Læsetid: 2 min.

Beskidte tricks, brutale armlægninger, personlige tilsvininger og bestikkelse

USA’s olielobby indleder i dag en camoufleret ’græsrodskampagne’ i 20 amerikanske stater for at spænde ben for Barack Obamas klimalov. Eneste problem: Rigtige græsrødder har fået fat i den hemmelige manual
USA’s olielobby indleder i dag en camoufleret ’græsrodskampagne’ i 20 amerikanske stater for at spænde ben for Barack Obamas klimalov. Eneste problem: Rigtige græsrødder har fået fat i den hemmelige manual
18. august 2009

De kommende dage og uger vil vrede amerikanere samles til borgermøder i 20 stater for at demonstrere deres utilfredshed med den klimalovgivning, som demokraterne med præsident Obamas opbakning p.t. søger at få gennem Kongressen. Borgerne vil rase over, at klimaloven vil øge deres el- og benzinregninger, true deres job og undergrave USA's konkurrenceevne. De vil forlange lovgivningen taget af bordet, udskudt eller udvandet.

Første protestmøde finder sted i dag i Verizon Wireless Center, Houston, Texas.

»Dørene åbnes kl. 11.30, og der vil være hamburgere og hotdogs til alle,« lyder det i invitationen fra græsrodsbevægelsen Freedom Works.

Eneste hage ved borgerinitiativet er, at det er iscenesat og betalt af American Petroleum Institute (API), lobbyorganisation for 400 olie- og gasselskaber i USA. Dermed er initiativet et led i den omfattende kampagne mod klimaloven, som energiselskaber, klimabenægtere, republikanske politikere og konservative medier i øjeblikket udfolder i USA. Lykkes kampagnen, vil USA stå uden klart forhandlingsmandat på klimatopmødet til december, og verden vil formentlig gå glip af en ny klima-aftale.

API's borgerkampagne er beskrevet i en hemmelig instruks, rundsendt af gruppens formand, Jack Gerard, til virksomhederne.

Se hele instruksen her

»Vi appellerer til alle API-medlemmer om at bistå med disse august-aktiviteter. Vi har brug for to aktioner fra hvert deltagende selskab,« skriver Gerard om de forestående borgermøder.

»Vi må bevæge os aggresivt fremad,« hedder det, i bestræbelserne på at fremvise en tydelig opinion, der kan presse tvivlrådige demokratiske senatorer til ikke at stemme for en ambitiøs lov. API-formanden henviser til meningsmålinger foretaget for lobbygruppen, som viser, at en lignende kampagne mod klimalovforslaget i Repræsentanternes Hus »fungerede ekstremt godt og virker meget overbevisende på den brede offentlighed og politiske meningsdannere«.

En trussel om at loven vil koste arbejdspladser og øge benzinprisen til fire dollar pr. gallon (ca. 5,50 kr. pr. liter), fik således modstanden blandt meningsdannere til at vokse fra 40 til 63 pct.

API vil yde markant støtte til borgermøderne.

»For at gøre det klart: API vil sørge for forhåndsressourcer til at sikre, at logistiske spørgsmål ikke bliver et problem. Dette omfatter hyre af meget erfarne eventmager-selskaber, der har lavet meget succesfulde møder for præsidentkampagner, virksomheder og interesseorganisationer.«

Den hemmelige instruks er afsløret via Greenpeace, og det er en alvorlig streg i regningen for de involverede olieselskaber: »Behandl venligst denne information som følsom,« skriver Gerard. »Vi ønsker ikke, at vore kritikere får kendskab til vores spilleplan.«

Læs også Jørgen Steen Nielsens blog klima-benægternes tid er ikke forbi

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Heinrich R. Jørgensen

Dear API Member Company CEO/Executive,

As I have outlined in the past few editions of the weekly “Executive Update,” API is coordinating a series of “Energy Citizen” rallies in about 20 states across the country during the last two weeks of Congress’s August recess. Most of these will be held at noontime, though some may be at different times in order to piggyback on other events.

Thanks to the leadership of API’s Executive Committee, I am pleased to report that we have strong support for this first-ever effort moving ahead. Now we are asking all API members to get involved.

The objective of these rallies is to put a human face on the impacts of unsound energy policy and to aim a loud message at those states’ U.S. Senators to avoid the mistakes embodied in the House climate bill and the Obama Administration’s tax increases on our industry. Senate Majority Leader Senator Harry Reid reportedly has pushed back consideration of climate legislation to late September to allow Senators time to get their constituents’ views during the August recess. It’s important that our views be heard.

At the rallies, we will focus our message on two points: the adverse impacts of unsound energy policy (e.g., Waxman-Markey-like legislation, tax increases, and access
limitations) on jobs and on consumers’ energy costs. And we will call on the Senate to oppose unsound energy policy and “get it right.”

Recent opinion research that Harris Interactive conducted for API demonstrates that our messages on Waxman-Markey-like legislation work extremely well and are very persuasive with the general public and policy influentials. After hearing that Waxman-Markey-like legislation could increase the costs of gasoline to around $4 and lead to significant job losses, these audiences changed their opinions on the bill significantly. Opposition to the bill within the policy influentials cohort grew 23 points, from 40% to 63%; with a 19 point increase in those who now “strongly” oppose the legislation. The data clearly demonstrate the softness of support of the current approach and very strong opposition when people are educated about the potential job losses and energy cost increases. Our expectation is to translate peoples’ real concerns for job losses and increased energy costs to all unsound proposals (e.g., Waxman-Markey-like legislation, tax increases, and access limitations).

We have identified 11 states with a significant industry presence and 10 other states where we have assets on the ground. We also have attracted allies from a broad range of interests: the Chamber of Commerce and NAM , the trucking industry, the agricultural sector, small business, and many others, including a significant number of consumer groups, which have pledged to have their membership join in the events in states where they have a strong presence. We also are collaborating closely with the allied oil and natural gas industry associations on these events.

While such efforts are never easy and the risk of failure is always present, we must move aggressively in preparation for the post-Labor Day debate on energy, climate and taxes.

The measure of success for these events will be the diversity of the participants expressing the same message, as well as turnouts of several hundred attendees. In the 11 states with an industry core, our member company local
leadership—including your facility manager’s commitment to provide significant attendance—is essential to achieving the participation level that Senators cannot ignore. In addition, please include all vendors, suppliers, contractors, retirees and others who have an interest in our success.

To be clear, API will provide the up-front resources to ensure logistical issues do not become a problem. This includes contracting with a highly experienced events management company that has produced successful rallies for presidential campaigns, corporations and interest groups. It also includes coordination with the other interests who share our views on the issues, providing a field coordinator in each state, conducting a comprehensive communications and advocacy activation plan for each state, and serving as central manager for all events.

We are asking all API members to assist in these August activities. The size of the company does not matter, and every participant adds to the strength of our collective voice. We need two actions from each participating company.

ACTION NEEDED

Please provide us with the name of one central coordinator for your company’s involvement in the rallies. (We will look to this person as your representative to assist the overall effort.) If you will let me know ASAP, we can be in touch quickly and provide that person with additional details about the project.

Please indicate to your company leadership your strong support for employee participation in the rallies. (Unfortunately, we are already experiencing some delay from your regional people since they are not yet aware that headquarters supports the effort.) I believe that expression of support to your company leadership is a fundamental predicate to organizing quickly and achieving success in this endeavor.

The list of tentative venues is attached. Please treat this information as sensitive and ask those in your company to do so as well, as some of these places may be subject to change, and we don’t want critics to know our game plan. You can assume with confidence that the advocates for Waxman-Markey-like legislation and the critics of oil and gas are going to be very active, particularly during the August recess.

Once the list of venues and exact rally dates are determined, we will contact your company’s coordinator to distribute the information internally and to coordinate transportation to the venues, if required, for your employees. In the meantime, your company’s coordinator could assist us by telling us in which of the venues listed below your company has facilities or employees who can participate.

I look forward to working with you to make the August rally project and the other advocacy steps we are undertaking to deliver the policy outcomes we support with measurable results. Don’t hesitate to call me with questions.

All the best,

JACK
Jack N. Gerard
President & CEO
API

Tentative Venues
Houston TX
Perry GA
Detroit MI
Roswell NM
Greensboro NC
Farmington NM
Ohio (venue being finalized)
Greeley CO
Nashville TN
Indiana (venue being finalized)
Bismarck ND
Tampa FL
Sioux Falls SD
Greenville SC
Anchorage AK
Joliet IL
Charleston WV
Fairfax VA
Philadelphia PA
Lincoln NE
Missouri TBD
Arkansas TBD

Martin Kaarup

Det er märkvärdigt at mennesker kan blive ved med at väre forargede over de forenede stater i Amerika og deres besynderlige levevilkår.

Indevärende sag er en naturlig konsekvens af, at tillade lobbyarbejde i USA såvel som i Danmark uden samtdig at redegöre for befolkning hvem der påvirker beslutningsprocessen på en overskuelig facon.

Klima-problematikken er et fup-nummer.
Øget solaktivitet er det egentlige "problem".
Men der skal jo skabes globale problemer som dette for at den nye verdensorden kan vise sin berettigelse.
(krigen mod terror er en anden mulighed, influenza er en tredje....)
Wall street`s marionet Obama er igang med at indføre globale skatter...

Heinrich R. Jørgensen

Martin Kaarup,

du har aldeles ret i, at det der tydeligvis demonstreres, er et eksempel på hvordan lobby- eller interesse-grupper meget dygtigt, professionelt og velorkestreret påvirker offentligheden (evt. via medierne).

Hvis nogen er overrasket over at det sker, må det skyldes, at de er temmeligt naive.

Det mest interessante i min optik, er hvor professionelt og målrettet propagandisk sådanne kampagner sættes i værk, og hvor effektive disse kan være, overfor både medier såvel som medborgere, der lader sig rive med af demagogien.

Henning Ristinge

Ja kampagnen mod socialised medicine, nævn andet steds, er et andet eksempel på hvordan kampagne og lobby-virksomhed kan forvride enhver saglig debat, og næsten konstant gør det i USA. Det er tankevækkende og og skræmmende

"Klima-problematikken er et fup-nummer.
Øget solaktivitet er det egentlige "problem"."

Til Bo Larsen

Når du kan skrive, at klimaproblematikken er et fupnummer, hvordan kan du så så skråsikkert påstå, at det hele skyldes øget solaktivitet. Har du belæg for det, og hvis ja, kan vi så få nogle facts på bordet :-)?

Men lad os nu prøve at antage, at der slet ikke er noget om klimaproblematikken?
Ville det så ikke alligevel være en god ide at gøre sig uafhængig (eller mindre afhængig) af fossile brændstoffer?
Forureningen fra sådanne er bestemt intet fupnummer, da det har været dokumenteret for længe siden.
Men det er måske også et fupnummer, at der kun er begrænsede mængder fossile brændstoffer tilbage?

Venlig hilsen
Erik

Uhyggeligt at der ikke skrides ind overfor de lobbygrupper som med al tydelighed modarbejder samfundets interesser i deres jagt på profit gennem ødelæggelsen af naturen.

En anden lobbygruppe - billobbyen - synes at have omklamret Dansk Industri, som nu foreslår registreringsafgiften afskaffet og afløst af en "CO2-afgift", som imidlertid bare handler om, at man skal kunne spare afgift ved at købe en ny og mere "miljørigtig" bil.

Man ønsker med andre ord med dette "miljøforslag" at udskifte bilparken, så de gamle biler gøres dyrere. Men ikke nok med det. Hvem mon tjener på det, når afgiften ved køb af ny bil bliver lavere?
- - - - -
Rigtigt gættet: BILINDUSTRIEN!!

Og hvorfor så det? Jo, fordi de vil hæve priserne når den danske statsafgift sænkes, så DE i stedet kan score gevinsten.

Og hvad gør det så ved vor handelsbalance og bruttonationalprodukt?
- - - -
- Intet godt, for Danmark producerer ikke selv biler. Gevinsten ryger i udenlandske bilproducenters lommer. Hvorfor Dansk Industri så går deres ærinde, må stå hen i det uvisse.

Og hvad så med miljøet - får det gavn af forslaget?
- At sænke afgifterne ved anskaffelse af biler vil alt andet lige betyde at flere får bil = vækst i bilismen. Der bliver flere biler, som kommer til at køre rundt på vejene.

Så summa summarum:
nul miljøgevinst, vækst i bilismen og kæmpe økonomisk gevinst til bilproducenterne!

Aksel Gasbjerg

Lobby-arbejde er en eufemisme for bestikkelse.
I USA kan De, der har pengene, købe indflydelse, hvilket er det stik modsatte af demokrati. I USA gælder "one dollar one vote" i stedet for "one man one vote".
Medierne er private og kapitalens forlængede arm og har dermed frihed til at påvirke opinionen (som Kåre Fog også er inde på i dagens Information side 18).

Alt i alt er det op ad bakke for klimaet med den nuværende liberalistiske samfundsstruktur, hvor vækst, profit og frihed går forud for miljø, sundhed og lighed.

til Bo Larsen:
"Klima-problematikken er et fup-nummer.
Øget solaktivitet er det egentlige "problem"."

Hvorfor skriver du sådan noget? Hvor har du den indstilling fra? Hvad er dine kilder? Er du ikke netop selv offer for bevidst vildledning?
Hvis du havde orket at tage selvstændig stilling, og havde sat dig ind i tingene, ville du vide at i den seneste solpletcyklus har solens aktivitet været ekstremt lille - hvis solen styrede tingene, skulle vi have haft kolde vintre som i 1600-tallet nu . . .

Hvad mener uafhængige klimatologer?

Over for the Commons Committee on Environment and Sustainable Development sidste år, vidnede Carleton Universitys paleoklimatologi- professor, Tim Patterson: "Der er ingen meningsfuld sammenhæng mellem Jordens temperatur og CO2 niveauer i afhængighed af tiden. Faktisk er det sådan, at da CO2 var mere end 10 gange højere end nu, nemlig for 450 millioner år siden, befandt planeten sig i sin absolut koldeste periode i de sidste 500 millioner år.” (isstudier). Patterson spurgte kommitteen : “Kan nogen på baggrund af den forholdsvis lille stigning i CO2 niveauet stadig tro på, at det er en hovedårsag årsag til den beskedne opvarmning i det sidste århundrede?” " Derimod er der i flg. hundreder af andre studier god tidafhængighed mellem solens lysstyrke og Jordens temperaturændringer.” Og 54 % af de virkelige klimatologer mener ikke, man kan sige, at klimaforandringerne er menneskeskabte. Kun 20% af klimatologerne finder det en god ide at gå efter forebyggelse af klimaforandringer alene. 71% ønsker tillige beskyttelse mod klimaforandringernes følger, fordi man ikke kan stoppe dem. Et flertal er imod forenklede udtalelser - i modsætning til politikerne. Kun 20 % mener, det er muligt at forudsige klimaets videre udvikling!

Læs mere her: http://euro-med.dk/?p=34