Læsetid 1 min.

Mærsk bestilte selv løgnedetektor

Mærsk brugte løgnedetektorer i Mellemamerika både ved ansættelser og i tilfælde af kriminalitet, viser undersøgelse foretaget af selskabet selv
7. juni 2010

A.P. Møller-Mærsk har foretaget en intern undersøgelse af brugen af løgnedetektorer mod selskabets lastbilchauffører i Mellemamerika. Den viser, at både Maersk Line og datterselskabet BIT har gjort flittig brug af de omstridte tests.

Information beskrev i april, hvordan Mærskselskaber har udsat lastbilchauffører for krænkende løgnedetektortest i en årrække.

»BIT brugte og betalte for test i El Salvador til juni 2007 i forbindelse med ansættelser. Derudover har Maersk Line og BIT typisk betalt private sikkerhedsfirmaer for at efterforske lastbilrøverier,« siger Jose Elias, Regional chef for Mærsk-selskabet CIS, der leder BIT: »I den forbindelse har Mærsk i El Salvador accepteret, at sikkerhedsfirmaerne brugte løgnedetektorer, men vi besluttede at standse denne praksis i marts 2010.«

Det står i modsætning til bestyrelsesformand Michael Pram Rasmussens replik til aktionærerne på selskabets generalforsamling den 27. april:

»Vi har ikke brugt løgnedetektorer. Men det er helt korrekt, at visse underleverandører har gjort det. Jeg synes ikke, at det er i orden,« sagde Pram Rasmussen dengang. Han fortalte forsamlingen, at Mærsk ikke havde kendskab til, at testen var blevet brugt siden 2004.

Mærsk forklarer generelt brugen af løgnedetektortest med, at politiets ressourcer er få og opklaringsraterne lave i Mellemamerika.

Ingen indsigt

En lang række chauffører fortæller, at de er blevet udspurgt om seksuel orientering og medlemskab af fagforeninger i løgnedetektortest. Det har Mærsk ikke fundet eksempler på. Koncernen afviser over for Information at fremvise eksempler på de spørgeskemaer, der ifølge selskabet er blevet anvendt.

»De spørgeskemaer, vi har fået adgang til fra sikkerhedsfirmaerne, indeholder ingen af de spørgsmål, du har nævnt i dine artikler, og skemaerne er derfor næppe relevante. Det kan imidlertid ikke afvises, at den type spørgsmål alligevel er blevet stillet, og det tager vi klart afstand fra, siger Jose Elias.

Mærsk ønsker heller ikke at oplyse hvilke transport- og sikkerhedsfirmaer, selskabet har samarbejdet med i Mellemamerika.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritiske, seriøse og troværdige.

Se om du er enig - første måned er gratis

Klik her

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Brugerbillede for Bill Atkins

Mærsk forsøger at lyve sig ud af sagen om brug af løgnedetektorer... hvilket jo egentligt er ganske forståligt...

Fagforeningsbekæmpelse er ikke god stil...