Læsetid: 1 min.

Broen over Femern Bælt vedtaget

Et stort flertal i Folketinget vedtog i går, at Danmark om ni år kan se frem til en 20 kilometer lang bro over Femern Bælt
Femeren Bælt-broen vil koste Danmark mindst 42 mia. kr., mens tyskerne kun hæfter for otte-ni mia. kr. til deres landanlæg.

Femeren Bælt-broen vil koste Danmark mindst 42 mia. kr., mens tyskerne kun hæfter for otte-ni mia. kr. til deres landanlæg.

27. marts 2009

Med 104 stemmer for og tre imod vedtog et bredt flertal i folketingssalen i går, at Danmark fra 2012 og frem til 2018 får hænderne fulde med at bygge Danmarks hidtil største bro, den 20 kilometer lange bro over Femern Bælt til Tyskland. Den vil bestå af en dobbeltsporet jernbane og en firesporet motorvej mellem Puttgarden og Rødbyhavn.

Transportminister Lars Barfoed (K) kaldte vedtagelsen for en "historisk beslutning, der vil knytte Norden, og dermed også Danmark, til det europæiske kontinent".

Trafikordførerne fra De Radikale og Enhedslisten påpegede hurtigt, at Jylland efter deres mening hænger sammen med resten af Europa i forvejen, men vedtagelsen kom i hus med Enhedslisten som eneste modstander.

Arbejdet med Femern-forbindelsen ventes at gå i gang i 2012 og færdiggjort i 2018. De 20 km vil tage 12 minutter i bil.

Ifølge Lars Barfoed kan danskerne se frem til et projekt, der er i de "faste forbindelsers superliga".

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.

Prøv en gratis måned og få:
  • Alle artikler på information.dk
  • Annoncefrit information.dk
  • E-avis mandag til lørdag
  • Medlemsfordele
0,-
Første måned/herefter 200 kr/md. Abonnementet er fortløbende.
Prøv nu

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Det er altså usandt med det med mindre CO-2, for projektet kan kun fungere økonomisk med en voldsomt stigende biltrafik.

Så endnu engang har "alle partier i Folketinget, undtagen Enhedslisten" vedtaget et dyrt og miljøødelæggende projekt som trækker os i den forkerte retning.

Steen Rasmussen

De frie markedskræfter har spillet fallit, de er nu på statsstøtte. De offentlige budgetter bliver sprængt for at støtte en uansvarlig trafikform og for at støtte giganternes uansvarlige produktion af firhjulstrækkere med mere.

Obama og Angela Merkel er i øjeblikket ved at strikke en fælles redningsplan sammen for GM og Opel.

Det er lige som om, at man ikke længere kender grænser for hvor meget vold man vil begå mod sine egne markedsfundamentalistiske principper for at redde markedet, genstanden for sin tro. Skredet er totalt.

De troende er blinde for naturen i deres adfærd og den rolle de spiller. Man er så optaget af at redde det fri marked, så man er parat til at sætte de fuldstændigt ud af kraft for at redde det.

www.arbejdsforskning.dk/pdf/art-43.pdf

John Fredsted

'Ifølge Lars Barfoed kan danskerne se frem til et projekt, der er i de "faste forbindelsers superliga".'

Jeg vifter med Dannebrog, klapper med min klaphat, skråler "Kong Kristian stod ved højen mast" og knapper lige en Tuborg eller tre op for at fejre udsigten til, at vi således med dette storslåede monument over vores banale kultur har udsigt til på bedste Neanderthal-manér at tryne vore konkurrenter. Jo, vi er skam kommet langt.

Dorte Sørensen

Er der nogen , der ved om Pia Olsen Dyrs forslag om en cykelsti på broen kom med. Det vil jeg håbe . Da Øresunds og Storebæltsbroen er en stor barrierer for cykelvogne og handicapkøretøjer samt for knallerter. Derudover er det besværligt at slæbe en feriepakket cykel op i et tog og også en dyr løsning.

Dorte Sørensen

Christian de Coninck
Ja det er idioti at ville holde et mindretal væk fra at benytte broerne. Fx er der klistert en cykelsti på motorvejen over Kalvebodbroen, så hvorfor kan der så ikke laves en cykelsti på de nye broer . Grunden til der ikke kom en cykelsti på Storebæltsbroen var at den var så høj at det ville være farligt at køre over på cykel eller på gå ben. Men det sås ved indvielsen så var det ikke farligt længere, da der blev lavet både gang/løb, rulleskøjte og cykelløb .
Mon grunden ikke nærmere er, at politikerne ikke ser cyklen og knallerten som et godt og lige værdi transportmiddel

Reinout Havinga

Dorte, jeg er helt med på denne ide! En cyckelsti over broen ville forkorte den CO2 nøtrale rejsetid fra Hamborg til København fra 3 til 2 dage! Eller måske gør den ikke rigtig det, men det kunne sikkert blive en meget billig måde på at rejse ind og du af landet. Sålænge der findes nok CO2-udslippere til at betale for broen.

Bjarne Thyregod

I Region Hovedstaden, hvor jeg sidder som folkevalgt, konkluderede flertallet bestående af "Alle andre end Enhedslisten", at antallet af transit lastbiler ville blive 3-dobblet med beslutningen om en Fehmernbælt broen.

Hvad vil man så gøre ved det - jo man vil bygge mere motorvej og en bro mere til Sverige.

Var der nogen der kaldte dem CO2 - hyklere - ja igen Ingen andre end Enhedslisten.

At overlade miljøet til de samlede asfaltpartier fra SF til DF er endnu en uønsket "gave" til vores børn og børnebørn.

Dorte,

20 km uden stop eller pausemuligheder over åbent hav i fuld vindhøjde??? Der er nemmere muligheder at fryse ihjel på.

Samtidigt betyder en cykelsti yderlige komplikationer mht. evakuering, nødforsyning og sikkerhed. Regningen gevinst mod omkostninger går ikke op.

Michael Gudnæs

Selvfølgelig skal man også kunne køre til Tyskland på cykel, men de 20 km. i evt. stiv modvind lyder godt nok ikke rart. Men nu, hvor de allerede er i gang med at bruge penge, kunne man måske udvide projektet med en to-vejs vindtunnel under kørebanen og på den måde opfylde Jakob Haugårds gamle valgløfte om medvind på cykelstierne. Det bliver det samlede projekt efter min vurdering ikke voldsomt mere bizart af.

Måske er vedtagelsen blot endnu en del af de dårlige undskyldninger for ikke at gøre den sønderjyske jernbane tosporet og elektrificere resten af landets hovedstrækninger, ting som efter planerne skulle have været gennemført for over 10 år siden.