Læsetid: 2 min.

Den gode moral opstod på markedet

Motivationen for at handle retfærdigt opstod ikke i familien, men på markedet, viser ny canadisk forskning
24. marts 2010

Du skal være mod andre, som du ønsker, de skal være mod dig. Den og tilsvarende tilgange til, hvordan man behandler sine omgivelser, udspringer ikke af ønsket om at være god mod sine nærmeste omgivelser - familie og venner.

Nej, den moralske optræden er afstedkommet af handlen med fremmede, lyder konklusionen fra et hold forskere fra University of British Columbia. Sammen med et tværfagligt hold på 13 økonomer og antropologer har professor i antropologi ved UBC Joe Henrich studeret, hvordan motivationen for retfærdighed og straf influerer på økonomiske beslutninger. Undersøgelsen omfattede 2.100 mennesker i 15 forskellige samfund med alt fra 20 til 10.000 borgere.

Og i modsætning til tidligere teorier om, at retfærdigheden har udviklet sig i småsamfund allerede før sidste istid, viser den nye forskning, at normdannelsen for retfærdighed sandsynligvis er dannet senere.

»Vores resultater modsiger tidligere teorier om, at mennesker har lært at behandle fremmede pænt ved at kopiere måden, man har opført sig over for familien på,« siger Joe Henrich i en pressemeddelelse.

Moral i store byer

Undersøgelsen omfatter forskellige samfundsformer i Afrika, Oceanien, Amerika og Asien både med og uden markedstilpasning. Og ifølge Henrich har udviklingen af handlessamfund de seneste 10.000 år krævet, at folk følger visser normer.

»Vores resultater tyder på, at samfundsudviklingen har medført en udbredelse af normer og institutioner, som lettede udveksling og samhandel i socioøkonomiske sfærer. Det vil sige sfærer, som ligger uden for helt lokale netværk og varige slægtsrelationer,« siger han.

Og sådanne socioøkonomiske sfærer fandtes ikke før for ca. 10.000 år siden.

Undersøgelsen målte de involverede menneskers motivation for at behandle fremmede retfærdigt og deres vilje til at straffe uretfærdige handlinger. Eksperimenterne tog udgangspunkt i pengetransaktioner med form af lege med rigtige penge, hvor deltagerne skulle vælge, hvor mange penge, de ville betale en ukendt modtager. I visse af legene fik denne ukendte modtager eller tredje deltager mulighed for at betale en sum af eksperimentpengene for at straffe den første deltager - hvis man vurderede, at denne havde betalt for lidt i transaktionen.

Dårligt ry

Eksperimenterne viste, at mennesker, der lever i små samfund uden markedsintegration eller en verdensreligion - karakteristiska, der prægede alle samfund indtil for ca. 10.000 år siden - viste sig relativ ligeglade med retfærdighed og deres vilje til at straffe uretfærdighed i de transaktioner, der omfattede ukendte modtagere, kunne ligge på et lille sted.

»Det er et mønster, der giver mening, i betragtning af, hvordan lokale normer og institutioner faktisk fungerer i sådanne samfund,« siger Henrich.

Professoren peger på, at småsamfund har lokale normer, der styrer alle former for interaktion, mens de typisk ikke har udviklet normer for, hvordan man interagerer med fremmede i pengetransaktioner.

Ved at analysere forskellige samfund i vor tid, mener forskerteamet at kunne konkludere, at motivationen for at handle 'fair', som det hedder i artiklen i fagbladet Science, antagelig opstod med udviklingen af større samfund. Forskerne peger endvidere på, at det kan hænge sammen med, at man i større samfund må have hårdere straffe over for borgere med dårlig opførsel. Det skyldes blandt andet, at konsekvenserne ved at have et dårligt ry er mindre, når man lever i et større samfund.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Søren Rehhoff

Det er sikkert rigitgt at udvikling af handelssamfund eller socioøkonomiske sfærer har nødvendiggjort og medvirket til definering og udbredelse af en større samfundsmoral. Men for det første er der nok også andre instanser, der har medvirket, som religiøse og politiske bevægelser. For det andet ved jeg ikke om den moral der efterhånden er opstået med markedsgørelsen af samfundet, hvor vi allesammen er reduceret til markedsaktører, er særligt "god". Den forekommer mig at være temmeligt snævert defineret til, at dreje sig om hvorvidt man overholder betingelserne for en handel eller ej.