Læsetid: 3 min.

Sælg knowhow i Asien

Vi danskere skal betragte asiater som kunder frem for konkurrenter, og så skal vi målrettet og med offentlige midler opdyrke nicher, hvor vi kan sælge vores viden til dem. Det mener den Singapore-bosatte globaliseringstænker Jørgen Ørstrøm Møller
Vi danskere skal betragte asiater som kunder frem for konkurrenter, og så skal vi målrettet og med offentlige midler opdyrke nicher, hvor vi kan sælge vores viden til dem. Det mener den Singapore-bosatte globaliseringstænker Jørgen Ørstrøm Møller
30. december 2010

Udfordringerne er enorme, men Danmark kan sagtens klare sig i den internationale konkurrence hvis altså vi som land satser benhårdt på at blive ekstra gode til det, vi allerede kan. Og hvis vi samtidig lærer at sælge vores varer og ydelser på de nye markeder i Sydamerika og især Asien, hvor verdensøkonomien vil vokse mest i de kommende mange år.

Sådan lyder det fra en af Danmarks fremmeste Asien-kendere, Jørgen Ørstrøm Møller forfatter til mere end 30 bøger om politik og økonomi, tidligere topdiplomat og nuværende seniorforsker ved Institute of Southeast Asian Studies i Singapore.

»Danmark har stadig mange gode kort på hånden. Men det er vigtigt at gøre sig klart, hvor vores styrkepositioner er og at udbygge og forstærke dem. Vi skal ikke rende bagefter og prøve på at forbedre og lappe dér, hvor vi står dårligt,« siger han.

Ifølge Jørgen Ørstrøm Møller har de nye økonomier stadig meget at lære af et højt udviklet samfund som Danmark.

»Når vi taler om forskning og teknologi, er Asien stadig ved at indhente Vesten. De er ikke på niveau med os, og de er slet ikke kommet foran os. Hvis vi håndterer det rigtigt, kan det blive en win-win-situation,« siger han.

»De virksomheder, som for 100 år siden etablerede sig på det amerikanske marked, har faktisk fastholdt deres position dér. Det er det samme, vi skal gøre med Kina og Indien.«

Af dén grund skal man ikke være ked af det, når store danske virksomheder som Vestas og Novo Nordisk lægger deres arbejdspladser på de nye markeder i stedet for i Danmark, mener Jørgen Ørstrøm Møller.

»Hvis vi satser på de store markeder, stiger antallet af job i virksomhederne totalt, både i Danmark og på de pågældende markeder. Det gør ikke så meget, at der er en større andel af jobbene, som lægges på de fjernøstlige markeder for det absolutte antal job stiger.«

- Der vil mange i den danske debat nok sige, at det lyder fint i teorien, men i praksis har vi lige set Vestas med den ene hånd love at ansætte rundt omkring i verden og med den anden hånd fyre flere tusind medarbejdere herhjemme?

»Ja, men hvordan tror du det ville gå med Vestas, hvis ikke de gjorde det? Så ville der i løbet af kort tid ikke findes noget Vestas overhovedet, og så ville der slet ikke findes nogle Vestas-job i Danmark. Alternativet til den politik er, at virksomheden dør.«

Industripolitik, tak

Hvis Danmark som land skal kunne konkurrere og handle med de fremadstormende økonomier, må vi ifølge Jørgen Ørstrøm Møller gøre os umage for at blive så gode på en række områder, at vi ikke er til at komme udenom. Netop dét har hans nuværende hjemland, Singapore, gjort inden for luft- og søtransport, biotek- og finansindustri, mener han.

»Først skal man lave et analysearbejde for at finde ud af, hvor vores konkurrencemæssige fordel ligger. Og derefter skal man kanalisere penge ind i det. Forskningspenge, uddannelsespenge og penge til efteruddannelse,« siger han.

Målrettet industripolitik, hvor man ved hjælp af offentlige midler og incitamenter dirigerer den økonomiske aktivitet i retning af bestemte sektorer, er upopulær hos mange økonomer. Eksempelvis har de økonomiske vismænd advaret kraftigt mod at forsøge på at vælge vinderne, som økonomer kalder det. Argumentet lyder, at markedet er langt bedre til at forudsige den næste store succesbranche, end politikerne er. Men dén sang preller af på Jørgen Ørstrøm Møller:

»Den har jo ført os til, der hvor vi er nu og udgangspunktet for vores samtale var, at det ikke har været nogen succes. Så lad os prøve noget andet,« siger han.

Jørgen Ørstrøm Møller mener, at Danmark står stærkt på tre hovedområder vi med fordel kan udvikle yderligere:

»Vi har kombinationen af landbrug, fødevareforabejdning og farmaceutisk virksomhed det er den ene store blok, som er kolossalt stærk. Den anden er inden for energiområdet, inklusiv alternativ energi: Energibesparelser, isolering og udvinding af olie med vores ekspertise fra Nordsøen. Og det tredje store konglomerat er vel stadig det, man kan kalde transport, logistik og skibsfart.«

Serie

Med andre øjne

Hvad skal Danmark leve af i fremtiden? Information har spurgt en række eksperter, som alle gennem deres arbejde eller baggrund ser på problemstillingen fra udlandet.

Tidligere artikler i serien:
’Danmarks opskrift på global succes’ (28. dec.)
Globaliseringstænker Jørgen Ørstrøm Møller, Singapore:
Sælg know-how i Asien (29. dec)
Kommende artikel:
Stjernearkitekt Jan Gehl,
København: ’Dansk livsstil
som eksportsucces’

Seneste artikler

  • Dansk livsstil som eksportvare

    4. januar 2011
    Borgmestre fra New York til Mexico City hyrer ham for at forbedre deres byer. Jan Gehl mener selv, at han eksporterer en hjemmedyrket dansk ideologi, som vi har vævet ind i hele samfundet
  • Sådan får vi succes i Kina

    3. januar 2011
    Forretningsmanden Simon Lichtenberg ser masser af muligheder for dansk erhvervssucces på det kinesiske marked. Vores udfordring bliver at sælge teknologi uden at få stjålet opskriften af kineserne selv. Det er de nemlig eksperter i
  • Frygt ikke udflytningen af arbejdspladser

    29. december 2010
    Eksport af højteknologiske erhvervsvirksomheder er Danmarks levebrød. Så længe universiteterne udklækker talenter efter den danske model, bør vi ikke frygte konkurrencen om arbejdspladser fra Kina og Indien, vurderer økonomiprofessor Jakob Brøchner Madsen
Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Tak for en spændende artikelserie.

Et sted, hvor vi er langt fremme er byer og samfund, som kan tiltrække den kreative klasse. Dette er klarlagt ved international forskning.

Det gode ved dette er, at vi kan udvikle vore byer langt bedre end vi gør for de samme penge. Læs fx Ida Aukens bypolitiske oplæg.

Dette er der mange danske rådgivningsfirmaer og entreprenørfirmaer, der arbejder med. Know how lige til at tage ned fra hylderne. Vækstpotentialet er imidlertid slet ikke udnyttet. Vi kan skabe rater med eksponentielle dimensioner.

Det ligner serviceerhverv, men tag ikke fejl. Det er rendyrket produktion af sundhed og levestandard.

Jeppe Brogård

Æv for en ringe interesse. Artikelserien fortjener bedre.

Hallo til alle værdikæmperne på tråde for offentligt forbrug: Her er virkeligt stof til værdifrembringelse først og uddeling af lagkage næst.