Læsetid: 1 min.

Sociale medier giver aktionærer mere magt

14. september 2010

I USA, Storbritannien og Holland er en ny tendens ved at brede sig: Aktivistiske aktionærer, som er i stand til at påvirke virksomheder via sociale medier som Facebook, Twitter osv. Og tendensen er sandsynligvis også på vej til Danmark, skriver Børsen. I Irland fik en aktivistisk aktionær sat en stopper for salget af det irske olieselskab Dragon Oil, som skulle have været solgt til Emirates National Oil Company. Han åbnede hjemmesiden www.savedragon.com og fik på den måde stimlet en kritisk masse af protesterende aktionærer sammen - og salget blev forhindret.

»For 10 år siden ville aktionærerne ikke have været i stand til at finde hinanden og mobilisere sådan en modstand,« siger Lucy Newcombe, kommunikationsdirektør i finansvirksomheden Computershare Group, til Børsen. Hun påpeger også, at aktionærerne ved at protestere over f.eks. Twitter ligeledes kan få stor magt over eksempelvis aflønning af topledelsen.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu