Læsetid: 4 min.

’Der er blevet lukket op for hanen’

Menneskesmuglere, der skaffer flygtninge til Sydeuropa, nyder for tiden stor efterspørgsel. Ved EU-topmødet vil Italien bruge ulykken på Lampedusa som argument for, at Europa bør stå sammen om at hjælpe migranter på Middelhavet
Det blev alligevel ikke til en statsbegravelse for ofrene for ulykken på Lampedusa, som Italiens regering havde lovet. I stedet deltog bl.a. indenrigsminister Angelino Alfano, (i midten af billedet øverst til højre), i en mindehøjtidelighed på Sicilien. Både repræsentanter for og modstandere af styret i det afrikanske land Eritrea, som de fleste af de omkomne flygtede fra, var til stede.

Det blev alligevel ikke til en statsbegravelse for ofrene for ulykken på Lampedusa, som Italiens regering havde lovet. I stedet deltog bl.a. indenrigsminister Angelino Alfano, (i midten af billedet øverst til højre), i en mindehøjtidelighed på Sicilien. Både repræsentanter for og modstandere af styret i det afrikanske land Eritrea, som de fleste af de omkomne flygtede fra, var til stede.

Sofie Amalie Klougart

24. oktober 2013

Den italienske stats mindehøjtidelighed for de omkomne bådflygtninge fra ulykken ved Lampedusa var ikke præget af andægtighed, men af forargelse: »Mordere, mordere,« råbte demonstranter efter indenrigsminister Angelino Alfano og andre politikere, som forleden var mødt op på en turistmole ved Agrigento på Siciliens sydkyst for at ære de døde.

Egentlig havde ministerpræsident Enrico Letta under sit nylige besøg på Lampedusa med EU-kommissionens formand, José Barroso, lovet en statsbegravelse for de 366 ofre. Men efterhånden som tiden gik, blev det et problem at opbevare ligene på den lille ø, så mange er blevet begravet på kirkegårde i Agrigento-provinsen, inden pårørende kunne nå at identificere dem. I stedet for en statsbegravelse blev det til en offentlig ceremoni med deltagelse af repræsentanter for det styre i Eritrea, som hovedparten af passagererne på den forliste båd var på flugt fra. De 155 overlevende kunne ikke forlade Lampedusa, 200 kilometer mod syd, og holdt deres egen ceremoni ved ulykkesstedet, mens slægtninge fra diasporaen i Europa var samlet i A-grigento for at protestere mod Isaias Afewerkis regime i Eritrea og Italiens håndtering af ulykken:

»Hvem afholder man denne ceremoni uden kisterne for?« spurgte den eritreanske præst Mussie Zerai, talsmand for udviklingsorganisationen Agenzia Habeshia. Ifølge Zerai føjer det spot til skade ved at »underspille omfanget af en katastrofe, som kunne have været undgået«.

Moderskibe og gummibåde

Omkring 25 andre flygtninge fra Eritrea undgik døden. Den forliste kutter begyndte at tage vand ind kort efter afgangen fra Libyen. Derfor valgte menneskesmuglerne, som i gummibåde havde sejlet de knap 55 migranter ud på dybt vand til det ventende skib, at hente nogle tilbage til kysten, fortæller de overlevende, som alle har betalt 9.000 kr. for overfarten, til ugemagasinet L’espresso. Bagmændenes gevinst vurderes til mere end fire mio. kr. Men den eneste sigtede er en 35-årig tuneser, som styrede båden. I april havde han sejlet 250 flygtninge til Sicilien og blev kort efter udvist: »De såkaldte aktivister, som råbte ’mordere’, er dem, der vil have åbne grænser og menneskesmuglere på fri fod,« udtalte indenrigsminister Alfano ved ceremonien, der blev afholdt i hans hjemby og valgkreds.

Den udeblevne intervention i Syrien har kvalt håbet om en ende på borgerkrigen og skaber pres på flygtningeruterne over Middelhavet. En måned inden ulykken aflyttede italiensk politi en samtale mellem to af menneskesmuglernes kontakter på Sicilien: »Der er åbnet for hanen, vi kan godt forberede os på arbejde.«

I september lykkedes det for første gang den italienske kystvagt at beslaglægge et af de såkaldte »moderskibe«, som fragter flygtninge nær Sicilien kyst, hvorfra de bliver sejlet i land med mindre fartøjer. Havnebyen Alexandria i Egypten er menneskesmuglernes opsamlingssted for flygtninge og migranter, som i manglen af sikre ruter ikke har andre muligheder. Mens den italienske stat og EU’s grænseagentur Frontex optrapper patruljeringen, vidner stigende priser på de farlige overfarter om forhøjet risiko, men også om konstant eller øget efterspørgsel: »Ingen skal bilde sig ind, at disse tragedier er forbigående hændelser, som løser sig med vinterens komme, for sådan er det ikke,« sagde ministerpræsident Letta tirsdag i Italiens parlament.

Forlis i Den Sicilianske Kanal har kostet mindst 600 bådflygtninge livet i oktober. Foruden den konstante tilstrømning fra fejlslagne stater som Eritrea og Somalia vil mange af de mindst 700.000 syrere, som lige nu opholder sig i libanesiske flygtningelejre, forsøge at komme videre til Europa. Derfor er spørgsmålet sat på dagsordenen ved EU-topmødet, som indledes i Bruxelles i dag: »Europa kan ikke bare se på,« siger Letta, for ellers »dør (unionen) sammen med de hundredvis af mænd, kvinder og børn, der dør i forsøget på at redde sig eller skabe sig et liv.«

Regeringen i Italien vil presse EU-partnerne til politisk og økonomisk støtte.

Nye modtagecentre

Et konkret forslag, som Letta ifølge Informations kilder vil fremsætte, er oprettelsen af fælleseuropæiske modtagecentre på f.eks. Lampedusa, Malta, i Syditalien og Grækenland under EU-agenturet European Asylum Support Office, hvilket har været eksperimenteret på Malta i 2011. Det ville medføre, at bådflygtninge skulle kunne søge asyl i f.eks. Danmark straks efter deres ankomst:

»Italien har ansvaret, men problemet er EU’s, fordi Sicilien er Europas forpost,« siger Letta.

Kystvagten forsøger nu at skåne Lampedusa, hvor modtagecentret stadig er overfyldt, så bådflygtninge bliver så vidt muligt fragtet direkte til Sicilien. I denne uge er knap 1.000, fortrinsvis syrere, ankommet til Siracusa på øens østkyst. Alfano udtaler, at hensynet til den italienske befolkning kommer før hensynet til flygtningene og kræver europæisk solidaritet.

Indenrigsministeren og resten af højrefløjen vil – i modsætning til Letta fra centrum-venstre-partiet PD – ikke ændre på Italiens gældende udlændingelov, som blev strammet under Berlusconi-regeringen i 2009. Stramningerne medfører, at fiskere og migranter ofte bliver sigtet for medvirken til illegal immigration. To egyptere er således anklaget for have organiseret den overfart, der samme aften som ulykken på Lampedusa kostede 13 flygtninge fra Eritrea livet ved Scicli på Siciliens sydspids. Deres forklaring til anklagemyndigheden i Catania er, at de fik rabat på rejsen – 3.000 kr. i stedet for 9.000 kr. – hvis de tog ansvaret for bådens motor og ror.

 

Serie

Seneste artikler

  • Håbets endestation hedder Folkets Park

    21. oktober 2013
    Skuffelsen rammer for alvor, når de afrikanske flygtninge når Folkets Park i København. For i Skandinavien ser de intet af det, de håbede på, da de flygtede fra Afrika i nødtørftige både, hvor kun halvdelen overlever. I stedet ender de som nomader på bunden af samfundet. En ny dokumentarfilm skildrer de afrikanske bådflygtninges farlige rejse over Middelhavet
  • Skal bådflygtningene bare holdes væk?

    15. oktober 2013
    Italien optrapper patruljeringen af Middelhavet efter ulykkerne ved Lampedusa, og i EU skal en fælles løsning på bådflygtningeproblemet snart drøftes
Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • David Zennaro
David Zennaro anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu