Læsetid: 8 min.

'I kender ikke Hamas' sande ansigt'

Systematisk forfølgelse af politiske modstandere blev hverdag, da Hamas i 2007 tog magten i Gaza. 'Den sorte døds land' kalder en eksileret Fatah-mand landstriben, hvor han var fanget i femten måneder
Systematisk forfølgelse af politiske modstandere blev hverdag, da Hamas i 2007 tog magten i Gaza. 'Den sorte døds land' kalder en eksileret Fatah-mand landstriben, hvor han var fanget i femten måneder
5. februar 2009

Hadi befinder sig et sted på Sjælland. Hvor præcist vil han ikke have oplyst. Han er bange for, at Hamas-sympatisører i Danmark vil skade ham.

Han er palæstinenser og et prominent medlem af Fatah, den sekulære politiske bevægelse, som Hamas i 2007 tog magten fra i en borgerkrig i Gaza. Halvandet år senere er der endnu engang krig i den tynde landstribe, denne gang mellem Hamas og Israel.

Hadi bladrer gennem billeder af civile med iturevne lemmer på sin computer. ’Her er resultatet af Hamas’ raketter mod Israel’, siger han. ’Hamas bekymrer sig ikke om palæstinenserne. De bekymrer sig kun om deres egen magt’.

Irans legetøj

Hadi slap ud af Gaza efter 15 måneders ufrivilligt ophold. Han var på familiebesøg i Gaza By, da Hamas tog magten fra Fatah i en kort, men blodig borgerkrig. Israel lukkede grænsen som reaktion. Hamas tillod kun sine egne medlemmer at rejse ud via Egypten.

Gennem en ihærdig indsats og med hjælp fra adskillige internationale organer lykkedes det endelig at komme til Italien, hvor han studerer, i september 2008.

I løbet af sin tid i Gaza oplevede Hadi en borgerkrig og en efterfølgende talebanisering af det offentlige rum. ’På kommunekontorerne behandlede de kun mænd med skæg’, fortæller han.

Fatah-medlemmer som han selv blev systematisk forfulgt. Mange blev arresteret, tortureret og dræbt. Israels blokade skabte mangel på basale fødevarer, vand og elektricitet. Den smule, der kom igennem, beholdt Hamas, siger Hadi.

’I Europa kender I ikke Hamas’ sande ansigt. Hamas dræber palæstinensere. De kæmper ikke for Palæstina, men for ét stort muslimsk kalifat. De er Irans legetøj’.

Juni 2007

Første dag tilbage i Gaza. Hadi besøger sin familie. Han bor normalt i Torino i Italien. Han har fået et stipendiat, så han kan studere Verdenskulturarv på universitetet i den norditalienske industriby.

Samme dag holder Fatah-bevægelsen, som leder den palæstinensiske regeringskoalition, en konference i Gaza City. Hadi deltager. Fatahs partiformand og de palæstinensiske territoriers selvstyrepræsident, Mahmoud Abbas, er i forhandlinger med den israelske premierminister Ehud Olmert om en endelig tostatsløsning på den 60 år lange konflikt mellem israelske jøder og arabiske palæstinensere i Israel/Palæstina.

Regeringskoalitionens andet parti, den islamistiske bevægelse Hamas, opruster til et opgør med Fatah om magten i Gaza. Kampene begynder samme uge. Fatah-formand Mahmoud Abbas trækker organisationens militære styrker ud af Gaza og opfordrer internationale styrker i Gaza til at gøre det samme. Det er nu kun det palæstinensiske selvstyremyndigheds styrker, der kæmper imod Hamas.

I løbet af en uges kampe dræber Hamas flere hundrede Fatah-medlemmer. Andre tilfangetages og tortureres. En mand kastes levende ud fra 16. etage i en kommunal bygning. Hans fald optages af et kamera på gadeplan.

Hadi er bange. En del venner og et familiemedlem er blevet dræbt af Hamas. I den kommende tid sover han ikke hjemme. Efter deres militære sejr sender Hamas grupper ud og natten for at arrestere flere Fatah-medlemmer.

Juli 2007 – juni 2008

Et års ufrivilligt fangenskab i Gaza. Israel har lukket grænsen til Gaza som reaktion på Hamas’ magtovertagelse. Fra og med sommeren 2007 er det ikke længere muligt at rejse ind i Israel fra Gaza. Ikke engang for at komme til Vestbredden, hvor Fatah stadig har magten.

Hadi oplever, hvordan landstriben talebaniseres skridt for skridt. På kommunekontorerne vil de ikke behandle hans sag, fordi han ikke har skæg. Al Qaeda-grupper konsoliderer sig ifølge Hadi i Gaza i løbet af denne periode.

Indespærringen er frustrerende. For at få luft for sin vrede begynder Hadi at skrive en rapport om forholdene i Gaza efter juni 2007. Han kalder rapporten Gaza: Land of Black Death where Hamas Exist.

Hadi sender rapporten ud af Gaza, til Vestbredden og til europæiske organisationer, bl.a. i Italien. Den bærer ikke hans navn, men et pseudonym. Det viser sig at være en klog beslutning, da Hamas efterfølgende indleder en eftersøgning af rapportens bagmand.

Juni - juli 2008

Stadig i Gaza. Hadi skal tilbage til Italien og studere videre. Ellers udløber hans stipendium. Men Israel holder fortsat grænsen lukket.

Hadi beslutter sig i stedet for at forsøge at krydse grænseovergangen ved Rafah, der grænser op til Egypten. Derfra vil han rejse videre til Italien.

Hadi tager til en by i det sydlige Gaza, som ligger tæt på Rafah. Han får besked på at vente i et værelse i en offentlig bygning, hvor Hamas udsteder udrejsetilladelser. Om en time får du din tilladelse, lyder beskeden.

Hadi venter en, to, tre, fire timer. Undervejs passerer Hamas-medlemmer ham i køen og får ordnet deres papirer. Til sidst kommer en ansat og fortæller Hadi, at han alligevel ikke kan rejse ud af Gaza nu.

En måned senere prøver Hadi igen på samme kontor. Denne gang er der 2000 andre, der venter på at komme ud. De fleste er unge mænd og kvinder, der studerer i udlandet ligesom han.

Hadi og de andre venter i tre døgn. Forgæves. I stedet for at udstede udrejsetilladelser arresterer Hamas mange af de ventende klokken 4 om natten. De udsættes ifølge Hadi for tortur.

Hadi forsøger at krydse grænsen ved Rafah en sidste gang. Sammen med en gruppe skjuler han sig i en bus i håb om at krydse grænsen uset. De venter i bussen fra kl. 6 om aftenen til kl. 1 om natten 31 timer senere. På det tidspunkt opgiver buschaufføren at få tilladelse til at krydse grænsen.

Juli 2008

Et bombeattentat dræber fem Hamas-ledere. Hamas mistænker Fatah for at stå bag. Kort tid efter arresterer de Hadi, der som Fatah-leder i en bestemt del af Gaza, bliver udpeget som ansvarlig.

I fængslet er tortur en del af hverdagen. Hadi bliver slået over hele kroppen og i ansigtet. Hans hænder bindes fast med reb over hans hoved tre dage i træk, så kroppen udsættes for vedvarende stræk og han ikke kan sætte sig ned. Der bliver skiftesvist hældt kogende og iskoldt vand på hans krop.

Kort før sin løsladelse skyder Hamas-folk Hadi i foden. Han er heldig. Andre bliver skudt i knæskallen og er handicappede for livet. Han kan stadig gå.

Juli-september 2008

Efter sin fængsling indleder Hadi et sidste forsøg på at komme ud af Gaza. Han kontakter en række interesseorganisationer, internationale organisationer og politiske organer i Italien og Israel for at få hjælp.

Amnesty International og den israelske menneskerettighedsorganisation Gisha går ind i sagen. Det samme gør UNESCO’s afdeling i Paris, som i sin tid tildelte Hadi hans stipendiat til Torino. Endelig presser den italienske ambassade i Israel på for at lade Hadi passere gennem landet.

Indsatsen bærer frugt. Israel vil hjælpe Hadi. Aftalen er, at han skal møde op på den palæstinensiske side af grænsen til Israel kl. 8 om morgenen. Herfra får han ordre til at passere den fem kilometer lange bufferzone, som Israel har bombet frem ved grænsen, på fod i den mellemøstlige sommersol.

Efter gåturen når Hadi til en fuldautomatiseret grænseovergang. Der er ingen grænsevagter. Optagne stemmer dirigerer Hadi igennem de forskellige sikkerhedsforanstaltninger. På den anden side af overgangen fører soldater fra den israelske sikkerhedstjeneste ham til et underjordisk afhøringskompleks.

Soldaterne beder Hadi om at tage alt sit tøj af. Han får en dragt i orange nylon på og føres tre etager ned til et ekstremt beskidt rum, der måler 1x2 meter. Der er ikke andet end fire stole og et overvågningskamera. Her lader de Hadi vente i hvad han selv gætter på er fire timer.

En israelsk afhøringsleder henter ham. Han taler flydende arabisk. Hadi bliver afhørt i en time. Spørgsmålene handler primært om hans familiebaggrund. Bagefter bliver Hadi ført tilbage til rummet fra før, hvor han venter endnu en time. Til sidst får han sit tøj tilbage og bliver kørt tilbage til grænsen til Gaza.

En uge går. Den italienske ambassade fortæller Hadi, at israelerne vil have endnu et interview samme sted tre uger senere. Hadi siger nej. Nogle af hans venner har været til det andet interview, og han ved, hvilket tilbud israelerne gav dem: Bliv informanter for den israelske sikkerhedstjeneste i udlandet eller bliv i Gaza.

Hadi informerer de institutioner, han er i kontakt med, om handlingsforløbet. De lægger yderligere pres på Israel og på grund af det høje diplomatiske niveau, som sagen er kommet op på, indvilliger Israel i at lukke Hadi ud uden et andet interview. Denne gang er det medarbejdere fra den italienske ambassade, der henter ham.

De kører ham direkte til Jordan, hvor han er i to dage. Så bliver han sat på et fly tilbage til Torino. Det er femten måneder efter, Hadis ufrivillige indespærring i Gaza begyndte.

December 2008 - januar 2009

Den 19. december udløber en seks måneder lang fredsaftale mellem Israel og Hamas. Otte dage senere indleder Israel sin tre uger lange krig i Gaza. Hamas-styrkerne smider uniformerne og gemmer sig blandt civile. Krigen koster mindst 1300 mennesker livet.

Fatah og Mahmoud Abbas fordømmer officielt Israel for at starte krigen. Mange gætter dog på, at Fatah uofficielt har givet sit samtykke i håb om, at Hamas vil blive væltet.

Israel og Hamas erklærer ensidige våbenhviler henholdsvis den 17. og 18. januar. Hamas betragter alle Fatah-medlemmer som kollaboratører med Israel, og en henrettelsesbølge begynder.

Hadi følger krigen og dens efterspil fra Danmark. Hans kusine er blevet dræbt under et israelsk bombeangreb. Hans to søstres huse er helt eller delvist ødelagte. Han bekymrer sig for sin families sikkerhed.

’EU kender ikke Hamas’ sande ansigt’, siger Hadi. ’Hamas dræber Fatah-medlemmer i Islams navn. De påstår, at de repræsenterer muslimer, men det er ikke sandt. En muslim har ikke lov til at dræbe en anden muslim, sådan som de gør.’

’Hamas bekymrer sig ikke om palæstinenserne. Det eneste, de bekymrer sig om, er deres egen magt. Så længe de selv overlever, kan alle andre dø. Hvis bare Ismail Haniyeh (Hamas’ politiske leder i Gaza, red.) overlever, er de ligeglade med resten, og volden vil fortsætte.’

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritiske, seriøse og troværdige.

Se om du er enig – første måned er gratis

Klik her

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Jens Larsen
Jens Larsen anbefalede denne artikel

Kommentarer

Tja - således udtaler en person som kender hamas på et mere personligt niveau.

Men til gengæld oplever vi Mogens Lykketoft kæmpe for et varmt og inderligt tæt samarbejde med hamas.

Sådan er der så meget.

Mads Kjærgård

’Hamas bekymrer sig ikke om palæstinenserne. Det eneste, de bekymrer sig om, er deres egen magt. Så længe de selv overlever, kan alle andre dø. Hvis bare Ismail Haniyeh (Hamas’ politiske leder i Gaza, red.) overlever, er de ligeglade med resten, og volden vil fortsætte.’

Ja lige præcis, men desværre bekymrer venstrefløjen herhjemme sig heller ikke om palæstinenserne, kun om deres modvilje mod Israel, derfor støtter de Hamas og derfor kommer der ikke fred i området.

Hvad har billedet med artiklen at skaffe ?
Så vidt jeg husker var det meste af kloden enige om at det gennem-korrupte Fatah heller ikke tænkte på Palæstinenserne . Under alle omstændigheder stemte et solidt flertal af Gaza-Palæstinenserne på Hamas . Det der med at ville afskaffe National-Staten og erstatte den med en anden konstruktion er ikke noget Hamas er ene om . Vi har Europas Forenede Stater, snart en Nord-Amerikansk Union, en Syd-Amerikansk ditto, overalt bygges der forpligtende unioner mellem tidligere selvstændige stater . (dette er blot en konstatering, min personlige holdning til dette er egentlig irrelevant, men jeg er ikke sikker på det er en god ide .. )
Den Arabiske verdens ledere ville være godt tossede vis de ikke prøvede det samme .
Fatah derimod synes at tro at en geografisk adskilt Palæstinensisk "stat" har en kina-mands chance i den nye verdens-orden .. Get real !

Rart at läse en historie om en palistinänser som ikke stötter religiöse fanatikere som Hamas.Det er besynderligt at Mads Kjärgård m. fl. altid skal stemple venstreflöjen som stötter til Hamas, og andre af de giftige karle rundt om i verden. Det holder ikke, det er for ensidigt.
Morten Drejer; jeg tror aldrig at Mogens Lykketoft på nogen måde har pläderet for et samarbejde med Hamas, men han har sagt at de må inddrages i en fredsproces, og det er jo en ganske anden sag. Det er elementär läre at alle stakeholders må inddrages i en fredsprocess, uanset hvor giftige de er, ellers får man aldrig fred.

Divide et impera. Israel glæder sig over at de penge de brugte til at understøtte Hamas i '80erne nu giver stort afkast i et splittet, uenigt Palæstina.

Jørgen Nielsen

Lene Ostergaard:

"Det er elementär läre at alle stakeholders må inddrages i en fredsprocess, uanset hvor giftige de er, ellers får man aldrig fred."

Der eksisterer også en anden distinkt mulighed: at nedkæmpe fjenden, så får man også fred. Selvom det naturligvis ikke passer ind i dialog-fetischismen.

Forøvrigt heldigt at Churchill & co ikke benyttede sig af din "elementære lære".

Niels Christensen

Som Hadi siger :
'En muslim har ikke lov til at dræbe en anden muslim, sådan som de gør'

Og hvorfor gør de det, når de ikke må ?
Og må de så godt dræbe ikke muslimer ?

Inger Sundsvald

Kære ”Karin Olsen”
Du er for patetisk, og det er kun et spørgsmål om tid før du ryger helt ud ad tangenten og bliver modereret af moderator.

Det er jo en tur du kender, men nu er weekenden jo snart overstået, og moderator vågner op. Jeg kan trøste dig med, at jeg ikke trykker på knappen. Men det undrer mig, at du har klaret den så længe, uden at ryge helt ud i din yndlingsversion:

”Imens stod Danske Palæstinensere forøvrigt og heilede... og råbte at Danmark og det Danske demokrati skulle afskaffes.”

Du er genkendt, og dine ligesindede har som sædvanligt givet sig til kende.

Klokken er nu 17.50 søndag aften. Gad vide hvor længe du holder.

Inger Sundsvald

Karin Olsen
Jeg lukker øjnene for dine udgydelser, og jeg er helt bevidst om både Hamas’ og Israels ugerninger, her kl. 19.21

Bjarne Thyregod

Morten Dreyer Dansk Folkeparti - næh du Mogens Lykketoft erkender at hamas er den lovligt valgte regering i selvstyreområderne. Og jeg har da ikke set dig eller DF fætrene tage afstand fra Israel som har haft 2 terrorister som ministerpræsidenter.
Tænk dig gode Morten Israel terrorbombede englænderne, terrormyrdede palæstinensiske landmænd og alligevel endte terroristerne som statsledere som alle ville tale med.

Karin Olsen - venstrefløjen herhjemme ønsker at palæstinenserne vælger en fornuftigere regering end de har valgt, men hamas er altså deres parlamentariske repræsentanter.
Der findes mere end 5000 palæstinensere i Danmark - som bekendt var det kun 2 der stod og heilede på Rådhuspladsen - mindst 4998 gjorde det altså ikke.
Ville du acceptere hvis udlandet skrev at danskerne plejer at gå rundt og heile og bære nazisymboler, fordi Johnny hansen og hans forkølede nazister gør det.
Du er en hadspreder når du forsøger at svine palæstinenserne til på den måde - en propaganda der ikke lader Goebbels og hans nazister noget tilbage.

Næh

Hmm, et spørgsmål, hvis manden var så forfulgt og så meget i fare for at blive dræbt som han selv siger, hvorfor sendte Israel ham så halv-nøgen tilbage til hans mulige mordere og sandsynlige tortur-bødler istedet for at give ham den chance han havde for at komme til Italien og uddanne sig ud af sin situation der?

Jørgen Nielsen:
Dit forslag til konfliktløsning "om at nedkæmpe fjenden" er et forslag der hører forrige århundrede til. Det er lige præcis sådan en løsning Israel forsøger, og vi kan igen og igen konstatere at det kun fører til yderligere vold. Der opstår altid nyt genvold fra nye tiltrædende. Churchill og c/o var for langsomme i optrækket... Og historien gentager sig må må man konstatere. Der skal andre og mindre primitive tankegange til end blot at tage hævn, nedkæmpe fjenden osv.. Hvad med at forsøge at løse problemerne før de bliver for komplicerede? Det har vi sådan set været ret gode til i Skandinavien i længere tider....

Jørgen Nielsen

Lene Ostergaard:

Skal jeg forstå dit svar således at hvis Churcill var gået i dialog med nazisterne, ville 2. verdenskrig have været undgået? Jeg ved ikke om "peace in our time" siger dig noget...

Hvad angår nye tankegange vedrørende konfliktløsning, forudsætter sådanne som regel at dialogpartnerne er på nogenlunde samme side i fortolkningen af kriterierne for samtalen. Dette er vist næppe tilfældet med Hamas, Taliban, HuT etc.

Dine feel-good teorier flyver vist kun lige omkring lukketid i fredagsbaren på sociologisk institut.

Der er flere forskelle på Israel og Hamas, men en af de meget, meget væsentlige er, at Israel faktisk forsøger at beskytte sine egne borgere, og - udover en idiotisk og forkastelig bosættelsespolitik - desuden forsøger at at begrænse de civile tab i krig. På begge sider.

Hamas er ikke blot en trussel mod israel, det er en katastrofe for det palæstinensiske folk. At de er demokratisk valgt, kan man ikke komme uden om. Så meget desto større grund til at være klar i spyttet og bakke op om de kræfter i både Israel og Palæstina, som vil fred og økonomisk udvikling i stedet for religiøs propaganda, vold og formørkelse.

Hvis man virkelig gerne vil bedre forhold for palæstinenserne (og israelerne), og det må vel være dét, der er målet, så er der kun én vej frem: støt Israels eksistens ubetinget, så israelerne ikke føler sig løbet bagom ryggen af tredjepart, og tag entydigt afstand fra den hamaskultur, som oplærer 3-årige i at elske døden mere end livet. Dertil kommer så økonomisk og al mulig anden støtte til at opbygge den palæstinensiske samfund. Omend adskillige europæiske og amerikanske skattekroner allerede er havnet i palæstinensiske lommer. Flere af dem de forkerte desværre. Arafats enke skulle efter sigende være en af de rigeste kvinder i verden...

Hamas metoder er, ligesom så mange andres torturdagsordener, komplet uacceptable.

Man må dog acceptere at Hamas er valgt på demokratisk vis, men istedet lader man den dumstædige tossenakkeideologi råde. Vi taler ikke med teorister. Basta.

Jeg kan virkelig ikke se, hvorfor man forspilder muligheden for at påvirke sin politiske modstander med sin dagsorden, til fordel for at blokere og bombe, og sørge for at den modstander bliver mægtigere.

Gad vide hvorfor man ikke med kyshånd har budt et arabisk demokrati velkommen, når man nu andre steder er villige til at bombe sig til det.

I øvrigt synes jeg at Søren Espersen burde ringe til Ehud Olmert, og forsikre ham om, at DF bakker lige så meget op om Israel, som DF i sin tid bakkede op om Jörg Haider med nazisympatierne.

Martin Stoltze

Er det så svært?

Folk i Danmark eller Sverige, som støtter Israels krigsførsel, skal have lov til at udtrykke dette ved en demonstration, og det har de trods alt også gjort.
Men grusonhederne i Gaza taget i betragtnng er det ikke underligt, at det medfører moddemonstrationer og barske tilråb. Det må være præcis lige så legalt. Stenkast og raketter er derimod over grænsen. Politiets opgave er, at forhindre at de stærke følelser udvikler sig til vold. Det gjorde de ved en demonstraton i Malmö i går, som man kan læse om her:

http://sydsvenskan.se/malmo/article411688/Polisen-skotte-sig-battre-den-...

(samme politikorps som desværre har gjort sig uheldigt bemærket med flere tilfælde af grov, racistisk sprogbrug, men det er en anden historie)

Martin Stoltze

Hej Karin Olsen

Man kan have forskellige holdninger til hvad der er ret og rimeligt i konflikten. Men når vi overhovedet sidder her og skriver indlæg til en dansk webdebat, så behøver vi jo ikke være lige så blinde som en Hamas-raket eller en israelisk bulldozer.

Det er meget let at fokusere på de ekstreme holdninger i. Drømme om hævn trives i begge lejre, og den kan få ekstreme udtryk, også blandt israelere. Det er induskutabelt, at Hamas med sin raketbeskydning truer - og en sjælden gang også rammer - vilkårlige civile. Det er indiskutabelt at Hamas har været part i et blodigt magtopgør med Fatah. Det er lige så indiskutabelt at Israel under sin krig i gaza har udsat civile for krigsforbrydelser. Dette kan der gives konkrete eksempler på, men den overordnede forbrydelse er at føre krig i et område hvor man samtidig har forhindret civilbefolkningen i at flygte. Vi kan skrive meget om dette, men til hvilken nytte?

Jeg antager, at du er interesseret i, at konflikten får en ende, ikke i at den skal holdes i live.

Jeg vil derfor spørge dig om du har en vision for en fredelig løsning. Lad os nu tage for givet, at ting tager tid, men at hver ny generation i det mindste udgør et nyt håb. Hvad er dit mest optimistiske scenarie for den kommende generation af israelere og palestinensere? Hvordan kan begge parter tage de første skridt i den retnng?

Jeg ved godt, at det er store spørgsmål, men du er jo også meget aktiv i debatten, så nogle tanker i den retning må du jo have gjort dig?

Martin Stoltze

Rettelse til næstsidste indlæg:

Der stod:
"Politiets opgave er, at forhindre at de stærke følelser udvikler sig til vold. Det gjorde de ved en demonstraton i Malmö i går..."

Det kunne misforstås, betydningen skulle være:

"Politiets opgave er, at forhindre at de stærke følelser udvikler sig til vold. Den opgave blev løst ved en demonstraton i Malmö i går..."

Altså: der var ingen vold.

Mon ikke englændernes erfaring med, hvor umuligt det var at bekæmpe IRA med vold og magt, er et meget godt billede på Israels chance for at få Hamas ned med nakken?

Men jeg tror såmænd at Hamas er en flok nyttige idioter for Israel. Hvis der pludselig blev fred og der kom gang i forhandlingerne, så ville Israel jo kun have to valg: at trække sig fra de besatte områder, eller indrømme at de ikke vil.

Hamas er ligeglad med palæstinenserne, - de har eksisteret som en voldelig organisation så længe, at der ikke er én leder iblandt dem som har opnået sin position på baggrund af et ønske om en fredelig løsning. Du bliver jo heller ikke forsvarschef i DK, hvis du mener at voldelige løsninger ikke fungerer.

Så drop istedet tanken om en Palæstinensisk stat, og overdrag magten over området officielt til Jordan. Hvis det pludselig bliver Jordans officielle ansvar, så tror jeg ikke de tager så let på Hamas' egenrådige adfærd, og så vil der være en stat at forhandle med for Israel.

"Man skulle aldrig have bøjet sig dengang de i sin tid besatte kirken... det var en fejl." ....?

Tjahhh, - og England skulle aldrig have bøjet sig for zionisternes terrorisme i 30'erne og 40'erne - men det var jo også bare en fejl ....?

@
Bjarne Thyregod

"8. februar, 2009 #
Morten Dreyer Dansk Folkeparti - næh du Mogens Lykketoft erkender at hamas er den lovligt valgte regering i selvstyreområderne."

Det kan være at hamas er lovligt valgt - men derfor behøver vi i Danmark vel ikke at sidde lårene af dem ?
Erkend at de i Gaza har valgt en terroristorginasation som ledelse.

Det er deres eget valg.

Men det er vel også Danmarks eget valg om vi ønsker at bidrage til genopbygninger hver eneste gang de bliver ødelagt efter at have sendt raketter imod Israel.

På et tidspunkt må beboerne i Gaza da få en lektion om "vilkårene i jernindustrien".:

En raket til mod Israel - og I betaler selv for genopbygningen m.m.

Ilselil Bagger

Bjarne Thyregod (enhedslisten):

".. venstrefløjen herhjemme ønsker at palæstinenserne vælger en fornuftigere regering end de har valgt, men hamas er altså deres parlamentariske repræsentanter."

Ligesom nazistpartiet var Tysklands parlamentariske repræsentanter i 30'erne - når en regering er parlamentarisk valgt skal man forhandle og samarbejde med dem mener enhedslisten ....

Det gælder åbenbart bare ikke Israel som enhedslisten opfordrer til at man boykotter.

Som Jakob Rasmussen gør opmærksom på i sin kommentar, er Hamas' principprogram inspireret af nazisterne. Hamas er en udløber af det muslimske broderskab som under 2. verdenskrig samarbejdede med Hitler og hvis leder Al-Husseini var aktiv i udryddelsen af jøderne, som Jakob skriver.

Bjarne Thyregod bør læse den udmærkede bog Hagekors og halvmåne - den har længe været let tilgængelig fra Informations forlag, så der ingen undskyldning for uvidenhed om nazismens afgørende rolle i islamismen.

De store spørgsmål til Thyregod er altså:

Hvorfor opfordrer enhedslisten ikke til at man boykotter Hamas, når man opfordrer til boykot af Israel som også har en demokratisk valgt regering?

Hvorfor fornægter enhedslisten slægstskabet mellem islamismen og nazismen?

odd bjertnes

ang. Niels Christensens indlæg : 'Som Hadi siger 'En muslim har ikke lov til at dræbe en anden muslim, sådan som de gør' ....Og må de så godt dræbe ikke muslimer ?'
Ok, lad os dykke lidt i den islamiske idealteori :
Der findes ikke nogen ikke-muslimer !
Alle fødes som, og er muslimer. Mange ved det ikke. men de der fastholder kritik af profetens lære er frafaldne og skal elimineres og deres skrifter brændes.
Bemærk venligst, for overblikkets skyld, at tankegangen er en antitese til den kristne ide om at det 'rigtige' menneske først bliver muligt når 'Gud' selv bliver et menneske - hvilket som bekendt er ordnet som det nu er.
Ingen fødes som kristne, og man melder sig selv ind pr. beslutning (ikke at forveksle med kirkeskat - en verdslig ting), hvor man i islam er tvangsindmeldt og evt. passivt 'bliver meldt ude' af omgivelserne.
Når sidste - at dømme andre 'ude' - bliver selve troens indhold, da synes de fleste uhildede at der er tale om 'bad religion'. Og på grund af bla.a. ovennævnte implicitte tankegange er der grund til at antage, at følgere af profetens lære er betragteligt mere udsatte for at falde overdreven 'ude-dømning' - end kristne. men eneret derpå... næh...

ellen nielsen

Jeg leder efter artikler
- også fra 2007,
hvor jeg husker enkelte medier i DK berette om Hamas's drab på legale Fatah-medlemmer i Gaza.
En del truede Fatah-medlemmer lod Israel fragte gennem Israel til Vestbredden!

Og Hamas anses - fortsat i 2014 - af mange, som værende hyggelige naboer,
der kan forhandles fred med!

Niels Jespersen

@Ellen Nielsen

Hamas er valgt som lovlig regering med flertal af palæstinenserne, som bakker op. De var - OG ER STADIG - trætte af den korrupte Fatahbevægelse, hvis repræsentant interviewes i artiklen.

Artiklen udelader også at fortælle at Fatah havde arrangeret et kup i Gaza sammen med Israel. Den gang var der Fatah militser og efterretningsfolk tilstede i Gaza. Hamas besejrede dem og smed dem ud. Fatah folkene var i stor udstrækning trænede og finansierede af CIA og agerede som opsynsfolk i Gaza for Israel. Ligesom Fatah gør det i dag på Vestbredden.

På den baggrund er det jo ikke mærkeligt at Fatahmanden blev fængslet og forhørt - endda med tortur hvis man skal tro ham. Men det gælder jo- vice versa - at Hamasmedlemmer jo også blev forfulgt på same måde på Vestbredden.

Disse elementære ting udelades af artiklen - Hamas er valgt med stort flertal og Fatah organiserede et kup mod den folkevalgte Hamasregering med bistand fra Israel.

I dag er Hamas endda vokset i status i Gaza på gr. a. sin modstand mod Israel - noget som Fatah jo bestemt ikke kan. Fatah har spillet fallit og overlever kun med vestlig bistand og Israels støtte. Fatah vil ingen palæstinenser i dag støtte, så godt som. Fatah er jo også blevt klogere -præsidenten Abbas (hvis mandatperiode er udløbet forlængst uden at der har været holdt nyvalg!) troede på at Israel ville gå på et eller andet kompromis, men kan nu se at der ikke er meget håb om nogetsomhelst. Israel startede jo også denne massakre lige da Fatah og Haamas proklamerede en fælles regering for at undslippe Israels gamle traver med at der ikke var nogen at forhandle med. Hensigtenvar jo at lægge rpes på USA og EU som ikke ville have nogen mulighed for at undslå sig for at lægge betydeligt pres på Israel - f. eks. i form af at nægte Israel handelsaftaler med EU etc.

Så den gamle traver om at "Hamas tænker kun på sig selv og vil ofre alle" som Fatahmanden fremkommer med er jo helt tåbelig. Palæstinenserne vil ikke give slip på deres land og Israel er parat til at myrde løs med passende mellemrum og stramme skruen mere og mere til de giver efter. Det har altid været Israels strategi - ingen snak om fred og kompromiser når man har Vestens politikere i USA, UK og Frankrig (for slet ikke at tale om Tyskland efter Holocaust som jøderne kalder det) i sit sold takket være mægtige israelske lobbyer.

ellen nielsen

I dag er Hamas endda vokset i status i Gaza på gr. a. sin modstand mod Israel

Niels Jespersen...
Dét tvivler jeg stærkt på.....

Niels Jespersen

@Ellen Nielsen

Det er ganske normalt at de der yder modstand står med palmerne i hænderne - det er set mange gange før - uanset at den politiske del af modstanden har karaktertræk som folk måske ikke kan lide.
Hamas blev jo i sin tid stemt ind fordi folk var trætte af det korrupte og ineffektive Fatah. Hamas har jo en stor og velfungerende civil organisation, som udøver sociale funktioner som manglede i høj grad under det korrupte Fatah.

Fornylig 16. juli blev en minister i Gaza jaget væk af rasende folk da han prøvede at krydse grænsen mod Egypten Han havde været 8 dage om at returnere fra udlandet - med stor forsinkelse som folk ikke ville tilgive, da de netop i den periode var blevet massakreret. Det siger da noget om den folkelige opbakning.
For et par dage sidden var en ekspert inde på det samme i dansk TV - han sagde det samme: at Hamas får opbakning for sin modstand specielt når Israel massakrerer uden at andre gør noget. Fatah gør ikke- de er jo kustoder, politibetjente og opsynsmænd for Israel betalt af USA .

Men det er da rigtigt at folk ikke er så begejstrede for Hamas ellers. De har dog ikke noget krav som andre islamistiske partier på den fundamentalistiske fløj at alle skal overholde islamsk lovgivning. Klædedragt og andre mærkelige ordninger vil de fleste i Gaza ikke snuppe såvidt jeg kan se.

ellen nielsen

i 2012:
- Jeg håber, at Gud vil gøre mig til martyr i det palæstinensiske land Gaza, sagde Meshaal, der er leder af Hamas.

Niels Jespersen

@Ellen Nielsen

Jeg har kommenteret dit citat fra Meshaal i en anden tråd, hvor du har yderligere kommentarer.'

ellen nielsen

Niels Jespersen....
Du holder enetaler, henviser til alle mulige artikler og udtalelser
i den vestlige, frie presse, hvor personer også udtaler sig om deres fejltagelser og mangler!
Men de få, som vover at udtale sig om grusomheder, magtbegær og fejltagelser fra de arabiske, muslimske områder i Mellemøsten,
overlever ikke eller udtaler sig først, når de er i sikkerhed i Vesten, som f.eks. Hadi (i denne artikel)
Prøv med - bare at få nogle nogle historiske fakta på plads!

ellen nielsen

Jeg har kommenteret dit citat fra Meshaal i en anden tråd, hvor du har yderligere kommentarer.
Nå! Måske endnu en snævertsynet enetale..eller kun avis-citater!

Kirsten Juvik

"Holocaust som jøderne kalder det", skriver Niels Jespersen.
Gør ikke alle det? Og hvis ikke, hvad kaldes det så?

Niels Jespersen

@Kirsten Juvik

Nej det er en amerikansk opfindelse, som er kommet ind i dansk sprogbrug fornylig.

Før hed det såmænd bare jødeudryddelsen.

Niels Jespersen

@Ellen Nielsen

Du skriver: "Niels Jespersen....
Du holder enetaler, henviser til alle mulige artikler og udtalelser
i den vestlige, frie presse, hvor personer også udtaler sig om deres fejltagelser og mangler!
Men de få, som vover at udtale sig om grusomheder, magtbegær og fejltagelser fra de arabiske, muslimske områder i Mellemøsten,
overlever ikke eller udtaler sig først, når de er i sikkerhed i Vesten, som f.eks. Hadi (i denne artikel)
Prøv med - bare at få nogle nogle historiske fakta på plads!"

Jamen , Ellen, du har så travlt med at kommentere og spreder samme citater og delkommentarer flere steder.

du har måske helt glemt det vi skrev om for et par dage siden?

Her er det hele samlet:

http://www.information.dk/504203

se kommentar fra Ellen Nielsen 21. juli, 2014 - 14:09 hvor der linkes til den Hamas artikel du har set og sendte mig link til.

med mit svar Niels Jespersen 21. juli, 2014 - 15:27 hvor jeg viser det der er udeladt af artikelskriveren, som derfor fremstår som aldeles utroværdig og kun ude på at propagandere.
Manden som du siger flygtede fra Hamas var jo en del af Fatah som forsøgte at kuppe sig til magten i Gaza - det glemmer artiklen at nævne. Hamas var jo blevet valgt med stort flertal på gr. a. Fatahs korruption og rolle som opsynsmænd for Israel finansieret tildels med penge, træning og leverancer fra USA. Se nu mere i mit svar til dig underbygget med datoer og begivenhedskæder som viser at manden du beskriver var landsforræder og en af Israels medløbere i Palæstina.

Ellen Nielsen svarer 21. juli, 2014 - 17:00

Jeg svarer hende Niels Jespersen 21. juli, 2014 - 17:53 og 21. juli, 2014 - 18:01

EL 21. juli, 2014 - 18:27 nyt indlæg

EL 21. juli, 2014 - 20:34 og igen 20:43

NJ svarer 21. juli, 2014 - 23:17

Ilselil Bagger.

Der er et slægtskab imellem de metoder som Israel anvender overfor palæstinenserne og de metoder, som nazisterne anvendte overfor jøderne.
Hvorfor fornægter Ilselil Bagger slægtskabet mellem zionismen og nazismen?

Morten Dreyer skriver:
"Erkend at de i Gaza har valgt en terroristorganisation som ledelse."

Måske skulle Morten Dreyer erkende, at israelerne har valgt en flok zionistiske krigsforbrydere som ledelse.
Således at Israel er en slyngelstat.

Er den Jakob Rasmussen som Ilselin Bagger nævner den samme som muslimhaderen og den ekstreme zionist Jakob Smidt Rasmussen?
Som i årevis ar udgydet sit sygelige muslimhad på Jyllands Posten og i Berlingske Tidende.
Manden er medlem af Scientology. Og fuldstændig hjernevasket.