Læsetid: 7 min.

Modelbureauer foretrækker præpubertære modeller

Modebranchen er tilsyneladende vedvarende besat af det drengede, magre look, og er ved at udvikle en forkærlighed for at bruge piger helt ned til 11-års-alderen. En usund tendens, mener kritikere, deriblandt flere tidligere modeller
Cindy Crawdfords 10-årige datter, Kaia Gerber, havde for nylig sin debut som model for Versace. Kritikere hævder, at modedesignere dyrker det prepubertære look som ideal, selv om der ikke er belæg for at det sælger bedre.

Cindy Crawdfords 10-årige datter, Kaia Gerber, havde for nylig sin debut som model for Versace. Kritikere hævder, at modedesignere dyrker det prepubertære look som ideal, selv om der ikke er belæg for at det sælger bedre.

27. januar 2012

Det er ikke spor let at være supermodel. Især ikke, når man endnu ikke er kommet i puberteten.

I sidste uge — i en alder af ti år — fik Cindy Crawfords datter, Kaia, sin modeldebut ved modeeventen Young Versace. Modeskaberen Donatella Versace udtalte ved den lejlighed:

»Ligesom sin mor er Kaia i besiddelse af et helt særligt talent: Kameraet elsker hende virkelig, og det var en særlig nydelse at se Kaia gå i sin mors fodspor ...«

Betty Lowe, datter af designeren Pearl, har stået model ved præsentationer af sin mors Peacocks-tøjserie siden femårsalderen.

»Jeg ved, at mange finder det sært, at jeg lader Betty posere som model, når hun stadig er så lille. Men hun elsker selv at komme i rampelyset. Og det kan trods alt ikke sammenlignes med skønhedskonkurrencer,« siger Lowe, der dog trækker grænsen ved make-up.

»Nej, det vil jeg under ingen omstændigheder gå med til.«

Meg Mathews, Oasis-guitarist Noel Gallaghers ex-kone, har lagt et billede af sin 11-årige datter Anais på Twitter. Billedet er taget af modefotograf Mario Testino og er blevet sammenlignet med de tidlige billeder af Kate Moss. Anais har nu skrevet kontrakt med modelbureauet Select.

Tidligt ude

Endnu hører det til sjældenhederne, at 11-årige indleder en modelkarriere — medmindre de har mindst én berømt forælder. Derimod er det ikke længere usædvanligt at se modeller i deres tidligere teenageår spankulere ned ad catwalken og/eller posere i magasinernes fotoreklamer.

Carole White, direktør for Premier, et af Storbritanniens førende modelbureauer, er bekymret over, at flere af New Yorks og Milanos store modehuse herunder Prada og Balenciaga er begyndt at bruge piger helt ned til 13-14-årsalderen i deres forsidekampagner og i modeopvisninger.

»De søger et bestemt udtryk, og så vil de frem for alt have en pige, som ingen har brugt før. Den slags ser vi ikke rigtigt i London endnu. Her må pigerne vente, til de er over 16 år, hvis de vil deltage i London Fashion Week, og vi er nødt til at levere dokumentation for deres alder,« siger White og tilføjer: »I nogle tilfælde kan de godt lave modelarbejde før de bliver 16, men så skal det være ulønnet.«

Carole White medvirkede sidste år i tv-dokumentaren The Model Agency. Den handlede bl.a. om supermodellerne Daria, 18, der skrev kontrakt som 15-årig, og Leomie Anderson, nu 17, som blev opdaget af en talentspejder fra Carole Whites hold, da hun var på vej hjem fra skole. Carole White siger, at det er almindeligt for piger at blive spottet i en alder af 13, selv om der går et par år, før de kan arbejde.

»De behøver faktisk ikke at foretage sig noget (med modelagenturet, red.) i den alder. Vi vil helst lade dem være i fred, indtil de bliver 15 år. Så kan de vænne sig til at blive fotograferet i skoleferierne. Og få taget en masse polaroidfotos,« siger White.

Modeeksperten Debra Bourne er medstifter af ngo’en All Walks on the Catwalk, som arbejder for større mangfoldighed i modebranchen i forhold til alder, kropsstatur og etnicitet.

»Den hårde konkurrence har fået bureauerne til at finde deres modeller i en utrolig ung alder,« siger hun. »Hvis et modelbureau begynder at bruge modellerne i 15-16-års-alderen, får de et forspring og en længere indkøringsperiode til at opbygge relationen mellem bureau og model. Men jeg vil påstå, at det følelsesmæssigt kan være en stor omvæltning at skulle håndtere i den alder, om end de gode agenturer vil insistere på, at de gør alt for at beskytte de unge piger«.

Behandles som voksne

De stadigt yngre modeller vækker jævnligt debat. Sidste år kørte Prada en kampagne med Ondria Hardin, der dengang var 13. Og i november sidste blev en reklame for Marc Jacobs-parfumen Oh Lola! forbudt i Storbritannien, fordi den udstillede den 17-årige skuespiller Dakota Fanning i en »seksuelt provokerende positur«. Det britiske reklamenævn, Advertising Standards Authority, begrundede forbuddet med, at »skuespillerinden reelt så ud til at være under 16«.

Den canadiske model Coco Rocha, 23, sagde for nylig i et interview på amerikansk tv, at »15 år er alt for ung en alder til at indlede en modelkarriere«.

»Jeg blev spottet, da jeg var 14, begyndte at arbejde som model, da jeg var 15, og bosatte mig i New York, da jeg var 16,« fortæller hun.

Hun har optrådt i modeshows for Marc Jacobs, Anna Sui og Stella McCartney og har deltaget i reklamekampagner for Gap, Dior og Yves Saint Laurent. Nu føler hun, at den tidlige karriere var for hård for hende.

»Piger bliver taget direkte ud af high school, fjernet fra deres forældre og udnyttet i en industri, der behandler dem som voksne. De ved slet ikke, hvordan de skal håndtere det. Det eneste, de tænker på, er: »Hvad skal jeg gøre for at få jer alle sammen til at kunne lide mig?«.

Gæst i samme tv-show var skuespillerinden og modellen Carré Otis, 43. Hun fik sit første modeljob som 16-årig, og også hun mener, det var for tidligt:

»Jeg synes ikke, at nogen ung pige skal anbringes i den situation,« sagde hun.

Ingen hjælper

Selv om det i teorien skulle være sværere at få piger under 16 til at arbejde i modebranchen, synes stadig yngre piger ikke desto mindre fortsat at dukke op. The Wall Street Journal bragte for nylig et portræt af den 15-årige Valerija Sestic, en schweizisk-kroatisk model, som medvirkede i 16 opvisninger på 15 dage under New York Fashion Week på sin første tur til USA. Til trods for. at de amerikanske modedesignernes brancheorganisation, Council of Fashion Designers of America, anbefaler, at ingen piger under 16 år castes til catwalk-shows.

I december sidste år vandt 15-årige Julia Schneider konkurrencen Elite Model Look Contest i Shanghai. Og sidste år kunne man i den franske udgave af Vogue — til lejligheden redigeret af designer Tom Ford — se den tiårige Thylane Lena-Rose Blondeau i et Dollars-agtigt outfit, der var skåret helt ned til taljen. Og barneskuespillerinden Elle Fanning, 13 år, og den 14-årige Hailee Steinfeld har allerede underskrevet modelkontrakter med Marc Jacobs og Miu Miu.

Også Victoria’s Secret-modellen Behati Prinsloo, 22 år, har udtalt sig kritisk om, hvordan det var at blive ’opdaget’ i en alder af 15.

»Der er ingen, der hjælper modellerne med at finde ud af, hvordan de skal håndtere deres liv eller forvalte deres penge. Det er navnlig svært for mindreårige modeller,« sagde hun og tilføjede: »Man er nødt til at finde ud af det helt på egen hånd. Det er meget stressende, der er masse rejser og en masse tid, man skal tilbringe væk fra sin familie. En masse ting, man må beskæftige sig med, og som man slet ikke er moden nok til at have noget at gøre med i den alder.«

Teenageæstetik

Præferencen for helt unge modeller har også indflydelse på æstetikken. For jo yngre modellen er, desto mere sandsynligt er det, at hun vil være tynd og drenget.

Psykologer ved bl.a. Centre for Appearance Research i Bristol er i gang med at undersøge, om vi nu også reagerer så negativt på billeder af kvinder, der ikke ligner en radmager 16-årig, som modebranchen hævder.

En af psykologerne, Dr. Philippa Diedrichs, lod som eksperiment fremstille en serie reklamer med modeller, der var henholdsvis superslanke og mere udviklede af skikkelse. Derpå interviewede hun en række kvinder om, hvilke følelser og eventuelle købsovervejelser, billederne fremkaldte hos dem. De yngre kvinder i alderen 18 til 25, rapporterede, at synet af de magre modeller gjorde dem mismodige, og at de ville være mere tilbøjelige til at købe tøjet, hvis det havde været en mere fuldvoksen model, der gjorde reklame for det.

Lignende forskning er undervejs, og hvis Diedrichs resultater bekræftes, kan den indflydelsesrige modebranche måske blive tvunget til at gøre op med normen om den såkaldte teenageæstetik, hvor den 16-årige bliver set som den idealiserede kvinde.

Caryn Franklin, tidligere studievært for BBC-programmet The Clothes Show, holder foredrag om kropsbevidsthed og er aktiv i All Walks on the Catwalk. Hun siger:

»Det undrer mig, at branchen bliver ved med at være så tiltrukket af den præpubertære pige — det virker som en fastgroet besættelse«, siger hun. »Hvorfor skulle vi dog ønske at ophøje en underudviklet ung kvinde til feminint ikon? Jeg er glad for, at vi som branche er begyndt at diskutere det her. Men nogle mærker og designere har tydeligvis ikke den mindste interesse i at engagere sig i arbejdet for en mere ansvarlig og hensynsfuld praksis. Mange modeskabere ynder at tænke, at de artikulerer nogle dramatiske kunstneriske statements. De er desværre de sidste til at begynde at spekulere over, hvilke konsekvenser deres satsninger kan få på kvinders psyke, unge som gamle«.

Hvor ung er for ung til mode? Og hvornår er man er for gammel? »16 er en god alder til så småt at komme i gang,« siger White. »17 er den perfekte alder for en model, fordi de fleste piger føler sig godt tilpas med deres krop, når de har nået den alder; 18 er også godt, for så vil de fleste have færdiggjort deres skolegang. Hvis en pige først begynder som 20-årig, kan hun få svært ved at finde job. Hendes agent ville nok lyve om hendes alder, og påstå, at hun er et år eller to yngre.«

 

© The Guardian og Information Oversat af Niels Ivar Larsen

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

benhård business efter de unge med penge.....

hvis unge og børn skal opdrages, hvorfor skal dem som vil tjene på dem så ikke?
(det er indlysende, ja men hvorfor er det så svært da ??)

»Det undrer mig, at branchen bliver ved med at være så tiltrukket af den præpubertære pige — det virker som en fastgroet besættelse«

Det homoseksuelle kvindeideal?

Gorm Petersen

I 1986 havde Politiken en artikel, der ikke fokuserede på pædofili, men på modeskabernes relation til folk, som folk er flest.

Kun ca. 10% af befolkningen var homoseksuelle, men homoseksuelle mænd udgjorde mere end 80% af de mandlige beslutningstagere i forhold til, hvilke kvindetyper, der skulle satses på.

Det var derfor ikke uventet det "drengede look" hos de kvindelige modeller, man satsede på.

Nu har der været kørt meget på pædofili de seneste 10 år, det er blevet "ulovligt og derfor spændende" selv for folk, der under normale omstændigheder ikke i deres vildeste fantasi kunne forestille sig, at kunne få seksuelt udbytte af et barn.

Stand-upperen Jonatan Spang har alletiders monolog, hvor han minder om, hvor "sexede" de små børn i svømmehallen i virkeligheden er.

Kunne man ikke - for at aflaste de stakkels børn - ulovliggøre (og dermed gøre spændende) omgang med dyr ?

Så får vi "hestelignende" eller "gedelignende" modeller.

Det bliver da sjovt.

Anne Marie Jensen

Modeverdenen er jo kapitalismens individualistiske forbrugsmønsters forbillede. Så at gøre Lolita til det attråværdige den stensikre vej til flere anorektiske kvinder - også i pornobranchen. Den slags føles ad. I firserne og halvfemserne skulle kvinder have store patter - nu skal de være børn.

Men det er jo ok, der skal jo laves penge.

Det er i mit hoved ligegyldigt med alderen... skønhed er skønhed om pigebarnet er 10 eller 100... Det der yndre mig er, at brands, som henvender sig til folk over 20 - og tit også ældre - mener at en 16-årig model er den rigetige til at sælge varen... fatter det ikke... og jeg er endda en del af modebranchen...

Jens H. C. Andersen

Jeg forstår ikke hvorfor det ungedommelige er så populært, at selv voksne kvinder der burde være modne, forsøger at fremstå som unge, hvilket er vildt klamt og upassende, og det værste er når de også opføre sig som naive, dumme og irriterende teenager. Det kan jeg på ingen måde tænde på.

Hellere en moden MILF, tak, der tør at stå ved sin alder og som kan bruge sin erfaring fornuftigt.

Gorm Petersen

Der en dog en fordel ved at bilde kvinderne ind, at de begynder at tabe markedsværdi fra omkring 40-års alderen og fremefter.

Eksemplarer, som få år forinden ville have været "helt uden for rækkevidde" bliver pludselig opnåelige for selv middelmådige mænd.

Som at besøge Østeuropa lige efter Murens fald.

Luksusprodukter man ikke havde drømt om, nogensinde at få råd til, blev pludselig tilgængelige.

Og kvalitetstabet hos kvinden vil i mange tilfælde være en 100% illusion.

Men en nyttig illusion (Gnæk Gnæk).

Martin Nielsen

Der er da ikke noget mærkeligt i, at man bruger 16-årige modeller. I den alder er pigerne jo mest frugtbare, så det er da ikke mærkeligt at nogle af dem anses for at være "skønne" (evolutionært set).

Der er heller ikke noget mystisk i, at der engang imellem optræder en 11-årig som model. Det hedder mangfoldighed - det modsatte er tabuisering.

Det mærkelige er hvis 11-årige er ved at blive normen. Ligesom det er mærkeligt, at modebranchens kvindebillede er langt tyndere end det, som de fleste mænd foretrækker.

Som flere andre skriver, mistænker man lidt, at det skyldes, at designere tit er homoseksuelle mænd, som måske har et andet skønhedsideal, end det store flertal af heteroseksuelle mænd.

tror ikke man kan skude skylden på homoseksuelle... de kan sgu godt vurdere om en kvinde er smuk eller ej... Det ville heller ikke forklare hvorfor kvinderne i modebranchen - og dem er der trods alt flest af - også smider disse modeller på catwalken...
Det er mere sandsynligt at børnemodellerne er et udtryk for den ekstreme ungdommeligheds dyrkelse der har været gennem de sidste mange år... det er jo ikke for sjov man siger at 40 er det nye 30...

Anne Marie Jensen

Øh - forkert tråd, Anders Klixx Klaxx Andkjær??

Men godt at du kæmper den sag. Desværre har jeg forlængst more or less opgivet kampen for et privatliv. 1984 var en advarsel, folk ikke gad lytte til. Måske fordi folk i almindelighed lider under falsk bevidsthed i tilpas omfang til at fatte, at det ikke kun er totalitære regimer, der benytter sig af autoritære metoder til at holde borgerne slavebundne. Kapitalistiske og liberale demokratier opfattes som værende frie i en grad, der får folk flest til at acceptere de mest uhyrlige ting. Overvågningen er kun et enkelt eksempel. Propagandaen, der danner par med overvågningen er så massiv, at folk flest finder sig i, at vi sender soldater ud og bomber og besætter andre lande fremfor at bruge pengene på velfærd og udvikling. Alene dét burde være nok til, at folk flest rejste sig fra sofaen og satte retning mod parlamentet for at tømme dette for uduelige kvajpander og generobre demokratiet.

Men det var - som sagt - et sidespring.

Tilbage til pædofili-industrien.

Jeg sidder helt og savner Eileen Ford, som altså insisterede på, at pigerne skulle færdiggøre deres uddannelse, før de sprang ud som modeller, dvs. enten gøre high school i USA færdig eller tage en 9. klasses eller 10.klasses eksamen herhjemme.

I samme boldgade finder vi et interview i Politiken i dag med en meget ung Koppel. Pigen 15 år, hun er, med forældrenes tilladelse, droppet ud af 9.klasse
(har vi måske 9-10 års undervisningspligt i det her land?) for at arbejde på fuldtid som skuespiller.

Hun skal spille Ofelia i en opsætning af Hamlet. Og hvad så med bagefter kan man spørge? Tror hun at får tilbud om at fortsætte skuespiller-karrieren, når hun er færdig med at spille Ofelia.

Men det sådan set ikke det jeg vil kommentere på:
I løbet interviewet afslører hun, at hun har fået taget pressebilleder, hvor hun nøgen skulle hænge over sin mandlige medspillers ryg (en voksen medspillers ryg måske?) Og så er det jeg tænker - hvor er forargelsen henne over dette? Hvorfor skal hun det? Hvis ikke netop virkemidlet er ar bruge lille-pige-seksualiteten til at sælge billetter? Og hvad ville der mon være sket hvis dette ikke havde været pressebilleder for et skuespil (Hamlet), men havde været billeder,
offentliggort et helt andet sted...

" De søger et bestemt udtryk, og så vil de frem for alt have en pige, som ingen har brugt før"

Betal og du kan se min datter posere!

Med industrialiseringen forbød vi børnearbejde i minerne, og i dag må børn under 13 ikke arbejde. Der findes sågar en ungebekendtgørelse der detaljeret regulerer det.
Måske ville det være en logisk følge at forbyde reklamer med børn under f.eks. 15 at blive offentliggjort.

Lise Lotte Rahbek

Præpubertets-fascination eller det evige problem med, at modeskabere ikke er i stand til at skabe tøj, som klæder voksne, forskelligartede og fuldtudviklede kvinder.

Modetøj og antirynkecremer (etc.) er slet ikke skabt til voksne med et spejl i huset.
Så simpelt opfatter jeg emnet.

Anne Marie Jensen

Modebranchen er for den selvoptagede overklasses forbrugere i den del af livet, hvor det er acceptabelt at maje sig ud. Når man ikke længere kan det, kan man kaste sig over designmøbler og design-smykker.

Fetishering var altid en del af kapitalens logik. Og imens et lille mindretal kan smykke sig med lortet, må andre sælge sig for billigt for at få et glimt af glimmeret.

Det ville næsten være komisk, hvis ikke det var så sørgeligt.

Dennis Laursen

Som flere er inde på, så er dette et bevis på, at der er masser af skabs-pædofile derude, og de værste pædofile er utvivlsomt kapitalisterne og de kognitivt hæmmede mode-fascister.
For ej at forglemme de stakkels piger der i en stadig tidligere og tidligere alder får frataget deres barndom, for at tjene den kapitalistiske populærkulturs interesser. Og her er dem der hives ind i modebranchen de værst ramte. De skal ikke bare være "voksne i en alder af 9", men også overbeglos af små, syge skabspædofile stylister, der tænder på "voksne piger", og hvem der ellers er til de der catwalk-shows.
Og hvor er forældrene i denne sag? Det er da kun forældre med manglende frontallapper, der lader deres døtre deltage i dette. Og bør den slags ikke tvangssteriliseres?

Hvis man nu indførte en lov, der hed, at piger/kvinder først kunne blive modeller, når de var 25 år - hvor hjernen fysiologisk er fuldt udviklet - så vil antallet af frivillige modeller være så få, at modebranchen bil gå neden om og hjem.
Lidt lige som værnepligt: jo lavere alder, man kan hive folk ind i, desdo lettere er det at få dem hjernevasket, foregøglet og få dem til at føje en uden spørgsmål eller reflektion.

Alt andet lige, så tror jeg, at flest mænd (stadig) køber/kigger porno med storpattede modeller og ja, flest kvinder køber/kigger modeblade!

Og producenterne, om de så er homo eller hetero, ved jo nok godt, hvad der sælger til hvem.
Ellers er det da ihvertfald ikke kapitalistlogik, der driver værket!

Problematiseringen af begge brancher er jo nem nok. Det har vi hørt i årtier.

Men pornokøberne kan jeg forstå. Modekøberne har jeg det vanskeligere med, men der er måske nogen, som har et bud på en forklaring på deres trang/behov?

Mads V. Christensen

Tror virkelig folk vender det på hovedet. Når man taler om mode handler det om at sælge tøj og stil. Ikke om at sælge sex. Sex sælger måske nogle ting, men at det gælder gør netop at reklamefolk må distancere sig fra markant seksualitet for distancere et finere brand fra et vulgært og billigt. Den præpubertære kvinde kan således både være en kvinde og være smuk, men ligeså vigtigt kan hun være det uden at stjæle opmærksomheden og uden at trænge sig på med den personlighed den modne krops markeringer markerer.

Der er en grund til at at mannequiner er relativt anonyme størrelser. De skal jo ikke stjæle opmærksomheden fra tøjet. Når man foretrækker "barnlige" træk tror jeg simpelthen det hænger sammen med at mere "aggresivt" kvindelige træk overdøver tøjet. Fordi det forsøger at navigere uden om larmende voksenhed er det ikke dermed pædofilt.

Folk har da i det hele taget fået sex på hjernen i en fuldstændig neurotisk grad. Ser jeg en kvinde, et barn, en pige posere i pænt tøj betyder det ikke at jeg tænker "hende vil jeg have sex med". Ligeså lidt som jeg forsøger at have sex med et pænt maleri eller en pæn have skulle jeg få øje på den slags.

De modehuse vi taler om her, vælger jo ikke modeller ud fra hvad almindelige mennesker synes om, for det er de færreste almindelige mennesker der handler (ret meget?) hos Prada, Versace, osv.

De huse sælger til "magten", og internationalt set er magten altså stadig maskulinum, - og typisk ældre og gamle mænd.

Og mon ikke en af de større magtmanifestationer ligger i, hvor ung/ungdommelig en kvinde man kan føre sig frem med ... tænk f.eks. bare på Berlusconi.

Det fører så til, at de kvinder der efterstræber magtens mænd, også efterstræber at se så unge ud som muligt, og så begynder det at hænge sammen. at man bruger præpubertære piger som modeller.

Jens H. C. Andersen

Martin Nielsen: Jeg ser som udgangspunkt ikke et problem i, at unge piger posere for tøj der passer til målgruppen, når det handler om tøjet.

Mads V. Christensen: Meget godt forsøgt, det lyder meget sødt, men tror sgu ikke på det, ked af at sige det, men det handler om sex.
Især produkter der ikke har så meget andet at sælge sig på, markedsføre sig gennem sex, sex og sex - og det værste er at virker - desværre.

Tøj handler for mange kvinder om at se sexet ud, hvor nogle mænd nok mere tænker det som noget praktisk.

Hvorfor mon anorexia nervosa var stort set helt ukendt før 1970´erne?

Gør som i Spanien: Modeller skal have et Body Mass Index på normalen eller derover, ellers kan de ikke fotograferes!.

Modeverdenen er syg, og her er det kvinder der giver andre kvinder et sygt syn på kropsnormalitet. Kvinder gør sig lækre for mænd men aner ikke hvad mænd synes er lækkert. Som nogle siger: "Det er som at tage en cykel med i seng" at være sammen med en model.

"Kvinder gør sig lækre for mænd"

jamen dog, - dén troede jeg ikke der stadig var mennesker der tror på!?

Kvinders tøj er et intrakønsligt magtsignal - i.e.: de klæder sig på for at konkurrere med andre kvinder.

De kvinder der tillader sig at klæde sig på for at tiltrække mænd, bliver i bedste fald kaldt "for udfordrende" af andre kvinder, - i værste fald fordømmes de som ludere ...

Inger Sundsvald

Jamen I tager helt fejl, det er ikke hverken reklameindustrien, homoseksuelle modeskabere eller gamle mænd, der styrer hvad og hvordan det skal vises og sælges. Det ligger i kvinders biologi at vælge både lyserødt og mode, og det er bare dét modeindustrien retter sig efter <[:~}

Hans Jørgen Lassen

Personligt interesserer jeg mig ikke for modeindustrien. Fruen og datteren gør heller ikke. Jeg tror faktisk ikke, at jeg kender én eneste, som gør.

Er der andre end modejournalister og de meget rige, som er optaget af den slags glimmer?

Nå, jo, Information måske.