Nyhed
Læsetid: 3 min.

Enhedslisten: Våbentransporter skal forhåndsgodkendes

Enhedslisten forbereder et lovforslag om bedre kontrol med danske skibes våbentransporter, mens Radikale Venstre advarer om tab af ordrer, indtjening og arbejdspladser
Udland
30. januar 2012

Radikale Venstre og Enhedslisten er dybt uenige om behovet for at skærpe kontrollen med danske rederiers våbentransporter. At Danmark ifølge det svenske forsk- ningscenter SIPRI er placeret på en global sjetteplads over lande involveret i destabiliserende våbentransporter de seneste 20 år, viser ifølge Enhedslisten, at der er behov for en bedre offentlig kontrol med danske skibes våbensejladser. Partiet arbejder i disse måneder på et lovforslag om, at danske rederier fremover skal have forhåndsgodkendt våbentransporter.

»I dag har vi meget skrappe regler for produktion af våben, men meget løse regler for transport af våben. Vores forslag vil betyde, at der er langt bedre kontrol på området,« siger Enhedslistens udenrigsordfører, Christian Juhl.

Som i Tyskland og Belgien

Ifølge Christian Juhl kigger man i disse dage på erfaringerne fra Tyskland og Belgien, der begge har lovgivning om forhåndsgodkendelse af våbentransporter.

Enhedslisten har endnu ikke de praktiske detaljer i forslaget på plads, men grundlæggende vil man kræve, at alle transporter af våben og ammunition modsat i dag skal forhåndsgodkendes af et udvalg i Folketinget.

»Man kan eksempelvis have en hvidliste med uproblematiske lande, eksempelvis andre NATO-medlemmer. Men hvis man for eksempel skal behandle en anmodning om at sejle tåregas til Egypten, kan vi komme med en konkret vurdering, og sige ja eller nej,« siger Christian Juhl og henviser til december måneds sag, hvor Amnesty International afslørede, at danske skibe sejlede tåregas til Egypten.

Det skete samtidig med, at militærstyret slog hårdt ned på demokratitilhængere på Tahrirpladsen med bl.a. omfattende brug af tåregas.

’Ikke konstruktivt’

Diskussionen om regulering af danske våbentransporter er langtfra ny. I 1986 stillede Socialdemokratiet et lignende forslag, der dog ikke blev vedtaget.

Står det til den radikale udenrigsordfører, Rasmus Helveg Petersen, bør heller ikke det kommende forlag vedtages.

»Hvorfor skal Danmark blande sig i, hvad Egypten køber fra USA,« spørger han og uddyber, at han ikke ville have forbudt den omtalte transport, hvis han havde haft mulighed for det:

»Egypten er midt i en voldsom demokratiseringsproces. Det ville være en markant indblanding i egyptisk politik. Jeg er ikke sikker på, at det overhovedet er konstruktivt,« siger Rasmus Helveg Pedersen.

Christian Juhl er ikke enig:

»Vi blander os jo netop, hvis vi sejler tåregas til et repressivt styre. Man skal selvfølgelig ikke støtte et regime, der slår så hårdt ned på demonstranter.«

Men så længe danske rederier ikke bryder loven ved at sejle våben til lande underlagt international våben- embargo, ser Rasmus Helveg Petersen ingen grund til en dansk skærpelse på området:

»Enhedslisten lægger op til, at vi skal være fuldstændig solokørende. Det er helt i modstrid med, hvad Radikale Venstre står for, nemlig at vi skal regulere i internationale fora.«

Tab af arbejdspladser

Samtidig forudser Rasmus Helveg Petersen, at et eventuelt krav om forhåndsgodkendelse af våbentransporter vil medføre tab af arbejdspladser og indtjening. Udenlandske firmaer vil nemlig fravælge danske rederier, hvis de danske myndigheder skal underrettes om handlerne.

»Du kan ikke lave nogen som helst forretning, hvis myndighederne skal vide alt. Hvis dette indgreb bliver gennemført, vil en hel branche forsvinde,« advarer Rasmus Helveg Petersen.

Christian Juhl mener, at bekymringen for tab af arbejdspladser er overdrevet.

»Det vil koste de arbejdspladser, vi alligevel ikke vil have. Det vil sige, de transporter, vi dybest set ikke kan stå inde for. I dag har regeringen ingen kontrol med området. Det er kun, hvis journalister afslører noget,« pointerer Christian Juhl.

Information ville gerne have spurgt justitsminister Morten Bødskov (S), om der er behov for bedre kontrol med danske skibes transporter af våben mellem tredjelande. Men hans presserådgiver henviser til en fælles udtalelse, som Bødskov og udenrigsminister Villy Søvndal (SF) udsendte i december måned. Her betoner de to vigtigheden af at regulere våbentransporter via et samarbejde i FN-regi samt i det globale The Wassenaar Arrangement, der skal regulere spredning af våben.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her