Læsetid: 2 min.

'For fanden, så har vi piraterne'

Danica Whites styrmand Tage Kramer stod og nød det gode vejr, da han ud af et koøje så bagenden af en lille let båd. Få sekunder senere myldrede svært bevæbnede pirater rundt på det danske fragtskib
26. august 2009

Forhenværende styrmand Tage Kramer stoppede karrieren og gik i land, da han efter 83 døgn som gidsel ombord på det kaprede danske fragtskib Danica White omsider kom hjem til Esbjerg. To år efter oplevelsen bliver han stadig berørt, når han tænker tilbage på al den angst, der greb besætningen, mens de var taget som gidsler.

»Jamen, vi var da møghamrende bange hele tiden. Også da løsepengene endelig var udbetalt, for der tænkte vi: Nu kan de jo bare skyde os..! Men det gjorde de heldigvis ikke, vi slap derfra med livet i behold,« siger han til Information.

Kramer var den første ombord, der fik øje på piraterne: »Jeg var inde på mit kammer og havde lige været på toilettet og stod og nød det gode sejlvejr et øjeblik, da jeg fik øje på bagenden af en af de her lette seksmandsbåde, piraterne sejler med. For Fanden, så har vi piraterne, tænkte jeg og løb op på broen til den gamle. Og få sekunder efter sværmede de rundt på skibet med deres skulderbårne raketter, tunge maskingeværer og AK 47'ere.«

Den tidligere styrmand er ikke i tvivl om, hvad der kan gavne mod piraterne:

»Der skal flere besætningsmedlemmer på skibene. De er alt for let bemandet, for den med udkiggen kan vi ikke komme uden om. Der skal holdes udkig hele tiden, og der måtte godt være en styrmand og en mand mere på broen og dækket.«

- Hvad ville det betyde?

»Sikkerheden vil blive øget betydeligt, hvis vi opdager dem, før de border os. Så vil man kunne manøvrere med skibet, f.eks. sejle i zigzag, for så vil piraterne have meget svært ved at entre skibet. Vi ville også kunne kalde på hjælp, enten på den internationale nød- og kaldefrekvens 2182 på skibsradioen, eller på VHF-kanal 16, som kan bruges til at kalde de skibe, der ligger tættest på.«

- Ville ordentligt udkig kunne have forhindret kapringen?

»Det kan jeg ikke sige. Men så havde vi da gjort noget for at undgå den... Måske ville piraterne så skyde på os, hvis vi sejlede i zigzag, det er svært at sige.«

»Hele retssagen går ud på at fastlægge et ansvar. Efter min mening må rederen og skibsføreren have ansvaret for det, der skete. De gjorde ikke noget som helst for at undgå den situation, vi havnede i, og i hvert fald et af de andre besætningsmedlemmer har været meget syg, lige siden vi kom hjem.«

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu