Læsetid: 6 min.

Pr-bureauer pynter på brutale regimers ry

Det Arabiske Forår har løftet en flig af sløret for, hvordan autoritære regimer søger at kontrollere meningsdannelsen og påvirke offentlighedens billede af dem via vestlige pr-bureauer. Det har ført til selvransagelse både inden for branchen, hvor fagfolk opfordrer til højere etik og regulering, og kritik udefra, hvor regeringer opfordres til at tvinge virksomheder til at offentligøre deres arbejde. Men der er mange penge at tjene
Bahrains monark, Hamad bin Isa Al Khalifa, har spenderet over 32 millioner dollar på public relations for at dække over alvoren af protesterne i det lille emirat ved Golfen siden foråret 2011. Han betalte en række af pr-branchens sværvægtere i USA og Storbritannien, først og fremmest pr-kæmpen Qorvis, for at pynte på undertrykkelsen og miskreditere styrets kritikere.

Bahrains monark, Hamad bin Isa Al Khalifa, har spenderet over 32 millioner dollar på public relations for at dække over alvoren af protesterne i det lille emirat ved Golfen siden foråret 2011. Han betalte en række af pr-branchens sværvægtere i USA og Storbritannien, først og fremmest pr-kæmpen Qorvis, for at pynte på undertrykkelsen og miskreditere styrets kritikere.

Carl Court

10. oktober 2012

Det var historien i Det Arabiske Forår, der blev kendt for at blive glemt. Da demonstranter i februar 2011 besatte Perle-runddelen i Bahrains hovedstad, Manama, i protest mod manglende demokrati og dårlige menneskeretsforhold, druknede protesten i brølet fra Kairos Tahrir-plads og borgerkrigen i Libyen.

Opstandene førte til regimeskifter og borgerkrig , men i de fleste tilfælde ikke rigtig til noget. Men medierne var som regel med hele vejen. Undtagelsen var Bahrain. Mens oprøret herhjemme fik nogen omtale på grund af den delvist danske aktivist Abdulhadi al-Khawajas fængsling, gled protesterne langt de fleste steder under radaren. Opstanden var svær at regne ud, var det ikke også i virkeligheden en sekterisk konflikt mellem sunnitter og shiitter, understøttet af Iran – og var der ikke noget med, at en del af aktivisterne i virkeligheden var voldelige og anti-demokratiske?

Det er i hvert fald i vid udstrækning det billede, der er kommet til at stå i Vesten, og det er ikke nogen tilfældighed. Ligesom en række andre autoritære regimer har Bahrain nemlig hyret en række vestlige pr-firmaer til at forme offentlighedens opfattelse af den lokale konflikt.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Det er forrykt af påstande man kommer til at læse.

Ja, Ahmadinejad der er sanktioneret fra ALT køber PR fra USA?? Må man spørge hvad han betaler med? Og hvordan han betaler??

Det er til grin måden propaganda nu om dage bliver formuleret. Denne artikel bliver publiceret i de vestlige medier i disse dage pga denne video: http://www.youtube.com/watch?v=CFDC7zmJgQg

At blande Iran ind i dette er til grin!

Hop bare 1½ minut frem i videoen.

Det handler om at Amber Lyon, en journalist der har arbejdet for CNN går ud og fortæller sin historie med hvordan Bahrain køber PR fra CNN. DERFOR "debatten" og nu at Iran skulle købe PR i USA... Det er en joke...

@Arash: jeg fanger desværre ikke rigtigt din pointe. Du må hellere skære det ud i pap, hvis jeg skal få den ind.

Rent overordnet, så er det da en ret god ide at se kritisk på bureauer der støtter svinske regimer. Men på den anden side er regimernes brug af spindoktorer vel hverken værre eller bedre end når de samme metoder bliver benyttet herhjemme. Jeg kan ikke helt se problemet i at 'regimer' benytter de samme metoder som 'demokratier'. Burde det ikke netop være et skridt fremad?

I artiklen bliver der påstået præcis det du skriver, nemlig at "alle" åbenbart kan købe PR. Her bruger man Iran som et eksempel på at sætte afstand til kritikken der omhandler at det KUN er de stater der er pro vestlige der kan købe sig PR i vesten.

Det er her hvor det bliver klart at sagen handler om "propaganda" og at der findes en politisk begrundelse for hvilken propaganda der bliver fodret folk. Disse selvfølgelig i overenstemmelse med den politik vesten fører.

Dette er modsat hvad vi ellers kendetegner som "frie medier". Noget man ellers bryster sig med, og tiltider slår andre lande i hovedet med.

Derfor skrev jeg at det er komisk at Iran skulle kunne købe PR i USA.

Der findes ikke noget-som-helst man ikke kan købe i USA.
Åhhh... det nationalt og politisk solidariske forretningsfolk og deres idealistiske kamp for retfærd og sandhed...?
Sweet dreams Arash :-)

Kristian Laursen

Kære Arash.

Ronn Torossian er forbundet til den israelske højrefløj. Han gav i et interview nærmest udtryk for at Benjamin Netanyahu var for blød.

Når han er så tæt forbundet med den israelske højrefløj, så burde det ikke overraske at han ser Iran som det farligste land i verden. Han tror sikkert, at grunden til at USA ikke har dronedræbt Ahmadinejad, er fordi han har god PR.

...Så ser han vidst ikke nyheder.

Kristian Laursen

Jeg er i øvrigt stensikker på at den amerikanske regering har bidraget til en stor del af Gulf regimernes PR kampagne. USA's femte flåde er baseret i Manama i Bahrain. Lige overfor Iran. De har da ingen interesse i at oppositionen fjerner Kong Gulerod og sparker flåden ud.

Sådan er det jo, når det handler om allierede. I Yemen kaldte USA's ambassade demonstranterne for bøller. Dette var de samme demonstranter som daværende præsident Salehs sikkerhedsstyrker skød løs på.

Den slags er en bevidst strategi. Ikke noget Saleh og hans regime har betalt for.

Man kan købe sig til alt i de amerikanske meder, der i forvejen er købt og betalt fuldstændig. Som den amerikanske regering og det amerikanske demokrati.

Det er bare ikke alle, der kan købe.