Læsetid: 3 min.

Ny forsking: Biobrændstof lever ikke op til EU-krav om bæredygtighed

Den europæiske rapsfrøbiodiesel når ikke det påbudte mål om 35 procents reduktion af drivhusgasser. Det siger en gruppe forskere, som dermed leverer skyts til kritikken af, at fødevareafgrøder bruges til biobrændstofproduktionen
Den europæiske rapsfrøbiodiesel når ikke det påbudte mål om 35 procents reduktion af drivhusgasser. Det siger en gruppe forskere, som dermed leverer skyts til kritikken af, at fødevareafgrøder bruges til biobrændstofproduktionen
22. august 2012

Striden om biobrændstoffer kan blusse op på ny, efter at tyske forskere har påvist, at den europæisk producerede biodiesel ikke lever op til de mål for bæredygtighed, som Bruxelles selv har fastsat.

To eksperter fra Friedrich Schiller Universität i Jena siger, at i otte ud af ti test af rapsfrø-biodiesel blev den lovede reduktion på 35 procent i drivhusgasudledningen ikke realiseret. I de fleste tilfælde var reduktionen under 30 procent. Efter planen skal EU’s emissionsmål endda stige til 50 procent i 2017.

De to forskere, Gernot Pehnelt og Christoph Vietze, beskylder desuden EU for manglende samarbejdsvilje, når det gælder åbenhed om data. Det tyder ifølge forskerne på, at EU føler sig trængt i defensiven.

»Vores resultater viser, at graden af ’bæredygtighed’ for rapsfrø-biodiesel, som dette forstås i EU’s direktiv for vedvarende energi, i bedste fald er tvivlsom. Og at vi i de fleste tilfælde har at gøre med et niveau, der ikke kan retfærdiggøres,« siger Pehnelt og fortsætter:

»Vi har brug for gennemsigtighed. EU-Kommissionen tøver med at offentliggøre alle baggrundsdata og lover at fremlægge nye beregninger for de enkelte biobrændstoffer, men endnu har vi ikke fået nogen værdier.«

Presser fødevarepriser

Biobrændstofproduktion beskyldes af bl.a. FN for at drive verdenspriserne på fødevarer i vejret og dermed øge konsekvenserne af den alvorligste tørke i USA i et halvt århundrede. Medlemmer af USA’s kongres opfordrede tidligere på måneden landets miljøstyrelse til at suspendere sin bestemmelse om, at 40 procent af amerikansk dyrket majs skal gå til biodiesel. USA’s landbrugsministerium siger, at majsudbyttet tegner til at blive det laveste i 17 år. Det vil betyde forhøjede kornpriser som følge af stigende efterspørgsel efter hvede til dyrefoder.

José Graziano da Silva, generaldirektør for FAO, FN’s Levnedsmiddel- og Landbrugsorganisation, siger direkte, at han ønsker et stop for USA’s regeringsstøttede produktion af majsbaseret ætanol, som blandes med benzin for at opnå et grønnere brændstof. Det gør han i lyset af voksende frygt for, at verden er på vej mod en ny fødevarekrise som den, der i 2008 udløste optøjer i flere lande.

Overdriver fordele

EU’s manglende gennemsigtighed i forhold til den europæiske produktion af biobrændstoffer er allerede blevet kritiseret af flere ngo’er, herunder Client Earth, og de tyske forskere siger, at de problemer, de har påvist, støtter de kritikere, som er overbevist om, at EU har politiske grunde til at overdrive fordelene ved biobrændstoffer produceret på de lokalt dyrkede rapsfrø.

Tyskland, Frankrig og Italien er EU’s største producenter af rapsolie. De tre lande er samtidig hjemsted for en hovedparten af den europæiske bilfremstillingsindustri, som aktivt støtter brugen af biodiesel til reduktion af kulstofemissioner.

Bruxelles står over for en stor udfordring i forhold til at sikre de investeringer i teknologi, der er påkrævet, hvis nye råmaterialer til produktion af biodiesel som f.eks. bioaffald skal erstatte fødevare-afgrøder.

EU har også brug for at finde nye råmaterialer brændstofproduktionen for at undgå at sårbare skov- og vådområder bliver ryddet for at skaffe plads til energiafgrøder.

Stor usikkerhed

De tyske forskeres konklusioner bakkes op af Fausto Freire, der forsker i biobrændstoffer ved Universidade de Coimbra i Portugal. Han siger til tidsskriftet Nature, at »der er stor usikkerhed i forbindelse med drivhusgasemissioner fra biodiesel«. En anden forsker, Gerhard Brankatschk fra Technische Universität Berlin, mener dog, at den tyske undersøgelse er behæftet med »alvorlige mangler«.

Peter Brabeck, formanden for verdens største fødevarekoncern, Nestlé, opfordrede søndag verdens politikere til at arbejde for helt at stoppe brugen af fødevarer til produktion af biobrændstoffer.

»Min pointe er ikke, at biobrændstoffer bør skrottes helt. Kun at producenterne bør overgå til andre organiske materialer,« sagde Brabeck til den schweiziske avis Sonntagszeitung.

Han slutter sig dermed til det voksende kor af politikere og forskere, der kræver nytænkning i forhold til biobrændselproduktion.

»Vores problem er, at næsten halvdelen af den amerikanske majsproduktion og 60 procent af den europæiske raps bliver brugt for til at fremstille brændstof,« sagde Peter Brabeck.

Produktionen af biobrændstof øger presset på fødevarepriserne, der allerede stiger som følge af klimaforandringer.

»Madpriserne har en stigende tendens til udsving, og de korrelerer efterhånden mere og mere med udviklingen i oliepriserne,« sagde han og opfordrede desuden til »større gennemsigtighed på de internationale råvaremarkeder«.

 

© The Guardian og Information

Oversat af Niels Ivar Larsen

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Niels-Holger Nielsen

Det moderne kapitalistiske barbari i fuld flor.

Artiklen fortæller ikke om lønsomheden i biodieselproduktionen er for kraftigt nedadgående pga. fødevareprisernes himmelflugt?

Leif Højgaard

...Striden om biobrændstoffer kan blusse op på ny, efter at tyske forskere har påvist, at den europæisk producerede biodiesel ikke lever op til de mål for bæredygtighed, som Bruxelles selv har fastsat.... - de tør jo ikke vis deres for- og efterkalkulationer så at man kunne s hvad pokker der strides om. Ikke engang noget så simpelt som regnskabsspecifikationer kan de håndtere. Vorherrebevares for en samling amatører. Og det betaler vi for ??

Leif Højgaard

- hundehoveder, hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere, talentløse skiderikker, impotente grødbønder og... Socialdemokrater!

Helge Ebbe Nørager

Hele debatten om biobrændsel i en benzintank, kan koges ned til følgende.

Det er vanvid at komme mad i en benzintank...

Det var vanvid i Brasilien, og kunne kun ske med Novo Nordisks enzymer.
Fældning af regnskoven ??.
Mon nogen husker de problemer det gav ?.

Angående rentabilitet af for producenter af biobrændsel, er det Ramus modsat at påstå, hvis fødevarer priser tjener de mindre.

Det er modsat, da F.eks EPA´s lovkrav om mængde af biobrændsel i benzin, gør at producent af majs, kan stort set selv fastsætte pris, hvilket i sidste ende betales ved benzinstander af forbrugeren.

Producenten af biobrædsel får stigning på majs betalt, da HANS kunde, benzin raffinaderi, er lovpligtigt bundet til at iblande en fast mængde biobrændsel.

Meget smart med et produkt som aftager, er Lovbundet til at aftage uanset pris.

Derfor tjener producenter af biobrændsel penge som aldrig tidligere.

Hvilket går det meget svært at lave ændring, prøv selv lige at udregne hvor mange millioner Kubikmeter biodisel vi taler om.

I USA 8% af alt solgt brændstof, i EU, lidt mindre.

Men det millioner og millioner af tons biodiesel.

Kunne brødføde mange.

Leif Højgaard

Jamen de kan jo ikke gennemskue knaphedsproblemets mange aspekter på grund af de mange kombinationer af forskellige procesgennemløb. Sikke nogle amatører.

Selve tanken om at gøre det lovlig at fyre gode madvarer af i benzinslugende 4-hjulstrækkere på vej til golfbanen mens vi på den anden side har millioner mennesker der ikke får mad nok på bordet er pervers.

Derfra er det kun et lille skridt til at acceptere at det ville være økonomisk fornuftigtere at lave de sultende direkte om til benzin, for de dør jo alligevel når vi fyrer vores biler med den mad de mangler.