Læsetid: 3 min.

Rapport: Fagligt aktive i Mærsk-terminal straffet med tæsk

Arbejdere på Mærsks terminal i Mumbai i Indien overfaldes og får tæsk for at være aktive i fagforening, konkluderer indisk menneskerets-organisation. Mærsk vurderer, at overfaldene er 'private opgør'
Arbejdere på Mærsks terminal i Mumbai i Indien overfaldes og får tæsk for at være aktive i fagforening, konkluderer indisk menneskerets-organisation. Mærsk vurderer, at overfaldene er 'private opgør'
17. maj 2010

Arbejdere på A.P. Møller-Mærsks havneterminal i Mumbai i Indien er blevet overfaldet og tæsket, fordi de var aktive medlemmer af en fagforening.

Det konkluderer den indiske menneskeretsorganisation Human Rights And Law Network i en ny rapport. Den har blandt andet undersøgt flere voldsepisoder mod medlemmer af havnearbejdernes fagforening i Mumbai. Senest to overfald på havnearbejdere i oktober 2009.

»Overfaldene er tydeligvis sket for at straffe aktive medlemmer af fagforeningen. De to ofre blev samtidig afskåret fra deres job på havnen af deres arbejdsgiver,« siger jurist Gayatri Singh fra Human Rights And Law Network

De to arbejdere er ansat i firmaet Thakur, der kører containere for Mærsk i terminalen. De blev overfaldet af en mellemleder fra Thakur og flere andre mænd. De to chauffører mener, der var tale om afstraffelse, fordi de var medlemmer af havnearbejdernes fagforening.

»De slog mig i maven og på benene og råbte: 'Du er medlem af fagforeningen. Du går til møder i fagforeningen',« fortæller Bhausaheb Kisave, en af arbejderne.

Tidligere er ansatte fra terminalen blevet overfaldet, efter at de dannede en fagforening i april 2007. Arbejdere er blandt andet blevet kidnappet og tæsket med jernstænger og hockeystave.

»Lige siden vi dannede vores fagforening, har lederne truet os og forsøgt at presse os til at melde os ud,« fortæller Danenja Jhadav, den anden af de to arbejdere, som blev overfaldet i oktober 2009.

A.P. Møller-Mærsk har efter en undersøgelse, der blev afsluttet i februar i år, konkluderet, at de to overfald skete som led i »private opgør«.

»Politiets rapport indikerer, at der var tale om en privat episode, og vi deler dette synspunkt,« siger Thomas Boyd, pressechef i APM Terminals, der er ejet af Mærsk.

Thomas Boyd erkender dog, at problemstillingen overordnet set har at gøre med faglig organisering af en underleverandør i terminalen. Mærsk anser problemerne for løst.

Svigter sit ansvar

Jurist i Human Rights And Law Network Gayatri Singh er forundret over Mærsks konklusioner.

»Det er et faktum, at ledere går ind i de ansattes boliger og tæsker dem i fuldt dagslys. Et andet overfald på fagligt aktive fandt sted i firmaets egen bus og var rettet mod en tillidsmand,« siger Gayatri Singh.

Hun mener, at det danske selskab svigter sit sociale ansvar i sagen:

»Arbejderne er ikke i sikkerhed. Det er Mærsks ansvar. Selskabet burde for længst have reageret og sikret en reel beskyttelse af de fagligt aktive. Mærsk har ifølge indisk lov det overordnede ansvar som arbejdsgiver i terminalen, « vurderer advokaten.

Ifølge den internationale faglige organisation ITUC er arbejdsmarkedet i Indien præget af undertrykkelse af faglige rettigheder. Kun et fåtal af arbejderne har reelt ret til at organisere sig i fagforeninger.

Og ifølge formanden for havnearbejderforbundet i Mumbai, P.K. Raman, er de fagligt aktive blevet udsat for undertrykkelse, siden de dannede fagforeningen på terminalen.

»Der foregår en systematisk forfølgelse af medlemmer af fagforeningen. Adskillige er blevet fyret, og mange er blevet overfaldet. Mærsk tager ikke problemet seriøst,« siger P.K. Raman.

Mærsk oplyser, at selskabets terminal i Mumbai har indgået en aftale med det internationale transportarbejderforbund, ITF, i marts i år om forholdene i Mumbai, men Mærsk ønsker ikke at oplyse om indholdet af aftalen.

Magtfuld ejer

Thakur ejes af forretningsmanden Ramsheth Thakur, der er tidligere parlamentsmedlem for Indiens Kongresparti.

Gayatri Singh vurderer, at det er en af grundene til, at Mærsk og de lokale myndigheder efter hendes mening har opført sig passivt, når arbejdere er blevet overfaldet.

»Ramsheth Thakur er en magtfuld mand i området og leder et stort forretningsimperium,« siger Gayatri Singh fra Human Rights And Law Network.

Hun påpeger, at Ramsheth Thakur sidder i bestyrelsen for havneselskabet, der har givet Mærsk og GTI en 30-årig aftale som operatør på havnen i Mumbai.

Ikke privat

Mærsk understreger, at selskabet har undersøgt volds-episoderne til bunds og talt med alle involverede, før man konkluderede, at overfaldene var en privat affære.

Men Danenja Jhadav, en af de to arbejdere, der blev overfaldet, afviser, at der skulle ligge private problemer til grund for overfaldet.

»Der var ingen private problemer bag overfaldet. Det bunder i, at jeg er medlem af fagforeningen. Det har jeg selv sørget for at fortælle terminalens direktør,« siger havnearbejderen Danenja Jhadav.

APM Terminals ønsker ikke at offentliggøre sine undersøgelser af sagen. Det har ikke været muligt at få en kommentar fra A.P. Møller-Mærsk til, at Mærsks egen og Human Rights And Law Networks undersøgelse af overfaldene er så forskellige.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Jesper Wendt

Det er blevet svært at skjule deres slette hensigter, i den digitale tidsalder.

Alle store selskaber opererer desværre med den model, så længe der er et afkast.

ja man kommer da ikke til at have verdens største skibsimperium ved at passe så godt som muligt på fagforeningens ve of vel, det sir da sig sel