Læsetid: 3 min.

Mærsk-arbejders død skaber kemikaliestrid

Mærsk afviser at have brugt det kræftfremkaldende stof, benzen, på sin containerfabrik i Kina. Selskabets egne oplysninger til de ansatte fortæller en anden historie
Mærsk afviser at have brugt det kræftfremkaldende stof, benzen, på sin containerfabrik i Kina. Selskabets egne oplysninger til de ansatte fortæller en anden historie
23. marts 2010

En metalarbejders tragiske død har skabt strid om brugen af farlige kemikalier på A.P. Møller-Mærsks containerfabrik i det sydlige Kina.

33-årige Mo Desong arbejdede tre år på Maersk Container Industry i Dongguan. Han sprøjtemalede de Mærsk-containere, som rederiets skibe fragter rundt på kloden. Desong fik konstateret arbejdsrelateret benzenforgiftning og afgik ved døden den 30. oktober 2009, da de vitale organer satte ud. Benzen er et kræftfremkaldende kemikalie, der ikke længere benyttes i maling og opløsningsmidler i Danmark.

Den offentlige sygesikring har pålagt Mærsk at betale erstatning til Desongs efterladte, fordi han led en 'arbejdsrelateret død'.

Den danske transportkoncern skal betale et beløb, der svarer til 293.000 kr. i erstatning til Mo Desongs efterladte. Ifølge Mærsk har selskabet desuden valgt at betale støtte til transport- og leveomkostninger til Mo Desongs familie efter hans død.

A.P. Møller-Mærsk anser det for meget usandsynligt, at Mo Desong blev syg af at arbejde på selskabets containerfabrik. Alligevel har selskabet accepteret at skulle betale erstatning.

»Af hensyn til de efterladte har vi ikke ønsket at trække denne tragiske sag i langdrag,« forklarer Morten Høstrup.

Vi brugte ikke benzen

Spørgsmålet om, hvorvidt Mo Desong og andre arbejdere på fabrikken er blevet udsat for opløsningsmidler med det kræftfremkaldende stof, benzen, deler vandene.

»Nej, ikke på noget tidspunkt siden fabrikkens start i 2006 og heller ikke i dag,« svarer Morten Høstrup, leder af human ressources på fabrikken til spørgsmålet.

Alligevel kan den Hong Kong-baserede ngo, Globalization Monitor fremvise et sikkerhedsopslag fra fabrikshallen med følgende tekst:

»Den maling og fortynder, vi bruger, indeholder benzen og toluen.«

Forelagt papiret fra fabrikken, erkender Morten Høstrup, at dokumentet stammer fra Mærsk-fabrikken. Der er tale om en 'unøjagtighed', fortæller han.

»Benzen har været udbredt i industrier verden over og findes i dag i utallige materialer på mange steder. Benzen-niveauet hos Maersk Container er meget lavt, og en unøjagtighed i et opslag ændrer ikke ved det faktum, at vi ikke bruger og ikke har brugt benzen i vores produktion,« forklarer Morten Høstrup.

Han fortæller, at myndighedernes kontrol viser, at indholdet af benzen i luften på fabrikken ikke overskrider grænserne for sundhedsfare.

Svaret vækker undren i Globalization Monitor:

»Når ledelsen systematisk har gjort alt, hvad den kunne, for at skjule arbejdsskaderne hos de ansatte, virker det ikke troværdigt, at denne vigtige oplysning til arbejderne var en simpel fejl,« siger May Wong fra ngo'en. I senere opslag på fabrikken bekendtgør selskabet, at den maling, der benyttes, ikke indeholder benzen.

Bandlyst i Danmark

På grund af sundhedsfare, bliver stoffet ikke brugt i opløsningsmidler og maling i Danmark:

»Jeg har ikke set benzen i opløsningsmidler i Danmark i nyere tid. I praksis er der et forbud mod at bruge stoffet i opløsningsmidler herhjemme, og reglerne er de samme i hele EU. Det er ikke forsvarligt at bruge opløsningsmidler med benzen, da stoffet skader knoglemarven og kan give leukæmi,« forklarer Mogens Kragh Hansen, der er toksikolog i Arbejdsmiljøhuset.

HR-chef Morten Høstrup kalder det meget usandsynligt, at Desong blev forgiftet med benzen på den danske fabrik.

»Inden Mo Desong kom til Maersk Container, var han i cirka otte år ansat på en anden containerfabrik, hvor han ifølge eget udsagn arbejdede med maling med videre,« fortæller Morten Høstrup.

En af Desongs sygejournaler nævner ligeledes det tidligere job. Men det er ikke korrekt, at metalarbejderen havde med maling og kemikalier at gøre, ifølge hans enke, Zhou Su An.

»Han arbejdede ikke med maling, men med samling af containere i sit tidligere job. Og før han begyndte hos Mærsk, gennemgik han en helbredsundersøgelse, som viste, at hans helbred var OK,« siger Zhou Su An.

Ifølge Mærsk har Mo Desongs efterladte afvist et tilbud om obduktion af den afdøde arbejder for at fastslå dødsårsagen. Det afviser Globalization Monitor, der har fulgt sagen.

»Det var derimod Mo Desongs enke, der først bad om en obduktion for at påvise, at hans død var relateret til hans job. Myndighederne har nu afgjort, at det var tilfældet,« siger May Wong fra Globalization Monitor

.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

En særdeles dyb ridse i 'emaljen' hos Mærsk. Indkræver Staten sin skatte-deficit hos de skatte-undvigende internationale koncerne, ville den direkte forkælelse af Mærsk-koncernen ikke være af betydning. Men Skat bruger kræfterne på langt mindre fisk. Proportions-forvrængning kan man roligt tænke. Og konsekvensen for den siddende Regering: 'something very fishy in The State of Denmark'...

Med venlig hilsen

Christian Olesen

En særdeles dyb ridse i ‘emaljen’ hos Mærsk.

Det kan jo ikke lade sig gøre, den kan ikke blive dybere, det er en MØLLER CLASSIC