Læsetid: 3 min.

Begmand til kaprede søfolk

Ingen erstatning til de søfolk fra Danica White, der var gidsler i 83 døgn, bestemte byretten. Derfor må sølov-givningen ændres, lyder opfordringen fra søfolkenes advokat
27. august 2009

Ja, det var forkert, at kaptajnen på det danske fragtskib Danica White ikke gjorde andet for at forhindre en kapring end at passere Somalia på 200 sømils afstand.

Ja, kaptajnen handlede uagtsomt, når han ikke sørgede for vagthold og reglementeret udkig på skibet, da skibet i juni 2007 sejlede ind i pirattruet farvand.

Ja, det kan bebrejdes kaptajnen, at han ikke ved den lejlighed instruerede besætningen om skibets overfalds-alarm.

Og ja, kaptajnen var den eneste på broen og endda optaget af papirarbejde, hvorfor piraterne uset kunne nærme sig det danske skib, som sejlede på autopilot. Kaptajnen så først de svært bevæbnede pirater, efter de var kommet ombord på Danica White...

Alligevel finder byretten ikke, at hverken kaptajnen eller skibsreder J. Folmer har pådraget sig noget erstatningsansvar for de materielle tab og psykiske lidelser, som den efterfølgende 83 døgn lange kapring har forvoldt for besætningsmedlemerne.

Lovgivning fra Bounty

Forklaringen er >- fremgår det af det 53 sider lange domsudskrift - at søfolkene »ikke (har) løftet bevisbyrden for, at kaptajnens uagtsomme forhold har været årsag til sagsøgernes tab i forbindelse med kapringen af Danica White.« Eller med andre ord, søfolkene har ikke kunnet bevise, at kapringen kunne være undgået, hvis bare kaptajnen havde overholdt regler om udkig, varsling, alarm mv. i stedet for at overtræde dem.

Efter dommen udtalte søfolkenes advokat Knud Foldschack, at han fandt dommen »ærgerlig«, >og at det var »absurd«, at der gælder en omvendt bevisbyrde for søfolk, der har været kap-ret: De skal kunne bevise, at kapringen kunne være undgået, hvis reglerne var overholdt...

»Havde det været en fly-ulykke eller lignende, så havde der været et objektivt ansvar, når man har begået så alvorlige fejl. Retten giver os medhold i, at der har været handlet uagtsomt, men vi får ikke medhold i, at uagtsomheden bør have konsekvenser,« sagde Foldschack og tilføjede:

»Sølovgivningen, som nærmest stammer fra Bountys tid, må ændres, så vi får lukket dette store hul i systemet uden erstatninger til folk, der har mistet næsten alt. Dommen er endnu et hak i tuden til mine klienter, hvoraf tre ud af fire er sygemeldte som følge af deres oplevelser som gidsler. «

Morten Bach fra Sømændenes Forbund 3F kaldte dommen »en begmand«, ikke bare til hans medlemmer, men især til retssikkerheden. 3F holder møde torsdag for at finde ud af, om erstatningssagen skal gå videre til landsretten.

Uundgåelig kapring

Det springende punkt er altså, om Danica White kunne have undgået piraterne, hvis besætningen - på grund af et reglementeret udkig - i tide havde fået øje på dem. Det mener besætningen og Sømændenes Forbund og henviser til to andre skibe, hvor piratangreb fik en lykkeligere udgang end for Danica White. Sigloo Discovery blev den 6. september 2008 angrebet i Adenbugten, men ved at bruge brandslanger, sætte fuld kraft på motorerne og sejle i zigzag lykkedes det skibet at agterudsejle piraternes motorbåde. Det samme skete for 'IBN Younus', som den 30. maj 2009 blev forsøgt angrebet, men hvor undvigelses- og modforanstaltninger forhindrede en bording.

Skibsrederens og kaptajnens advokat Henrik Thal Jantzen har under erstatningssagen fremhævet - >her med retsbogens ord - at »kapringen skyldes ene og alene, at pirater havde besluttet at kapre Danica White, hvilket hverken rederi eller besætning havde nogen mulighed for at undgå eller afværge.«

I spændet mellem disse to synspunkter har byretten med sin dom i går lagt sig tættere på rederne end på besætningen.

Tage Kramer, der var styrmand på Danica White under kapringen, var taget helt fra Esbjerg til København for at overvære domsafsigelsen i byrettens lokaler ved Rådhuspladsen. Mindre end fem minutter senere stod han nede på pladsen:

»Jeg må rejse hjem med tomme lommer, men jeg kan ikke sige, at jeg er overrasket. Jeg støtter, at sagen går videre, for reglerne må laves om, og derfor har vi brug for opmærksomhed,« som han sagde til Information.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu