Læsetid: 2 min.

Ny kampagne kaster lys over konfliktmineraler

Et et nyt internationalt indeks og andre tiltag vil gøre det sværere for verdens elektronikgiganter at sløre uetiske praksisser i deres forsyningskæder
14. december 2010

Den amerikansk baserede kampagnegruppe Enough offentliggør nu et indeks, der måler, hvor vellykket en indsats verdens store elektroniske virksomheder præsterer for at udrense uetiske praksisser fra deres forsyningskæder.

Øverst på listen rangerer virksomheder som HP, Intel, Microsoft, Nokia og Dell, mens Sony Ericsson, IBM og Toshiba halter langt bagefter. Formålet med kampagnen er at øge presset på elektronikgiganterne ved at skabe offentlighed om deres brug af de såkaldte konfliktmineraler.

Allerede i sommer opnåede kampagnegrupperne Enough og Global Witness en markant succes, da den amerikanske kongres efter intenst lobbyarbejde fra deres side vedtog den såkaldte Dodd-Frank-lov, som påbyder alle producenter at fremlægge, hvilke initiativer de har taget for at udvise »rettidig omhu«

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.

Prøv en gratis måned og få:
  • Alle artikler på information.dk
  • Annoncefrit information.dk
  • E-avis mandag til lørdag
  • Medlemsfordele
0,-
Første måned/herefter 200 kr/md. Abonnementet er fortløbende.
Prøv nu

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu