Læsetid: 3 min.

General Motors vender undergang til fremgang

I årtier var GM verdens største bilproducent, men sidste år var Detroit-virksomheden reelt konkurs – efter massive statslige redningspakker, nedskæringer og strategiomlægninger kan den nu fremlægge sit første overskud, siden finanskrisen satte ind
I årtier var GM verdens største bilproducent, men sidste år var Detroit-virksomheden reelt konkurs – efter massive statslige redningspakker, nedskæringer og strategiomlægninger kan den nu fremlægge sit første overskud, siden finanskrisen satte ind
20. maj 2010

NEW YORK – Automobilimperiet i Detroit, General Motors, har reddet sig fri af truende økonomisk undergang og kan nu for første gang i tre år fremlægge et overskud. Samtidig er amerikanske bilister igen begyndt at interessere sig for at skifte til nyere modeller – en udvikling, der dog endnu mangler at omsætte sig i fornyet fremgang for en vedvarende underdrejet europæisk bilindustri.

GM, der ejer mærker som Chevrolet, Cadillac, Buick og Vauxhall/Opel, præsterede et positivt resultat på 865 millioner dollars for første kvartal af 2010, hvilket er et bemærkelsesværdigt kurveknæk, i lyset af at det tilsvarende tal for samme periode i 2009 var et underskud på næsten 6 milliarder dollars.

»Vi er i gang med en genopbygningsproces for virksomheden her. Vi forsøger at lægge et helt nyt fundament, hvilket er det vigtigste ved enhver genopbygning,« siger GM's finansielle topchef,, Chris Liddell. »At opnå lønsomhed er en afgørende del af dette fundament.«

Nye markeder skaber fremgang

GM kollapsede og var reelt konkurs i juni 2009, men blev vakt til live gennem akut finansiel nødhjælp i form at investeringer på 61 milliarder dollars fra den amerikanske og den canadiske stat, der herefter er indehavere af tilsammen 73 procent af aktiebeholdningen. Forbedringen af bilgigantens resultat er bragt til veje ved omkostningsbesparelser, stærke salg af nye modeller i USA og en markant salgsfremgang i nye markedslande som Kina og Brasilien.

Antallet af GM-køretøjer, som blev solgt på verdensmarkedet sprang, i vejret med 23 procent til 1.99 millioner enheder, hvilket betød, at selskabet kunne genåbne fabrikker, der var taget ud af drift under den globale finanskrises værste fase. I USA forvandlede virksomheden et 3,4 milliarder stort driftsunderskud til et overskud på 1,2 milliarder dollars. Men GM's europæiske virksomheder, som bl.a. omfatter Vauxhall-fabrikkerne i Luton og Merseyside samt Opel-fabrikkerne i Rüsselsheim, Bochum, Kaiserslautern og Eisenach må fortsat kæmpe med tab. Det blev dog kun på 506 millioner dollars i forhold til et underskud sidste år i samme periode på 814 millioner dollars.

»I Europa taber vi penge,« siger Liddell. »Så Europa er stadig det område, hvor vi har brug for at gøre størst fremskridt.«

GM er ikke alene om at føle sig trængt på det europæiske bilmarked. Ifølge tal fra de europæiske bilproducenters sammenslutning, Association (ACEA), gik salget af nye biler på kontinentet tilbage med 7,4% i april til 1.13milloner, hvilket tilskrives, at flere lande har afskaffet de såkaldte skrotningspræmier, som skulle tilskynde bilister til at udskifte deres ældre køretøjer. ACEA udtaler: »Den statslige bistand er ophørt eller er begyndt at fade ud, men den økonomiske situation er stadig vanskelig.«

Sidste år kom GM uhyre tæt på at frasælge sine europæiske aktiviteter, der omfatter Storbritanniens Vauxhall- og Tysklands Opel-fabrikker og de svenske SAAB-fabrikker. Men virksomheden bakkede ud i sidste øjeblik i forhold til Vauxhall og Opel efter at have besluttet, at europæisk tilstedeværelse var afgørende for at fastholde en fremtid som en global aktør. Hvad SAAB angår, blev virksomheden solgt til den hollandske bilproducent, Spyker.

Salget af Vauxhall og Opel-biler faldt en smule fra 297.000 til 295.000, ligesom GM's markedsandel i Europa faldt fra 9% til 8,5%, selv om dette til dels skyldes salget af SAAB. GM har oplyst, at man vil nedlægge omkring 500 arbejdspladser på Vauxhall-fabrikkerne i Storbritannien for at genoprette rentabiliteten.

Hvis GM fortsætter med at forbedre sine finansielle resultater, vil virksomheden ifølge bestyrelsesformand Ed Whitacre muligvis forsøge sig med en børsintroduktion og genliste sine aktier på de offentlige markeder senere i år.

Stadig ry for kvalitet

Craig Fitzgerald, en bilekspert fra konsulentfirmaet Plante & Moran i Michigan, siger GM med held har mindsket kompleksiteten i sin udviklingsstrategi og produktionslinje og er lykkedes med at genskabe et ry for gode kvalitetskøretøjer. Han pointerer, at den nye modeller i USA, Chevrolet Equinox, Cadillac SRX og Buick Lacrosse har vist sig at slå an: »Disse nye biler er om ikke de bedste i klassen så tæt på at være det. GM oplever stor succes i biludstillingslokalerne.«

GM’s arbejdsstyrke på 205.000 er faldet fra 335.000 siden slutningen af 2005. Fra dengang at være den største bilproducent i verden, er virksomheden blevet overhalet af Toyota og kappes nu med Ford om førstepladsen i USA.

Efter at have oplevet den værste afmatning i de amerikanske bilsalg siden krigen, besluttede GM at nedlægge flere mærker, herunder Pontiac og Saturn. Efter fejlslagne forsøg på at finde en køber, er selskabet desuden begyndt at afvikle sit benzinslugende militærstilsmærke, Hummer.

© The Guardian og Information
Oversat af Niels Ivar Larsen

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu