Nyhed
Læsetid: 2 min.

Fransk hjælp til bilindustri splitter EU

Tjekkiet beskylder Frankrig for at sætte EU's grundlæggende principper over styr efter, at præsident Sarkozy har annonceret en milliardplan, der skal rede landets bilindustri. EU-Kommissionen vil nu undersøge om den franske plan strider mod EU's regler
Den franske præsident, Nicolas Sarkozy, lover hjælp til den franske bilindustri, hvis den undlader at lukke fabrikker og fyre folk. Løftet kommer efter, at Peugeot Citroën har annonceret, at 11.000 medarbejdere skal forlade virksomheden.

Den franske præsident, Nicolas Sarkozy, lover hjælp til den franske bilindustri, hvis den undlader at lukke fabrikker og fyre folk. Løftet kommer efter, at Peugeot Citroën har annonceret, at 11.000 medarbejdere skal forlade virksomheden.

Udland
13. februar 2009

På tv, foran 15 millioner franske tv-seere, sagde præsident Nicolas Sarkozy for en uge siden, at franske bilproducenter burde lukke deres produktion ned i nye EU-lande som Tjekkiet og flytte den tilbage til Frankrig for at beskytte franske job i finanskrisen.

Få dage efter, var Frankrig i chok over meldingen fra Peugeot Citroën om, at bilfabrikanten så sig nødsaget til at drosle sine aktiviteter kraftigt ned og skære 11.000 jobs væk på dens fabrikker verden over. Det havde Sarkozy også en fransk løsning på.

"Undlader I at skære stillinger og lukke fabrikker her i Frankrig, og nøjes med at gøre det i udlandet, vanker der en økonomiske bonus på seks milliarder euro," lød det fristende tilbud fra den franske præsident til den nødlidende franske bilindustri.

Skader traktat

Det fik tirsdag Tjekkiets premierminister, Mirek Topolánek, der også lige nu er formand for EU til at hidse sig op og beskylde Sarkozy for at opføre sig både protektionistisk og egoistisk til skade for EU's lande, der alle lider økonomisk i finanskrisen.

"Der er visse lande, der skæmmer det europæiske monetære projekt med deres afsporede og tåbelige reaktioner på finanskrisen," lød ordene fra den tjekkiske premierminister med tydelig henvisning til Frankrigs protektionistiske planer om at støtte sin bilindustri på trods af EU's grundlæggende principper om ikke at yde statsstøtte inden for unionen og forvride konkurrencen mellem medlemslandene.

Topolánek pointerede også, at Sarkozy - fra et EU-politisk synspunkt - havde valgt det værst tænkelige tidspunkt at fremsætte sin nødhjælpsplan, fordi EU lige nu kæmper med at få ratificeret Lissabon-traktaten i alle medlemslandene inden den nuværende EU-kommissions mandat udløber ved årets udgang.

"Det er ufatteligt, men ok hvis han har i sinde at sætte Lissabon-traktaten over styr, kunne han ikke have valgt et bedre tidspunkt, at sige som han gør," lød det fra Topolánek, der - mener iagttager af tjekkisk politik - i den forbindelse især tænkte på de ekstra problemer, han nu selv får, når han i den kommende tid skal overbevise de tjekkiske vælgere om Lissabon-traktatens fordele. Tjekkiet har nemlig endnu ikke ratificeret Lissabon-traktaten.

I går svarede flere franske politikere så igen på kritikken.

"Det her er ikke protektionisme. Det kaldes at forsvare sine jobs og sin industri. Jeg vil mene, det er det mindste vælgerne kan forvente af deres regering," sagde den franske EU-minister, Bruno Le Maire, på et pressemøde. Den franske finansminister, Christine Lagarde, var endnu mere direkte i sin reaktion.

"Hvis bilproducenter ikke klarer sig godt i deres hjemland, så klarer de sig heller ikke godt i Tjekkiet," sagde hun skarpt.

Fra EU-Kommissionen i Bruxelles kom der i går flere tilkendegivelser om, at man her mener Frankrig med sin nødhjælp til bilindustrien underminerer reglerne for EU's indre marked. Den engelske avis Birmingham Post kunne citere en højtstående embedsmand for at sige, at kommissionen har alvorlige betænkeligheder ved den franske plan og, at kommissionens jurister nu bliver nødt til at se planens detaljer grundigt igennem for at vurdere om den overhovedet kan godkendes.

Bruno Le Marie svarede med det samme og kaldte kommissionens betænkeligheder for overdrevne.

"Alle europæiske lande der befinder sig i krisen introducerer lignende økonomisk nødhjælpspakker for at undgå, at deres arbejdsløshed ikke kommer ud af kontrol og for at forhindre, at deres industri ikke bliver alt for svækket."

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her