, om Novo Nordisk er villige til at lade konkurrenterne bruge deres distributionskanaler?

"Man får ikke industrien til at gøre ret meget, hvis alle konkurrenter skal sætte sig sammen og smide en halvtredser på bordet. Det er svært at motivere sig selv til. Vores konkurrenter kommer allerede med børnediabetes-programmer gennem International Diabetes Federation. Vi har valgt en anden model og sagt, at hvis det her skal virke, så vil vi gerne følge det helt til patienten."

Spillet alle vinder

Profitten ved at sælge insulin i udviklingslande er i forvejen minimal for Novo Nordisk, fordi de som erklæret prispolitik sælger insulinen til 20 pct. af, hvad den koster i verdens udviklede lande.

Efter børneprogrammets første fem år skal de ansvarlige regeringer presses til at løfte opgaven, men projektet er i princippet endeløst, siger Lars Rebien Sørensen efter pressekonferencen og anerkender, at han har påtaget sig en lang leveringsforpligtelse.

"Hvis vi først giver gratis insulin til børn, er vi jo nødt til at blive ved."

- Er det en garanti?

"Ja, børn dør jo, hvis vi holder op med at levere varen. I mange år har vi kun doneret gratis insulin i tilfælde af katastrofer eller under krig. Det er altså ikke vores opgave, men vi gør det, fordi børn er den mest sårbare gruppe. De kan ikke tjene penge til deres egen medicin."

- Hvilke økonomiske resultater forventer I på sigt?

"Der er mange, der gerne vil arbejde for en socialt ansvarlig virksomhed. Læger, sygeplejersker og patienter i hele verden vil være mere motiveret over for Novo Nordisk, fordi de kender os og vores værdier. Vi kan så håbe på, at der kommer en økonomi, der har råd til nogle af vores mere avancerede produkter, så vi kan tjene nogle penge.

- I regner vel også med, at børnene forbliver loyale over for Novo, når de selv kan betale?

"...eller hvis man ved, at ens læge eller sygeplejerske er uddannet af et bestemt firma? Vi ved, at der er en stor grad af loyalitet over for produkterne inden for vores branche. Hvis først man starter på et produkt, så bliver man på det."

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu