Læsetid: 3 min.

'Jeg skammer mig over mig selv'

For to uger siden kunne Information fortælle, at fabriksarbejdere på Mærsks ene containerfabrik i Kina tvinges til at udøve skriftlig selvkritik, hvis de begår fejl. Nu afslører ansatte, at det samme er tilfældet på endnu en kinesisk Mærsk-fabrik. Det kan koste i løn, hvis en arbejder nægter, lyder anklagen
Arbejderen på A.P. Møller-Mærsks containerfabrik 
 i det østlige Kina fortæller, at det ville få kontante konsekvenser, hvis han ikke havde fulgt ordren om at skrive selvkritik.

Arbejderen på A.P. Møller-Mærsks containerfabrik
i det østlige Kina fortæller, at det ville få kontante konsekvenser, hvis han ikke havde fulgt ordren om at skrive selvkritik.

Peter Rasmussen

14. april 2011

»Efter denne ulykke har jeg skammet mig over mig selv, og endnu vigtigere er det, at jeg føler, at jeg ikke fortjener supervisernes tillid og omsorg.«

Sådan skriver en svejser på A.P. Møller-Mærsks containerfabrik i det østlige Kina til sin mellemleder i en selvkritik, som han fik besked på at skrive af sin leder. Information er kommet i besiddelse af kladden til selvkritikken, der blev afleveret til arbejderens chef. Brøden var, at han ved et uheld havde ødelagt en stålplade, forklarer den ansatte, der ønsker at være anonym af frygt for at blive straffet.

Information kunne den 31. marts afsløre, at ansatte på Mærsks containerfabrik i det sydlige Kina kan blive tvunget til at øve skriftlig selvkritik, hvis de begår fejl. Afsløringen afstedkom hård kritik fra dansk LO, der kalder metoden for psykisk terror og opfordrer Mærsk til at tage affære.

Nu fortæller ansatte, at metoden også bliver brugt på Mærsks anden containerfabrik i i Kina, i kystbyen Qingdao, hvor koncernen producerer kølecontainere, der sendes i omløb kloden rundt.

Metalarbejderen, der havde ødelagt en stålplade, forklarer videre i sin selvkritik, at han har været ukoncentreret i sit arbejde, men at mellemledernes hjælp og råd har varmet hans hjerte. Han bønfalder dem derfor om at få en chance til.

Arbejderen fortæller, at det ville få kontante konsekvenser, hvis han ikke havde fulgt ordren om at skrive selvkritik:

»Hvis du som arbejder nægter at skrive en selvkritik, så vil du blive trukket i dine bonuspoint og dermed miste løn,« siger arbejderen, der henviser til et bonussystem, der er med til at afgøre lønforhøjelser til de ansatte.

Det bekræftes af en kollega, der har været på fabrikken i syv år og blandt andet har arbejdet som maler. Også han ønsker at være anonym.

Kun en lille fejl

Svejseren forklarer, at han senest blev tvunget til at skrive selvkritik for ganske nylig efter en fejl i svejsningen af en container.

»Det var ikke en stor fejl. Jeg afveg med omkring to millimeter, og ifølge produktionsstandarden er 3-5 millimeter tilladt. Alligevel skulle jeg skrive selvkritik,« siger han og forklarer, at hans teamleder gav ham besked på at skrive selvkritikken.

Han forklarer, at arbejderne gennem selvkritik skal indrømme deres fejl og love, at det ikke sker igen. Det er langtfra altid, at de ansatte skal skrive selvkritik. Det er hovedsageligt, når der er begået en større fejl, eller når sektionschefen har opdaget fejlen, fortæller Mærsk- arbejderen.

Virksomhedens danske direktør, Brian Nielsen, vender sig imod metoden:

»Selvkritik som strafform er uacceptabel og imod fabrikkens regler. Dog er det kulturelt set almindeligt i Kina, at en medarbejder, som har begået en fejl, giver en undskyldning. Det sker undertiden på egen foranledning og skriftligt. En sådan undskyldning er bestemt ikke noget krav fra vores side,« siger Brian Nielsen.

»Vi ønsker blot en redegørelse fra medarbejderen for at sikre, at alle parter i en given sag bliver hørt og behandlet fair. Redegørelsen sikrer gennemsigtighed og gør det muligt at analysere de fejl, der sker, eksempelvis når det gælder sikkerhed. Derved kan vi lære af fejlene og hele tiden mindske risikoen for, at medarbejdere udsættes for farlige situationer,« beretter direktøren.

Han bekræfter, at fabrikken har et pointsystem, der belønner dygtige medarbejdere, men mener, at systemet er vanskeligt, om ikke umuligt, at misbruge for mellemledere.

Statsstøtte til fabrik

På Mærsks anden kinesiske containerfabrik, i Dongguan i det sydlige Kina, afviser ledelsen ligeledes, at selvkritik er en del af virksomhedens politik, men en række ansatte fastholder, at det finder sted. Blandt andet blev en ung migrantarbejder, ifølge flere kilder, tvunget til at skrive selvkritik ikke mindre end fem gange og samtidig udelukket fra værkstedet i januar i år.

Fabrikken i Qingdao har tidligere været i søgelyset på grund af forbud mod strejker og regler om, at ansatte ikke måtte fortælle andre, hvad de tjente. Disse personaleregler blev efterfølgende ændret. Containerfabrikken modtog støtte fra Industrialiseringsfonden for Udviklingslande (IFU) mellem 1999 og 2007 under forudsætning af, at den opfyldte en række etiske regler. Fonden er oprettet for skattemidler og hører under Udviklingsministeriet.

Ifølge flere eksperter er selvkritik som straf ikke normalt på arbejdspladser i dagens Kina. Fænomenet er især kendt fra Kulturrevolutionen, hvor udstødte ledere blev sat til at angre deres fejl.

Information er bekendt med de anonyme kilders identitet. Zhou Wei har bidraget til artiklen

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Jørgen Jørgensen

Citat:

Containerfabrikken modtog støtte fra Industrialiseringsfonden for Udviklingslande (IFU) mellem 1999 og 2007 under forudsætning af, at den opfyldte en række etiske regler. Fonden er oprettet for skattemidler og hører under Udviklingsministeriet.

Citat slut.

Intet under at vores arbejdspladser flytter udenlands, når man ligefrem kan få statsstøtte til det. Tidligere havde Mærsk en meget automatiseret containerfabrik i DK, som man så åbenbart flyttede til Kina. Med statsstøtte.

Er det kun mig, der siger øbberbøv?

Der er åbenbart et klasseskel i Kina, som er svært at komme til bunds i. Jeg tror denne artikel er symptomatisk og ikke en undtagelse.

Angående etiske forudsætninger for støtte i skattekroner skal vi åbenbart til at vælge politikere på en anden måde - men hvordan?

Esben Maaløe

Det troede jeg også!

Information sku' da tage og spørge ham om han skammer sig - jeg ville skamme mig hvis det var min virksomhed, kan da være at Mærsk også gør (jeg mener ham den gamle nisse, McKinney Møller - hedder han egentlig Mærsk?)

Søren Kristensen

Skriftlig selvkritik.
Idéen behøver slet ikke være så tosset, for der skal såmænd nok være mange både i og udenfor Kina og i alle samfundslag som kunne lære et og andet af skriftlig efterkritik. Skriften er jo med til at fastholde tanken og det kan være en oplagt fordel i forbindelse med raffinering af performance. Men kender det fra sig selv - ønsketænkning eller forfængelighed, som jo er selvkritikkens værste fjende. Kort sagt: skriv det ned, hvis der er noget du er utilfreds med hos dig selv eller den måde du performer. Tænk over det og gør frem for alt noget ved det. Omvendt, hvis du ikke gør noget ved det, så acceptér resultatet. Alt andet er spild af tid. Det gælder sådan set også for bosserne hele vejen op gennem systemet.

Har du virkelig dummet dig, så prøv om du kan slippe med en kvajebajer, selv om den løsning ikke er så moderne som den har været.

Slettet Bruger

Jeg vil så gerne tilslutte mig og benytte lejligheden til at udøve berettiget skriftlig selvkritik om end lidt forsinket.

Som handelsskoleelev på udkig efter praktikplads var jeg inviteret til jobsamtale på Esplanaden, dvs som en blandt tusinde andre kandidater indbudt til første runde grovsortering med filmforedrag, intelligens- og personlighedstests samt info om, hvad stillingen ville kræve af ny garderobe, aftenstudier, tiltaleformer og ægteskab med koncernen. Som typen, der altid ønskede at være på den sikre side havde jeg naturligvis studeret køreplaner, vejkort og planlagt ankomsten med rettidig omhu. Imidlertid skete der så det, at buschaufføren forvildede sig ud til Amager i stedet for at køre mod Esplanaden, hvilket han febrilsk undskyldte med, at dette var hans første dag på ruten. Bedre blev det ikke af, at dronningens vagtparade efterfølgende marcherede i sneglefart i Bredgade, og medvirkede til at jeg kom 5 minutter for sent. Mødelederen så lidt anstrengt ud i betrækket og lod ikke til at tro på forklaringen om at bussen kørte forkert, så derfor skriftlig undskyld mange mange gange.

Esben Maaløe

Henrik - din undskyldning bærer ikke den rette klang af anger og brøde. Der skal en erkendelse af egen svaghed og uværdighed til, som ganske mangler!