Nyhed
Læsetid: 4 min.

Obamas kvaler med at lukke 'Gitmo'

Barack Obamas løfter om at lukke Guantánamo-fængslet på Cuba 22. januar 2010 er i fare. Bureaukratiet sejler, Kongressen vil ikke bevilge penge til lukningen og slet ikke have nogle af de farligste fanger på amerikansk grund. Og der er ikke megen hjælp fra Europa
Osama bin Laden, al-Qaedas leder, iført en T-shirt med teksten 'Jeg elsker Guantánamo' på en reklame i metroen i Washington D.C. Reklamens afsender er Avaaz.org, en organisation, der vil minde os om, at tortur og udenoms-retslige fængslinger som på Guantánamo er ulovlige og uetiske. Det ansporer netop Osama bin Ladens netværk til at rekruttere flere fjendtlige folk mod de vantro.

Osama bin Laden, al-Qaedas leder, iført en T-shirt med teksten 'Jeg elsker Guantánamo' på en reklame i metroen i Washington D.C. Reklamens afsender er Avaaz.org, en organisation, der vil minde os om, at tortur og udenoms-retslige fængslinger som på Guantánamo er ulovlige og uetiske. Det ansporer netop Osama bin Ladens netværk til at rekruttere flere fjendtlige folk mod de vantro.

SHANNON CURRAN

Udland
1. oktober 2009

WASHINGTON DC - Tre måneder og tre uger. Længere er der ikke til at klokken falder i slag for opfyldelsen af et af Barack Obamas mest letforståelige løfter fra sin indsættelse.

Et løfte, der med et slag distancerede den nye demokratiske præsident fra den republikanske forgænger, George W. Bush og sendte et signal om nye tider: Lukningen af Guantánamo Bay, Cuba. Et militært fængsel, der ved sin blotte tilstedeværelse er kommet til at symbolisere store dele af, hvad der gik galt for republikanerne: fængsling af terrormistænkte i årevis uden rettergang, uden beskikket forsvarer eller konkrete anklager.

Men løftet kan ikke opfyldes, lyder det nu i Washington DC. Senest bekræftede Obamas forsvarsminister, Robert Gates, over for CNN søndag, at »det bliver vanskeligt at nå det til deadline«.

Manglende strategi

Hvad er der sket? Information har talt med en række sikkerhedspolitiske kilder i både den nuværende og den tidligere regering, som peger på flere fejltagelser, der har forsinket sagsbehandlingen:

For det første har regeringen undervurderet de diplomatiske og komplicerede juridiske problemer forbundet med lukningen f.eks. validiteten af tilståelser fremkommet efter brug af tortur. En lang række sikkerhedspolitiske eksperter advarede fra starten den nye præsident om, at han ville risikere at stå med den værst tænkelige situation i januar: at have lovet en lukning uden at kunne levere resultatet, først og fremmest fordi der mangler en løsning på spørgsmålet om, hvad der skal ske med de fanger, som regeringen ikke kan løslade; enten fordi regeringen vurderer, at de pågældende er for farlige, eller fordi stort set ingen lande bortset fra små østater som Bermuda og Pulau har ønsket at modtage fanger, som ikke kan løslades til hjemlande, hvor de er i fare for at blive myrdet eller udsat for tortur.

Ny rådgiver

Obama var selv i tvivl sidste år, og manden, der overtalte ham til at sætte dato på lukningen, Det Hvide Hus' juridiske rådgiver Gregory B. Craig, havde ikke erfaringer med sikkerhedspolitik, men med jura. Craig blev formand for en tværinstitutionel arbejdsgruppe, der skulle lede lukningen, men nu er han blevet erstattet som udvalgsformand med Pete Rouse - en embedsmand med stor erfaring i håndtering af Kongressen - kunne man læse i Washington Post i sidste uge, en direkte konsekvens af, at Craig havde tabt interessen og »ikke længere presser på for at finde løsninger på problemet«.

Samtidig har Obama tilknyttet sin kommunikationsrådgiver, David Axelrod, til udvalget for at få »forbedret kommunikationen omkring de internerede på Guantánamo Bay.«

Craig selv udtalte torsdag i sidste uge til flere amerikanske medier, at han delvist baserede sin oprindelige rådgivning af præsidenten på »fejlslutninger«:

»Jeg troede faktisk, at der var en bred enighed om, - og det er muligt, jeg tog fejl - at det var vigtigt for vores nationale sikkerhed at lukke Guantánamo Bay.«

Fejlhåndtering

Endelig har regeringen misinformeret de folkevalgte. Uden en konkret plan for, hvad der skal ske med alle 200 fanger, vil Kongressen ikke bevilge penge til lukningen af lejren. Opgaven for Obamas udvalg er derfor bl.a. at finde en løsning på, hvor de 50-60 farligste fanger, som regeringen forlods har sagt, at de ikke regner med at sætte på fri fod og heller ikke vil stille for retten, skal huses.

Derudover skal der skal findes værtslande til de fanger, som bliver clearet til løsladelse, og endelig skal der overføres adskillige fanger, hvis sag skal prøves ved domstolene.

Hvad angår de sidste er det ikke klart, hvor mange, der kan stilles for de føderale domstole eller de militære tribunaler, som Obama er åben for, og som ikke giver de samme garantier til de fængslede, som de føderale domstole gør det. Først derefter kan regeringen gå til Kongressen igen.

En kilde, som har været involveret i juridisk rådgivning af Obama-regeringen, og som kun vil udtale sig på betingelse af anonymitet, siger imidlertid til Information, at det ikke kun er dem, der bærer skylden for den fastlåste situation.

Den nye regering overtog nemlig et »syndigt rod« fra Bush-regeringen, påpeger kilden. De individuelle oplysninger om hver enkelt tilfangetagen mistænkt, fandtes i flere tilfælde ikke.

»De ledte efter sagsmapperne for hver fange, men fandt meget lidt. Det hele var blandet sammen eller var ikke-eksisterende, og de har måttet begynde helt forfra i nogen tilfælde.«

Arbejdet med sagsmapperne er efter Informations oplysninger først lige blevet færdig.

Uerfaren idealist?

Mens embedsmændene sloges med papirarbejdet, vedtog Kongressen i maj med stemmerne 90 mod 6 at blokere alle midler til lukningen.

Måneden efter vedtog den en anden lov, som forlangte at regeringen først skulle fremlægge en plan, før der blev bevilget penge til handlinger, som ville medføre anbringelse af Guantánamo-fanger på amerikansk jord.

Tilbageslaget for Obama, hans første alvorlige nederlag i Kongressen, var formentlig medvirkende til, at en meningsmåling i juni viste, at 50 pct. af amerikanerne nu er modstandere af lukningen, hvilket var en kraftig stigning fra tidligere meningsmålinger, der viste bred folkelig tilslutning til at lukke lejren.

Republikanerne har fornemmet, at vinden er vendt på spørgsmålet, og forsømmer ingen chance til at bebrejde Obama, at han spiller hasard med USA's sikkerhed.

Imens tikker uret. I starten af januar skal der som minimum ligge en køreplan, hvis ikke Obama skal se ud som det, hans modstandere klandrer ham for: at være en uerfaren idealist, når det gælder nationale sikkerhedsspørgsmål og en amatør i sin håndtering af Kongressen.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Barack Obama er ingen uerfaren idealist.

Tvärtimod, har han viderefört George Bush II politik til punkt og prikke.

Det er rigtigt at Barack Obama siger en masse, men sagen er at han gör ingenting anderledes end USAs forrige magthaver. En masse falske forhåbninger.