Læsetid: 8 min.

Intet stopper Tunesiens første Femen-aktivist

Feministisk nøgenaktivisme er rent sprængstof i konservative muslimske samfund, men 19-årige Amina Tyler insisterer på at føre kampen for kvinders rettigheder med radikale metoder. ’Jeg er ikke bange for at dø,’ siger hun i dette interview – det første, siden hun flygtede fra sin familie
Verden rundt er det strømmet ind med symaptierklæringer for den tunesiske aktivist Amina Tyler. Men mellemøstlige feminister er mere lunkne. Forleden blev hun så arresteret af tunesisk politi under en aktion.

Verden rundt er det strømmet ind med symaptierklæringer for den tunesiske aktivist Amina Tyler. Men mellemøstlige feminister er mere lunkne. Forleden blev hun så arresteret af tunesisk politi under en aktion.

Paul Davey

28. maj 2013

Jeg fik dødstrusler fra de tunesiske salafister. Jeg skal stenes, sagde de. Eller dolkes ihjel. Eller også ville de kaste syre i hovedet på mig. Min Facebook-side blev hacket og min profil erstattet af det sorte salafistflag. Jeg er blevet kaldt ’luder’, ’gadetøs’ og ’en skamløs kvinde, der har sluttet en pagt med djævelen’. Min handling er blevet kaldt uanstændig og et angreb på islams værdier. Jeg måtte selvfølgelig skifte telefonnummer, for strømmen af trusler var konstant.«

Over Skype fra en hemmelig adresse i Tunis fortæller den arabiske verdens mest berygtede, mest foragtede feministiske nøgenaktivist sin historie til Information.

Midt i marts uploadede hun fotos af sig selv med blottet torso påmalet slagordene »Fuck your morals!« og »Min krop tilhører kun mig og er ikke kilde til nogens ære«.

Måneden før havde hun stiftet den tunesiske afdeling af den radikale feministiske gruppe Femen, der fra sit udspring i Ukraine er vokset til en international bevægelse, der tæller hundredvis af militante aktivister. Femen har gennemført adskillige opsigtsvækkende topløse aktioner imod institutioner og grupper, som Femen anser for kvindeundertrykkende og korrupte, herunder den katolske kirke, sharia-domstole, Vladimir Putin og Silvio Berlusconi.

»På Facebook så jeg fotos fra en af de ukrainske Femen-pigers aktioner i Paris. Det imponerede mig, at feminisme kunne være ekshibitionistisk uden at være pornografisk. For det var ikke vulgaritet, jeg så, ikke umotiveret provokation. Det var en ny og mere militant slags forsøg på at få det feministiske budskab ud. Det ville jeg gerne være med til. Derfor besluttede jeg mig for at lægge billeder af mig selv ud på internettet. Men jeg gjorde det efter grundige overvejelser. For jeg vidste selvfølgelig godt, at en sådan handling kunne få farlige konsekvenser for mig.«

Tunesien, det arabiske forårs vugge, er ifølge Human Rights Watch det mest progressive arabiske land med hensyn til kvinderettigheder. Men islamismen har været på fremmarch, siden islamistpartiet Ehnnada blev stemt til magten i oktober 2011. Og reaktionen på aktionen var raseri i religiøse kredse, ikke mindst fra de ultrakonservative salafister, der støt vinder politisk terræn. Den salafistiske præst, Almi Adel, leder af Tunesiens Kommision til Fremme af Dyd og Forebyggelse af Synd krævede som minimum Tyler »straffet efter sharialoven med 80-100 piskeslag«, men så hende helst »stenet ihjel«. Han advarede om, at »hendes handling kunne udløse en epidemi, der kunne give andre kvinder ideer.«

Tvunget til eksorcisme

Familien valgte da også at reagere kontant på Aminas aktion.

»Jeg havde boet hos en bekendt i nogen tid. En dag sad jeg på en fortovscafé med en veninde. Hvad jeg ikke vidste, var, at hun havde ringet og fortalt til min mor, hvor jeg var,« fortæller hun.

»Pludselig stod min fætter der. Straks han fik øje på mig, gik han helt amok. Han kastede sig over mig, og for øjnene af alle cafégæster trak han mig hen over fortovet. Med hænderne bag på ryggen blev jeg tvunget ind i en bil og kørt hjem til mine forældre. Her begyndte han at slå løs på mig. Han lagde alle kræfter i og holdt først op, da min far sagde, han skulle. Min bortførelse stod på i tre uger. Det var som et langt mareridt. Med magt blev jeg ført til en psykiater, som udskrev antidepressiv medicin til mig. I nogle dage forsøgte de også at holde mig isoleret hos min bedstemor, der bor i Karouane, en hellig by Tunesien. Her måtte jeg gennemgå eksorcismesessioner, mens to ældre dybt religiøse kvinder ville tjekke, om jeg stadig var jomfru. Jeg havde ikke telefon og ingen adgang til internet. Efter flere dages fangenskab fik jeg min telefon igen, men hele tiden blev jeg overvåget. Jeg fik ikke lov til at forlade huset. Selv da jeg blev interviewet af franske journalister til Canal Plus, kunne jeg ikke tale frit, fordi min far var til stede.«

Aminas forsvinden – først blev hun rygtet myrdet – og siden nyheden om familiens kidnapning af deres myndige datter, fremkaldte imidlertid en massiv solidaritetsaktion fra Femen-aktivister, både i Tunesien, hvor to andre unge kvinder lagde nøgenbilleder ud på internettet, men især i flere europæiske lande, hvor Femen-grupper udnævnte 6. april til International Topløs Jihad Dag og blottede deres bryster ud for flere moskeer, imens de råbte deres støtte til den unge tunesiske kvinde. Flere bar islamiske hovedtørklæder for at anslå jihadtemaet.

»Vi er frie, vi er nøgne, det er vores ret, det er vores regler, og ingen kan bruge religion eller andre helligdomme til at underkue kvinder. For så vil vi slås med dem, og vores bryster vil være stærkere end deres sten,« sagde Femen-aktivisten Alexandra Shevchenko.

Upopulært hos andre feminister

De toneangivende mellemøstlige feminister og sekulære kræfter var imidlertid ikke spor enige i, at det var sådan, kvindekamp skulle udkæmpes. Ganske vist havde der været et enkelt fortilfælde: 23. oktober 2011 havde 22-årige Aliaa Magda Elmahdy – en egyptisk internetaktivist og universitetsstuderende, vakt national furore ved at lægge et nøgenbillede af sig selv ud på sin blog. På Facebook forklarede hun, at denne gestus skulle forstås som »et skrig mod et samfund med vold, racisme, sexisme, seksuel chikane og hykleri«.

Blogindlægget fik over 2 millioner hits. Men resultatet blev også dødstrusler og et sagsanlæg for at krænke ’islam og den offentlige anstændighed’. Elmahdy følte jorden brænde under sig og søgte politisk asyl i Sverige. Sit erklærede mål nåede hun vel: At udfordre ’den sociale orden’ og nogle af Egyptens mest magtfulde politiske og religiøse kræfter. Men så bred var fordømmelsen, at selv Egyptens liberale grupperinger såsom 6. april-bevægelsen fandt det klogest at tage afstand fra hendes ’modproduktive’ aktion.

Er feministisk nøgenaktivisme kontroversiel i Europa, er den rent sprængstof i samfund med et mere konservativt og traditionsbundent syn på kvinden.

At blotte barmen for at provokere patriarkatet med feministiske slagord er simpelt hen en skrupforkert aktionsform, der kun kan skade, ikke tjene kvindesagen. Sådan er konsensusopfattelsen hos Mellemøstens etablerede feminister, sekulære som religiøse.

»Vi støtter Aminas ytringsfrihed, men alle organisationer og alle ideologiske grupperinger er enige om, at fænomenet nøgenaktivisme er fremmedartet for vores samfund,« siger f.eks. Imen Triqui, forkvinde for den tunesiske feministgruppe Liberté et Equité.

Den marokkanske demokratiaktivist, Zineb Belmkaddem tror heller ikke på, at feministiske budskaber, der afleveres topløst, vil brænde igennem. »Ring til mig, når du er brudt igennem glasloftet med dine nøgne bryster,« siger hun til Huffington Post.

Andre forsvarer

I sidste ende lykkedes det Amina at bryde ud, ikke gennem et glasloft, men gennem familiens dør:

»En fredag skulle mine forældre til begravelse. For første gang var jeg alene med min bedstemor. Mens hun talte i telefon, så jeg, at hovedøren ikke var låst. Så er det nu eller aldrig, tænkte jeg. Selv om jeg var i pyjamas og klipklappere, tog jeg flugten. Jeg løb og løb, selv om jeg var bange, og det lykkedes mig at tage med metroen ind til Avenue Bourguiba (et hovedstrøg i Tunis, red.). Til mit held mødte jeg her en veninde, der tilbød mig husly. Noget af det første, jeg gjorde, var at ringe til Inna, Femens talskvinde i Frankrig og fortælle hende, hvad jeg havde været udsat for.«

Amina er ligeglad med den manglende opbakning fra de arabiske medsøstre.

»Jeg nægter at give op. Jeg lader mig ikke skræmme og er ikke bange for at dø,« siger hun til Information. »Min største drøm er at kæmpe for kvinders rettigheder i de arabiske lande. Mit største ønske er at kunne gøre en forskel og være med til at bane vej for virkelige forandringer, også selv om den nuværende kontekst måske ikke er moden til en så radikal aktionsform som min.«

– Hvem i Tunesien støtter din aktionsform?

»Flere offentlige personer i Tunesien har forsvaret om ikke min aktionsform, så i al fald mine rettigheder, f.eks. menneskeretsadvokaten Bochra Belhaj Hamida, som jeg ofte mødes med. På Facebook har jeg fået solidaritetshilsner fra unge kvinder. Selv på gaden kommer der piger hen til mig og spørger, om de må være med i Femen?«

– Men hvad er det for et budskab, du vil have frem ved at skrive slagord på dine nøgne bryster?

»Når jeg aktionerer, er det ikke kun for at protestere imod mandchauvinisterne, der opfatter kvinden som en dukke i mandens hånd. Mit mål er også at henvende mig til andre kvinder og vise dem, hvordan de kan gøre krav på uafhængighed og bryde fri af den allestedsnærværende mandlige dominans. At vise dem, hvordan de selv kan bestemme over deres handlinger og skæbne, og at ingen skal diktere dem, hvordan de skal opføre eller klæde sig.

– Hvad kommer der ud af at provokere religiøse mennesker?

»Når jeg skriver slagord på mine bryster, agiterer jeg for Femens ideologi. I Femen kæmper vi for kvinders rettigheder og imod alle religiøse diktater. Jeg er imod islam, der slavebinder kvinder. Derfor er jeg også sprunget ud som ateist. Jeg blev allerede bevidst om min modstand mod islams kvindesyn, da jeg boede i Saudi-Arabien, fra jeg var 8 til 13 år. Her så jeg hver dag, hvor ufrie forhold kvinder lever under i et arabisk land, der ser sig selv som et af de frommeste i den muslimske verden. Først nægtede jeg at tro på, at den saudiske model kunne være sand islam. Så besluttede jeg selv at læse Koranen. Det fik mig til at indse, at den radikale islam, som praktiseres i lande som Afghanistan, Iran, Pakistan selv Golfstaterne, er i overensstemmelse med den hellige bog. For mig efterlod det kun én konklusion: Jeg kunne ikke længere være muslim, ikke længere være del af en religion, der vil slavebinde kvinder og nægtet dem retten til at udtrykke sig frit. Den største forskel på Tunesien før og efter revolutionen er, at under Ben Alis diktatur var kvinder mere frie. Da jeg offentliggjorde nøgenbillederne af mig selv, var det også i protest mod, at de salafistiske gadepatruljer vil tvinge kvinder til at bære niqab.«

– Hvordan har du fundet mod til at indlede en sådan kvindekamp i Tunesien?

»Noget af det, der gjorde størst indtryk på mig, og som var med til at åbne mine øjne for den feministiske kamp, var, da jeg så den iranske film The Stoning of Soraya. Og så blev jeg inspireret af de modige kvinder i Femen, ikke mindst Inna. Min største frygt er, at Tunesien skal formørkes af en islamisme som den, vi kender fra Afghanistan, Iran og Saudi-Arabien ...«

Risikerer to års fængsel

Siden Amina Tyler talte med Information, er hun blevet arresteret af tunesisk politi. Det skete i forbindelse med en aktion sidste søndag i byen Kairouan, hvor Tunesiens salafister havde indkaldt til deres årlige Ansar al-Shariah-konference. Amina forsøgte ifølge kilder i Femen at male feministiske slagord på muren ved byens største moské og ophænge et Femen-banner, hvorefter der dannede sig opløb af tilskuere, der snart genkendte hende. Kun politiets ankomst reddede hende fra at blive lynchet af en fjendtlig menneskemængde.

Amina Tyler sidder i dag varetægtsfængslet i Tunis, sigtet for gadeuorden. Hun risikerer en fængselsstraf på op til to år for ’profanering af et helligt sted’. Retssagen og forvaringen af hende ventes at kunne vare 14 måneder. En voldsom afstraffelse for en 30 centimeter bred graffiti.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Lone Christensen
  • Markus Lund
  • Farah Sabouri
  • Rasmus Kongshøj
  • Olaf Tehrani
  • Anna Obel
  • kim jensen
  • Henrik Darlie
  • Slettet Bruger
  • Robert Ørsted-Jensen
Lone Christensen, Markus Lund, Farah Sabouri, Rasmus Kongshøj, Olaf Tehrani, Anna Obel, kim jensen, Henrik Darlie, Slettet Bruger og Robert Ørsted-Jensen anbefalede denne artikel

Kommentarer

Thomas Borghus

Never doubt that a small group of thoughtful, committed citizens can change the world. Indeed, it is the only thing that ever has.
Margaret Mead

Robert Ørsted-Jensen

Herligt at se og læse - endelig - men her er så ogå yderligere et eksemel på at provokationer ofte er den eneste mulige måde at hvormed man kan gøre sig håb om at ændre på virkeligheden.

Henning Pedersen, Rasmus Kongshøj, Carsten Hansen og Torben Nielsen anbefalede denne kommentar
Robert Kroll

En meget sympatisk og modig holdning - håber hun ikke bliver trynet (eller det, der er værre) af de fanatiske religiøse kræfter.

Hvordan mon de samme fanatiske religiøse kræfter ser på lande med kvindelige regeringschefer ( f eks Tyskland , Danmark m fl ) ? - de kan nok ikke lide det, de ser ( - det er jo "smitsomt" og kan få deres "egne kvinder" til at tænke for meget ???).

Robert Ørsted-Jensen og Lone Christensen anbefalede denne kommentar
Michael Kamp

Tværtimod, så mener jeg faktisk at hendes handlinger kan være med til at radikalisere disse samfund yderligere. For hvis det er den type ”frihed” disse kvinder agiterer for, så er den ikke velkommen i MØ. Desuden gør denne type aktioner klart mere skade på den feministiske sag, og mere modne feminister der har brugt hele deres liv på at tale deres sag civiliseret befinder sig pludselig i bås med denne type asocial adfærd og tages ikke længere seriøst. Husk på at de fleste samfund i MØ er dybt konservative af VALG og ikke af tvang, så at tro at vi skal tvinge dem til ultra-liberale værdier overnight er dybt godnat.
Lad disse samfund selv bestemme farten for deres udvikling, hvem er vi til at diktere noget som helst.

Michael Kamp

Robert:

Nu er det sådan set ikke kun konservative og religiøse kræfter der ikke gider denne type adfærd, men ganske almindelige mennesker i disse samfund. Hvordan kan du overse så vigtig en detalje?

steen nielsen

Jeg tror man skal passe på med at udstille katolikker som folk der ikke forsvarer kvinders rettigheder, det tror jeg faktisk der er rigtigt mange der gør, det er muligt at nogen kan stille spørgsmål ved midlerne at tale om kvinders rettigheder på, men at alle kvinder bør have de samme rettigheder som mænd, tror jeg der er bred opbakning for også blandt katolikker.

Kristoffer Olsen

@Steen Ingvard Nielsen: Min fornemmelse er, at du med dit indlæg overser, at retten til at bestemme over egen krop inklusiv retten til abort er signifikant i vurderingen af, hvor vidt den katolske kirke virker til gavn for kvinders rettigheder eller ej.

Robert Ørsted-Jensen

*ganske almindelige mennesker' eller bare et demokratisk flertal, uudgør ikke noget alibi for overgreb af nogen art. - tværtimod! Flertalsdiktatur er ikke Demokrati, men mindretalsbeskyttelse er!

Robert Ørsted-Jensen

'ganske almindelige mennesker' går ind for stening ligesom ganske almindelige mencher Lunchede nigger i sydstaterne eller hengte dem op og kastrerede dem før de hældte bezin på et bål neden under og lod dem brænde levende. 'ganske almindelige mennesker' gør mange ting

Lone Christensen, Jacob Jensen, Rasmus Kongshøj og Nic Pedersen anbefalede denne kommentar
Torben Ernst

Tja , man kan tænke, og mene meget!
Om det flytter noget, uanset køn?

En ting er sikkert, på verdensplan, misfortolkes det meste, for magthaverens vigtigste værktøj, er at regere/ husere!
Frihed i SIGSELV har sin begrænsninger !
Uden ansvar, ingen frihed , da begge er uadskillige !( et produft ud af helheden)!!
At være lænkehund for dem der kuer en selv, er læt !
I vesten ser vi tilsyneladende ikke vores egen historie i perspektiv , mands/ kvinde dominans!
De er lige uanvendelige , da det intet har med menneskets egentlige frihedsidialer at førte, men blot et godt bevis på hvor simple, og dumme mennesker er , også her holder væksten sig bestemt ikke tilbage i nyere tid!!!!
Skulle der være lighed blandt mennesker, så var minimum begge køn, og så langt er selv vesten heller ikke kommet endnu, hvis man ser bort fra PIK, OG PATTER! LYSSLUPOENHED, OG HÅN OM DERES BØRNS ETISKE MORALSKE LIV OG LÆVNE !
ER VI ALLE TABERE I FRIHEDENS NAVN, eller er der noget større ??

Henrik Darlie

Et kip med flaget og held og lykke til den seje madame.

Henning Pedersen, Lone Christensen og Robert Ørsted-Jensen anbefalede denne kommentar
Kasper Hviid

Da der for nylig blev indkaldt til larme-demo mod en højreekstremistisk demonstration, turde ikke engang enhedslisten bakke op. Da nogle asyl-ansøgere sultestrejkede, tog hele det etablerede system afstand. Der var ligeledes forargelse over flagafbrændinger og vareboycut under kariakturkrisen. Ekstra Bladet roste politiets massive masseanholdelse af demonstranter.

Gad vide hvordan vi herhjemme ville reagere, hvis nogen 'miltante' feminister kom brasende og spolerede en gudstjeneste med larm og usømmelig optræden? Mon ikke de ville blive sat i kategorien "den ekstreme venstrefløj"?

Lone Christensen, Erik Karlsen, Rasmus Kongshøj, Benjamin Bach og kim jensen anbefalede denne kommentar
Carsten Hansen

Martin Kæmp.

Vi kan absolut ikke diktere nogen noget.

Men vi kan give vores uforbeholdne støtte til demokrat-udvikling og ligeværd mellem kønnene.
Os der betragter menneskerettigheder som universelle, mener naturligvis at også Tunesien bør indføre disse.
Læg bare pres på fascistiske regeringer af en hver art. Alle mennesker har ret til at være frie.

Jeg er bange for at lyde lidt som en DF'er nu:
Men for fanden, hvor er min modstand mod islam lige nu! Hvis denne artikel er symptomatisk for muslimeres adfærd i almindelighed, og arabisk muslimers adfærd i særdeleshed, så er jeg ikke bleg for at sammenligne islam med den mørkeste form for fascisme!
Marx havde ret: Religion ER opium for folket!
Tænk, at hun bare skal male lidt grafitti på en mur til en moske, og så er pøblen straks klar til at slå hende ihjel, på den ene eller anden måde. Selv familien har, i bedste fald(!), slået hånden af hende. Hun bliver tævet af sine egne fætre. Er det alle muslimere, der er så gale oven i hovedet? Er de ikke kommet videre, end at de sætter en fiktiv, menneskeskabt gud højere, end deres egen familie(!)?

Er der ikke nogen, der bare kan komme med et lille bevis for, at mine DF-beslægtede forestillinger om islam, kan afkræftes? For hold da op, hvor hører jeg på daglig basis negative ting om islam. Om det er reelt, eller mediemanipulation; jeg kommer i tvivl...

Al min støtte og sympati går til Amina Tyler, og alle de andre, arabiske Femen-aktivister, som kæmper en brav kamp, med livet som indsats, mod de mørke, fascistiske kræfter.

Carsten Hansen

Dennis Bagger.

Så længe vi husker på, at der er milevid forskel på almindelige hverdagsmuslimer og Islamister, så ser jeg intet DF-beslægtet i at kritisere.

@Carsten Hansen:
Men spørgsmålet er - nu da det tilsyneladende ikke anses for at være mediernes ypperste opgave, at oplyse om dette - om det er en lille, fascistisk minoritet af salafister, samt deres værktøj i form af en højtråbende holigan-pøbel og lignende, der står bag dette? Eller om holdningen deles af et flertal af landets befolkning?

Én ting er i hvert fald sikkert - og det er uanset om vi er i Mellemøsten, Kina, Latinamerika, Afrika osv. - så har diktaotrer en tendens til at forsvare undertrykkelse af folket med argumenter om "kulturforskelle", i den ene eller anden form. Men man skal være ualmindelig dum (eller kulturradikal), for at købe argumenter som "i vores kultur er det almen accepteret at stene kvinder". For én ting er sikkert: det ligger dybt i den menneskelige biologi, at undgå undertrykkelse, smerte, ufrihed, ligeså naturligt som det er at undgå sult, tørst og kulde. Og det kan ingen diktator undertrykke, eller bortforklare. Verdens folk bør naturligvis se igennem disse skinargumenter og underkende disse foregøglende udtalelser, og støtte op, på international plan, om de kræfter, der kæmper mod de salafist-fascistiske kræfter i Tunesien, og andre steder i Mellemøsten.

Carsten Hansen

Dennis B.

Hvis vi kigger på Egypten, så er alle de der nu demonstrerer mod de islamistiske magthaver, muslimer der ønsker demokratiske rettigheder og lighed mellem kønnene.

Det flertal der har stemt på det Muslimske broderskab og Salafisterne, er sikkert i stort tal de u-oplyste/ analfabeterne / landbefolkningen + de religiøse fanatikere.

Mon ikke det samme gør sig gældende i de andre lande under "det Arakiske forår" ?

@Carsten Hansen:
Men, er (moderate) muslimere blandt demonstranterne mod Det Muslimske Broderskab, og Salafisterne i særdeleshed? Eller er det, som jeg fornemmer, kun sekulære egyptere?

Jeg har i hvert fald lagt mærke til noget, som har været symptomatisk for alle landene under Det Arabiske Forår: de hårdkogte religiøse har bare siddet lænet tilbage, mens folket har været ude og kæmpe mod diktatorerne. Og da diktatorerne så faldt, så stod de hårdkogte religiøse klar i kulissen til at overtage magten, og kuppe revolutionen.
At en revolution bliver kuppet af en morderisk, fascistisk diktator, er langt fra nyt. Napoleon kuppede Den Franske Revolution, Lenin kuppede Oktoberrevolutionen etc.

Carsten Hansen

Det er også min opfattelse at revolutionen er blevet kuppet af de dybt religiøse.
Men det er også min opfattelse at de sekulære der fortsætter protesterne ligeledes er muslimer.

Hej alle. Som muslim, så er Allah ikke fiktiv. Ikke for os. For en ikke-troende, så ja!

De folk, der siger til Amina, at Allah siger at du skal gøre sådan og sådan og tvinge hende til religionens favn, ja de er skruptossede. Det er ikke Islam. Du kan ikke udbrede en religion ved vold, kun ved kærlighed og oplysning (ellers ville den jo dø rimelig hurtigt). Så i den ideelle verden burde Amina skride fra Islams fold hvis hun ville. Problemet er bare, at hendes familie er blevet til grin i dette samfund, der tydeligvis stadig har begreber som ære og stolthed i højsædet, så derfor går de naturligvis amok. Desværre bryder de deres egen tro, ved at slå hende og behandle hende forfærdeligt. Så meget for at være en god muslim hva?!!

Men Amina siger også at Islam slavebinder kvinder. Det er jo direkte løgn. Islam ophøjer kvinden så højt (sjovt nok gør Amina det modsatte), men alligevel ser vi mange kvinder i muslimske lande, der er undertrykte? Jeg vil vove min spidshat, og sige, at sociale faktorer SAMMEN med kulturelle traditioner er det, der skaber de dårlige vilkår for kvinder. Skod traditioner, der har forvandlets Islams stemme, til en undertrykkende én i visse lande. I vores religion, ja der har kvinden en værdig plads.
Ikke alt der her undertrykkende vanvid, som finder sted NOGLE steder og ikke alle steder.
@ Peter Nielsen, ja du har sgu da rig mulighed for at være slutty i mellemøsten hvis du vil. Artiklen er meget forvrængende, det vil jeg give dig ret i.

Fra Carsten Hansen - 20:20
"hvor den mest interessante del står til sidst, viser at også muslimer er imod Det muslimske Broderskab og Salafisterne."

Muslimer er ikke en størrelse. Vi er mange, forskellige, og er ikke en entitet. Det er ikke for at være uhøflig, men jeg kan nok forestille mig, at jeg ville have mere til fælles med en ateistisk dansker end jeg ville med en muslimsk indoneser, så lad nu være med at generalisere Carsten. Jeg siger heller ikke at alle der stemmer DF, bare er en flok underklasse idioter der ikke har forstand på hverken samfund/økonomi/lovgivende arbejde eller andet. Det ville være at generalisere. Du kan have en mening om, hvilke tendenser du ser hos en gruppe, men du kan aldrig sige "I er sådan her. Alle 1,5 milliarder af jer - og I tror på Allah, så i går automatisk ud fra xxxx...". Vær nu realistisk, verden er kompliceret ad h til, og der er som regel uoverskueligt mange faktorer der spiller ind over hindanden. Specielt i mellemøsten,

Til Dennis: I stedet for at høre på alt det propaganda, ja propaganda, om Islam så åbn dine øjne og læs. Læs Koranen. Dan dine egne indtryk. Vi forholder os til så mange ting i dag, som vi ikke har meget erfaring eller indsigt i. Hvis det går dig på, så gør noget ved det og brug lyspæren deroppe. Medmindre du ikke gider, så kan du jo bare hade løs på det som du ikke forstår. Hvis du så finder, at du synes Islam er noget møg, jamen så har du i det mindste et grundlag for det.
Mange ateister, siger at det bedste middel til at gøre folk anti-religiøse, er blot at læse de skrifter fra Biblen, det skulle få et moderne menneske til at græmmes blot ved at læse skrifterne. Så prøv med Koranen. Mit gæt, er bare at det går den anden vej (yes, så sej er Islam i mine øjne). Og du i hvert fald ikke finder nogen "sharia lov, der siger at nogen skal dømmes 80-100 piskeslag" eller andre kulturelle tosserier, der må være opstået i dønningerne på diverse eneherskere..

Værsgo' og begynd og tud over mit indlæg.

Erik Karlsen, Alexander Ildhøj, Lone Christensen og Viggo Okholm anbefalede denne kommentar
Nic Pedersen

Reza Wali,

man kunne ønske, at din fortolkning var meget mere udbredt (såmænd også blandt ikke-muslimer)!!

"De folk, der siger til Amina, at Allah siger at du skal gøre sådan og sådan og tvinge hende til religionens favn, ja de er skruptossede. Det er ikke Islam."

Men der ER jo lige et problem med de "skrubtossede", som mener netop det.
Hvordan håndterer man det, efter en fornuftig (muslim eller ej) mands mening?

Lone Christensen, Robert Ørsted-Jensen og Carsten Hansen anbefalede denne kommentar
Peter Poulsen

@Reza Wali
Der er ingen virkelig forskel på at ophøje eller ringeagte. Begge er udtryk for kontrol, for sindets ønske om tryghed, som igen bunder i angst.

Egon Maltzon

@Dennis Baggers Laursen:

Fortvivl ikke.

Både den muslimske fundamentalist og DF'eren ynkværdig.

Det er ikke et nulsumsspil.

At tage afstand fra den ene betyder ikke at bakke op om den anden.

De tager begge fejl.

Carsten Hansen og Robert Ørsted-Jensen anbefalede denne kommentar

@Reza Wali:
Jamen, jeg er helt enig. Meget af det vi i medierne bliver fortalt er "islam", er, som du siger, ofte snarere kulturelle og sociale faktorer. Det er desværre ikke mediernes fornemmeste opgave at give et oplyst og retvisende billede af forholdende i verdenen. Og det er et problem. For mange danskere har deres primære kendskab til bl.a. islam, igennem medierne. Og når jeg læser artikler som denne, så er det at jeg - som mit første indlæg giver udtryk for - bliver vred og frustreret. Men når min frustration så har lagt sig, er det jeg tænker: "er disse artikler udtryk for samtlige 1½ milliarder muslimeres holdning, som artiklen lægger op til?".
Jeg har ikke læst Koranen, selvom jeg meget gerne ville, for at opnå indsigt og oplysning (af samme årsager, som jeg gerne også ville læse Bibelen, Toranen, og andre religiøse værker; for at opnå reel viden om disse religioner). Men min ringe tålmodighed til bøger gør, at jeg næppe får det gjort.

Men min fornemmeste opgave som menneske er - og det er en opgave jeg med glæde tager på mig (selvom jeg næppe altid udfører den optimalt) - at møde ethvert menneske som et individuelt individ, og ikke som den eller den gruppe. Du er muslim. Men du er også en masse andre ting. Men disse ting er underordnede, for det vigtigste er, at du er et individuelt individ, der rummer uendelig meget, der hverken kan sættes på formel eller i kasse. Og formår alle mennesker, at have denne indgangsvinkel til hinanden, ja, så tror jeg, at vi kan løse næsten alle problemer, mennesker imellem, og skabe et langt lykkeligere, velfungerende og harmonisk folk.

Lilli Wendt

Kan vi ikke tilbyde hende politisk asyl i DK? Måske forhandle med den tunesiske regering om at få hende fri for fængsel på denne måde. Jeg er bekymret for om 2 års fængsel i Tunesien kan knække hende.

Lilli Wendt

Kan vi ikke tilbyde hende politisk asyl i DK? Måske forhandle med den tunesiske regering om at få hende fri for fængsel på denne måde. Jeg er bekymret for om 2 års fængsel i Tunesien kan knække hende.

Nic Pedersen

Ja, lad os være lidt konstruktive her. Vi befrier gerne tuneserne for Amina, hvis de til gengæld tager mindst en af vores salafister i bytte. Det burde gøre alle involverede parter glade!?

Erik Karlsen

Dennis,
hvis der var noget galt med en religion, fordi nogen gør noget ondt i religionens navn, ville der vel også være noget galt med dig, hvis nogen påberåber sig din person, mens de gør noget ondt. Uanset om du så er enig med dem eller ej. ;-) ;-) ;-)

Nic Pedersen

Nu blander guderne sig jo i modsætning til Dennis sjældent i debatten! ;-)
(det burde de måske, hvis de findes?)

Lone Christensen

For eksempel skriver Carsten Hansen bl.a.:

Dennis B.
Hvis vi kigger på Egypten, så er alle de der nu demonstrerer mod de islamistiske magthaver, muslimer der ønsker demokratiske rettigheder og lighed mellem kønnene.
Det flertal der har stemt på det Muslimske broderskab og Salafisterne, er sikkert i stort tal de u-oplyste/ analfabeterne / landbefolkningen + de religiøse fanatikere.
Mon ikke det samme gør sig gældende i de andre lande under "det Arakiske forår" ?
Det er også min opfattelse at revolutionen er blevet kuppet af de dybt religiøse.
Men det er også min opfattelse at de sekulære der fortsætter protesterne ligeledes er muslimer.

-

Flere af jer i debatten har nævnt, at de dybt religiøse 'bare har lænet sig tilbage' i starten af det arabiske forår, og nu overtaget magten.

Som jeg ser det, så har de netop ikke 'bare lænet sig tilbage'; de har og forsøger stadig at stoppe de mange unge mennesker i bl.a. Egypten, som ønsker at informere de uoplyste, analfabeterne m.m. på gaderne med bla.. demonstrationer, videoer på mure, diverse uddelte sedler, og selvfølgelig via internettet og de sociale medier.

Problemet, hvis man kan omtalte det som sådan, er hvad jeg har forstået, at nu da de valgte religiøsegrupper har fået en stor magt ved at få mange stemmer, så skal de til at bevise overfor befolkningen, og især de unge, hvor det præcist er, at de er anderledes, mere frie og moderne end de militære styre, som de netop har væltet!
Hvad vil de sætte i stedet for? Og hvorfor forsøger de, at stoppe de unge som prøver at oplyse omverden om de reelle forhold, om hvad der foregår f.eks. i det Egyptiske politi's varetægt for unge kvinder den dag i dag...?

For mig at se, så kæmper de ultra konservative religøse en kamp, som de ikke kan vinde pga. internettet og de unge's brug for de mange nye kommunikationsmuligheder. De uoplyste og analfabeterne vil blive mere oplyst, det er bare et spørgsmål om tid.

Det kan godt være at en kvinde som viser sine bare bryster i Mellem Østen, måske er ekstrem og hurtig bliver affærdiget i de meget religøse kredse, men protesterne og metoderne mod undertrykkelse har jo mange ansigter. Og jeg tror, det er vigtigt at netop Mellem Østen finder sine ben at stå på i denne demokratiseringsproces, og lader mange nuancer komme til udtryk. Feminisme er mange ting lige så vel som det at være muslim kan være mange ting og have mange udtryk.

Lone Christensen

Vi kan tale meget om de uoplyste masser i mellemøsten, og hvordan de bliver undertrykt og holdt hen m.m., men her i Vesten har vi alle for ganske fornylig været vidne til, hvordan vores egne TV medier har forsøgt at holde os uviden om en verdensomspændende demontration mod Monsanto og GMO!

Det kan jo undre eller burde undre hvorfor ingen dansk TV avis har rapporteret om demonstrationen i København og i resten af verden den 25. maj. Hvorfor forblev alle medier tavse?
CNN har som den eneste, såvidt jeg er informeret, haft en længere indslag, som kan ses på youtube.

Så før vi begynder at fordømme den manglende frihed og herunder ytringsfrihed i mellemøsten , og tror, at vi har en fri presse og er utrolig oplyste, så skulle vi måske til at se lidt på os selv og vores egne medier!?

Robert Ørsted-Jensen

Der har vi den igen Lone - den der med at - skal vi ikke hellere tale om noget endet - os selv i 'vesten' (hvad det så er - måske Japan, eller Australien?) end det der er emnet for strengen.

Vi skal, mener du tydeligvis, skamme os over de landvindinger vi trods alt har fortaget i Europa siden oplysningstiden. Vi bør istedet gå bodsgang og selvpinerisk piske os på ryggen over alle de ting der stadig ikke er i orden. Frem for alt, vi skal ikke yde støtte eller udtrykke sympati - når dine medsøstre - gør præsist det samme som dine medsøstre gjorde i kvindefrigørelsens navn i 1960erne og 70erne.Dengang var det godt - nu er det en fornærmelse og et angreb på de stakkels undertykte facister blandt muslimser. Næe de der mulimske kvinder bør alle bære burkaer så du selv kan gå lorkort, som det hør og bør sig. Der er jo klasseforskel ikke sandt?

Robert Ørsted-Jensen

ok jeg kan se at du er på bedre tanker i det foregående indlæg - men jeg suynes stadig det er trættende det der evendelige med at - lad os tale om os selv istedet

Lone Christensen

Robert O Jensen, hvor er det lige at du læser dette ud af mine indlæg? At 'vi skal skamme os'??
Jeg taler netop for at støtte og være tolerante overfor den vidde og bredde der kan være i de forskellige udtryk! Men vi skal samtidig huske på, at vi er altså ikke perfekte her i vesten...dvs. at jeg er imod det med at være så 'bedrevidende' og mene, at vi er totalt fejlfrie....

Carsten Hansen

Lone Christensen.

Vi er såmen ikke uenige.

Når jeg skriver at islamisterne har kuppet revolutionen, så er det fordi det ikke var dem der sloges for demokrati, på Tahrir-pladsen.

At de har været i gang længe med deres religiøse propaganda, er vi enige om.

Lone Christensen

Carsten Hansen,
Jeg tror nu hellere ikke, at vi er er ueninge. Jeg mindes at have set unge fra det muslimske broderskab demonstrerer i Egypten...men som jeg har forstået det, så har deres kampagne mere gået på at kritisere end at komme med noget reelt...lidt ala vores DF med deres skræmmekapagner bare med omvendt fortegn!

Alexander Ildhøj

Tvivler stærkt på, at provokationer er et effektivt værktøj til, at skabe progressivitet i et konservativt miljø. Jeg kan kun give Michael Kamp ret i, at dette sandsynligvis kun radikaliserer befolkningen yderligere og giver indtryk af, at alternativet til fundamentalisme, er promiskuøs adfærd og selv-degradering.

Det er det selv-samme eksempel vi så i Rusland med 'Pussy-Riot' som forsøgte at fremføre sine budskaber ved brug af stærke provokationer, men endte med at skabe afsky blandt befolkningen(heriblandt sympatisører), på grund deres kontroversielle og 'ekstreme' metoder.

Kasper Milius Brandt

Reza:
I udgangspunktet støtter jeg bredt op om dit indlæg, men jeg opfatter samtidig, at det munder ud i en bornert afklaring på problematikken:
"Det er ikke Islam. Du kan ikke udbrede en religion ved vold, kun ved kærlighed og oplysning (ellers ville den jo dø rimelig hurtigt)."
Det er ganske vist din udlægning af Islam, en udlægning som jeg kan forstå, men som jeg umiddelbart har svært at finde i diverse trossamfund - her er tale om religiøse lande generelt. Selvfølgelig varierer disse i graden af blodsudgydelse og undertrykkelse, og det samme kan siges om ikke-religiøse samfund. Men både historien og de forskellige styrer rundt om i verden har tilsyneladende en ganske anden holdning til Islam, og den kan man ikke blot affeje. Den må vi alle tage os af og kritisere - muslimer som kristne. Hvis vi fjerner retten til at kritisere og demonstrere, tager vi samtidig retten til at gå i en anden retning fra folket.Igen ses dette i alle givne samfund.

"Men Amina siger også at Islam slavebinder kvinder. Det er jo direkte løgn. Islam ophøjer kvinden så højt (sjovt nok gør Amina det modsatte)"
Her igen sætter du Amina i et system, sådan som du tolker sandheden, og det finder jeg problematisk. Jeg mener at Amina forsøger at gøre oprør mod gamle dogmer, og selvfølgelig kan fremgangsmåden diskuteres, men hvis man ikke må demonstrere og forholde sig kritisk til Koranen, er dens skrifter så ikke blot blevet udtryk for udarbejdelsen af et totalitært styre, hvor man - og især kvinder, eftersom deres rettigheder stadig ikke er de samme som mænds -netop slavebindes?

Carsten Hansen

Det burde være sådan, at folk der herhjemme nyder godt af religionsfriheden, ytringsfriheden, ligheden og retten til at have egne meninger, også ønsker at folk andre steder bør have ret til at nyde samme.

Amina er kommet frem til den beslutning, at almindelig oprør mod mænds dominans over kvinden og religionens magt over adfærd. ikke kan tales væk. Der skal provokeres og igangsættes noget effektivt. Om Amina opnår dette, er langt fra sikkert.
Hun risikerer liv og førlighed via sin beslutning.

Et land der bygger sin lov på religiøse dogmer kan aldrig kaldes et demokrati. Ganske enkelt fordi ikke-religiøse/anderledes religiøse/moderat religiøse ligeledes er tvunget til at følge disse dogmer.

Demokrati er nu en gang det der fremmer menneskerettigheder mest, selvom også demokrati ikke er fejlfrit.

Så stort held og lykke til Amina i hendes fortsatte kamp for de universelle menneskerettigheder.

Robert Ørsted-Jensen og Lone Christensen anbefalede denne kommentar
Robert Ørsted-Jensen

Beklager at jeg tildels misforstod dig. Men jeg er noget overfølsom når det gælder det der med at vi skal se på os selv. Jeg kender ingen der mener at vores samfund er perfekt, og da slet ikke os der har hjertet i venstre side. Men det irritere mig grænseløst at vi ikke kan udtale os om langt værre situationer andre steder uden at blive stukket i ansigtet at vi skal feje for egen dør først.

Det var ligesom i fortiden når man tillod sig at gøre opmærksom på at Sovjet ikke lige frem osede af respekt for menneskerettigheder, ytringsfrihed etc så sad der sgu altid en flok DKPere der foretrak at debattere forhold i USA, som om USA var en provins i Sovjetunionen. Det er det der med at afbøde sund kritik med at påpege kritisable forhold i andre og ganske uvedkommende lande.

Det er ganske enkelt ikke væsentligt at vi har problemer i Danmark når vi debattere problemer i Tunesian

Alexander Ildhøj

Casten Hansen: Citat "Det burde være sådan, at folk der herhjemme nyder godt af religionsfriheden, ytringsfriheden, ligheden og retten til at have egne meninger, også ønsker at folk andre steder bør have ret til at nyde samme."

Det er der da ingen som har sagt sig imod? Det er et spørgsmål om med hvilke midler man får den slags implementeret. Jeg er personligt imod hendes form for aktivisme fordi, at jeg er overbevist om, at den er fuldstændigt kontraproduktiv for den udvikling som du beskriver.

- Man overtaler ikke folk til at gå fra ét ekstrem ved at gå til et andet. Det vil svare til at man, i et forsøg på at overtale en gruppe højrefløjs-ekstremister til at blive mere moderate, bliver ultra vestreorienteret. Hvis det overhovedet fører nogen reaktion med sig, så vil det, sandsynligvis, kun være yderligere radikalisering.
-Kan du se logikken?

Selvfølgelig skal hun ha' lov til, at advokere de idéer hun har lyst til - klart! Det er såmænd heller ikke det der er problemstillingen for mig - det er om hendes aktivisme gavner processen eller skader den.

Carsten Hansen

Alexander I.

Jo; Der er herboende folk der mener det er OK at indrette et lands love efter religiøse dogmer. Jeg har dog ikke anklaget nogen specifikke personer for dette. Disse mennesker kan så ikke mene at menneskerettigheder er universelle.

Religionens fald på vores breddegrader blev indledt med provokationer; Provokationer der kostede nogle deres liv..

Provokationer kan være med til at sætte ekstra skub i debatten, men er naturligvis også farlige i et land som Tunesien.

Robert Ørsted-Jensen og Rasmus Kongshøj anbefalede denne kommentar

Sider