Læsetid: 3 min.

Indien udflager job til USA

Det er ikke længe siden, at de lave lønninger i bl.a. Indien fik amerikanske virksomheder til at sende arbejde østover. Nu går trafikken den anden vej
31. august 2010

For et årti siden poppede der en ny type sprogskoler op overalt i Indien. De tjente styrtende med penge på at lære elever, der talte udmærket engelsk i forvejen, at ramme den helt rigtige accent: Bradford-engelsk, Midtvest-amerikansk og den særlige Aussie-dialekt.

Skolerne rettede sig mod de tusinder af unge, der søgte lykken i call centrene. Når en engelsk mobiltelefonkunde ringende og brokkede sig, skulle vedkommende nemlig tales til ro på sin lokale dialekt, så 'bedraget' ikke blev afsløret.

Også et vejrkort over kundens lokalområde dukkede op på skærmen i de mest avancerede call centre, så der kunne føres small talk om den silende regn eller udsigten til opklaring.

Nu kan det være, at det er de arbejdsløse amerikanske industriarbejdere, der skal til at lære at tale engelsk, som de gør i Bangalore eller sludre om monsunregnens ødelæggelser i Calcutta. I hvert fald er der noget, der tyder på, at trafikken, der tidligere kun gik en vej, begynder at gå den anden. I sidste uge kunne man i CNBC læse, hvordan Pramod Bhasin, chef for den indiske outsourcing-gigant Genpact, nu har planer om at flytte jobs til USA.

»Vi må være opmærksomme på, hvad der er til rådighed, efterhånden som folk i USA åbner for at arbejde hjemmefra til en lavere løn, end de er vant til.«

Han forventer at tredoble antallet af medarbejdere i USA til 6.000 i løbet af de næste to år. Den høje amerikanske arbejdsløshed har simpelthen skubbet lønningerne ned under det niveau, som Indiens kvalificerede arbejdskraft kræver.

Udlignede lønninger

De indiske lønmodtagere har nemlig fået sat gang i lønpresset. Lønningerne for call center-medarbejdere i Indiens storbyer er steget 10 procent alene i år.Men det er ikke kun lønpres fra indere med øget selvtillid, der har bragt lønningerne i USA tæt på niveauet i Indien.

De seneste 30 år er den amerikansk produktivitet banket i vejret, og teknologisk innovation udgør kun en mindre del af forklaringen. En af de vigtigste årsager er, at lønningerne kun er steget meget begrænset. Forklaringerne er mange, men blandt andet har de amerikanske fagforeninger mistet indflydelse. og en virksomhedskultur, hvor man skar i lønnen, før man kiggede andre steder hen for besparelser, er blevet veletableret.

Markedets effektivitet

I 2009 steg antallet af aftaler mellem udenlandske firmer og amerikanske freelancere med 300 procent. Det er dog langt overvejende tale om efterspørgsel fra Canada og europæiske firmaer. På førstepladsen lå England, med Canada på en andenplads, Sverige på en sjetteplads og Tyskland på en tiende. Og der var i denne 'første bølge' af outsorcing tale om uddannet arbejdskraft - primært freelance webprogrammører, grafikere og tekstforfattere.

Analytiker Steve Cortes siger til CNBC, at annonceringen er »et bevis for, at markedets effektivitet løfter alle«. I første omgang hjalp det amerikanske virksomheder, at de kunne nedsætte produktionsomkostningerne ved hjælp af den billige arbejdskraft, samtidig hjalp det med at booste væksten i den indiske middelklasse, der så kunne aftage amerikanske varer. Nu hvor USA har brug for job til lavt uddannede, rækker de nu stærkere indiske virksomheder USA en hånd.

Rystet USA

Flere forventer, at denne 'anden bølge' i højere grad vil efterspørge ufaglært arbejdskraft. Måske er det godt nyt for arbejdsløse amerikanske industriarbejdere, men analytikeren Ron Shah fra Geena Ventures er bekymret. De job, der bliver sendt tilbage til USA, er nemlig også job med lave lønninger. Det er stadig og vil fortsat være USA, der sender de job, der kræver uddannet arbejdskraft over grænser. Og det er det, der giver USA »smør på brødet«, understreger Ron Shah.

Der er ingen tvivl om, at den nye trafik kan komme til at ryste USA, men måske kan den også skabe klarhed om vilkårene på det globale marked.

Som en vittig blogger skriver i kommentarsporet på en artikel om emnet i Financial Times:

»Måske vil vi snart læse om indiske call center-medarbejdere, der er rasende over, at udlændinge - nu amerikanere - stjæler deres job. Det kan føre til et nyt globalt kapløb mod bunden - globale arbejdere, der underbyder hinanden for at få lov til at arbejde fra deres eget hjem. Gosh! Hvis bare vi kunne slippe af med minimumslønnen for tjenestefolk i hjemmene.«

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu