Læsetid: 2 min.

Tyskland beskyldes for protektionisme i Opel-sag

En række EU-lande anklager Tyskland for protektionisme på baggrund af den tyske regerings medvirken til salget af Opel. Tyskland har efter salget forhøjet kreditydelsen til Opel med tre milliarder euro, og nu overvejer den spanske og belgiske regering at indklage sagen for EU-Kommissionen
19. september 2009

Berlin – Tysklands kansler, Angela Merkel, fejrede onsdag salget af Opel til den canadiske koncern Magna som en politisk sejr. Men Belgien, Spanien og Storbritannien har ikke lyst til at betale regningen for det tyske salg. De frygter, at Magna vil nedlægge arbejdspladser i deres lande og skåne tyske fabrikker som en modydelse til den tyske regering. Det er på kanten af protektionisme, og dermed i strid med EU’s regler om fri konkurrence, mener landene.

Den belgiske finansminister, Didier Reynders, vil have afprøvet, om de tyske lånegarantier til Opel strider imod EU’s regler mod protektionisme. Og EU’s kommissær for fri konkurrence, Neelie Kroes, har bekendtgjort, at EU vil sikre sig, at salget er afviklet under kommercielle, og ikke politiske hensyn. EU-Kommissionen planlægger nu at mødes med industriministrene i de lande, der påvirkes af Opel-salget.

Problemer for Merkel

Sagen volder således fortsat problemer for kansler Angela Merkel, der står midt i en valgkamp, som blandt andet har haft redningen af Opel som et af sine temaer.
Først måtte Merkel igennem en længerevarende tovtrækningsproces med Opel-ejeren General Motors for at sikre, at bilfabrikken kom på rette hænder.
General Motors overvejede længe at sælge sin underskudsgivende Opel-filial til andre købere, men indvilligede til sidst i at sælge til den tyske regerings foretrukne køber Magna.

Til salget knytter sig en statsfinansieret lånegaranti på sammenlagt 4,5 milliarder euro, som blandt andet er betinget af, at Magna bestræber sig på at bevare tyske arbejdspladser.
Allerede inden overtagelsen af Opel varslede Magna imidlertid nedskæringer i de europæiske filialer. I alt 10.500 arbejdspladser skal nedlægges på europæisk plan.
I den nordspanske by Zaragoza er 1.650 af den lokale Opel-fabriks 7.500 arbejdspladser truet, og lokale fagforeninger har allerede bebudet demonstrationer imod eventuelle nedskæringer. I Belgien frygter man, at Magna vil lukke Opel-fabrikken i Antwerpen.
Den belgiske udenrigsminister, Yves Leterme, har meldt sin ankomst i Berlin på tirsdag, hvor han vil diskutere Opels fremtid med repræsentanter for den tyske regering.

Også i Tyskland er der ulmende utilfredshed blandt fagforeninger og fabriksarbejdere, der i første omgang hilste overgangen til Magna velkommen.
Efter salget blev en realitet, overraskede Magna ved at bekendtgøre, at bilproducenten planlægger at nedlægge 4.500 arbejdspladser i stedet for de bebudede 3.000. Den melding har skabt fornyet strid mellem de to regeringspartier, SPD og CDU, der under valgkampen har beskyldt hinanden for at negligere hensynet til tyske arbejdspladser.
Samtidig har formanden for det liberale parti FDP, Guido Westerwelle, opfordret den tyske regering til at offentliggøre detaljerne omkring salget:
»Salget af Opel har udløst et fyrværkeri, der skal betales af skatteborgerne,« sagde Westerwelle ifølge den tyske avis Die Zeit.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Folketingsvalget er forbi, men magten skal stadig holdes i ørerne.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement. Første måned er gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu