Nyhed
Læsetid: 4 min.

Brasilien raser over eksport af 2.000 ton britisk skrald

91 containere med fordærvet husholdningsaffald fra Sydengland er blevet eksporteret til Brasilien som genbrugsplast. De brasilianske miljømyndigheder har idømt A.P. Møller-Mærsk en millionbøde for at have deltaget i transporten. 'Nogen har misbrugt vores containere til ulovligheder,' siger Mærsk-chef
Ansatte fra Brasiliens statslige miljøkontrol (IBAMA) inspicerer 41 af 91 containere, der stammer fra Storbritannien. 2.000 ton affald blev i sommer sejlet til Santos i Brasilien under påskud af at det var plasticemballager til genbrug. Men det viste sig at være alt fra bleer, sprøjter, kondomer, råddent kød, tøj til giftige kemiske produkter. Nu er skraldet tilbage i Storbritannien og en retssag venter.

Ansatte fra Brasiliens statslige miljøkontrol (IBAMA) inspicerer 41 af 91 containere, der stammer fra Storbritannien. 2.000 ton affald blev i sommer sejlet til Santos i Brasilien under påskud af at det var plasticemballager til genbrug. Men det viste sig at være alt fra bleer, sprøjter, kondomer, råddent kød, tøj til giftige kemiske produkter. Nu er skraldet tilbage i Storbritannien og en retssag venter.

Mauricio LIMA

Udland
28. september 2009

Et afspærret hjørne af Storbritanniens travleste industrihavn var i sidste uge gerningssted for en usædvanlig forbrydelse. I en kvalmende stank af råddent affald samlede politiet, iført ansigtsmasker og sikkerhedsdragter, beviser i et halvt ton komprimeret affald: En brugt ble, en pakke råddent kød, rustne blikdåser og et par trusser.

Det stinkende skrald udgør blot en af omkring 4.000 baller komprimeret affald, der befinder sig i fragtcontainere i havnen i Felixstowe ved Harwich, som er blevet midtpunkt i en efterforskning af, hvordan store mængder kommunalt affald er blevet eksporteret fra Storbritannien til Brasilien som genbrugsplast.

Opdagelsen af op mod 2.000 ton britisk affald i tre forskellige havne i Brasilien udløste denne sommer en diplomatisk strid og en hurtig hjemsendelse af affaldet til Felixstowe i Suffolk, hvor det britiske miljøagentur, Environment Agency (EA), i sidste uge bekræftede fundet af store mængder ulovligt eksporteret affald. De første 91 af mere end 100 containere, som var blevet eksporteret af to genbrugsfirmaer i Swindon, anløb havnen i Felixstowe i sidste måned.

Forinden havde de brasilianske myndigheder meddelt, at de havde fundet sundhedsfarligt affald, bl.a. hospitalsaffald, og krævet, at Storbritannien hentede det hjem.

I et improviseret pakhus bestående af fragtcontainere, som er stablet oven på hinanden, er betjentene fra Environment Agency nu begyndt at sortere affaldet for at finde beviser på, at lovene, der forbyder eksport af kommunalt affald, er blevet overtrådt.

Resultatet er en bunke husholdningsaffald, som har rejst 11.000 km fra britiske skraldespande til brasilianske havne, hvor lasten, som shippingfirmaet havde mærket som værdifuldt »genbrugsplast«, i stedet viste sig at indeholde værdiløst husholdningsaffald fra hele Sydengland, der skulle have været brugt til opfyldning af jorden. Indtil videre er der kun fundet én balle genbrugsplast i containerne.

Der foregår en lovlig og lukrativ handel med ren genbrugsplast, f.eks. flasker til drikkevarer, mellem Vesten og udviklingslande, men det er forbudt at eksportere affald, som skal destrueres.

Uegnet til eksport

Basel-konventionen, som både Storbritannien og Danmark har tilsluttet sig, skal forhindre, at rige lande dumper sundhedsfarligt affald i den tredje verden. Det anslås, at kriminelle bander i Storbritannien hvert år ulovligt eksporterer en million ton affald for at undgå at betale 325 kr. pr. ton i landopfyldningsskat.

Betjentene på havnen i Felixstowe har til opgave tålmodigt at gennemgå de 20 meter lange fragtcontainere ved at skære ballerne, som vejer et halvt ton hver, op og pløje sig igennem snavsede plastikposer, pap og aviser, for at frasortere genstande, der bliver lagt i poser som bevismateriale og omhyggeligt registreret med et videokamera.

Andrew Higham, som er leder for miljøagenturets nyoprettede afdeling for efterforskning af miljøkriminalitet, siger:

»Affald i denne tilstand er tydeligvis ikke egnet til genbrug og burde derfor aldrig være blevet eksporteret. Det er fuldstændig uacceptabelt, og vi vil ikke tillade, at denne type affald bliver sendt til udviklingslande.«

Affaldet, som nu ligger stablet op mellem bjerge af fragtcontainere i Storbritanniens travleste havn, ankom til Brasilien mellem februar og maj i år efter at være blevet sendt over Atlanten af Worldwide Biorecyclables Ltd og UK Multiplas Ltd, to renovationsfirmaer, som blev startet i Swindon af brasilianske statsborgere i 2007.

Worldwide Biorecyclables havde kontrakt med kommunerne i Swindon og Wiltshire County om genbrug af plasticaffald, men ingen af de to kommuner har leveret affald til firmaet.

Blandt de fundne genstande er bleer, som bliver testet for E. coli-bakterier, poser med kattemad, rustne blikdåser, kanyler, brugt undertøj, fordærvet mad og instrumentbrættet fra en bil. Hospitalsaffald som f.eks. brugte blodposer og gammel medicin, som blev fundet i Brasilien, er endnu ikke blevet fundet i Felixstowe. Men blot 12 af de i alt 91 containerne er blevet åbnet. Yderligere 10 containere, deriblandt dem der er blevet gennemset af de brasilianske myndigheder, ankommer snart.

'Ikke vores opgave'

Efterforskningen pågår under international bevågenhed, efter at Brasiliens præsident, Luiz Inácio 'Lula' da Silva, klagede over, at Storbritannien behandlede hans land som »verdens skraldespand«.

A.P. Møller-Mærsks brasilianske datterselskab, Maersk Brasil (Brasmar), er blandt de fem shippingselskaber, som risikerer en millionbøde for deltagelse i den ulovlige affaldstransport.

Mærsk-koncernens containerskib MSC Oriane anløb havnen i den brasilianske havneby Santos med 89 containere, som skulle indeholde genbrugsaffald. Men tolderne konstaterede, at containerne indeholdt husholdningsaffald fra Storbritannien.

A.P. Møller-Mærsk erkender at have deltaget i transporten og oplyser, at rederiet vil gå rettens vej for at undgå at betale bøden på 1,2 millioner kr. fra de brasilianske miljømyndigheder:

»Man skal sammenligne det, der foregår i en havn, med det, der foregår i en lufthavn. Det er ikke SAS, men toldmyndighederne der undersøger, hvilken bagage der kommer om bord på flyet. På samme måde er det ikke vores opgave at tjekke, hvad der bliver lastet på skibet,« siger Karsten Kildahl, chef for salg og marketing i Maersk Line, til DR. Brasiliens præsident Lula har i forbindelse med sagen kritiseret de vestlige lande for dobbeltmoral, fordi de på den ene side er fortalere for høje miljøstandarder, men på den anden side dumper deres affald i udviklingslandene. Derfor har politiet travlt med at understrege, hvor opsatte de er på at finde frem til affaldets oprindelse.

Tre brasilianske statsborgere, som blev arresteret i forbindelse med det eksporterede affald, er blevet løsladt mod kaution.

Andrew Higham siger, at hans hold har »kig på andre folk«, og at man ikke udelukke flere anholdelser. Samtidig må efterforskningsholdet fortsætte med at pløje sig igennem lasten med en hastighed på to og halv containere om dagen. Selv om de kun skærer en del af de 40 baller i hver af de desinficerede containere op, vil det tage otte uger at fuldføre opgaven.

© The Independent og Information

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Ork, hold da nu op, det er bare kreativ liberal tænkning .. og så er det jo godt for shipping industrien.