Læsetid: 5 min.

Somaliske pirater beskytter ulovligt fiskeri

Antallet af kapringer ud for Somalias kyst er faldet drastisk. Men piratnetværkene består, og de tidligere pirater søger nu nye græsgange som vagter på illegale udenlandske fiskefartøjer
Somaliske pirater bruger nu deres maritime erfaring som vagter på illegale udenlandske fiskefartøjer i det somaliske farvand. Her ses en gruppe pirater ved Hobyo, der har været et af piraternes tilholdssteder.

Jehad Nga

12. august 2013

Somaliske pirater har fundet en ny måde at tjene penge på. De tidligere skibskaprere fungerer i dag som vagter på illegale udenlandske fiskefartøjer.

Ifølge en FN-rapport er mindst to kendte piratnetværk nu involveret i det ulovlige udenlandske fiskeri, der foregår ud for Somalias kyst. De tilbyder bevæbnede vagter, falske fisketilladelser og sørger for at udrydde konkurrenter – deres egne landsmænd.

Det sker, efter at piraterne har fået stadig sværere ved at kapre skibe. I år har der indtil videre kun været ni angreb, og kun to har været succesfulde kapringer. Men netværkene og de personer, der organiserer piraterne, består endnu, viser den seneste rapport fra FN’s Sikkerhedsråds ekspertgruppe i Somalia – den såkaldte monitoreringsgruppe, der blandt andet overvåger våbenembargoen, oprørsgruppen al-Shabaab, svindel med bistandsmidler og pirateriet.

Og paradoksalt nok er de pirater, som oprindeligt hævdede at ville beskytte somaliske fiskere mod det illegale fiskeri, begyndt at beskytte netop udenlandske fiskefartøjer, der uden tilladelse hiver tun og andre indbringende fiskearter op af det lukrative hav ud for Somalia.

Piratledere står bag

Tidligere pirater fungerer ifølge rapporten som bevæbnede vagter på »hundredvis af illegale fiskefartøjer«, der i perioden 2012-13 har fanget »titusindvis ton illegal fangst« langs den nordøstlige somaliske kyst.

»Fartøjerne er hovedsageligt iransk- og yemenitiskejede og bruger alle bevæbnet somalisk sikkerhed,« står der i rapporten.

Embedsmænd fra den autonome Puntland-region i det nordøstlige Somalia vurderer således, at op til 180 iranske og 300 yemenitiske fartøjer fisker illegalt i Puntlands farvand. Embedsmændene hævder desuden, at et mindre antal kinesiske, taiwanske og koreanske fartøjer fisker ulovligt, ligesom enkelte europæiske fartøjer er indblandet. Rapporten nævner ikke, hvilke lande de europæiske fartøjer stammer fra.

To af hovedmændene bag det ulovlige fiskeri og brugen af sikkerhedsvagter er ifølge rapporten piratlederne Isse Mohamoud Yusuf ’Yullux’ og Mohammed Mussa Saeed ’Aargoosto’.

»’Aargoosto’ rekrutterer unge arbejdsløse, herunder tidligere pirater, som private sikkerhedsvagter«, mens »’Yullux’ fungerer som investor og mægler i den illegale fiskeriaktivitet«. Et foretagende, der koordineres af Shahdon Ali Yare, der er tidligere fiskeri- og havneminister i Puntland. Yare »fungerer som den primære mægler for iranske forretningsmænd og udsteder falske Puntland-fiskelicenser«. ’Yullux’ benytter sit piratnetværk til at »forbyde fiskefartøjer, der ikke er beskyttet af privat sikkerhedsvirksomhed«.

Især ’Yullux’ har gennem tiden stået bag adskillelige kapringer af skibe, der er blevet frigivet mod løsesummer på flere millioner dollar, som ’Yullux’ har fået en betragtelig andel af.

FN’s monitoreringsgruppe har også modtaget »adskillige ubekræftede beretninger« om, at nogle illegale fiskefartøjer smugler våben. Våben, som ifølge rapporten kan have en forbindelse til al-Shabaab, idet netværkene bag det ulovlige fiskeri har forbindelser til den ulovlige våbenhandel i landet, der igen er forbundet til al-Shabaab i det nordøstlige Somalia.

Både ’Aargoosto’ og ’Yullux’ er eksempelvis fra Sheikh Abdulqaadir Muumins klan. Muumin er »den ideologiske leder af al-Shabaab i nordøst«, hævder rapporten.

Fiasko

Da somaliske pirater for otte år siden for alvor begyndte at kapre skibe og kræve løsesummer for dem og deres besætninger, skete det ifølge piraterne selv som svar på årelang rovfiskeri og dumpning af giftaffald i de somaliske farvande.

Pirateriet har siden ført til en stigning i brugen af private vagtværn på skibe, der sejler i de risikofyldte vande omkring Afrikas Horn, og sammen med tilstedeværelsen af internationale flådestyrker ser det ud til at have sat en midlertidig stopper for piraterne.

Omstillingsparate

Den faldende succes får piraterne til at jage nye indtjeningsmuligheder. Den norske piratforsker Stig Jarle Hansen fra Universitetet for Miljø og Biovitenskap (UMB) siger, at »det virker sandsynligt«, at tidligere pirater i dag fungerer som vagter.

»Der er tale om bevæbnede militser med maritim erfaring. De kan hurtigt ændre deres virke fra at være pirater og finde andre måder at tjene penge på,« siger han. »Det er ikke overraskende.«

At de udenlandske fiskefartøjer har bevæbnede somaliske vagter bekræftes også af Søværnets Operative Kommando (SOK).

»Vi har konstateret, at der er somaliske vagter om bord på de udenlandske fiskefartøjer, der er dernede. Hvorvidt de er tidligere pirater, har vi ikke kunnet fastslå. Når vi har talt med dem, har de sagt, at de er med i en vagtordning,« siger orlogskaptajn Per Moll fra fregatten Ivar Huitfeldt, der i juni vendte hjem efter et halvt års patruljering ud for Somalias kyst.

Lokale somaliske fiskere beskriver i FN-rapporten vagterne som »demobiliserede somaliske pirater«, der »koordineres af en ring af piratledere og lokale forretningsmænd, der arbejder i Puntland, Somaliland, Forenede Arabiske Emirater, Oman, Yemen og Iran«.

Disse vagter hjælper med at kaste de kilometerlange net ud og »skyder ofte mod ubeskyttede fiskere for at fordrive konkurrence«.

Orlogskaptajn Per Moll fortæller, at der typisk er »to-tre vagter af somalisk herkomst« bevæbnet med kalashnikovs om bord på de udenlandske fiskefartøjer. Ivar Huitfeldt besøgte »et par hundrede« enten iranske eller yemenitiske fiskefartøjer med bevæbnede somaliske vagter. Hvorvidt de pågældende skibe havde lovlig fiskelicens er dog ikke til at sige.

»Lovlig fiskelicens er ikke rigtig et begreb i et land som Somalia. Der udstedes fiskelicenser, men at gennemskue deres juridiske gyldighed, og hvorvidt det er staten Somalia eller lokale klanledere, der har udstedt dem, er ikke muligt at fastslå. Det er heller ikke noget, vi har mandat til at tjekke,« siger Per Moll.

Han kan heller ikke bekræfte, at somaliske vagter har skudt mod andre fiskere. Til gengæld sælger de små lokale fiskere ofte deres fangst til de større udenlandske fiskefartøjer.

»De lokale siger selv til os, at det er irriterende, at der er udenlandske fiskere, som stjæler deres fisk. Men ikke desto mindre kan vi konstatere, at der foregår en livlig handel mellem dem,« siger Per Moll.

Ifølge Stig Jarle Hansen har Puntland-administrationen da også gennem tiden givet tilladelser til især yemenitiske fiskefartøjer, som kan købe somaliernes fangst. Men det udelukker ikke, at yemenitiske fartøjer fisker ulovligt i det somaliske farvand.

»Der er ingen tvivl om, at yemenitterne udnytter det somaliske farvand. De har generelt været ligeglade med både Somalia og Eritrea, når det kommer til fiskeri i Aden-bugten,« siger Stig Jarle Hansen.

Profitten dikterer

Når menige pirater i stigende grad begyndt at vende ryggen til pirateriet, skyldes det, at der ikke længere er garanti for succes og profit.

»Det er blevet langt farligere og mindre profitabelt at kapre skibe, så de menige pirater er blevet mere tilbageholdende. De ønsker jo ikke at miste livet, men det er der en større risiko for i dag på grund af de bevæbnede vagter på fragtskibene,« siger Stig Jarle Hansen.

Hvis der til gengæld er penge at tjene som vagt for udenlandske fiskere, er det noget, der vil tiltrække arbejdsløse somaliere.

For det har ikke været de ædle motiver om at beskytte Somalias fiskeri, der har drevet piraterne, mener Stig Jarle Hansen:

»Piratlederne er ligeglade med yemenitiske fiskere, men hvis yemenitterne vil betale for det, vil piraterne sikkert gerne hjælpe dem. Det handler om profit.«

I forrige uge indgik den somaliske forsvarsminister en aftale med det hollandske firma Atlantic Marine and Offshore Group om udvikling af en kystvagt i Somalia. Ifølge aftalen skal kystvagten bl.a. beskytte fiskeområder mod illegal udenlandsk fiskeri og forhindre dumpning af giftaffald. Efterfølgende har fiskeriministeren i Puntland afvist aftalen og hævdet, at Puntland har kontrol og suverænitet over sit eget farvand.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Forsiden lige nu

Anbefalinger

  • Carsten Munk
  • Benjamin Bach
Carsten Munk og Benjamin Bach anbefalede denne artikel

Kommentarer

Ole Brockdorff

Det har aldrig interesseret verdenssamfundet og de internationale medier, at blandt andet Kina som verdens største totalitære kommunistiske et-parti regime med 1,4 milliarder indbyggere, i årevis har sejlet rundt omkring de afrikanske kyster med enorme containerskibe, hvor de for meget billige penge opkøber fangsterne hos fattige lokale fiskere, der hver dag kæmper for at få lidt mad og drikke i munden til deres familier, så derfor tjener det formentlig ikke noget formål med en hollandsk etableret kystvagt i Somalia.

Men det særlige ved Kinas containerskibe er, at de er udstyret som topmoderne fiskefabrikker med flere hundrede ansatte kinesere, der forarbejder al fangst fra de somaliske fiskere og andre ude på åbent hav, hvor fiskerne lander deres fangst direkte til containerskibene. Nøjagtig som en fiskekutter gør det til en dansk fiskefabrik. Hvorefter den samlede fangst af fisk er klar til omgående salg til millioner af kinesere, når skibene lægger ind til de kinesiske havne, og denne smarte måde at drive rovfiskeri på mod de fattige afrikanske befolkningers fiskeområder bliver sikkert aldrig ændret.

Fiskerne ønsker jo selv at sælge til kineserne og andre landes skibe.

Michael Kongstad Nielsen

Skurkene er de ulovlige fiskere, ikke de somaliske pirater, der ikke længere er pirater, men af hensyn til journalistikkens dramatik stadig kaldes pirater.

Jeg mener at have læst den udlægning, at de "stakkels" pirater var drevet til pirateri af mangel på fisk. Den undskyldning synes jo så lidt tynd nu!

Michael Kongstad Nielsen

Nic P., ja, når fiskene alligevel fanges af store udenlandske trawlere, som ikke lader den mindste krabbe tilbage, så kan man ligeså godt tage hyre som vagt på disse monsterskibe, det sikrer dog, at en del af indtægten fra fiskeriet bliver tilbage i Somalia.

Der MÅ jo nødvendigvis være en del krabber m.m. i farvandet. "Monsterskibenes" bagmænd er næppe helt idioter - illegale eller ej.
At somaliere som de fleste andre kan være grådige og skruppelløse burde heller ikke være nogen overraskelse.

Overfiskeriet af verdens have, sammen med befolknings eksplosionen, er måske en større trussel mod menneskeheden, end den globale opvarmning.

Kina og Japan er de værste, de ødelægger havene, alle andre steder end der hvor de selv bor. Men EU landende, med Spanien i spidsen er nu også godt med. Blåfinnet tun, tog japanere sig af i middelhavet 80'erne(hvor de opkøbte fiskeretten fra afrikanere), så nu er det kun få individer på størrelse med makreller tilbage dernede.

USA og Kanada, kan vi lære meget af, med hensyn til at forvalte fiskeri. Visse steder i USA, har selv de både det tager lystfiskere med ud kvoter, sådan at der fiskes bæredygtigt helt ned i de små. Det gør også at det faktisk stadig er en del af fange i Amerika, selv på long Island, kan man fange både striper og bluefish på op til ti kilo, midt inde i byen!.

Man kan iøvrigt købe en del bæredygtige Kanadiske fiskeprodukter, i danske supermarkeder, dem vil jeg opfordre til at man køber. Hagen ved dem, er selvfølgelig energiforbruget ved deres transport.

Benjamin Bach, Brian Pietersen og Nic Pedersen anbefalede denne kommentar

Kig efter disse mærker, hvis du elsker verdens havene som økologiske vidundere.

http://thisfish.info/ecorating/

Undgå helst

Opdrættet Norsk laks(smitter og spreder sygdomme til vilde fisk, sådan at laksebestanden har det meget svært deroppe)

Opdrættede rejer fra Thailand(mangroven bliver ødelagt)

Danske Torsk(bestanden er kolapset,(politikerene og befolkningen er ligeglade, bare der er madprogrammer i TV)

Pangasius fileter fra Vietnam(mallerne bliver hormon behandlet, med et udtræk lavet af gravide kvinders urin)

Nil Aborre fileter(se filmen Darwins nightmare)

Etc.

Claus E. Petersen

Uden at gøre mig klog, vil jeg dog konstatere at det er USA's skyld, sekundært "vesten's" skyld, måske oven i købet også Israels skyld.
Vi kan som altid aldrig give de indfødte skylden.
På mystisk vis er de mennesker der får opholdstilladelse i Danmark og mennesker i randzonen af opmærksomhed en særlig race, som dels kræver anerkendelse som ligeberettigede men som også kræver særlige hensyn, da de jo ikke kan tage vare på sig selv.
Fat det, hvem der kan.

Poul Erik Larsen

Der findes et utal af undskyldninger for at ”retfærdiggøre” de forbryderiske somaliske piratbagmænds virke.
I starten af den modbydelige piratvirksomhed som nu heldigvis, om ikke andet, så for en periode er stoppet, stod politikere og eksperter på ryggen af hinanden for at proklamere, at pirateriets baggrund var de fattige somaliske fiskere, som ikke længere kunne få føde til deres familier på grund af udenlandske fiskeres rovfiskeri i somalisk farvand.

Derfor var de desværre nødsaget til at ty til pirateri!

Og derfor var bl.a. Danmark nødsaget til at yde en betydelig økonomisk indsats for at komme disse stakkels fiskere til hjælp, og når dette skete ville pirateriet selvfølgelig stoppe. Intet har været mere forkert og misvisende!

Pirateriets bagmænd har absolut intet med fattige somaliske fiskere at gøre. Ganske vist rekrutteres en stor del af de ”menige” pirater blandt kystbefolkningen.
Og der er sikkert helt korrekt, at den del af befolkningen, der tidligere havde kystfiskeriet som deres levebrød, blev frataget deres levebrød på grund af tilstedeværelsen af fremmede fiskere.

Men det var korrupte somaliske embedsmænd og såkaldte politikere, der gjorde det muligt at de fremmede fiskere kunne drive fiskeri langs den somaliske kyst, da de solgt fiskelicenser til de fremmede.

Måske endda de samme mennesker, som senere blev investorer i pirateriet?

Disse infame forbrydere, som sikkert står bag meget af den ”piratindustri” som opstod, skyer ingen midler for at berige sig. De har ingen skrupler, og tænker kun på at berige sig selv.

Og de lever i bedste velgående, behageligt gemt væk i baggrunden, og tilsyneladende uden for rækkevidde af det internationale samfunds retssystem.

Så længe disse forbrydere er mere eller mindre fredet, så vil vi forsat være vidner til uhyrlige og infame forbrydelser, til skade for både det internationale samfund, og den somaliske befolkning.

Så længe det internationale samfunds politikere og retsudøvere ikke kan indse, at der er noget rivende galt i hele dette bundrådne system, så vil disse forbrydere forsat have mulighed for at berige sig, hvad enten det er ved pirateri, eller som nu, beskyttelse af ulovligt fiskeri.

Ydermere får de jo et ganske godt tilskud i deres bundløse lommer i form af udviklingsstøtte fra naive vestlige lande – så, at være piratbagmand, korrupt politikere, og ditto embedsmand i Somalia, er sgu ikke det værste man kan beskæftige sig med.
Her får man absolut valuta for sin indsats, giver pirateriet ikke rigtig noget, så er der jo altid den gode og faste indtægt fra udviklingsstøtten at tære på!

Privatkapitalisme eller Statskapitalisme, resultatet er det samme, rovdrift på naturen...

...kan det tænkes, at det er 'kapitalismen' der har en eller anden ustyrlig mekanisme inden i sig, evt. 'et konkurrenceelement' eller 'et kalkuleret profitafkast' ?

...eller ER vi allerede for mange mennesker på jorden til, at rovdriften på den vilde natur kan reguleres? Færøerne har jo også valgt Kina som fremtidig aftager af deres overfiskeri ...så Kinas betaling kan jo ikke være helt ringe.

Torben Nielsen

Det kinesiske fiskeri ved vestafrika anslås iflg. Benjamin Bachs link til 2.9 mio. tons.

Eu landenes lovlige discard / udsmid er ca, 2.2 mio. tons P.A. i nordsøen alene.

Kineserne praler af at spise alting, men hvorfor så ikke resten af alle de hajer der smides tilbage efter finnerne er skåret af? Hajbøf kan ellers være ganske delikat.

Det får helt naturligt en ende, nemlig når havene er fisket tomme. Det er blot et spørgsmål om tid. Selvom der internationalt skulle blive vedtaget nogle fangstbegrænsende kvoter eller forbud, vil ingen være i stand til at håndhæve dem. Der er jo temmelig meget vand derude.

Alternativet er fiskeopdræt som allerede gøres mange steder. Men det sviner og er miljøødelæggende. Her er nordmændene gået forrest med deres lakseopdræt i fjorde, men vi kan jo også herhjemme.

Spørgsmålet er kun, hvad de omstillingsparate pirater/vagter kaster sig over næste gang. At få det somaliske samfund til at fungere, er tydeligvis ikke en prioritet.