Læsetid: 8 min.

Tunesiens kvinder kæmper for deres truede rettigheder

Tunesien har tidligere været bannerfører for kvinderettigheder i den arabiske verden. Men siden revolutionen i 2011 har de islamiske partier fået flertal, og i den nye forfatning vil kvinder blive underordnet manden. En brutal kamp mellem sekulære og islamiske værdier udkæmpes på ord i politik, mens salafister overfalder kvinder med blottede arme på gaden
På strandene uden for millionbyen Tunis ser man kun få af hunkøn over 12 år i bikini. De fleste kvinder har heldragt på, selv når temperaturen nærmer sig 40 grader.

På strandene uden for millionbyen Tunis ser man kun få af hunkøn over 12 år i bikini. De fleste kvinder har heldragt på, selv når temperaturen nærmer sig 40 grader.

Fethi Belaid

21. september 2012

Tunesien fremhævede sig selv og blev hyldet som det sted i Den Arabiske Verden, hvor kvinder havde flest rettigheder og størst frihed efter uafhængigheden fra Frankrig i 1956. Landets frie forfatning blev dengang baseret på sekulære værdier, slør og tørklæde blev forbudt i offentlige bygninger og på læreanstalter.

Men siden revolutionen i januar 2011, hvor en ung mand, Mohamed Bouazizi, satte ild til sig selv og døde i protest over, at han ikke måtte sælge frugt på gaden, har Tunesiens kvinder måttet se deres tilkæmpede rettigheder blive angrebet – og der er allerede sket tilbageskridt siden det første frie valg i oktober 2011.

Forkvinden for organisationen Femmes Democrates, som har oprettet flere krisecentre, Sana Ben Achour, er foruroliget:

»Vi tunesiske kvinder har rettigheder, men tro ikke, der er ligestilling her i Tunesien. Selv hvad loven og retssystemet angår, er kvinden ringere stillet end manden. Når det drejer sig om arv, får manden dobbelt så meget som kvinden,« fortæller hun.

»I tilfælde af skilsmisse, som alle ifølge loven kan begære, skal manden i princippet yde børnebidrag, til børnene er 18, og han skal afgive boligen eller skaffe en ny til sin kone. Men det sker kun, hvis kvinden har en god, skrap kvindelig advokat. Ellers kan man som kvinde ende med at stå tilbage med meget lidt, og man bliver socialt udstødt af familien, i hvert fald i lavere samfundslag,« siger Sana Ben Achour.

Komplementaritet

Hun og mange andre sekulære kvinder vender konstant tilbage til den meget omdiskuterede paragraf 28 i den kommende forfatning, som man har arbejdet på siden marts 2011. De sekulære og centrum-venstreorienterede partier i forfatningsforsamlingen – som har en række krævende funktioner, idet den både skal fungere som parlament og vedtage love, bekæmpe ledigheden på 18.9 pct. og løfte økonomien ud af dødvandet samt udarbejde en demokratisk valglov – er indstillet på en vestlig inspireret forfatning med frie medier, åbenhed i forvaltningen, ytringsfrihed og ikke mindst ligestilling for kvinder. Men det regerende islamiske parti, Ennahdha, der sidder på 41 pct. af sæderne i parlamentet, kæmper indædt for at få ordet ’ligestilling’ skiftet ud med glosen ’komplementaritet’.

Chefrådgiveren for Ennahdhas leder og justitsminister, Said Ferjani, argumenterer på følgende måde:

»Forandring skal ikke ske for forandringens skyld. Vi har gjort klart, at vi som parti ikke vil indføre sharia-lov, selv om vores modstandere påstår det. Men islam er nu engang Tunesiens religion. Vi synes komplementaritet viser respekt for vore traditioner. Det har rødder i vores kultur, at mand og kvinde udgør en slags hele. Alle kvinder kan stadig lade sig skille, og de har deres rettigheder,« siger den tætte mand med den karakteristiske moustacheløse krans af fuldskæg, som alle mændene i Ennahdas otte-ti etager høje hovedkvarter enten har eller er ved at anlægge.

Kvinderne i receptionen har slør viklet tæt rundt om halsen og nakken og bærer kaffe, vand og mandelkonfekt rundt i højhusets gange til mændene, der sidder i møder.

Sana Ben Achour fra Femmes Democrates har en ganske anden mening om forfatningsstriden:

»Det med komplementaritet er et kæmpe tilbageskridt. Det betyder, at mænd og kvinder gøres indbyrdes afhængige af hinanden. Der er ikke tale om to individers rettigheder. Det vil sige, at enlige kvinder faktisk er lovløse og straffes, hvis de ikke er komplementeret af et styk hankøn. Det er en meget central diskussion,« siger den midaldrende advokat, hvis skulderlange hår hænger løst.

Hun forsøger at finde en forklaring på, at udviklingen rulles tilbage i et land, der burde gribe chancen for større frihed efter 25 år under diktatoren Ben Alis korrupte og undertrykkende kleptokrati.

»Det skyldes 25 års dårlig skolegang og forringelse af de videregående uddannelser under Ben Ali. Diktatoren ville forhindre kritisk tænkning, bremse udviklingen og sætte folket uden for indflydelse. Det lykkedes. Min egen datter er langt mere uvidende og mindre engageret end min mor og jeg. De unge studerer, fordi det forventes af dem. De får deres eksamen, men de har ikke lært kritisk stillingtagen til hverken samfundet eller det, de bliver undervist i,« siger hun og tilføjer, at flere unge piger end kvinder i hendes generation går med slør:

»De unge piger er også mere konservative og går med slør eller tørklæde, fordi de unge mænd er blevet forstokkede og hylder de konservative værdier. Men hvorfor skal de absolut gå i sort niqab eller med sort slør? Min bedstemor tog den traditionelle hvide silkekjortel, saari, med hætte på, når hun skulle ud. I dag ser man næsten ikke den hvide klædedragt. Det er forfærdeligt. Og bemærk, at alle muslimer, der rejser på pilgrimsfærd til Mekka, er klædt helt i hvidt. Hvid er islams farve, ikke sort!« fastslår Sana Ben Achour og slår opgivende ud med armene.

Tildækket på stranden

På millionbyen Tunis’ største boulevarder bekræftes hendes iagttagelser. Her bærer mange unge kvinder tørklæde. To veninder kan imidlertid sagtens sidde og nyde en kop kaffe på en af de mange fortovscafeer i vidt forskellig mundering. Den ene nedringet, i stramt tøj og med stor krøllet manke, den anden med tørklæde og med tækkelige sorte handsker. Der er også kvinder, hvis ansigt er helt dækket af sort tyndt stof foran ansigtet som en burka.

På strandene omkring millionbyen Tunis ser man kampen mellem de sekulære og islamisterne udfolde sig endnu mere grelt: Kun få af hunkøn over 12 år har bikini eller badedragt på, mange piger har T-shirt og cykelshorts på i vandet, og de korantro er i sort hellang niqab med tørklæde, handsker og sorte strømper.

»Jeg var helt ung efter uafhængigheden i ‘56 og er vokset op med, at der er noget at kæmpe for, Min liberale bedstemor gik i nederdel og uden tørklæde i 50’erne. Nu går de unge piger med slør. Jeg er som jurist blevet chikaneret af islamisterne for mit aktivistiske arbejde for kvinders rettigheder. De har ofte punkteret min bil, og Ben Ali forbød mig at rejse rundt og agitere i mit eget land! Nu er der dog friere forhold. Men jeg er ambitiøs og sætter min lid til den aktivisme, der dog trods alt er,« siger Sana Ben Achour og retter på sit hår.

Hjemløse

Der synes endnu at være lang vej til ligestilling for Tunesiens kvinder. Mændene er i dag begunstiget af både tradition og retsvæsnet i dag, siger menneskerettighedsadvokaten Anouar Lajmi, der er jurist for organisationen af sekulære kvinder Beyti (Dit hus), der yder bistand til kvinder.

»Alle kvinder kan blive skilt, men hvis en kvinde skal have hustrubidrag, skal mandens arbejdsgiver indvilge i at give hende penge. Ofte får manden chefen til at sige, at han ikke arbejder eller tjener penge, og så er konen på spanden. Hun kan intet stille op. Er hun ressourcestærk og har penge, kan hun gå rettens vej, men det hjælper ikke altid. De er oppe imod en mandebastion. Mænd kan også sløjfe et ægtepars fælles bankkonto med en falsk underskrift, som han selv skriver i banken. Konen behøver ikke komme i banken. I mange tilfælde står kvinder uden noget, hvis de bare antyder, de vil skilles. I 90 pct. af tilfældene kvinder får dog forældremyndigheden til børnene, men vi har også enlige tunesiske fædre,« siger Anouar Lajmi og tilføjer:

»Enlige kvinder – enker, skilte, enlige mødre – har det svært. Og der er enorm forskel på byerne på kysten og regionerne inde i landet. Det er tabu og forbundet med synd at være alene som kvinde. I lavere sociale lag er det en katastrofal deroute, hvis man f.eks. går fra en voldelig mand. Vi har derfor lige fået en gammel skole i den labyrintiske medina, som vi er ved at indrette til krisecenter« fortæller han.

»Vi har mange af dem, vi kalder omvandrende kvinder. Det vil sige ugifte, enker og skilte eller kvinder, der har fået børn uden for ægteskab. Når der ikke er en mand, er der heller ingen penge! Det er tabu at være uden forsørger, sådanne kvinder er ofte udstødte og bor og sover på gaden.«

Om natten ser man da også enlige forhutlede kvinder ligge i Tunis’ gader bag buske ved den franske St. Vincent de Paul-katedral eller sidde på en uoplyst bænk med deres ejendele i et par bæreposer. Og de er ikke alkoholiserede eller på stoffer, for muslimske kvinder har kun vand i deres vandflasker.

Flerkoneri

De islamiske værdier kommer snigende ind i den offentlige debat efter 55 års sekularisme i Tunesien. Nu taler politikerne om at tillade flerkoneri.

»Det islamiske parti Ennahda har sågar talt om, at bigami skulle lovliggøres i forfatningen. Det har været forbudt i Tunesien siden 1956, omend der er mænd med to koner, mest i landområderne. Islamisterne taler om, at det skal være tilladt at have fire koner, for det har Profeten sagt ifølge Koranen. Nej! Han nævnte, at havde man fire koner, ville det blive noget af en jordisk prøvelse og svært, for ingen mand kan tage sig ligeligt af og elske fire kvinder lige meget. Og det kræver Koranen, men de taler fejlagtigt om det, som var det noget gudgivent at tage sig fire koner,« siger Anouar Lajmi.

Salafisterne, en gruppering bestående af fundamentalister og kriminelle rodløse unge, har de seneste måneder stået bag 50-60 angreb på sekulære, ’syndigt’ klædte personer. De har også ødelagt kunstudstillinger og smadret værker som f.eks. en kendt tunesisk kvindelig kunstners kritiske fremstilling af kvinders under islam ved hjælp af en række mannequindukker med sort niqab halvt begravet i bunker af sten. Alt blev raseret, og tunesisk presse skrev meget om sagen.

En fransk turist og hans kone og datter blev under deres ferie i midten af august overfaldet og fik tæsk, da salafister mente, at konen og datteren var usømmeligt klædt med bare skuldre og shorts. Desværre for salafisterne og Tunesien havde den franske turist forbindelser til toppen af Frankrigs regering, og overfaldet gav genlyd i europæisk presse med kritiske udfald mod lovløsheden og tilbageskridtet.

Ingen vil rigtig kendes ved salafisterne, og deres antal vurderes til maksimalt at være 100-200, der gør fælles sag med unge bøller og kriminelle, som kender voldens koreografi.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Michael Kongstad Nielsen

Alting var åbenbart bedre dengang, der var diktatur.
Men mig bekendt er mange nu sådan set glade for, at vi nærmer os deokrati dernede. Undtagen overklassen selvfølgelig, som Informations artikels foto er eskponent for - overklassen på de tunesiske strande, hvor almindelige tunesere ikke har råd til at komme.

Jeg har set en del fattige lande men endnu ikke et, hvor folk ikke havde råd til netop at komme på stranden. Det er som regel gratis.
Noget andet er så, hvis det bliver obligatorisk med en våddragt. Sådan en er dyr.

ISLAMS ulykke er dens indbyggede tilbagestræberiskhed hen imod en samfundsorden SOM på profetens tid.... En indbygget ballast og et diktat, der forhindrer udvikling væk fra sin oprindelige stamme og udgangspunkt.....så igen og igen vil rettroende forhindre væsentlige forandringer ......trist men realiteten...fremskridtets evige fjende.

Robert Ørsted-Jensen

Der er kun een vej - giv aldrig efter for press fra islamistiske fascister - stå fast på dine rettigheder - giv dig ikke en tøddel - forlang at dine rettigfheder bliver respekteret! Islamiske regler er for muslimer - ikke for alle andre - alle andre har ikke alene lov tiul at bryde dem - de bør gøre det jævnlight - og hvis islamisterne vil forfølge dig for det - så bør de føle lovens hårde hånd på stedet.

Robert Ørsted-Jensen

'You must never give in to threats of violence – because if you do, then there will be more violence. This is the lesson we learn in the school playground – if you give in to a bully he will bully more people'

(Rusdie)

@Nic Pedersen: Der er mange strande i verden, man skal betale for at bruge. Jeg mindes en nylig tur til Nordtyskland, hvor hele den strandkyst, vi gik langs kostede penge at benytte. Anyways, hvis stranden rent faktisk var privat, havde damen nok ikke heldragt på... fidusen med en privat strand i et islamisk land skulle da være, at man kunne have bikini på i fred...

Jeg forstår ikke helt indholdet i artiklen. Det er meget forfriskende med reportage-stilen, men skal man tro, at kvinder i frygt er begyndt at gå på stranden med heldragt på, fordi en fransk turist blev slået ned og en kunstudstilling blev raseret? Naturligvis er det foruroligende, at kvinders rettigheder er truede af en kommende forfatning, men det er svært at forstå artiklen -- hvilke konkrete forværringer er der sket siden revolutionen og hvilken rolle har salafisterne i det politiske liv?

Robert Ørsted-Jensen

Hvis man giver ind overfor trusler om vold - vil man med sikkehed få mere vold og mere undertrykkelse

Hvis vi acceptere at vi ikke må lave kritiske analyser af islam og eller de problemr der er når en kultur som den muslimske kommer under press - tegne muhammed, med eller uden bombe i turbanene - så vil de finde andre ting vi skal acceptere.

Der er ingen ende på de ting i vores levevis fanatiske islamister finder er en hån og er i strid med Islam og den ene ste rette lære.

Homosexualitet, bikinier, kvinder der er utildækkede og tager del i politik - sekulært syre - listen er uendelig og når man kender den eneste rette tro så er alt dette en hån mod islam - listen er uendelig

Robert Ørsted-Jensen

ateisme for ikke at tale om frafald for den rette lære - er en hån mod islam - i sidste instans er alle andre livsopfattelser og al anden levevis en hån - bare sælg ud Kongstad, Bach.... og hvem andre der har lyst....men gør det for jer selv - lad være med at forlange at jeg skal sælge ud - der er kujoner nok allerede

Morten Pedersen

@ Kongstad: "Alting var åbenbart bedre dengang, der var diktatur."
Man kan vel tillade sig at være misfornøjet med både pest og kolera. Artiklen giver et udmærket indtryk af de svære forhold for den del af befolkningen, der ikke ønsker at leve under en stærkt sharia-inspireret lovgivning.
Dresscode-tæskepatruljer, censur, chikane af kritikere, kvindeundertrykkelse - et tæppe af gudsgivent mørke over sindene. Det skal bekæmpes hvor end det dukker op og hvilken religiøs gruppering der end starter det.

Her kommer det helt centrale i teksten:

Det skyldes 25 års dårlig skolegang og forringelse af de videregående uddannelser under Ben Ali. Diktatoren ville forhindre kritisk tænkning, bremse udviklingen og sætte folket uden for indflydelse. Det lykkedes. Min egen datter er langt mere uvidende og mindre engageret end min mor og jeg. De unge studerer, fordi det forventes af dem. De får deres eksamen, men de har ikke lært kritisk stillingtagen til hverken samfundet eller det, de bliver undervist i

Det skræmmende er hvor akkurat beskrivelsen dækker det danske undervisningssystem, hvilket forklarer en hel del hvis man undrer sig over den voksende intollerance og mobbekultur.

Alliancen mellem venstrefløjen og islam er lige ynkelig hver gang den bliver udstillet.

Om de er enige eller bare hader Vestens liberale demokrati så meget at det slører deres dømmekraft kan være svært af afgøre.

Jeg håber bare det er det sidste, men kommer oftere og oftere i tvivl.

@mascha: hvornår har du sidst været i berøring med den Danske skole?

Jeg har undervist på en efterskole siden 2008. Hvis man udelader Ben Ali af udtalelsen passer beskrivelsen af de unges lyst til at lære / kritiske kompetencer desværre kun alt for godt.

Dertil kommer at vi i DK, forholder os til de unge som vi gør til de arbejdsløse: De der ikke går direkte videre i systemet er dovne. Studievejledere på skoler med afgangseksamen er pålagt at sluse så mange 9/10 klasser som muligt direkte videre til Gym/Handelsskole/Teknisk etc. De der ytrer ønske om gøglerskole og lignende eller (gisp) et fjumreår, får en ekstra tand med skruetvingen indtil de bøjer sig (og det er typisk de få der udviser kritisk tænkning stillingtagen). På gym etc, gentager historien sig. MAO: De unge studerer ikke fordi de har lyst, men fordi det forventes af dem.

År ikke alt man har brug for at lære kan ske alene af lyst, men jeg er da ikke imod et fjumreår og heller ikke imod at unge før deres videre studier rejser ud i verden og oplever lidt af andre realiteter,nærmest tværtimod ... Der er nu nok mange samtidige sideløbende modsatte holdninger til hvad det ideelle er eller kunne være,også at det er individuelt,

Robert Ørsted-Jensen

Det er sådan nogen sammenligninger Rune der nærmer sig et niveau jeg ikke ønsker atr gi9ve ord til andet end at siger det er fuldkommen ude af enhver proportion.

Robert Ørsted-Jensen

Egon Maltzon
Men men men - Maltzon inden du drager de der lidt hastige konklusioner så bør vi vel gøre dig opmærksom på at både Nic, jeg, Mascha og flere andre som os tilhøre venstrefløjen - konklusonen er nok snarere at der ikke er nogen fløj der er idiotfri -

Matzen.

Fri mig for denne generalisering af venstrefløjen.

Du har dog ret i at en del af venstrefløjen solidariserer sig med fundamentalistisk islam, men omvendt findes der skam også folk fra højrefløjen der gør det samme.

Under Mohammedkrisen var der op til flere fra højrefløjen der brugte nøjagtig samme retorik som folk fra venstrefløjen; F.eks. Uffe Ellemann.

Nu vi er ved citaterne:

“With or without religion, you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion.

Steven Weinberg.

Diktatoren og hans regime var ikke gode, blot fordi det efterfølgende styre heller ikke er det.
I det mindste kan man være rimelig sikker på at diktatoren og hans regime var af de onde. Om de religiøse fantaster er onde eller bare uciviliserede/bagefter i udviklingen, vides ikke med sikkerhed.

De der ønsker demokrati med frie rettigheder må op på hesten igen og kæmpe for deres sag.

Karen von Sydow

Uha,
har stor medfølelse for vores medsøstre i den arabiske verden.

De har en lang og sej kamp foran sig - ofte med livet som indsats.

John Houbo Pedersen

Det Tunesiske turistministerium må være henrykte for billedet. Som vantro har man ikke den ringeste lyst for evt. at udsætte sig for krænkede muslimers agressioner ved tilfældigheder.

bare sælg ud Kongstad, Bach

Robert, må jeg henstille til, at du rent faktisk læser folks indlæg? Præcis hvad i mit indlæg peger i retning af, at jeg har solgt ud? Her er, hvad jeg ønsker mig af dig: Mere sagligt indhold og færre fornærmede, følelsesladede udfald.

Inger Sundsvald

Hvordan kan man være himmelhenrykt over at landet ”nærmer sig demokrati”, hvis det ikke gælder for kvinder?
Hvordan kan det være salafisternes skyld, hvis der kun er omkiring 100-200?

Michael Kongstad Nielsen

Jeg forstår ikke, at journalisten lægger denne vinkel. Han kunne have lagt en anden, f. eks. om forholdene set i forhold til frugtsælgeren, den klasses side, som startede revolutionen. Men nej, han ser det fra de rige velhaveres side, som var en del af Ben Alis hieraki, og de vestligt orienterede overklassekvinder, der ikke giver en døjt for deres fattige medsøstres krav, da de kunne true overklassens position.

Jeg fatter ikke, at vestlige kommentatorer er så benhårdt fornægtende overfor det arabiske forår, at de går efter alt, hvad der kan kompromittere det, finder hår i suppen, og skubtudser i potteplanten. Men når nu Information har flottet sig med en udsendt, hvilket virkelig er flot, så kunne det være rart, om han ville interessere sig for andet end de rige kvinder og - som forleden - deres døtres lækre bagdele, men se bredt på forandringerne, fremfor at fokusere udelukkende på Vestens traumatiske frygt for islam, herunder tøjklæder og komplimentaritet.

Inger Sundsvald

Er det ikke lige meget om kvinderne er rige eller fattige? Jeg opfatter det ikke som hår i suppen at kvinder bliver tvunget til at gå i burka.

Jeg vil da også gerne vide hvordan det går med frugtsælgerne, men der er vist ikke noget der tyder på at de har fået bedre vilkår. Også frugtsælgere er underlagt rige menneskers forgodtbefindende.

Michael Kongstad Nielsen

Jeg ved ikke nok om det - men komplimentaritet forstår jeg som et udtryk for, at de to køn ses som ligeværdige, men med forskelligheder, der tilsammen udgør en enhed.

Inger Sundsvald

En anden dag kommer der måske en artikel om frugtsælgere. Denne handler om kvinder.

»Vi tunesiske kvinder har rettigheder, men tro ikke, der er ligestilling her i Tunesien. Selv hvad loven og retssystemet angår, er kvinden ringere stillet end manden. Når det drejer sig om arv, får manden dobbelt så meget som kvinden,«

Det er vist ikke ligeværdigt.

"benhårdt fornægtende overfor det arabiske forår"??

Helt ærligt, så mener jeg, at man tværtimod fra alle fløje nærmere har hørt hjernedød revolutionsromantiserende ønsketænkning (ingen nævnt, ingen glemt).

Den oprindelige afbrændte heroiserede frugtsælger fra Tunis, var vist forresten stærkt utilfreds med at blive forstyret i sit illegale frugtsalg af netop en kvindelig betjent, hvis jeg husker ret fra bl.a Informations tidligere dækning!?

Bortset fra det, så giver jeg MKN ret i, at Informations udsendte synes lidt vel meget vellystig i sit valg af kilder.

Michael Kongstad Nielsen

Nic, tak for din delvise opbakning. Men jeg forstår ikke dine ører, for mine ører har hørt noget andet. De har hørt en alt overvejende skepsis, mistro, bekymring for, at islam ville æde revolutionen. Jeg hørte den bekymring fra dag ét, også her i kommentarspalten på Information.dk. Man troede simpelthen ikke på, at det kunne blive en befrielse, men bare en ny fundamentaliet.

Den mistro genfindes i dagens informationer fra Nordafrika. Jeg tillader mig dog at være mere optimististisk og håbefuld.

Michael Kongstad Nielsen

Nic, tak for din delvise opbakning. Men jeg forstår ikke dine ører, for mine ører har hørt noget andet. De har hørt en alt overvejende skepsis, mistro, bekymring for, at islam ville æde revolutionen. Jeg hørte den bekymring fra dag ét, også her i kommentarspalten på Information.dk. Man troede simpelthen ikke på, at det kunne blive en befrielse, men bare en ny fundamentaliet.

Den mistro genfindes i dagens informationer fra Nordafrika. Jeg tillader mig dog at være mere optimististisk og håbefuld.

Jeg tror, at ingen ved deres fulde 5 og med bare en smule virkelighedssans har udelukket risikoen for et islamisk diktatur som efterfølger at de foregående diktaturer i landene under det "arabiske forår".

Michael,

ja, vel var skepsis da til stede også på disse spalter. Jeg har såmænd selv delt den. (med berettigelse kunne meget tyde på)

Men at den skulle have været "overvejende", da f.eks et samlet Folketing m. medier nærmest gik amok i både begejstring og bombetogter, savner jeg belæg for.

"De fleste kvinder har heldragt på"
løgn:-)
på billedet er det 1 ud af 3 som vi kan se og det vil ikke undre mig hvis talet var meget mindre , det kan da ikke være så svært at tage et billede med mere end en kvinde iført heldragt hvis de sevlføligelig er tilstede.

Jeg har været i algeriet en del gang og der er det 1 ud 100 der har heldragt, siden tunesien har den samme kultur som algeriet så er det nok ikke meget anderledes der .

Bjarne Kim Pedersen

Prøv lige at læse A Tunesian girl.
Den beskriver ret godt hvem der stjal det tunesiske forår og oprøret fra en blogger.
Det her er skrevet til mine iranske grønne venner.

kvinde lighed

Lige for loven
én mand én kvinde, samme
ret for mennesker

mænds lighed

kvinders ret, mænds ret
menneskerettigheder
lige for alle