Matematikgeni vil ikke være millionær

Grigorij Perelman har løst Henri Poincarés over 100 år gamle matematiske problem – men den menneskesky russer er komplet uinteresseret i million­præmien for sin bedrift
Grigorij Perelman vil ikke vide af pengepræmien for sin løsning af et af matematikkens store problemer.

27. marts 2010

Grigorij Perelman har løst Henri Poincarés over 100 år gamle matematiske problem - men den menneskesky russer er komplet uinteresseret i millionpræmien for sin bedrift

Forestil dig, kære læser, at du er verdens største matematikgeni. Du har lige løst et af matematikkens allermest genstridige problemer. Hvad gør du? A) Tager stolt imod den udlovede belønning på en million dollar. B) Afslår pengepræmier, spærrer dig inde i din lejlighed og nægter at besvare alle opkald og henvendelser fra omverdenen.

Hvis du var en menneskesky russer ved navn Grigorij Perelman, ville svaret være B).

Clay Mathematics Institute i Cambridge, Massachusetts, hædrede i sidste uge Perelman for som den første at have formuleret en løsning på et matematisk problem, som blev udtænkt for over et århundred siden af den franske matematiker, Henri Poincaré, og som generationer af matematikere har brudt deres hjerner med siden. Gåden - også kendt som Poincarés teorem - er vanskelig at forklare for lægfolk, men involverer spørgsmålet om egenskaberne ved tredimensionale kugleoverflader i firedimensionale rum. Der er tale om en af de syv vanskelige matematiske udfordringer, hvis løsninger det amerikanske institut har lovet at præmiere med en million dollar hver.

'Jeg plukker svampe'

Verdens førende matematikere skulle bruge adskillige år på at verificere, at Perelman definitivt havde løst problem i den redegørelse, han publicerede på internettet i 2002.

Men Perelman er komplet uinteresseret i kontanter. I 2006 afviste han at tage imod en ligeledes estimeret pris, den såkaldte Fields-medalje, der kaldes 'matematikkens Oscar'. Perelman, som for tiden er arbejdsløs, bor med sin mor og søster i Sankt Petersborg. Han har dog også sin egen etværelseslejlighed, der angiveligt er fuld af kakerlakker, men han bruger den kun sjældent. Perelman afviste også denne gang at tale med de journalister, der havde taget opstilling uden for hans hjem. En af disse, der havde held til at nå ham på hans mobil, fik dette svar:

»Du forstyrrer mig. Jeg er ved at plukke svampe.«

De naboer, som har set ham, beretter om en lurvet klædt og verdensfjern excentriker:

»Han har altid samme nussede frakke og bukser på. Han klipper aldrig negle eller skæg. Når han går hen ad fortovet er den altid med nedadrettet blik, han ser sig aldrig til siden,« lyder karakteristikken i en Moskva-avis.

»Han har ret sære moralprincipper, og tager den mindste modgang meget tungt,« >fortæller Sergej Kisliakov, direktør for Steklovs Matematiske Institut i Sankt Petersborg, hvor Perelman engang var tilknyttet som forsker. Ifølge Kisliakov afbrød Perelman al kontakt til sine kolleger for fire år siden. Hans afvisning af at tage imod Fields-medaljen skyldtes angiveligt, at Perelman ikke opfattede matematikerne i priskomiteen som værdige til at uddele den.

»Han har brudt alle bånd til den etablerede matematiske videnskab,« fortæller Kisliakov. »Det var hans plan at finde et job, der ikke havde noget med matematik at gøre. Om det er lykkedes, aner jeg ikke.«