Læsetid: 2 min.

Bagsiden: Hugo Chavez omfavner Twitter

Iagttagere er usikre på, om den notorisk ordrige venezuelanske præsident vil være i stand til at koge udsagn ned til 140 karakterer
3. maj 2010

Forestil dig en kamel, der passerer igennem et nåleøje, eller en uimodståelig kraft, der møder et ubevægeligt objekt, eller en gigantisk rund pæl i et lillebitte firkantet hul, og du har en ide: Hugo Chavez møder Twitter.

Venezuelas verbalt omstændelige præsident, en leder, der ikke så meget taler som bader i ord, tusinder af dem af gangen, omfavner nu det mikrobloggende univers, hvor ytringer er begrænset til 140 karakterer.

Chavez åbnede en Twitter-konto i går (27. april) og benyttede tagget »cadanga«, hvilket på venezuelansk spansk betyder »vovet« eller »rebelsk«.

»Kammerater, @Chavewcandanga er reserveret, der vil snart være beskeder fra vores commandante,« tweetede en af præsidentens tætteste allierede og chefen for overågningen af kommunikation fra sin egen konto.

Her til morgen fulgte mere end 25.000 siden @chavezcandanga på Twitter. Hans første tweet på spansk kom 14 minutter over midnat: »Hey, hvordan går det? Jeg dukkede op, som jeg sagde, at jeg ville: ved midnat. Jeg er på vej til Brasilien. Og meget glad for at arbejde for Venezuela. Vi vil sejre!« skrev han.

På 140 karakterer?

Hvor jævnligt præsidenten planlægger at komprimere sine fritassocierende, folkelige, sidespringende, episke diskurser ind i det nye medium, er endnu uvist. Han er en garvet tv-kommunikator, men ved ifølge ham selv ikke, hvornår han skal holde kæft.

Hans søndagsshow, Alo Presidente (Hej præsident), en mere eller mindre manuskriptfri monolog, strækker sig typisk over syv timer, hvilket samlet løber op i 54.000 ord eller 333.000 karakterer svarende til længden på en kærlighedsroman.

Avisen El Nacional kørte historien med et billede af den socialistiske leder i fuldt flow under den vantro overskrift: »På 140 karakterer?«

På grund af pres fra økonomiske problemer og valg til den lovgivende forsamling i september har Chavez opfordret sine tilhængere til at føre mediekrig for at vinde hjerter, hjerner og stemmer.

Hans popularitet er ifølge de seneste meningsmålinger faldet til under 50 procent, men i tidligere kampagner har den tidligere kampvogns-hærfører genvundet støtten ved hjælp af et miks af karisma, mål om bekæmpelse af fattigdom og populistiske almisser som gratis køleskabe og madrasser.

Ud over at benytte sit søndagsshow og sin ’online-klumme’ opfordrer Chavez rutinemæssigt alle radio- og tv-stationer til at sende hans taler og ceremonielle begivenheder live.

I sidste måned beordrede han tilhængere til at benytte sociale netværkssites med henblik på at bekæmpe modstandere, specielt studenter, som benytter Facebook og andre sites for at organisere protester mod regeringen.

»Internettet er en skyttegrav, fordi den har en understrøm af konspiration i sig,« sagde han. I de forkerte hænder kan det at tweete blive en slags terrorisme, tilføjede han.
Twitters popularitet i Venezuela er eksploderet til mere en 200.000 aktive konti – væksten oversteg sidste år 1.000 procent – hvilket er et af Latinamerikas højeste brugerrater.

Præsidenten lovede at oprette sin egen hjemmeside med henblik på at promovere det, han kalder det 21. århundreds socialistiske revolution. »Jeg lægger en masse information ud der. Det kommer til at blive et bombardement.«

Oversat af Lise Nielsen

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu