Læsetid: 3 min.

Rapport: Danske skibe bag destabiliserende våbentransporter

Danske skibe er dybt involveret i våben-transporter til verdens konfliktzoner, viser ny rapport. Et godt internationalt omdømme gør danske rederier attraktive til våbensejlads
En italiensk toldbetjent undersøger en container med cirka 8.000 maskingeværer fra Rumænien, der blev beslaglagt   i havnebyen Gioia Tauro.

En italiensk toldbetjent undersøger en container med cirka 8.000 maskingeværer fra Rumænien, der blev beslaglagt i havnebyen Gioia Tauro.

Antonio Condorelli

30. januar 2012

Danmark ligger på en global sjetteplads på listen over lande, hvis rederier de seneste 20 år har været involveret i våbentransporter til lande, hvor våbnene risikerer at blive brugt til menneskerettighedskrænkelser.

Det konkluderer det svenske forskningsinstitut SIPRI, der i dag udgiver rapporten, Maritime Transport and Destabilizing Commodity Flows. Rapporten sammenligner, hvordan verdens lande har været involveret destabiliserende maritime transporter af våben, dual use-produkter (produkter, der både kan bruges til militære og civile formål, red.) og narkotika.

»Danmark er placeret på en 11. plads, men ser man alene på involvering i destabiliserende våbentransporter, ligger Danmark helt oppe på en global sjetteplads,« siger en af rapportens forfattere, briten Hugh Griffiths, der tidligere for FN har afdækket våbensmugling på Balkan og i det tidligere Sovjetunionen.

Nogle vil måske tro, at Danmarks høje placering skyldes, at Mærsk er en af verdens største transpor- tører af militært udstyr, men det er ikke tilfældet.

 

Få overblik og analyser af vor tids største og vigtigste begivenheder.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Det er et ubehageligt og vanskeligt emne at håndtere.

Hvis man er magthaver, så anser man våben til oprørerne for at være "destabiliserende" ?.

Er man oprører, , så vil en afskæring af våbenforsyninger blive opfattet som en støtte til den siddende magthaver?

I nogle tilfælde er det vel moralsk ( men måske ikke juridisk) OK at levere våben ? - og umoralsk at nægte ?

Men det er nok klart, at en del våbentransporter er moralsk anløbne . ( Var der iøvrigt ikke noget med at Indien blev sur på Dankark fordi vi ikke ville udlevere en våbensmugler, der leverede - efter indisk opfattelse - destabiliserende våben til nogle oprørere)

Henrik Darlie

"Et godt internationalt omdømme gør danske rederier attraktive til våbensejlads"

Det gode omdømme er nok snart væk, det siger sig selv. Danmark er efterhånden et ret kedeligt tilfælde.

Sverige leverer nogle af våbnene og Danmark sejler nogle af dem. Og svenskerne laver en rapport om det. Sådan er det, og sådan vil det forblive at være. Og så er den sådan set ikke længere.