Læsetid: 2 min.

Kampagne mod højrenationalister havde ringe effekt

De store svenske dagblades kampagne mod Sverigedemokraterna ramte forbi. Vælgere stemte det højrenationalistiske parti ind i Riksdagen, og det var blot, hvad man kunne forvente, siger ekspert
Expressen tog kraftig stilling imod Sverigedemokraterna på valgdagen.

Expressen tog kraftig stilling imod Sverigedemokraterna på valgdagen.

PONTUS LUNDAHL

21. september 2010

»Nej!« stod der med store, fede bogstaver henover forsiden på søndagens udgave af det svenske dagblad Expressen.

»I dag röstar vi för Sverige mot främlingsfientligheten,« skrev avisen i et sidste forsøg på at minimere antallet af svenske vælgere, der i 11. time skulle lade sig friste til at sætte kryds ud for svensk politisk enfant terrible, Sverigedemokraterna.

Expressens forside, der også viste et billede af en sammenkrøllet stemmeseddel for Sverigedemokraterna i en rendesten, var blot en af mange advarsler, der fyldte forside- og lederspalterne i de største svenske dagblade søndag.

Men den massive kampagne var tilsyneladende forgæves. Søndag aften stod det klart, at Sverigedemokraterna havde høstet 5,7 procent af de svenske stemmer og dermed kunne lade champagnepropperne springe. Partiet kommer for første gang ind i Riksdagen - endda med større vælgertilslutning end både det socialistiske Vänsterpartiet og Kristendemokraterna.

Forudsigelig udvikling

Og det var et ganske forudsigeligt punktum for valgkampen i Sverige, vurderer Erik Meier Carlsen, politisk kommentator og medforfatter af bogen Folkhemspopulismen - Berättelsen om Sverigedemokraternas väljare.

»Jeg ser Sverigedemokraternes indtog i Riksdagen som en udviklingsproces, der svarer til den, vi har oplevet i Danmark med Dansk Folkeparti. Partiets succes er et udtryk for oprørske, svenske vælgere, der har en kritisk holdning til den politiske elite, og som ser deres stemme på partiet som en mulighed for at få indflydelse,«siger Erik Meier Carlsen.

Formanden for Sverigedemokraterna, Jimmie Åkesson, har tidligere luftet, at partiets målsætning var at opnå otte procent af stemmerne ved valget. Men han måtte altså nøjes med 5,7 procent, der dog var tilstrækkeligt til at komme over spærregrænsen på fire procent.

På den baggrund vil Expressens chefredaktør, Thomas Mattsson, derfor ikke konkludere, at hans avis' advarsel mod Sverigedemokraterne ikke havde effekt.

»Set i det perspektiv kan man måske sige, at vores klare udmeldinger har ført færre stemmer over i favnen på partiet. Men det er naturligvis svært præcist at pege på, hvor meget indflydelse vi har haft,« siger han.

Modsat effekt

Thomas Mattsson mener ikke, at den negative omtale af partiet i Expressen og andre af Sveriges store dagblade kan have provokeret vælgere til at vandre over til Sverigedemokraterna.

Men den vurdering er formanden for det svenske journalistforbund, Agneta Lindblom Hulthén, uenig i.

»Personligt tror jeg faktisk, det har været godt for Sverigedemokraterna, at de har fået så meget dårlig omtale i medierne. Det kan sagtens have virket mod hensigten,« siger hun.

Agneta Lindblom Hulthén fortolker de svenske dagblades kritik af partiet og den negative dækning under valgkampen som udtryk for en generel rådvildhed på redaktionsgangene.

»De svenske medier har haft svært ved at omgås Sverigedemokraterna. Samtlige medier har uden tvivl haft lange diskussioner om, hvordan de skulle foholde sig til partiet. I den proces kan det godt være, der er sket en unfair behandling af Sverigedemokraterna til fordel for andre svenske partier.«

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Paul Richardt Metelmann

Jeg leder efter den såkaldte "ekspert" i artiklen, men kan kun finde journalister og så en enkelt journalist og debattør med en helt bestemt dagsorden - nemlig Erik Meier Carlsen! Men ekspert det er han altså ikke.