Læsetid: 5 min.

Golfkrigens vinder bliver ofret

Bilindustrien i USA er i dyb krise, og senest har den bedt om næsten 40 milliarder dollar i økonomisk hjælp. Til gengæld lover bilindustrien i USA at tilpasse sig fremtiden. Det kan betyde et farvel til Hummeren, de senere års mest udskældte bil
Bilindustrien i USA er i dyb krise, og senest har den bedt om næsten 40 milliarder dollar i økonomisk hjælp. Til gengæld lover bilindustrien i USA at tilpasse sig fremtiden. Det kan betyde et farvel til Hummeren, de senere års mest udskældte bil
19. februar 2009

39 milliarder dollar i stedet for, som først forventet, 14 milliarder dollar. Sådan lød nødråbet fra bilproducenterne General Motors (GM) og Chrysler, da de to, der henholdsvis er USA's største og tredjestørste bilproducent, tirsdag fortalte kongressen, hvor mange penge de har brug for, hvis de skal undgå at dreje nøglen om og fyre mere end 400.000 medarbejdere.

"Får vi økonomisk støtte fra staten, garanterer vi til gengæld, at vi effektiviserer og reorganiserer vores produktion, så vi ikke får brug for mere hjælp i fremtiden," sagde en tydeligt brødbetynget Rick Wagoner, adm. direktør for GM, da han live på tv præsenterede branchens behov for økonomisk hjælp, der er steget dramatisk, siden den amerikanske bilindustri i december i første omgang fik bevilget lån til en værdi af næsten 14 milliarder dollar.

For at overbevise kongressen om sin troværdighed lægger GM og Chrysler nu op til en af de største spare-runder i industrihistorien.

GM vil afskedige omkring 50.000 af virksomhedens 244.000 medarbejdere. Samtidig vil den store bilproducent lukke fem af sine 38 fabrikker i USA og halvere antallet af bilmærker, den producere så GM fremover kun sender Buick, GMC, Chevrolet og Cadillac på gaden. Mens det altså ser ud til, at legendariske Cadillac får lov til at overleve, tyder det derimod på, at krisen i den amerikanske bilindustri kommer til at betyde et farvel til et andet på en gang berømt og berygtet ikon i den amerikanske bils historie: Hummeren.

Som ingen anden

Den fire-kilometer-på-literen benzinslugende bil, der i dag i står tilbage som et af de stærkeste symboler på de co2-overforbrugende klimaødelæggende år under George W. Bush.

Præsident George W. Bush fik gennemført lettelser af bilafgifterne på de mest energiforbrugende biler, der betød, at prisen på en Hummer fra den ene dag til den anden faldt med 12.000 dollar. Det fik salget af Hummere til at eksplodere i USA, og med det fulgte en efterspørgsel i resten af verden, som toppede i 2006, da der verden over blev solgt 71.524 modeller af bilen, der har haft sloganet like nothing else.

Hummeren så dagens lys tilbage i 1983, da det amerikanske militær bad GM om at designe en afløser for Jeepen, der efter at have tjent på slagmarkerne i Europa, Korea og Vietnam ikke var driftsikker nok længere.

Med sit ændrede tyngdepunkt, trukket tilbage mod midten af bilen, og sine enestående terrængående evner, blev Hummeren med det samme en stor succes både i den amerikanske hær og i marinekorpset. Og da de gullige billeder fra den første Golfkrig flimrede over alverdens tv-skærme i 1991, stod Hummeren skarpest i mange af dem. Maskulin som en knytnæve i ansigtet og stout som et stykke Mount Rushmore-klippe transporterede den tropperne rundt i ørkenen og banede vejen for sejren.

Hyldet som en krigshelt blev Hummeren også i medierne, og da krigen var forbi, kulminerende det med et billede på forsiden af Washington Post under overskriften 'Bilen, der vandt krigen'.

Slagmarks-chic

Fra den dag blev bilen, der vandt krigen, også civilist. Den første civile køber var ingen ringere end Arnold Schwarzenegger, der dengang - på toppen af sin skuespilskarriere efter Terminator-filmene - var på udkig efter et unikum af en hård potensforlænger. Da Schwarzeneggers kone, modebevidste Maria Schriver, så Hummeren trille op ad indkørslen, slog hun, ifølge en nær veninde, tilfreds hænderne sammen og kaldte den for slagmarks-chic.

Snart efter startede GM en egentlig produktion af Hummeren til almindelige bilkøbere. Terminators bil blev fra dag ét en succes blandt berømtheder, der enten befandt sig på kanten af mainstream eller levede af at være uden for det gode selskab. De nye kendte Hummer-ejere var folk som Playboy grundlæggeren Hugh Hefner, guitaristen Richie Sambora og især hiphopens stjerner.

My Hummer roll up / Evacuating strapped soldiers / Inside strategy / Manifestin' military styles, rapper 2Pac, en af hiphopens største talenter nogensinde, på sit nummer Don't Sleep, og i videoen til hittet Wanksta kører en anden af genrens superstjerner, 50 Cent, rundt i en Hummer sammen med en let påklædt skønhed og gør nar af mindre biler.

Et statussymbol blev født i de år. Et symbol, der bedre end noget andet signalerede tidens paradoksale introverte samfundssind, som i 'jeg har masser af overskud, men jeg er ligeglad, og det rager mig ikke, hvad I mener om det'.

Hummeren blev en succes og mainstream, fordi den blev kørt af folk, der ikke var mainstream. Men mens intet kunne flytte Hummeren, når den først stod fast, begyndte verden langsomt at ændre sig omkring benzinslugeren over alle benzinslugere.

Klima kom øverst på dagsordnen. Og prisen på olie og benzin steg til et niveau, der gjorde ondt på selv velhavende bilejere.

Fra helt til forbryder

I Californien - hvor Arnold Schwarzenegger nu gav den i rollen som guvernør - blev der meldt om såkaldt økoterror. Episoder, hvor store energikrævende biler blev udsat for hærværk af folk, der var rasende over bilernes mange stop ved tankstationerne og få kilometer på literen. Som den i bogstaveligste forstand største bil af alle var Hummeren naturligvis det mest oplagte mål for økoterror og senere kritikere af alt fra klimaforandringer til overforbrug.

I Schwarzeneggers guvernørbolig i Sacramento kunne man godt se, hvor det bar hen, og i ly af natten solgte Schwarzenegger sin Hummer, og om morgnen var han - sammen med resten af den toneangivende købestærke verden - grøn.

Pludselig ville ingen hverken eje eller have den benzinslugende kolos på fire hjul, og GM's salg gik helt i stå. I 2008 faldt salget med 50 procent, og kun efterspørgslen blandt nyrige russere holdt Hummer-samlebåndet i gang. Krigshelten var blevet til en krigsforbryder.

GM's største problem er, at virksomheden ikke har en biltype, der passer til tidens grønne bevidsthed, men om Hummeren nu helt forsvinder, er endnu ikke sikkert. GM har meldt ud, at de vil sælge Hummeren, men også at de i sidste ende er klar til at lukke ned for produktionen, hvis der ingen køber er. Og det er de fleste analytikere enige om, at der ikke er.

Analytikere peger på, at det vil være en bedrift af de helt store, hvis GM kan overbevise en køber om, at Hummeren er et attraktivt køb i en tid, hvor bilejeres højeste prioritet er flest mulige grønne og energibesparende kilometer på literen.

Det næste spørgsmål er så, om det er nok for USA's største bilproducent, GM, at få produktionen af Hummeren ud af virksomhedens portefølje.

Japanske Toyota overhalede for kort tid siden GM, som verdens største bilproducent, og flere analytikere peger på, at GM, lige som Toyota gør det, bliver nødt til koncentrere sig om endnu færre mærker.

"Et masseprodukt og et luksusprodukt er det optimale, og GM skal skære mere end ind til benet, hvis virksomheden skal have en chance i den internationale konkurrence. Det har Toyota vist," siger Karl Brauer, chefredaktør for bilrådgivnings-siden edmunds.com, til New York Times og tilføjer, at netop det bliver svært for en virksomhed, der fra starten af har haft 'en bil til enhver pengepung og et hvert formål' som sit motto.

Senest den 31. marts afgør en særlig styregruppe under præsident Obama om GM og Chrysler har effektiviseret og omstillet sig tilstrækkeligt til, at de kan få økonomisk støtte.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

"Får vi økonomisk støtte fra staten, garanterer vi til gengæld, at vi effektiviserer og reorganiserer vores produktion, så vi ikke får brug for mere hjælp i fremtiden,"

Ja-ja, - de mener det skam alvorligt ... de vil fyre 50.000 medarbejdere, alene hos GM!

Hvorfor består de store direktørers bevis på handlekraft altid i, at man fyrer en masse menige medarbejdere?

Bliver bilerne mere energivenlige af det?

I forbindelse med oliekrisen i starten af 70'erne blev USA's bilindustri pålagt at lave mindre benzinslugende biler, men alt hvad man gjorde var, at skære lidt i hestekræfterne ... bilerne vejede stadig 1,5 -2 tons.

Og hvad rager det os i Europa? Tjahh, - folk ser jo film, og moden med at der skal stå en off-roader nedenfor opgangen i bymidten, som bruges til at køre til den anden ende af byen, på asfalterede veje, med 1,1 person i gennemsnit per transport, er jo nok kommet et eller andet sted fra .... Hollywood?!

Søren Kristensen

Golfkrigen gav os Hummeren, ligesom erobringen af Månen resulterede i Teflon. Det skal blive spændende at se hvad erobringen af Afghanistan bringer af nye landvindinger. Solbriller med zoom?

Derudover bør GM, Chrysler og alle andre bilfabrikanter verden over, der ønsker statshjælp, tvinges til miljørigtig forskning og produktion. Det hjælper ikke meget at stoppe produktionen af Hummers, hvis folk så bare køber den næststørste model. Det, der skal til, er en holdningsændring til de store lokummer - og der har underholdnings- og kultur-industrien også en rolle at spille. Det skal være utrendyt at køre i store biler. Og drop så også lige den der med "mit barn skal være sikker - derfor kører jeg 4x4" - hvis alle tænker sådan, hvem er så mere sikker? Næppe cyklister, fodgængere og de ulykkelige sjæle, der ikke har råd til benzinslugeren.

Absolut enig, kære Peter Brix, men USAs problem er jo, at der allerede er sket et holdningsskred blandt kunderne, som køber flere og flere (efter deres målestok) små japsere, taiwanesere, osv.

Og på trods af, at den udvikling har været stigende ihvertfald de seneste 8-10 år, så bliver der stadig ikke udviklet fornuftige biler hos GM, etc.

Mon ikke det er lidt ligesom den nuværende regerings modstand mod alt hvad der hed alternative energi og vindmøller da de trådte til - det er venstreorienteret, ergo vil man ikke røre ved det ... ligegyldigt hvor meget fornuft og hvor mange penge der er i idéen!