Læsetid: 1 min.

Minaretforbud kan ende i Muhammedkrise

Forbuddet mod moskeers minareter i Schweiz har skabt vrede i den muslimske verden. Nu frygter Schweiz det kan udvikle sig til deres profet-tegningssag. Boykot af varer er på vej
Forbuddet mod moskeers minareter i Schweiz har skabt vrede i den muslimske verden. Nu frygter Schweiz det kan udvikle sig til deres profet-tegningssag. Boykot af varer er på vej
5. december 2009

Fremtrædende religiøse personer og grupper i Pakistan og Egypten har allerede fordømt resultatet af folkeafstemningen i Schweiz, som med flertal forbød moskeers minareter i alpelandet, og nu går man skridtet videre i andre muslimske lande.

I Syrien opfordrer en statsstyret avis således til at boykotte varer fra Schweiz, og i Libyen slår landets leder, Muammar Gaddafi, til lyd for, at FN flytter dets kontorer fra schweiziske Genève.

Samtidig opfordrer en tyrkisk minister til, at muslimer går uden om banker fra Schweiz.

Er disse signaler et udtryk for, at Schweiz skal forberede sig på en pendant til krisen oven på Jyllands-Postens tegninger af profeten Muhammed?

Formanden for en lokal menneskerettighedsorganisations ungdomsafdeling i Bahrain, Mohammed al-Maskati, vil ikke afvise, at det kan blive tilfældet.

»Folk reagerer meget voldsomt og emotionelt på dette. Vi vil ikke have stridigheder mellem Schweiz og den arabiske verden, men folk vil måske reagere på samme måde, som de gjorde i forhold til de danske tegninger,« siger han til det uafhængige mellemøstnyhedsbureau The Media Line.

Efter Muhammed-tegningerne oplevede danske virksomheder i begyndelsen af 2006 en massiv handelsboykot i flere arabiske lande. Og Schweiz kan godt forberede sig på et ligende scenarium, vurderer Sari Hanafi, sociologiprofessor ved Det Amerikanske Universitet i Beirut, Libanon.

Minaret er ikke Proften

»Jeg fornemmer, at der vil komme en alvorlig reaktion på græsrodsniveau. Måske ikke på statsligt niveau, men som en boykot fra folkets side,« siger han.

Mohammed al-Maskati fra Bahrain understreger imidlertid, at den schweiziske afstemning givetvis ikke vil medføre den samme stemning af misnøje i den muslimske verden, som det var tilfældet under Muhammed-krisen.

»Det er et synspunkt, der bliver bakket op af den tyske politolog Matthias Küntzel, der har skrevet flere bøger om forholdet mellem den muslimske verden og Europa.

»Dette vil ikke opildne til had. De stemte blot imod et symbol, og minareterne er ikke så vigtige som Muhammed. Her er der ikke foregået en forhånelse mod en religiøs skikkelse, og der er tale om en lov i et ikkeislamisk land,« siger Küntzel.

ritzau

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Mon ikk afstemningen i Schweiz med fordel kan sammenligens med lokale problematikker.

Moskeen i Kbh nordvest er shiamuslimsk, den bygges sandsynligvis for iranske statspenge.
Der er kun 1000 medlemmer i den forening som står for byggeriet.
Og pga store forskelligheder blandt de ca 20000 herboende shiamuslimer er det ifølge experter usandsynligt at andre end de 1000 medlemmer vil benytte moskeen.

At de iranere som er flygtet til Dk fra det totalitære islamistiske regime i Iran nu får mulighed for at gå i skyggen af de 33 meter (højere end rundetårn)
høje iransk financierede minareter og får mulighed til at frekventere en moske som religiøst vil blive styret fra præste diktaturet Iran ,er da oss ret bizart.

Min pointe er at moskeen i nordvest i højeste grad er symbol byggeri for iranske statspenge.
Ser man sådan på byggeriet vil ens stemme sandsynligvis blive afgivet symbolsk.
Altså kan man se nej til minareter , ikke som et nej til den faktiske planlagte minaret !
Men som et nej til at regimer som Iran, Saudi Arabien etc bygger moskeer i Dk
og via disse udbreder deres totalitære versioner af Islam.

islam.http://www.kristeligt-dagblad.dk/artikel/336854:Kirke---tro--Shiamuslime...

http://www.kristeligt-dagblad.dk/artikel/336853:Kirke---tro--Voksende-eu...

@Thomas

kommer ikke til at ske, den der betaler bestemmer.

Læs feks Informations reportage fra Berlin om moskeer i Berlin med tyrkiske imamer.

Nej, din ..., for Danske imamer i Danmark. Opret, med forbillede fra de mange forskellige muslimske folkeslag i Berlin, en Dansk imam-uddannelse/skole.

@thomas

tror du saudi arabien og iran vil financiere moskeer med dansk uddanede imamer som taler for rettigheder til kvinder, imod kønsadskillelse og for accept af bøsser ?

Så ska staten vel oss betale or moskeerne .
Det bør vel gælde alle religiøse retninger i Dk så osv osv osv.

Heinrich R. Jørgensen

Thomas Holm:
"en Dansk imam-uddannelse/skole"

Statslige teologistudier giver ikke megen mening. Rationalet bag det, kan alene være et forsøg på at bestemme, hvad der må tros, og hvordan og hvorfor. Teologi hører hjemme andre steder, end på universiteter.

Hvis der i stedet blevet stillet krav til alle religiøse forkyndere hos ethvert trossamfund der ønsker at blive anerkendt (som trossamfund) i Danmark, om at disse personer skal skrive under på en højtidelig erklæring om, at de er bekendt med landets verdslige principper om at loven står over religion, og at intet må forkyndes der strider mod den verdslige stats dogmer (ligestilling, retssamfund, menneskerettigheder, personlig frihed, ...), ville meget sikkert være nået.

Særligt, hvis et trossamfund risikerer at blive frataget stemplet som statsanerkendt, hvis de ikke evner at leve op til det simple krav, staten fordrer. Nemlig, at den verdslige stats indretning ikke skal underkendes.

Heinrich R. Jørgensen

Thomas Holm,

hvis de strenge, formørkede vestjyder mener, at det er den rette tro, må man vel give dem lov til at mene det? Et lyst og frigjort sind bliver næppe plantet i ret mange af dem, uanset hvor mange Kjøwenhawner prædikanter der driver missionsvirksomhed i det vestjydske.