Nyhed
Læsetid: 3 min.

Nordkoreas middelklasse får mobiler og udenlandsk tv

Markedsøkonomi og alternative medier siver ind over diktaturstatens grænser – ført an af Kina som økonomisk eksempel og andre landes radio- og tv-signaler. Men mest til gavn for dem, der har pengepungen i orden
Det nordkoreanske folk får i stigende grad adgang til blandt andet mobiltelefoner og diverse medier – også udenlandske. Sidste år fik nordkoreanerne også mulighed for – for første gang nogensinde – officielt at fejre Mors Dag.

Det nordkoreanske folk får i stigende grad adgang til blandt andet mobiltelefoner og diverse medier – også udenlandske. Sidste år fik nordkoreanerne også mulighed for – for første gang nogensinde – officielt at fejre Mors Dag.

Scanpix

Udland
13. februar 2013

Mens verden fordømmer Nordkoreas atomprøvesprængning, gennemgår diktaturstaten en forandring, der betyder, at befolkningen langsomt får adgang til varer og medier, som før var utænkelige.

Selv om landet hverken har en åben økonomi eller lader informationer flyde frit, så foregår der en udvikling. Et tydeligt tegn på det er, at der er 1,8 millioner mobiltelefoner blandt de 24 millioner nordkoreanerne, mener Rüdiger Frank, der er professor i østasiatisk økonomi ved Wien Universitet.

Mobilerne er dyre, fungerer som statussymboler og er »must-haves« ifølge Rüdiger Frank, der selv ofte rejser til Nordkorea.

»Det er en interessant udvikling i sig selv, fordi det på den ene side betyder, at der en efterspørgsel og interesse for forbrugsvarer. På den anden side betyder det, at der er en form for købekraft i landet,« siger professor Frank og fortsætter: »For os er det en naturlig udvikling, men for Nordkorea, hvor det meste tidligere har været distribueret af staten, betyder det, at dine muligheder nu afhænger af, om du har penge til at købe varer.«

Han nævner, at det er specielt tydeligt i hovedstaden, Pyongyang, at der dukker flere og flere butik-ker frem, der har varer med et prisskilt. Og det øgede udbud gælder også information fra omverdenen, viser en rapport fra det amerikanske konsulentbureau InterMedia, som udkom sidste år. Rapporten konkluderer, at nordkoreanerne nu har væsentlig større adgang til medier udefra end for 20 år siden.

Det er specielt populært at se ulovligt importerede dvd’er, og nordkoreanerne opfanger også radio- og tv-signaler fra Kina og Sydkorea. En tredjedel af de nordkoreanere, der har adgang til et fjernsyn, har set tv sendt fra de to lande, viser undersøgelsen.

Kapitalistisk logik

»Det er ikke noget, de har været bekendt med i hele deres eksistens. Der har nærmest været et totalt pressemonopol – nok et af de mest succesfulde i verden,« siger Geir Helgesen, der er leder ved Nordisk Institut for Asienstudier på Københavns Universitet.

»I Japan og Sydkorea er der grupperinger, der har hyret en slags journalister i Nordkorea til at rapportere direkte til dem, hvilket så igen bliver transformeret og sendt ind i Nordkorea med sandfærdige nyheder eller nyheder med en anden vinkel end statsmediernes,« siger han. Rüdiger Frank mener, at den økonomiske udvikling er et udtryk for, at Nordkorea drejer i en ny retning:

»Nordkorea skifter langsomt strategi. Hvor landet tidligere har været kendetegnet ved statsdistribution og ’vi-har-ikke-brug-for-forbrugerisme’, skifter det nu til en logik, der minder mere eller mindre om kapitalisme,« siger han og fortsætter:

»Den historiske grund til forandringen er hungersnøden sidst i 1990’erne, hvor regeringen indså, at den generelt blev nødt til at forbedre økonomien. Og så har de kigget mod Kina og indset, at det kan lykkes at indføre en slags markedsøkonomi uden at sætte hele det politiske system på spil.«

Den økonomiske udvikling spiller også ind, når det gælder medierne i Nordkorea, skriver forfatterne til rapporten fra InterMedia.

Professor Lee-Soo Jung fra Kyungnam Universitet i Seoul siger ifølge rapporten, at »markedsgørelsen er den vigtigste forandring i Nordkorea«.

Social slagside

I rapporten kædes det større udbud af medier sammen med markeds-gørelsen og statens gradvise tab af mulighed for at kontrollere medierne.

Men det er ikke alle, der tager del i hverken det nye udbud af varer eller adgang til medier. Rapporten om medieudviklingen konkluderer, at jo større økonomisk ballast nordkoreanerne har, des bedre adgang har de til medier udefra.Det samme gælder den økonomiske udvikling.»Dem, der får mest ud af udviklingen, er middelklassen, og folk der har gode politiske eller personlige forbindelser,« siger Rüdiger Frank og understreger, at det er meget usikkert, hvor stor middelklassen i Nordkorea er.

Ifølge Frank har toppen af det nordkoreanske styre haft glæde af udviklingen i lang tid, og det påvirker derfor ikke dem i betydelighed grad.

»For folk, der er fattige, er si-tuationen problematisk, fordi priserne stiger. De kan kigge på varerne, men de kan ikke købe dem,« siger han.

 

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

»For folk, der er fattige, er situationen problematisk, fordi priserne stiger. De kan kigge på varerne, men de kan ikke købe dem,«

Ja det er jo en helt anden og mere brutal fattigdom en den vi ser andre steder på jorden.

Der er detoneret mere end 2600 atombomber på kloden siden de to der blev smidt over den japanske civilbefolkning. Hvorfor må Nordkorea ikke detonere et par stykker - Indien har jo langt flere fattige end Nordkorea men ingen fordømmer deres atom- eller rumfartsprogram.