Nyhed
Læsetid: 5 min.

Frankrigs muslimske middelklasse har fået nok

I et forsøg på at kapre vælgere fra Den Nationale Front har præsident Sarkozy gjort mærkning af halalkød obligatorisk i Frankrig. Men med loven støder Sarkozy den fremgangsrige klasse af selverhvervende muslimske iværksættere fra sig
Frankrigs muslimske middelklasse er trætte af den mistænkeliggørelse og mangel på accept, mange mener præger den franske præsidentvalgkamp. Senest har Frankrigs præsident Sarkozy gjort det lovpligtigt med mærkning af halalkød.

Frankrigs muslimske middelklasse er trætte af den mistænkeliggørelse og mangel på accept, mange mener præger den franske præsidentvalgkamp. Senest har Frankrigs præsident Sarkozy gjort det lovpligtigt med mærkning af halalkød.

MIGUEL MEDINA

Udland
13. marts 2012

PARIS – Les Enfants Terribles, en chik restaurant i Paris’ 12. arrondissement, er stuvende fuld af gæster. Tjenere ankommer i ét væk med tallerkener fyldt med (halal) foie gras à la maison, (halal) braiseret lam med rosmarin og (halal) karamelliserede ænder. Til disse gourmetlækkerier serveres cocktails bestående af frisk frugt og eksotiske ikke-alkoholiske ingredienser, som erstatning for de traditionelle glas vin.

Den 36-årige historie- og geografilærer Mohamed Abdenebi er en typisk gæst her: ung, fransk, muslimsk, dynamisk – og rasende. Abdenebi er vred på den muslimske befolkningsgruppes vegne:

»De har svigtet os! Vær flittig i skolen, få jer en uddannelse, så har vi et job til jer!,« sagde de.

»Og vi tog dén uddannelse, men der var ingen job. Så sagde de, at vi i stedet skulle have valgt en anden uddannelse. Hele tiden var der en ny forhindring,«

I stedet for at integrere og behandle muslimer på lige fod med andre borgere, viser de seneste dages ’halalstrid’ i Frankrig ifølge Abdenebi, at der fremdeles består en fremherskende tendens til at hænge Frankrigs muslimer ud som ’nationens indre fjende’.

Lignende ophidsede ord kan høres over hele landet. Præsident Nicolas Sarkozys seneste udspil i valgkampen – en beslutning om at gøre mærkning af halalkød obligatorisk – har vakt stor forargelse i Frankrigs muslimske befolkningsgruppe, som udgør anslået seks ud af nationens 65 millioner indbyggere. Og harmen vokser. Medlemmer af den ekspanderende veluddannede og entreprenante muslimske middelklasse siger, at de er trætte af at blive gjort til syndebukke i Sarkozys leflen for det yderste højre, ligesom de beskylder ham for at bedrive farlig splittelsestaktik i sin valgkamp.

Fateh Kimouche, en fremtrædende muslimsk blogger, erklærer, at Frankrigs nye klasser af anden- og tredjegenerations-muslimer ikke har til sinds at lægge sig ned og lade Republikken tromle hen over dem, som det skete for deres forældre.

»Mine forældre kom fra Algeriet. Som mange andre gjorde de ikke vrøvl, fordi de følte sig som inviterede gæster, der skulle vise sig fra deres høfligste side. Men jeg blev født her. Vi er muslimer, og vi er franske, men hver dag bliver vi angrebet, fornærmet og behandlet som terrorister eller væsener fra det ydre rum,« siger han.

Forbud mod halalkød

»Frankrig har uddannet os; Vi har energi og entusiasme, og vi har hjerner, virksomheder og penge. Den gamle generation af politikere synes ikke at forstå dette.«

Den seneste halal-kontrovers brød ud i februar, da Marine Le Pen, leder af det populistiske højreekstreme parti Front National (Den Nationale Front, red.), fandt anledning til at udnævne det til et problem, at franske forbrugere uforvarende kan komme til at spise halalkød. I første omgang var Sarkozy lige så afvisende som den socialistiske præsidentkandidat, François Hollande – der fortsat er favorit til at vinde valget til april – og anklagede hende for at puste en kunstig polemik op. Men da en meningsmåling pludselig viste, at Le Pen kun mangler få marginaler i at få samme tilslutning som han, så Sarkozy sig nødsaget til at foretage en kovending. I stik modstrid med undersøgelser, der har vist, at de franske vælgere går langt mere op i fodbold og vejret, end de gør i halalkød, erklærede han, at dette var et spørgsmål, »som optager de fleste franskmænd«.

For Frankrigs muslimer – der i forvejen føler sig forulempet af et forbud mod fuldt tilslørende klædedrager som burka, en kontroversiel regeringsstøttet debat om national identitet og fordømmelse af muslimske friluftsbønnemøder i gaderne (som Le Pen har sammenlignet med den nazistiske besættelse) – blev der hermed nået endnu et lavpunkt.

Få mente, at halalstriden har ret meget at gøre med, hvordan dyr slagtes eller med, hvem der spiser dem.

»Det er et plat forsøg på at aflede opmærksomhed fra de reelle problemer,« siger Yanis Bouarbi, grundlægger af den populære restaurantportal paris-halal.com.

»Man kan selvfølgelig godt føre en debat om, hvordan dyr skal aflives. Men dette her er ren valgtaktik.«

36-årige Kimouche, der har en grad i politisk filosofi, arbejdede som korrekturlæser på et forlag, før han så en uudnyttet niche i forretningspotentialet blandt Frankrigs fremspirende muslimske middelklasse. Han sagde sit job op og begyndte at føre en blog, al-Kanz, som dækker alle aspekter af muslimsk liv og ritualer. Med over 10.000 besøgende om dagen løber den økonomisk rundt.

»Nicolas Sarkozy og Marine Le Pen tyr til den slags udfald, fordi de ikke har løsninger på de virkelige problemer. Det er de sidste desperat krampetrækninger fra en gal hund, der ikke har noget at miste,» siger han.

»Det er en del af samme tankerække, der går fra halalkød til islamisme til terrorisme.«

Mens han taler, finder Kimouche det svært at skjule sin vrede og frustration over, hvad han ser som en præsidentvalgkamp, der er blevet »voldsom og populistisk«.

»Jeg havde håbet, at vores politikere kunne gøre det bedre. Jeg er fransk muslim, jeg elsker Frankrig, men nu ønsker jeg at forlade det her land. Hver dag bliver vi angrebet og fornærmet, og nu har vi fået nok.«

Ved at støde muslimer som Kimouche og Bouarbi fra sig, ignorerer Sarkozy købekraften. F.eks. har halalmarkedet en 20 pct. kraftigere vækst end markedet for økologiske fødevarer. I en socioøkonomisk gruppe, der måske ellers kunne være blevet fristet til at stemme på hans erhvervsvenlige og frimarkedsorienterede linje.

Muslimer den nye fjende

Kimouche påpeger, at der ikke er ét eneste muslimsk medlem i det franske parlament.

»I Frankrig siges det, at republikken ikke kender til parallelsamfund. Alle er ligeværdige borgere. Men det er ikke sandt. Ligegyldigt hvad vi gør, og uanset hvor hårdt vi prøver, bliver vi opfattet som en femte kolonne, som en indre fjende, som en trussel.«

Frankrig har været for dårlig til at lære af sin historie, siger Abdenebi:

»I 1939, da der var økonomisk krise, var fjenden jøderne. I dag har vi en ny krise, og så er det muslimerne. Det er samme mekanisme, bare i et andet samfund ...«

Kamel Saidi, 34 år og indehaver af Les Enfants Terribles, gør ikke indtryk af at være en mand, der bruger store ord. Men også han siger, at han finder den politiske atmosfære »oprørende og trættende«. Ej heller ser han for sig, at situationen er på vej til at bedre sig.

»Folk er bange, for i dag overtager de borgerlige partier ideer, som kommer fra den yderste højrefløj. Og hvad, der foruroliger dem endnu mere, er, at den holdning ikke ser ud til at ændre sig – i al fald ikke i den nærmeste fremtid.«

»Det er deprimerende, at alt, hvad vi bestræber os på at gøre, er, at finde vores plads i samfundet. Men det er der ingen anerkendelse af. Kun denne stadige mistanke. Igen er det som om, hele det muslimske samfund er suspekt.«

Abdenebi er en smule mindre pessimistisk:

»Der er håb for forandring, men jeg ser det ikke ske de første 50 år ... måske om 100 år.«

 

© The Observer og Information

Oversat af Niels Ivar Larsen

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

John Houbo Pedersen

Halal, kosher . Gid fanden ha' det. Lad dog dyrene have det godt medens de lever, og dernæst få en fornuftig aflivning uden religiøs mellemkomst!!!!!

Torben Pedersen

taktikken virker bekendt

Marianne Mandoe

Vorherrebevaresaltså....

Faktisk er ALT kød (undtagen svin) Halal fordi det bliver slagtet på præcist samme måde.
Forskellen er at det Sarkozy nu vil have mærket er der sagt en bøn over.

Sarkozy føler sig trængt og nu lefler han for den yderste højrefløj i Frankrig.
Ud af Schengen.
Mærkning af Halal-kød.
Osvosvosv....

Men han vinder nok ikke alligevel for han frastøder flere end han lokker til.

Interviewede føler sig
"forulempet af et forbud mod fuldt tilslørende klædedrager som burka, en kontroversiel regeringsstøttet debat om national identitet og fordømmelse af muslimske friluftsbønnemøder i gaderne "

Gid fanden havde de politikere som har muliggjort disse parallelsamfund. Forløbet bliver grimmere og grimmere og man skal være svagtbegavet for ikke at kunne se hvor dette ender.

@Henrik - jeg ved ikke hvad det er for en ultraortodoks skole dine eventuelle børn går på, siden de ikke må have svin med i madpakken. Hvis du snakker om de meget lidt udbredte skolemadsordninger går logikken vel på at masseproducere mad, som langt de fleste vil spise. Alternativet ville være en langt dyrere produktion med individuelle retter, der fx også kunne tilgodese mindretallet af vegetarer, jøder etc. På tilsvarende vis er det meste kød halalslagtet, da produktionen er rettet mod verdensmarkedet, hvor efterspørgslen efter det mærkede dominerer.

Da der i øvrigt ingen forskel er på selve produktet, har kapitalismen også her valgt den billigste løsning. Du er velkommen til at bekæmpe både markedsøkonomi og kapitalisme for at gennemtvinge et umærket produkt uden bønner til højere pris, men jeg tvivler stærkt på at du kan skaffe kunder. Hvis din tro forbyder dig at indtage fødevarer med den mærkning, kan jeg anbefale små danske økologiske slagterier - men det får du måske også galt i halsen?

Sjovt nok har jeg på visse danske hjemmesider netop mødt et tilsvarende krav om at økologiske produkter skulle tvangsmærkes. Pt er der en overproduktion af økomælk, der derfor blandes i de sædvanlige kartoner sammen med sprøjtemælk - og det var der nogle, der fik kvalmefornemmelser over at blive påtvunget - ikke mindst på skjult vis i "normal" mælk. Det er nok lissom med at komme til at spise halal - det indeholder skjult åndelighed, som gør folk så afhængige, at de må konvertere...

Om kreaturerne så blev slagtet med venstre hånd og ikke højre hånd, så ville diverse højrefløjspolitikere brokke sig, da kejthåndede tilhører en minoritet på 10% efterfulgt af det fantastiske argument "venstre hånd symboliserer venstrefløjen. BUH!!".

John Houbo Pedersen

Mig bekendt bliver slagtedyr slagtet på en ordentlig måde, selv om de bliver halalslagtet.

Hvis dyrene bedøves inden slagtningen, så er slagtemetoden ud fra et dyrevelfærdssynspunkt ret lgegyldig.

Hvis man derimod ønsker at slagte dyr , der er ved fuld bevidsthed, ved at skære halsen over og lade det stå og bløde, så vil jeg altså ikke købe det kød.

Dyrevelfærd må gå forud for folks religiøse og overtroiske slagteritualer.

I Frankrig sker religiøse slagtninger også uden forudgående bedøvelse af dyrene - det er vist kernen i problemet???

Morteza Ghorbani

Hvor minder det om Denmark.

Danmark har INGEN slagterier der udfører slagtning af ubedøvede dyr. Det forhindrer naturligvis ikke danske politikere og foreninger i at bruge ubedøvede slagtninger som populistisk argument mod Islam herhjemme. Personligt er jeg ligeglad med hvilke sodomistiske ritualer slagteriarbejderne udfører efter dyrets død, så længe det ikke påvirker hverken dyrets eller kødets velfærd - og at døden er sket så skånsomt, som muligt. Som en kendt bemærkning om pølser lyder, må det være den ultimative fornærmelse at dræbe et dyr, hakke det i stumper og stykker, og så stoppe det op i sin egen tarm...

Marianne Mandoe

Oplysning til knee-jerk reaktionerne.

http://samvirke.dk/mad/artikler/svinger-krumsablen.html
I Danmark bedøves dyr, der skal halalslagtes

Nogle frygter, at dyrene lider unødvendigt under rituelle slagtninger.

Det sidste er der ingen grund til. Der er kun nuancer til forskel på, hvordan dyrene dør - i hvert fald i Danmark, hvor alle dyr skal være bedøvet, inden de slagtes. Det er også fælles for alle, at dyr stikkes i halspulsåren og dør, mens de forbløder - eller afbløder, som det hedder i slagtesprog.

@Henrik von Stijnbergen,
Helt enig.
Der findes adskillige videoer på nettet - eks. youtube hvor aggresive islamiske masser indtager gader til fredagsbøn og således blokerer færdselsveje og fortov så andre ikke kan passere.
Det er at sammenligne med en uanmeldt demonstration og bør selvfølgelig fordømmes.
At folk ikke kan acceptere at der findes en lov og et sæt spilleregler som man skal acceptere er åbenbart for meget forlangt. Men der er frit spil når så mange opererer med slet racistiske differentialer når vi snakker om etniske europæere og tilkommende masser. Også - måske i særdeleshed - her på information. Vejen til helvede er som sagt brolagt med gode intentioner - og som udviklingen ser ud tror jeg at mange vil opleve at de måske skulle have været mindre egoistisk "progressive".
Vi får se.

Åh, ja jeg husker også affæren med de så ydmygende øko-mærkninger, som blev påtvunget det økologiske landbrugs produkter ....
Sagen er jo, at en 'hala'l-mærkning på helt anderledes drastisk vis forringer en vares salgbarhed. Det har ikke meget med religion at gøre, protesten imod mærkningen er ren købmandsjammer fra halalproducenter (der jo naturligvis for indeværende er selvstændigt erhvervsdrivende med pænt cashflow).

@odd bjertnes,
Enig - hvorfor må jeg ikke vide om der er bedt for mit kød og det er slagtet på en særlig måde.
Hvorfor skal man eksempelvis tvinges til at støtte industrialiseret overtro?
Jeg tror du har ret. Jeg tror at stod folk overfor valget om de ville købe halal eller ikke halal slagtet kød, så ville mange fortrække at købe kød der ikke var halalslagtet.
En tåbelig diskussion vil mange læsere sikkert mene, men det er en principiel diskussion og for nogle mennesker betyder dette meget.
Jeg er af den opfattelse at mange af dem der neglicerer folks modvilje mod tvangskolletivisering af islam får sig en overraskelse.
Mange folk her på siden var jo chokerede over "det der skete i Norge". Jeg tror man gør sig selv en bjørnetjeneste hvis man afskriver det som en enkeltstående hændelse.

Miguel Tuells

Glem aldrig at Front National ikke var en disse vaerd indtil den Socialistiske Praesident François Mitterrand satte minimumsstemmegraensen ned, som et angreb mod hoejrefoejen. Men, oh forargelse, det viste sig at FNs stemmer kom fra de roede kvarterer, arbejderfolk der ikke laengere stemte paa kommunistpartiet fordi de syntes at der var ved at vaere for meget immigration lige ved deres doer.

Det endte med -husk det- at at FN fik flere stemmer end socialistpartiet og at der af den grund kom et Praesidentvalg mellem ultraracisten Jean Marie le Pen og den korruptionsraadne Jacques Chirac, som saa venstrefloejen maatte opbakke for at forhindre katastrofen.

Dette sagt, maa jeg tlfoeje at jeg ikke kan lide at se nogensomhelst gruppe indtage gaderne som deres egne, om det saa er artiklens foto eller andre situationer man kan komme i minde om.

@Miguel Tuells,
Interessant vinkel. Tak for den.

Carsten Hansen

Hvordan halalslagtning foregår i Frankrig, ved jeg ikke.

Men hvis man har nerver til at se gru-opvækkende videoer af halalslagtning, så findes der en del på bl.a. You-Tupe.

Det rene barbari.

Religiøs slagtning uanset regionens navn, virker på mig ganske uforståeligt.

Der er i dag intet som helst problem at vælge kød, der ikke er halal-slagtet - bare køb økologisk. Og som nævnt vil der sikkert også kunne skabes et nichemarked for anden slags kød uden bønner, bare I er villige til at betale merprisen. Det meste af slagteriernes produktion går som nævnt til eksport, så det vil være dyrere for dem at tilfredsstille jeres små lyster. Kød-bønnerne er i Danmark ikke et religiøst spørgsmål, men udelukkende et økonomisk - der et flest penge i at gøre det. Spis billige svin og økokød, og find noget reelt at gå op i.

Hvorfor i al verden skulle økologisk kød dog ikke kunne være halal-slagtet?

Niels-Holger Nielsen

De troendes evige skisma

Når de muslimske borgere optræder med deres tro i gadebilledet, så er det jo ikke et forsøg på islamisering af deres land. Hvor dum kan man være? Det er naturligvis en demonstration, faktisk en politisk demonstration. Fra et mindretal, som smædes for deres religiøse overbevisning! Hvorfor ønsker en asa-sympatisør ikke samme liberale indstilling fra samfundet over for Islam, som asa selv nyder godt af. Hvis der bliver flere muslimer, så er det vel fordi de har mere at tilbyde end andre trossamfund? Eller hallaller de noget i vores kød? At være muslim er simpelthen en catch 22, ligegyldigt hvad disse vankundige gør, så er det forkert, med mindre de skulle finde på at tage 'hjem'.

Frihed for Loke såvel som for Thor

venlig hilsen en ikke-missionerende ateist

mente du frihed såval for Abdallah som Thorkil ?

jeg er hamrende træt af at folk flytter fra stærkt fantiske lande for at indføre deres forbandet fanatiske tro her.Gid religionerne blev taget helt ud af menneskerettighederne og udelukken blev tilladt i det omfand at de kunne holdes inden for hejmmenes 4 vægge...ud med alle religionerne af det offentlige rum !

Niels-Holger Nielsen

John Houboe Christensen

Hvad har du i klemme?

Det hedder ikke kosher, det hedder schechtning.

Niels-Holger Nielsen

Hvor tit ser man en almindelig muslim i Europa ytre disrespekt for andre trossamfund? Jeg tror virkelig at de fleste af dem føler sig mere forbundne med alverdens andre trossamfund, end med os ateister. Som ateist føler jeg mig ikke alment eller specielt forulempet af tro, men for mig er det fint, at kirkerne står gabende tomme. Snak om noget andet end islam eller gør det på en mindre følelsesmæssig måde, så finder den nok sit 'naturlige' leje.

Religioner er selvfølgelig ideologi før noget andet. Ideologi betjener vi os alle af. Virkeligheden og vores tænkning om den er aldrig 1:1. Du ser på kortet, du ser ikke på virkeligheden. Du lever ikke på kortet, du lever i virkeligheden.

@Amalthea Holmsson,
Dejligt at du sådan kan fortælle at det er sort/hvidt - at det er enten eller.
En dejlig og from måde at anskue det på.
At du er så lav at kæde modvilje mod at spise religiøst slagtet kød - hvad end årsagen måtte være - med flæskesteg og snakker om antihalal sang og hvad ved jeg.
Det virker som om du har kikkerten for det blinde øje og kun ser dannebrog som du associerer med DF.
Undskyld mig men du virker temmelig bondsk og gadekærsagtigt.

Niels Holger N :'Hvis der bliver flere muslimer, så er det vel fordi de har mere at tilbyde end andre trossamfund? '
Woo... der foredes vild i kvantitet og kvalitet. X-Faktor-kulturen har talt.

Og det kun få sætningre efter at NHN ganske rigtigt egentlig fastslog, at islamiske demonstrationer slet ikke er religiøst mente, men politiske.
Fordi islam ikke er religion udover facaden og de himmelvendte øjne, men en irrationel og småracistisk nteresseorganisation der lader som om ....

(Jae... beklager den sidste passus til de mange muslimer, der så seriøst de kan, bruger det som deres idealpulje/religion også. men hvis ikke de forlængst har nået den naturlige konservatismes alder, så må man sige dem, at det er bedst at afbryde identifikationen dermed).

Niels-Holger Nielsen

odd bjertness

Jeg forstår ikke hvad du skriver. Her har jeg kun læst det fordi du direkte henvender dig til mig, ellers aldrig. Beklager.

Henrik von Stijnbergen

@Niels-Holger Nielsen

I Frankrig har man en mere veldefineret adskillelse af stat og religion end i andre europæiske lande på grund af revolutionen. Så når muslimer demonstrere imod et af dennes grundprincipper, er det noget der sårer mange franskmænd dybt både til højre og venstre.

Republikken har altid været et samlingspunkt(på godt og ondt, men de levede med den) for Franskmænd af alle racer og religioner, og de fleste andre immigranter i Frankrig støtter ikke op om muslimske arabere krav om mere halal end de altid har haft.

Den franske stat og det franske folk har efter Algier krigen gjort et stort stykke arbejde for at forbedre forholdet til araberne, men det er ikke gjort på to årtier.

Og Frankrig er et mere åbent land end Danmark, de tager imod dig med åbne arme hvis man ellers selv er åben og positiv overfor deres kultur. Men der er selvfølgelig racisme i Frankrig, men det er den samme type som den man møder overalt i Europa, skal vi kalde den "Europæisk selvbevidsthed i at være andre kulturelt overlegne"

I det hele taget er det ærgerligt at nogen mindre grupper altid stjæler mediebilledet fra alle de andre spændende mennesker der befolker vores samfund. Håber snart vi når en mætningsgrad.

Niels-Holger Nielsen

Henrik von Stijnbergen

'I Frankrig har man en mere veldefineret adskillelse af stat og religion end i andre europæiske lande på grund af revolutionen.' Hvilken en af dem?

'Republikken har altid været et samlingspunkt(på godt og ondt, men de levede med den) for Franskmænd af alle racer og religioner' Hvilken en af dem?

Hvem kræver mere hallal end de altid har haft? Kilde?

'Den franske stat og det franske folk har efter Algier krigen gjort et stort stykke arbejde for at forbedre forholdet til araberne, men det er ikke gjort på to årtier.' Det er snart halvtreds år siden at algirkrigen sluttede. Så svært kan det da ikke være at gøre afbigt for at have været en særdeles brutal imperialistmagt?

'Men der er selvfølgelig racisme i Frankrig, men det er den samme type som den man møder overalt i Europa, skal vi kalde den “Europæisk selvbevidsthed i at være andre kulturelt overlegne”' Dækker det også Klaus Barbie?

Emil Edelgart

Minder lige om, at Sarkozy modtog ca. €50 millioner fra Ghadaffi til sin sidste valgkampagne. Synes bare, jeg lige ville smide det ud i æteren her, det virker passende.

Da jeg var barn blev alle dyr slagtet
hallal her i Danmark, altså dem man slagtede selv ude på landet, sådan da, jeg kan huske at jeg som 5 årig sneg mig med til en slagtning, og først blev svinet skudt for panden, men nærmest samtidigt blev halspulsåren skåret over så alt blodet kunne opsamles til at lave blodpølse af ;-.) i dag fatter jeg ikke nogen kan spise det, men det er ganske vist, sådan foregik det og folk elskede deres blodpølse med masser af rosinder i og kaskader af rendende sirup...Så vores bedsteforældre ville ikke have fatter en pind af denne debat...men men det er jo reelt ikke det der bag ved det hele pisser folk af.Det er jo at den "integration" man taler om ikke helt er så medgørlig som de oprindelige folkeslag mener den burde være... jeg tror problemet er at Islam er så bombastisk og så fyldt af leveregler som ikke er til forhandling, at det der med integration og at nærme sig hinanden, føles som et skridt baglæns hele tiden....tilbage til gamle tider hvor religionen også slavebandt hele Europa, og det giver klaustrofobiske følelser hos mange....tænk at lade mennesker komme hertil med præcist det vi har brugt århundreder på at slippe af med...! :-(

Kære Amalthea,
Håber da jeg kan få dig til at trække på smilebåndet - omend touchy måske skyldes en lang arbejdsdag og lidt søvn - men det er en anden historie.

Jeg ved at man nogle steder i Kina spiser hunde og eksempelvis slanger og forskellige insekter.
Levende fisk der får dryppet alkohol i gælderne inden de dyppes i frituregryden et par sekunder og let sprællende - ikke sprællevende - serveres så man sådan kan spise dem halv levende.
Personligt bryder jeg mig ikke om at spise den slags - hverken dyretypen eller den måde det tilberedes på. For at være ærlig væmmes jeg ved det. Om jeg har påtalt det til kinesere der nyder den slags? Næ, det har jeg ikke. For hvorfor skulle jeg det? Ming og Li Ching ser ud til at spise deres halvlevende fisk med stor fornøjelse.
Men personligt, der ville jeg ikke spise dem. Og hvis jeg skulle købe forårsruller eller andre forarbejdede produkter ville jeg sætte pris på at det fremgår af indpakningen hvad der er i - eks. om evt. kød er hund, okse eller hvad ved jeg.
Hvis det er hund ville jeg fravælge det.
Fordi jeg ville blive syg af at spise hund? Nej, det ville jeg med høj sandsynlighed ikke hvis ellers hunden var af fornuftig kvalitet.
Det er et spørgsmål om præferencer.
På samme måde har jeg det med halalkød.
Bliver jeg syg af at spise det? Nej, det tror jeg ikke.
Kan jeg spise det? Ja, det kan jeg.
Ønsker jeg det? Nej, det ønsker jeg ikke. Jeg ønsker aktivt ikke at spise det.
Jeg er ikke religiøs og tilhører ikke nogen politisk blok eller projekt.
Jeg oplever massive krav blive stillet fra religiøse eller fordelsreligiøse i stor stil.
Uden at jeg oplever et tilsvarende modsvar.
Med al respekt mener jeg det er lige så slemt for mig at spise overtro velsignet kød - som det er for en overtro muslim at spise svinekød.
Havde du spurgt mig om dette for ti år siden ville jeg være ret så ligeglad. Min oplevede manglede reaktion på de stigende krav animerer mig. Med hensyn til dyrevelfærd er det ikke det jeg påtaler - og vil da ikke gemme mig bag hensyn til dyr. Og eks. kalde halal barbarisk. Jeg mener alle dyr, som skal bruges til ernæring, skal have et godt liv (hvad end det er) og væmmes nok så meget som dig over nogle af de måder dyr behandles på i verden. Men det fordrer ikke at jeg etisk vælger at være vegetar. Overhovedet ikke. Men jeg har da respekt for folk der vælger at være vegetarer hvad end årsagen er.

Ghadafi og Sadan Hussein var begge meget "socialistiske" ind til det blev meget strengt comme il faut at være muslim igen.

Derefter blev de i deres egen retorik pludseligt meget meget hellige krigere... altså sådan en gang storskrydende islamist-propagande bare for at få alle med....

Det kommer lidt an på hvad de politiske modevinde har blæst ind i de forskellige lande , altås graden af hvor muslimske disse ledere har optrådt....

mange har bag dem rystet på hovedet og tænkt hyklere..

Men sådan er der så meget i Libanon for 20 år siden gik de kvinder der i dag er voldsomt tilhyllede rundt i lårkorte skørter, men det har alle glemt lige nu.. sådan er der så meget der sellektivt glemmes når det kommer til menneskers billede af især sig selv.

Den evige historie med det forfulgte muslimske mindretal. Det være sig Frankrig, Danmark, Kina, Rusland, Israel, Singapore, Indien, Australien m.v.

Sekulære lande med ikke-muslimske flertal evner ikke at integrere sig i de islamiske mindretal, og indrette sig efter, at religiøsiteten har fortrinsret, og derved kaste vrag på den traditionelle sekulære politiske tradition. Det er problemet, og det skaber konfrontationer. Og det vil det blive ved med. I Frankrig, Danmark, Kina, Indien o.s.v.

Sabine Behrmann

Kan vi få nogle billeder af processioner i anledning af Kristi Legemsfest i Frankrig? Eller fra Lourdes?

Niels-Holger Nielsen

Maya Nielsen

Nu ved jeg ikke hvor gammel du er, men som barn oplevede jeg noget endnu værre end det du fortæller. De skød sgu ikke grisen. To mænd og to drenge hold svinet i benene mens slagteren stak det i halspulsåren med en smal skarp kniv. Grisen sked på min fætters sko, og jeg (7 år og fra storbyen) var ved at skide i bukserne, Jeg syntes det var lidt synd for svinet, men den holdt jo hurtigt op med at skrige. Hverken før eller siden har jeg spist blodpølse, men jeg har dog smagt på det ved en enkelt lejlighed.

Niels-Holger Nielsen,
"Med naturligt leje mener jeg at de fleste arabiske medborgere er almindeligt vanereligiøse som de fleste danskere, og præstens præk er bedst til højtiderne. Naturligt er med velberåd hu sat i gåseøjne."
Enig. Netop derfor giver specialbehandling eller særbehandling heller ingen mening. Ihvertfald ingen mening som kan accepteres samtidig med afsenderens smiler ligestilling og en lov for alle med både over og undermund.

"‘Tror du seriøst vi alle er racister og ignoranter?’ Det er et meget direkte spørgsmål, men det rummer en svaghed: Hvem er vi?"
En svaghed? I forhold til hvad? Til argumentet? Til fejden? Hvad hentyder du til?
Når jeg skriver vi mener jeg naturligvis folk der ikke ønsker at spise halalslagtet kød, hvad end årsagen måtte være. På samme måde som nogle eks. aktiv vælger økologisk eller ikke-økologisk mad.
Jeg anser ikke halal for at være helligt. Jeg anser det for at være latterligt. Det er min personlige holdning - og det er heldigvis den jeg handler efter.
Så vi er de der ikke ønsker halal, nogle ønsker halal og andre er ligeglade. Det er tre grupper. Der findes sandsynligvis mange flere.

Niels-Holger Nielsen

Peter Holm

'Jeg oplever massive krav blive stillet fra religiøse eller fordelsreligiøse i stor stil.'

Tror du ikke muslimerne er fuldstændig ligeglade med om du spiser hallal-slagtet eller blot slagtet kød?

Niels-Holger Nielsen

Peter Holm

'Når jeg skriver vi mener jeg naturligvis folk der ikke ønsker at spise halalslagtet kød, hvad end årsagen måtte være. På samme måde som nogle eks. aktiv vælger økologisk eller ikke-økologisk mad.'

Præcis som rettroende muslimer ikke ønsker at spise kød, der ikke er halalslagtet. Der kan du bare se, I har mere til fælles end du lader til at ane.

Personligt synes jeg, at det ville være bedre at forlange en dokumenteret deklaration af hvorledes dyret har levet og hvorledes det er blevet slagtet. Om der der står en hellig jøde eller muslim ved siden af og ævler op fra deres oldgamle skrifter imens er mig komplet ligegyldigt, med mindre, at det koster væsentligt på prisen af det kød, som jeg køber; det skal i øvrigt helst være økologisk, allerhelst biodynamisk. Jeg synes det ville være fint med en sådan mærkning, som også citerede eventuelle bønner, men som et indslag i den glorværdige franske nations præsidentvalgkamp, kys min bare. Sådan som du skriver det, skulle man næsten tro, at det er muslimerne, der forlanger at det bliver en del af valgkampen. Det er bare ikke det artiklen fortæller, vel?

@Niels-Holger Nielsen,
"Tror du ikke muslimerne er fuldstændig ligeglade med om du spiser hallal-slagtet eller blot slagtet kød?"

Det tror jeg så afgjort.
Nu er muslimer en stor minoritet i verden, så halal er undtagelsen frem for reglen. I Danmark er muslimer idag en minoritet.

Derfor kan det for nogle virke besynderligt at muslimers trang til at tilfredsstille deres overtro, skal trækkes ned over hovedet på udenforstående. Mig inklusiv.

Når man samtidig fjerner svinekød, af praktiske årsager eks. i min lokale børnehave, synes jeg mig og mine trækkes noget over hovedet der er uacceptabelt.

Hvis man er for fin - af den ene eller anden årsag - til at spise hvad de andre børn spiser kan man tage sin egen mad med. Vegetar mad er intet problem idet det ikke kræver en begrænsning af øvrighedens spisevaner endsige en parallelproduktion af mad.

Om muslimer er ligeglade med om jeg spiser halalkød? Jo, helt bestemt - pånær selvstændige islamiske slagteriejere, etc som nævnt i artiklen ovenfor. De er nok ikke ligeglade med pengene men ellers tror jeg de er ret ligeglade. Måske en enkelt eller to kan opnå en eller anden form for dominansbaseret glæde, men det tror jeg er en ubetydelig undtagelse. Og intet kunne interesserer mig mindre.
Jeg ønsker folk mest mulig udfoldelse, men jeg ønsker ikke at opleve at min udfoldelsesmuligheder begrænses. Og slet, slet ikke af tilrejsende eller folk der har opholdt sig i ganske kort tid.
Og hvis jeg oplever at jeg begrænses af tilrejsendes særvaner, uden at de giver det mindste igen, men kun har ligegyldighed eller hån til overs, så skærpes min modstand.
Og når jeg oplever folk som støtter dem i deres krav, mens de sparker indenad og fnyser af folk som ikke finder sig i at blive begrænset, da suppleres modstanden med foragt og en eller anden form for vrede. Dyrk den og næn om den i mange år, så tror jeg den kan vokse sig permanent :)

Diversitet, jeg elsker det!

@ Niels-Holger Nielsen

"Tror du ikke muslimerne er fuldstændig ligeglade med om du spiser hallal-slagtet eller blot slagtet kød?"

Det er nogle af dem jo åbentbart ikke, siden de modsætter sig en mærkning af kødet!

Egentlig en lidt sær logik. Det må jo være til fordel for praktiserende muslimer at kunne undgå kød, der ikke er halal!?
At ordningen samtidig tillader andeledes indstillede at undgå halal-kød, bliver det ikke ringere af.

"Præcis som rettroende muslimer ikke ønsker at spise kød, der ikke er halalslagtet. Der kan du bare se, I har mere til fælles end du lader til at ane."

Selvfølgelig er der mange ligheder. Ligheden er valg og fravalg. Tilbøjelighed og præferencer.

Jeg kan så nemt som at tabe to nåle på gulvet acceptere at muslimer smæsker halalkød til den store guldmedalje. Hvad rager det mig?

Hvad jeg ikke kan acceptere er at det trækkes ned over hovedet på sagesløse.

At man ikke KAN vælge det fra i børnehaver, eks.
Eller tilvælge svinekød hvis man ønsker det.
Det er ikke forældrene der har ønsket et skifte mod halalmad i institutionerne. Det er ej heller et religiøst ønske for institutionerne. Det er for mig at se et økonomisk valg. For at spare penge. Fordi det er for dyrt at kører med flere madordninger end halalmad og vegetar mad.
I den løsning ligger der, som jeg ser det, en mindre hensynstagen til mig og mine end til folk der har specialpræferencer. Det er intet mindre end respektløst.
Det kunne lyde som om jeg går i små sko.
Det gør jeg måske.
Men dette er et symptom på andet og mere end en hjernedød bøn over et blodforladt kræ.
Den økonomiske prioritering bærer præg af ladhed, man vælger den letteste løsning, fordi man ikke forventer at ikke muslimer har noget problem med at spise halalkød.
Jeg anser det faktisk for tendenserende racistisk at mene at en løsning hvor irrationelle muslimer får stille deres lyst til overtro mens den rationelle dansker ikke har problem med at spise kødet - idet han jo ved at det er overtro.

Det må være lige så rimeligt at kunne nægte at spise Hallal-kød som det er at kræve at kunne få det..!

hver sin overbevisning, og det er også tilladt ikke at ville føje sig ind under andres religiøse dogmer og sære leveregler begrundet i alt andet end simpel logik og sundheds-hensyn samt ønsker om at ville øge dyrevelfærden i det hele taget...!

@Maya Nielsen,
"Muslimer udgør så vidt jeg ved ca 1 milliard af jordens samlede befolkning, jeg tror ikke man på den måde kan tale om at være en minoritet…desværre !"

Jeg taler om muslimer som værende målgruppen for halalkød. Som eneste målgruppe.
Den målgruppe er en stor minoritet af verdens samlede befolkning som ikke har behov for halalkød.

Det var det min kommentar hentydede til.

For at vende tilbage til stedet for artiklen, nemlig Frankrig:

Det kan godt undre mig, at Sarkozy skulle have noget imod halal-kød, samtidig med at foie gras nærmest er en fransk nationalsport!

I øvrigt er der vel ikke noget at sige til, at nogle herhjemme er modstandere af madpakker med grisekød. Grisene bliver jo nærmest behandlet som svin.......

Niels-Holger Nielsen

Erik Karlsen

Ungarerne spiser mere foie gras end franskmændene. Du kan næsten ikke blive fri for det i Budapest. Forleden spiste jeg det som forret på en restaurant i St. Kongensgade. Restauranten havde kun en menu, så der var ikke noget at rafle om. Det smagte nu meget godt, som sædvanlig. Stakkels gås.

@Amalthea Holmsson,
Jeg har selv jøder i familien og familie der aktivt har hjulpet jøder over sundet til Sverige - så den del ved jeg ikke hvad jeg skal sige til.
Ikke andet end at den lyder symptomatisk i denne debat. Jeg er født af forældre som på undfangelsestidspunktet levede på polsk - ja endog årtier efter. Jeg er ikke religiøs og er ikke særligt interesseret i hvorledes folk ønsker at vise for andre og hverandre hvilke følelser de har for hinaden. Jeg er bare glad hvis folk forenes i fryd og gammen og der måske enddog kommer børn ud af det - men om det er med kort eller ej... kunne ikke være mere uinteresseret.
Har selv aner fra Jylland ihvertfald de seneste fire århundreder og forgreninger til tyskland så den sang er altså spildt søde Amalthea.
Jeg er ikke forskrækket ved fremmede indtryk, kulturer eller sædvaner.
Det jeg reagerer mod er ensartethed og tvang.
Netop det modsatte af hvad du giver indtryk af ovenfor.

Niels-Holger Nielsen

Nic Pedersen

Det er nok de små lokale halalslagtere, som er modstandere af at få påtvunget en dyr mærkningsordning, som oven i købet fremføres som om, der skulle være noget suspekt ved halalkød?

Jeg handler selv af og til med en halalslagter når jeg er i et andet kvarter i byen (her i Hellerup findes de ikke). Det gør jeg fordi kvaliteten oftest er fin-fin til prisen, som ligger noget lavere end i Superværst. Og betjeningen er også fin. Og så har han så mange mellemøstlige krydrede syltevarer, som også er af god kvalitet og meget billige (desværre ikke økologisk).

Ja, når Sarkozy så ovenikøbet er af ungarsk familie bliver det jo nok ikke foie gras, der kommer i farezonen!

ellen nielsen

Overordentlig tydelig og obligatorisk mærkning af halal-slagtet kød i EU
skal naturligvis finde sted,
så muslimer kan finde det,
og ikke muslimer kan undgå det!

Hvor ER problemet?

@Niels-Holger Nielsen,
Der er da ikke andet suspekt ved halalkød end at det kræver et særligt mærke.
Er Ø-mærket også suspekt?

Det jeg tror de frygter er at folk vil stemme med fødderne og at det vil koste dem på bundlinjen.
Men hvem ved - måske det er et plus for dem?

Det er da ihvertfald fair at folk ved hvad de køber... der er da ikke andet suspekt ved halalslagtningen end hvad det er udtryk for.

Symbolsk og i religiøse termer er det da en gestus og udførers (i teorien) som respekt for dyret og muslimen og dyrets fælles gud. Det er da en ganske fin tanke - hvis man tror på islamisk tankegods.

At du handler i et islamisk supermarked/slagter er da fint - det gjorde jeg meget da jeg boede i Malaysia i en årrække.

Det jeg hæfter mig ved er ikke frivillighed som du giver udtryk for, men tvang som instutionaliseret.

Det er det der med at de mange skal tilpasse sig de få der virker særegent. Og det er det principielle i det som er uacceptabelt.

(Tak i øvrigt for debatten, lægger mig for i aften, ses en anden dag)

Niels-Holger Nielsen

Halalslagterne reklamerer med det på hele facaden. Problemet er, at der kun er meget få etnisk danske slagtere tilbage i landet. For over tyve år siden, da jeg flyttede til Hellerup, var der fire eller fem nede på strøget, nu er der vist en tilbage nede i den dyre ende (gentofteenden).

Sider