Læsetid: 3 min.

Pakistan indfører told på NATO-transporter

En afgift på de forsyninger til Afghanistan, som sendes via pakistansk territorium, er Islamabads seneste gengældelses-aktion mod amerikanske kamphelikopteres nedskydning af pakistanske soldater
En afgift på de forsyninger til Afghanistan, som sendes via pakistansk territorium, er Islamabads seneste gengældelses-aktion mod amerikanske kamphelikopteres nedskydning  af pakistanske soldater
17. december 2011

Pakistan varsler nu, at NATO vil blive pålagt en afgift for militæralliancens fortsatte brug af pakistansk territorium til at levere forsyninger til sine tropper i Afghanistan. Det sker efter alt at dømme som gengældelse for en grænseepisode i sidste måned, hvor 24 pakistanske soldater blev dræbt af såkaldt friendly fire fra en amerikansk kamphelikopter.

Efter planen skal en særlig transitskat pålægges hver en skibscontainer, der sendes igennem Pakistan, oplyser højtstående militære og civile embedsmænd til The Guardian. Afgiften vil efter alt at dømme føje yderligere et tocifret millionbeløb i dollar til udgifterne for den 10 år lange krig. Det menes, at de pakistanske myndigheder vil opkræve omkring 1.500 dollar pr. container sendt igennem Pakistan. Dertil kommer separate gebyrer for hver tankvogn med brændstof, der kører til Afghanistan ad pakistanske ruter.

Strategi og mistillid

Islamabad suspenderede NATO-transporter til indlandsstaten Afghanistan efter soldaterdrabene 26. november. Afgiften på NATO-forsyninger giver Pakistan mulighed for at genåbne forsyningsruten og redde ansigt på samme tid. Efter grænseepisoden har Pakistan endvidere opsagt en aftale, der tillod USA at benytte sig af den lille luftbase Shamsi, ligesom man boykottede sidste uges internationale konference i Bonn om Afghanistans fremtid.

Den internationale koalition i Afghanistan har nydt godt af fri transit for transporter gennem Pakistan i næsten et årti i henhold til aftaler, der blev indgået med Islamabad kort efter omstyrtelsen af Taleban-styret. Selv om koalitionen i de senere år har reduceret sin logistiske afhængighed af Pakistan, fragtes omkring en tredjedel af dens forsyninger stadig gennem Pakistan, som er den billigste adgangsvej til Af-ghanistan.

En højtstående pakistansk embedsmand siger, at den gratis transit af militære forsyninger til USA og NATO blev tilladt i henhold til to aftaler indgået i 2002, da diktatoren, general Pervez Musharraf, styrede landet.

»NATO fik lov til at bruge vores transportinfrastrukturer uden omkostninger, men hvad vi fik til gengæld, ved vi ikke. Det er på høje tid at tage den gamle aftale op til revision,« siger embedsmanden, der ikke ønsker sit navn frem, da den nye afgiftspolitik endnu ikke er officiel.

Afgiften vil også bekræfte den dramatisk ændrede karakter ved Pakistans bånd til sine vestlige partnere fra en strategisk alliance til et transaktionsforhold med dyb mistillid på begge sider. Premierminister Yousaf Raza Gilani sagde onsdag, at »skrappere« nye regler for magtanvendelse vil blive udarbejdet sammen med NATO »med det formål at skabe mere respekt for vores suverænitet«.

Der er en intens vrede i det pakistanske militær over de dræbte soldater, der opfattes som et overlagt forsøg på at afklare, hvor langt landet kan presses. En forarget offentlighed kræver desuden stop for alt samarbejde med den USA-ledede koalition.

Tre ruter

Leverancerne til NATO’s 150.000 tropper sendes til havnebyen Karachi, hvorfra de køres gennem det meste af Pakistan enten til den sydlige grænseovergang Chaman eller over Khyber-passet til det østlige Afghanistan.

En længere og dyrere transportrute gennem Europa og Centralasien til det nordlige Afghanistan er også taget i brug, mens resten af forsyningerne bliver fløjet ind, hvilket er den dyreste løsning. For fire år siden passerede omkring 80 procent af leverancerne igennem Pakistan, men NATO hævder nu, at kun en tredjedel fragtes på den måde.

Det anslås, at omkring 4.000 containere med forsyninger til NATO-tropper ankommer hver måned via samtlige tre ruter, hvilket betyder, at mindst 1.300 containere må passere gennem Pakistan. Hertil kommer 1.000 tankbiler med brændstof til Afghanistan.

Pakistan klager over, at de tunge lastbiler ikke omkostningsfrit skal kunne ødelægge landets veje. Ikke desto mindre indbringer fragten af de containere, som transporteres af pakistanske virksomheder, værdifuld hård valuta for landet og beskæftiger omkring 40.000 mennesker i branchen.

En talsmand for den internationale sikkerhedsstyrke ISAF i Kabul, oberst Gary Kolb, siger, at forhandlinger med den pakistanske regering om leverancespørgsmålet nu er i gang.

»Derfor vil det være uhensigtsmæssigt for ISAF at kommentere disse diskussioner offentligt på nuværende tidspunkt,« tilføjer Kolb.

 

© The Guardian og Information Oversat af Niels Ivar Larsen

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Sådan - mer af den slags!

- Beskat skatteopkræveren og grænseoverskrideren.
- Beskat angrebspagten for dens misbrug og ødelæggelse af infrastrukturer i lande udenfor dens legitime operationsfelt - dvs. alle andre steder end USA og Europa.
- Beskat de overforbrugende landes udplyndring af ressourcer i de stort-set-ikke-forbrugendes lande i Verden.
- Beskat de samme landes tilsvining af de selvsamme områder med affald fra deres overforbrug og indbygget-forældelse-smid-væk-kultur.
- Beskat de vestlige aggressive krigsførende nationer for hvert eneste menneskeliv, der ofres i den flydende, uendelige globaliserings-krig.
- Husk også at beskatte - eller henrrette, det må I selv om - jeres egne korrupte ledere, der er købt og betalt af Vestens bankfolk og politikere.

- Hold op med at betale i dollar og euro.
- Hold op med sælge i dollar og euro, vælg jeres egen valuta
- Organiser jer. Lav forsvarspagter. Uddan jer. Gennemsku gammelengelsk, imperial del-og-hersk-strategi.
- Smid centralbankerne på porten og lav ægte nationalbanker.
- Hold olieselskaber og andre parasitter i den kortest mulige snor. Gør jer uafhængige af olie, teknologierne er allerede udviklet, giv plads til dem.
- Sørg for at jeres borgere er velforsynede med information om Verdens tilstand.