Baggrund
Læsetid: 5 min.

Europas romaer frygter endnu mere heksejagt

Sagen om ’den blonde engel’, der blev fundet hos et romapar i Grækenland, kan føre til øget diskrimination og forfølgelse af romaer, advarer borgerretsgrupper, mens Europas romaer spørger: ’Vil folk nu frygte os alle?’
Den 38-årige bulgarske Sasha Ruseva fra byen Nikolaevo i Bulgarien er blevet verdenskendt for nu at stå frem og forklare, at hun af nød har sat den blonde Maria i pleje i Grækenland, da hun har i alt otte børn. DNA-prøver afgjorde i går, at hun er den biologiske mor. Hun har tre andre meget blonde børn, som hun selv kalder albinoer.

Ivan Yanev

Udland
26. oktober 2013

Da Maria Demeova stod på bussen på vej til arbejde, fik hun øje på avisoverskrifterne om ’det blonde englebarn’, som græsk politi havde fjernet fra et romapar. Det gav et stik i hjertet på hende.

»Selv om de faktiske omstændighed i den her sag ikke er fuldt belyst, er der allerede opstået frygt for, at roma-samfundet i hele Europa vil blive forfulgt for noget, som måske – måske ikke, er sket i en enkelt familie,« siger hun.

28-årige Demeova underviser i dag på et gymnasium i Sheffield, England, men er vokset op med de fordomme og den daglige diskrimination, som romaerne fortsat mødes med i hendes gamle hjemland, Slovakiet.

»Jeg blev segreret i skolen. Holdt væk fra ikkeromabørn. Men jeg var flittig i skolen, og da jeg læste videre, fik jeg en god eksamen.« I Storbritannien er hun aktiv i ngo’en Europe Roma International.

»Vi bruger en masse tid på at bekæmpe de her fuldstændig forkerte stereotyper, såsom at ingen af os har blå øjne eller lyst hår. At vi er arbejdssky, og at alle er musikere. Romaer er meget bekymrede over den her sag og over mediedækningen i hele Europa. Også i Storbritannien taler mange romaer om det her og spørger sig selv: ’Vil folk nu frygte os alle?’«

Børn fjernet i Irland

Europas knap 12 millioner romaer udgør i forvejen en af kontinentets største og mest udsatte minoriteter. De lever ofte i midlertidige lejre uden vand og elektricitet, bliver udsat for rutinemæssige tvangsudsættelser, bliver ofre for vold og diskrimination på arbejdsmarkedet og må se deres børn segregeret i skolen.

I borgerretsgrupper breder der sig en bekymring for, at den offentlige opstandelse om ’Maria’, den femårige lyshårede pige, som blev fundet i byen Farsala i Grækenland, vil føre til en decideret heksejagt på romaer.

Dna-prøver har vist, at Maria ikke er biologisk beslægtet med det par, som har opfostret hende. Manden og kvinden er blevet anholdt for bortførelse og dokumentfalsk, mens politiets undersøgelser fortsætter.

Få dage efter sagen om ’Maria’ kom frem, blev to lyshårede romabørn i Irland, en pige i syvårsalderen og en toårig dreng, ligeledes fjernet fra deres forældre af politiet på det grundlag, at der ikke så ud til at være familielighed. Efter dna-test blev de imidlertid givet tilbage til deres familier.

Bølge af hysteri

Ifølge Martin Collins, aktivist i ngo’en Traveller and Roma Centre Pavee Point, har sagen om ’den blonde engel’ fået en bølge af »hysteri« til at skylle hen over kontinentet. Han frygter, at den kan sætte gang i mere såkaldt ’racemæssig profilering’, og at myndighederne nu vil gå ind i romasamfund og fjerne flere børn med magt, helt uden hensyn til deres trivsel og tarv.

Der er også frygt for, at ekstremistiske grupper tager sagen i egen hånd. I Serbien var der sidste weekend en gruppe skinheads, der trængte ind i et romaområde og forsøgte at fjerne en toårig dreng fra sin familie, fordi han »ikke var lige så mørk som sine forældre«. Forældrene ringede til politiet, men mere ved vi ikke.

Tidligere i år gav borgere i Dortmund, Tyskland, politiet et tip om, at voksne med romaudseende havde ført en gruppe børn til en lejlighed og taget afsted igen uden at tage børnene med sig. Da politiet undersøgte sagen, kunne de konstatere, at der var tale om et festlokale, hvor der blev afholdt børnefødselsdag.

Dezideriu Gergely, administrerende direktør for European Roma Rights Centre (ERRC) i Budapest, siger:

»Er der begået en forbrydelse i Grækenland skal de, som har begået den, behandles som individer. Ikke som repræsentanter for deres etnicitet. I modsat fald har vi at gøre med racemæssig profilering, altså mistænkeliggørelse af en gruppe efter devisen ’skyldig indtil det modsatte er bevist’. Siden sagen i Grækenland kom frem, er der opstået en angst i romasamfundene for, at de ikke længere kan regne med, at deres børn hører til deres egne familier.«

»Der trives den hårdnakkede stereotype misforståelse, at romaerne stjæler babyer. Og på grundlag af dette forventer folk så, at myndighederne skal handle.«

Talrige krænkelser

Aktivister minder om, at myndighederne i flere europæiske lande i årevis har gjort sig skyldig i krænkelser af romaers rettigheder. Romabørn er statistisk set meget mere udsatte for at blive sat i familiepjeje, for at blive tvunget ind i særskilte skoleklasser, som holdes segregeret fra flertalsbefolkningerne, eller for at blive fordrevet fra deres hjem med magt. Børnene er ofte blev fjernet på grund af fordomme og racisme.

Selv om fattigdom i sig selv ikke tæller som et officielt acceptabelt kriterium for at tvangsfjerne børn, findes der adskillige eksempler på, at myndighederne har beskyldt romafamilier for at være ude af stand til at forbedre deres sociale forhold og levevilkår og fjernet deres børn under henvisning til dette.

Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol har afsagt kendelser imod flere lande, herunder Ungarn, Grækenland, Tjekkiet og Kroatien, for at have skilt romabørn fra andre skolebørn.

Hadsk retorik

Gabriela Hrabanova, tidligere leder af den tjekkiske regerings romakontor og nu politisk koordinator for European Roma Grassroots Organisation Network, i Bruxelles, advarer om, at alle de spekulationer, som sagen fra Grækenland har givet anledning til, kan blive brændstof for mere hadsk retorik fra højreekstreme politiske grupper i perioden frem til Europaparlamentsvalget til næste år.

Hun siger: »Der er reel frygt for øget stigmatisering af romaer som helhed, fordi den kan nære den racistiske retorik fra højreradikale grupper. Hele denne diskurs vil kunne få negativ effekt på den politik, som politikerne vil føre.«

Trods tiltag fra EU-Kommissionen og Europarådet for at bekæmpe diskrimination af romaer, er roma-folkegruppernes forarmelse og segregation i Europa kun blevet værre i de senere år.

I mellemtiden er den romafjendske politiske diskurs, der engang var forbeholdt den yderste højrefløj, rykket tættere ind mod mainstreampartierne.

I sidste måned meddelte EU Frankrig, at det risikerer sanktioner som følge af dets behandling af sine romaer. Det skete umiddelbart efter, at landets socialistiske indenrigsminister havde sagt, at de fleste af dem skulle deporteres. Amnesty International rapporterer, at alene i første halvdel af i år er 10.000 romaer blevet smidt ud fra deres improviserede lejre i Frankrig.

I Grækenlands atmosfære af højreorienteret ekstremisme og voksende racisme har myndighederne ført målrettede kampagner mod landets 300.000 personer store romasamfund, siger menneskerettighedsgrupper.

»Romaer er blevet forfulgt [her], så længe nogen kan huske tilbage, men især på det seneste er de blevet gjort til syndebukke med jævnlige razziaer mod deres lejre, angiveligt for at finde våben og narkotika,« siger Petros Constantinou, som er leder af den antifascistiske bevægelse Keerfa.

Han siger, at den stigende folkelige tilslutning til det erklæret nynazistiske Gyldent Daggry er sket på baggrund af disse »pogromer« mod romaer.

Nikos Voultsos, også aktivist i Keerfa, fortæller: »Der har været endnu flere af disse razziaer mod romalejre, efter at de fandt den lille pige. Sagen er blevet brugt til at stigmatisere et helt samfund.«

© The Guardian og Information. Oversat af Niels Ivar Larsen.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Det kunne være meget interessant, hvis en ung roma, ville skrive en digtsamling om det miljø.

Ole Hansen, Per Torbensen, Mette Hansen, Gert Romme, Carsten Mortensen, Morten Pedersen, Tino Rozzo og Peter Andersen anbefalede denne kommentar
Philip B. Johnsen

Jøderne fik et land, de kan kalde deres efter ww2, men det fik romaerne ikke, romaer er fortsat kun sigøjnere i EU.

Udlændingeservice smider ulovligt romaer ud af Danmark. Link:

http://politiken.dk/indland/ECE1259192/romaer-blev-ulovligt-smidt-ud-af-...

Carsten Mortensen, Leif Højgaard, Jette M. Abildgaard og Karsten Aaen anbefalede denne kommentar

Først og fremmest må man medgive, at det græske politi havde ret, da de konstaterede at det par pigen opholdt sig hos, ikke var hendes forældre.
Dernæst havde pigen en falsk udstedt fødselsattest, antageligt opnået ved at korrumpere personale ved rådhuset i Athen.
Og slutteligt havde parret registreret 14 børn, 3 forskellige steder i Grækenland, for at opnå sociale udbetalinger de ikke var berettiget til.
Romaerne i Grækenland skubber i øvrigt deres børn foran sig, i forsøget på at tjene penge - ved tiggeri, optræden etc., er det altid børnene der er i første geled og dem der får afvisningen.

Adam Lajtoch-Rosschou, Mette Hansen, Anders Jensen, Morten Pedersen, Troels Ingvartsen, Per Torbensen, Flemming Scheel Andersen og Philip B. Johnsen anbefalede denne kommentar
Philip B. Johnsen

Niels Mosbak EU bør aktivt, arbejde med løsninger for romaer, at det ikke er tilfældet, taler for, Eruopa ikke er en Union.

Philip B. Johnsen

Romaerne er på grund af deres levevis nok vanskeligt integrerbare i de fleste europæiske stater. Hvad løsningen er har jeg ikke noget bud på, men hvis almindelige eu-borgere lod deres skolepligtige børn rende rundt på gader og stræder og tigge og optræde, ville tvangsfjernelse af børnene ret hurtigt blive fremmet - hvilket artiklen jo er inde på, som noget særlig diskriminerende i forhold til romaer.
Hvis elendigheden følger af deres liv som omrejsende, og de fortsat insisterer på at det er det de ér - hvad er løsningen så?

Anders Jensen, Mette Hansen, Flemming Scheel Andersen, Troels Ingvartsen og Per Torbensen anbefalede denne kommentar

Og I forholder jeg selvfølgelig slet ikke til det racistiske aspekt i det, vel? At græsk politi antager, formoder, eller har en forventning om at fordi den lille pige er blond, ja så er hun skandinav eller tysker eller hvid europæer, bestemt ikke roma. Og det selvom romabørn - og romaer - godt kan være hvide i huden, have lyst hår og blå øjne.....Også selvom deres forældre er mørke i huden! Det er racisme, mistænkeliggøre og fordomme, er det - at tro at en romapige ikke er roma, fordi hun har lyst hår, men tilhører en anden 'race' - den hvide europæiske (over)race.

Måske burde I se en udsendelse fra svensk tv om romaer; politiet i Skåne har haft et register på 4.000 romaer (incl. børn) fordi man har en fordom om at alle romaer er kriminelle, snyder, lyver og bedrager. Svensk TV1 eller SVT2 sendte faktisk er program kl. 20.00-20.30 om hvordan romaerne i Skåne reagerede på dette; negativt var deres reaktion, kan jeg godt afsløre. Og hvorfor? Jo, fordi romaer i Serbien bliver registreret, sker der noget i en landsby hvor der bor romaer, kommer politiet aldrig - medmindre romaer betaler penge. Og romaer i Serbien bliver faktisk sendt i skole med handicappede børn, bare fordi de er romaer - det er diskrimination, er det!
(eller forskelsbehandling som er det ordet i virkeligheden dækker over...!)

Og hvad er alt dette med dna-test nu? og biologisk familie? for noget? Er jeg ikke i familie med min storebror og min storesøster, fordi jeg er adopteret? Er de kvinder som er født i Sydkorea (og er opvokset her i DK) ikke længere danskere? fordi de ikke er i biologisk familie med deres far og mor, brødre og søstre her i Danmark!

Tilde Klindt, Adam Lajtoch-Rosschou, Niels-Holger Nielsen, Maria Jensen, Per Torbensen, Gaderummet Regnbuen, Gert Romme, Flemming Scheel Andersen, Troels Ken Pedersen, Jette M. Abildgaard, Poul Eriksen og Philip B. Johnsen anbefalede denne kommentar
Philip B. Johnsen

Romaer er forskellige, som dansker er det, nogle har penge og uddannelse, andre ikke, romaer har intet land, hvilket komplicere opgaven, men det betyder kun, at europæere har et særligt ansvar for romaerne.

Tilde Klindt, Christel Gruner-Olesen, Karsten Aaen, Jan Hansen, Gert Romme, Per Torbensen, Peter Andersen og Jette M. Abildgaard anbefalede denne kommentar

Karsten Aaen

Jo, men din adoption er foregået via legale kanaler. I Grækenland sælges børn, senest af en romakvinde der forsøgte at gå til myndighederne og registrere en anden romakvindes barn som sit eget, (et barn hun havde fået overdraget) - hvilket de græske myndigheder afviste, da kvinden var 48 år - hun solgte derefter barnet til et græsk par for 4000 euro.
Det er jo for at forhindre bl.a. trafficking af børn at man holder øje med tingene, og så kan man mene sig nok så diskrimineret som roma, men når tilfælde som disse dukker op, er der jo en evidensbaseret baggrund at handle på. Også i tilfældet med "Maria", hvor parret kom med indbyrdes modstridende forklaringer på barnets oprindelse, og hvis de fra første færd havde forklaret i overensstemmelse med sandheden, var der næppe opstået en sag.

Jan Hansen, Mette Hansen, Anders Jensen, Flemming Scheel Andersen, Troels Ingvartsen og Per Torbensen anbefalede denne kommentar
Jette M. Abildgaard

Det virkeligt tragiske her er, at Europaere altid.....konstant, tilsyneladende maa og skal have nogen der kan diskrimineres.......ikke forstaaet og, jeg vil aldrig forstaa det....

Mit spoergsmaalstegn til Europaere og maaden at behandle (myrde/sygeliggoere) baade egne og andre paa, bliver dagligt stoerre.....???

Tilde Klindt, Karsten Aaen, Per Torbensen, Mette Hansen og Leif Højgaard anbefalede denne kommentar

@Niels Mosbak
Sagens kerne har siden M. L. King været, at ét er at et menneske kan foretage sig ting der er i strid med et samfunds lov og orden, og et andet, at et menneske kan have forskellige farver, køn og adfærdsmønstre, samt at disse to forhold ikke er relaterede, at alle er lige for loven uanset udseende m.v..

Vi insistere på disciplin, ellers ryger grundlaget for vores retsstat.

Lad os se lidt på beskrivelsen. Udgangspunktet er en viden, man mener man har om en befolkningsgruppe, der gennem generationer har skilt sig ud på forskellige kulturelle måder. Denne viden indikerer at denne gruppe generelt begår en række typiske kriminelle handlinger såsom tyveri, betleri, socialt bedrageri, og måske noget med menneskehandel med børn. Man udveksler ofte i smalltalk over hækken eller blandt venner erfaringer eller rygter omkring disse anderledes menneskers tyveri, at der også sidder en oppe ved supermarkedet og så videre.

Imidlertid så består den viden man har om disse mennesker, deres levevis og levevilkår, for langt langt størsteparten af usubstantierede rygter og fordomme. Ens førstehåndsviden er i reglen meget begrænset.

Og hvis man nu ser på det konkrete du fremhæver omkring registrering af 14 børn 3 forskellige steder, for at få sociale bidrag, og at der drives professionelt tiggeri (og så tilmed lægger det forhold at: dette er hvad det græske politi siger, men vi ved faktisk ikke om det er beviste forhold, og om de er blevet dømt for de påståede forhold, endsige har indrømmet dem, eller hvad de måtte have at sige til deres forsvar).

Men lad os antage det nok er noget i den retning, så anbringer det disse mennesker i en generende, men dog forholdsvis bagatelagtig kategori af fattigdoms fremprovokeret småkriminalitet. Kriminelle præstationer, der på fuldstændig dramatisk vis blegner totalt ved siden af en høj flot dansk mands succesår, som hensynsløs og psykopatisk svindler, vores egen Stein Bagger.

Sagt med andre ord, for eksemplets skyld, så kan man udlede som logisk konsekvens, at der nok er betydeligt større grundlag for skepticisme og politi check-ups af solbrændte, høje, veltrænede unge skandinaviske mænd i poloshirts, med lidt for dyre vaner i forhold til deres IQ, end en fattig gruppe gipsy's med blonde børn på en losseplads.

Ikke desto mindre er der ikke noget der tyder på at unge skandinaviske mænd i poloshirts skal have beskyttelse mod hatecrimes, mens vores befolkning af nomadiske gipsy's med rette må være klar til at bevæge sig, hvis jorden begynder at brænde under dem.

At undre sig over at de ikke føler sig som accepterede og velkomne? Nej det er ikke underligt, sådan som de er blevet behandlet. Og husk, det var en høj norsk mand med med rygsæk og politiuniform og kort hår, som myrdede løs på børn og unge med koldt blod for ikke så længe siden, det var ikke en Roma.

Peter Jensen, Niels-Holger Nielsen, Maria Jensen, Martin Olafssen, Christel Gruner-Olesen, Karsten Aaen, Per Torbensen, Niels Mosbak og Lars Dahl anbefalede denne kommentar
Leif Højgaard

Åben jeres hjem og invitér de stakkels fokl hjem i Jeres sikre boliger. At gøre noget for andre styrker sindet og virkekraften---

Philip B. Johnsen

Det har betydning, at påpege stigmatisering, det kan dog ikke stå alene, budskabet må være, at menneskerettigheder er lige for alle, også dem der forbryder sig mod fælleskabet, hvordan fælleskabet forvalter problemstillinger, der fastholde mennesker der lever på kanten af samfundet, på kanten, definere i vid udstrækning kvaliteten af fælleskabet (demokratiet).

Der til kommer rummelighed, accept af retten til forskellighed, personlig mener jeg det er noget man skal opdrages til, nysgerrighed er vigtigt, det er som medicin mod fordom.

God weekend ; )

Niels Christensen

#Karsten Aaen

Sandheden om det skånske romaregister er lidt mere kompliceret end du gør det til. Faktisk indeholder registret andre mennesker end romaer. Det er primært et netværksregister ( hvor en pæn del af de registrerede har begået kriminalitet).
Jeg kan da godt forstå, at de romaer der ikke begår kriminalitet synes det er træls. Men de kriminelle roma's organisationsform gør jo at man er nødt til at registrere dem. De flytter meget, de skifter grupper og alliancer.
Nå ja, - I Norge var man sidste år nødt til at fjerne 70 roma børn fra folkeregistret fordi de var blevet 'brugt' flere gange som børn for derved at sikre flere familier børnepenge.
Det kan vel være at romaer føler sig forfulgt, men selv forfulgte kan altså begå kriminalitet og små fusk.

Anders Hede, Niels Mosbak, Anders Jensen, Flemming Scheel Andersen, Tove Stenersen og Troels Ingvartsen anbefalede denne kommentar
Georg Christensen

Det er desværre stadig Europæernes småtbegavede politikeres "hysteri" overfor de fremmede, som skaber problemer. En "GLOBALISERET" verden vil vi alle gerne være med i, men kun på vores egne vilkår, desværre, umulig sålænge "kapitalismens" vilkår regere. Så længe kapitalismens (værdiansættelsens) vilkår dirigerer "LIVET´s" udvikling, kommer vi ikke videre.

NB: Religøse og financielle tvangs modeller, bygget på fortidens magtbegær, bør vi frigøre os for, og give "LIVET" muligheden for at "LEVE".(under ansvar) burde ikke beskrives, det "ANSVARET" ligger allerede i "GENET". Det er "LIVET".

Tove Stenersen

http://taansvarfordegselv.wordpress.com/2013/05/10/sigoynere-romfolk-og-...
http://www.gitanos.org/centro_documentacion/publicaciones/fichas/98181.h...
http://changfrick.blogspot.no/2013/09/polisen-gor-inget-fel.html
Den siste linken er et bloggonnlegg av en jødehomoneger... eh jeg mener, en tattare-jøde, som diskuterer registeret i Sveerige ut fra et annet perspektiv enn det vanlige. Veldig lesverdig!

Dette med juks med registering av barna er den fattiges logikk. Det er jo ikke såå mye man tjener på det. Og det viser hvor dårlig kontroll det har vært med skolegangen til sigøynerbarn. Også i Norge. "Det er jo deres kultur å være analfabeter og tigge"
men i Spania har de klart endel endringer. Se link nr 2.

Carsten Mortensen

At 'rende rundt og tigge i gader og stræder' ......er jo ikke noget man gør for sjov!
Nogles udtalelser her minder mest om de gamle ord om at :
Nu er det også forbudt for rige at tigge og sove på gader, stræder mv.

Tilde Klindt, Maria Jensen, Karsten Aaen, Lise Lotte Rahbek og Lars Dahl anbefalede denne kommentar
Philip B. Johnsen

Tove Stenersen 26. oktober, 2013 - 06:15

Kultur som det oprindelige, hvor kommer en befolkning fra, før den vandrede ud, og fattigdom i generationer, der leder til fattigdomskultur, er ikke det samme.

Fattigdom er ikke kultur, som noget der skal beskyttes, det er nød.

Fint link tak

http://taansvarfordegselv.wordpress.com/2013/05/10/sigoynere-romfolk-og-...

Karsten Aaen, Tove Stenersen og Lars Dahl anbefalede denne kommentar

De 12 millioner Romaer i Europa indvandrede for omkring 1500 år siden. Der er altså ikke mere indvandrere over dem, end over de danere, der på samme tid, indvandrede på de øer vi i dag kalder Fyn, Lolland, Falster, Sjælland osv. Danere, som nok næppe udgjorde 12 millioner, og som nok næppe har bosætningsvarighed nok til at kalde nogen andre indvandrere, men som gør det. :-/

Tilde Klindt, Per Torbensen, Christel Gruner-Olesen og Karsten Aaen anbefalede denne kommentar

4000 Euro er ikke mange penge for et barn. Og mig bekendt ligger priserne på danske adoptioner af børn fra alle mulige steder noget højere. Dette foregår blot efter nogle regler VI HAR OPSTILLET, og ikke efter aftaler magtesløse fattige har stillet.
Det er helt grotesk, at fokusere på. Vi bør vide og forstå, at fattige verden over gør alle mulige ting for at sikre, at deres afkom overlever. Nogen bedøver dem, og forsøger at sende dem til Europa i det håb, at de der kan få et liv som ikke er så elendigt, som deres forældres.
Nogle af vi rige, sender gud hjælpe mig vores børn på kostskoler og lader dem vokse op passet af andre børn og nogle præfekter osv. osv. og kalder det ansvarsfuldt, og i børnenes interesse. Vi forsøger at sikre vores afkom med alle midler.
Jeg har talt med mennesker - stærkt forkrøblede - hvis opvækst skete i en lerkrukke med deforme ben til følge. De skulle kunne tigge, og på den måde sikre, at i det mindste nogen af deres søskende kunne leve videre.
Hvis vi pumpede lige så mange penge i romaerne, som i bankdirektørerne i Europa, så ville verden givetvis se anderledes ud, ikke?

Sascha Olinsson, Tilde Klindt, Maria Jensen, Christel Gruner-Olesen, Niels Duus Nielsen, Carsten Munk, Karsten Aaen og Per Torbensen anbefalede denne kommentar

Racismen viser jo sit grimme ansigt. Hvis denne pige ikke havde været så lys, ville ingen nogensinde have bemærket noget. Hun er til synesladende albino.

Hvide mennesker har en tendens til at frastødes af at se mørk-hudede forældre med et helt lyshåret barn, end hvis man ser et lyst forældre-par med et mørkt barn.

Man ser jo overalt i Danmark forældre med et adopteret barn fra Afrika, Indien osv, uden at tage notits af det.

Men hvad ville man tænke hvis man så f.eks et afrikansk par i DK med et lyshåret barn?

Christel Gruner-Olesen, Lars Dahl og Karsten Aaen anbefalede denne kommentar

tilsyneladende skulle der jo stå...

De stakkels ofre. Det er så synd for dem. Det er systemets og den hvide priviligeret mands skyld det hele. Vi burde skamme os. Vi skal tage ansvar for deres handlinger. Vi har jo vredet armen om på dem.

Jeg har både kvantitativ og kvalitativ erfaring med disse romere. Og må sige at der er få der ikke er brodne. Desværre komme dette sig ikke af at de er "dårlige" mennesker. Men derimod af de har en "dårlig" kultur.
Deres nomadelignende kultur har gjort dem fattige af sind og materielle midler.
Deres etiske og moralske kompas er fuldstændigt ude af trit med et moderne samfund.
De lever efter deres egne regler og æres-kodeks!

Løsningen er enkel nok. De skal holdes til samme standard som alle andre borgere.
Dette medfølger selvfølgelig at vi behandler dem ligesom os andre, og at de får samme rettigheder og pligter.
Ikke mere se igennem fingrene med deres misbrug af deres børn til betleri og tricktyveri m.m. Undervisningspligt, og rådighed for arbejdsmarkedet.
Til gengæld skal de have deres basal behov opfyldt. Og så vil vi se, efter et par generationer, at de vil blive først integreret og dernæst assimileret.

olivier goulin

@Anders

. Og så vil vi se, efter et par generationer, at de vil blive først integreret og dernæst assimileret.

Det er vist et meget fromt håb. Foreløbig er det ikke lykkedes på over 1000 år. Og hovedårsagen er, som andre har antydet, at dette er et folk, der helt principielt modsætter sig integration. Sigøjnerne og jøderne er de to store pariafolk i Europæisk historie. Men hvor jøderne netop har udvist en formidabel evne til at integrere sig og stige helt til tops i de lande, de har bosat sig i, har Romaerne haft den stik modsatte indstilling: Isolation - og det primært motiveret af en form for omvendt racisme. Det skal man ikke være blind for. Romaerne foragter og skyer os ikke-Romaer (Gajoer) i lige så høj grad som vi skyr dem. Denne renheds/urenheds dikotomi gennemsyrer hele deres værdisæt, og er en klar reminicens fra deres Indiske rødder.

Romaproblemet er meget vanskeligt at se en løsning på, andet end at undlade at forfølge dem, og så ellers behandle dem, der overtræder landets love, som enhver anden lovovertrædder, hverken værre eller bedre.

Det er en endog meget svær gruppe at integrere, da man står overfor nogle uoverstigelige værdi og kulturkløfter.

Og man kan ikke integrere eller assimillere et folk mod sin vilje.

/O

Dennis Jørgensen, Niels Duus Nielsen og Per Torbensen anbefalede denne kommentar

Helt grundlæggende finder jeg, at det er en berigelse, at Europa som samfund ikke bare rummer folk af en (mere eller mindre politisk) fastlagt nationalitet eller folk, hvis kultur foreskriver, at de "hører til" i en mere eller mindre bestemt del af Europa.

Europa er et multikulturelt og multietnisk samfund, og det har det været i større eller mindre grad, siden vi europæere begyndte at interessere os for vores fortid og nutid og nedfælde vore tanker om dette på papir eller anden form for forhåndenværende materiale.

EU har fastlagt rammer for sine medlemslande, der bl.a. fastslår, at minoriteter skal behandles med respekt. Det indbefatter, at vi som medlem af EU står for, at vi respekterer folk, der ikke lige passer ind i vores nationale og lokale samfund. Vi respekterer, deres ret til at være anderledes, og - for mit vedkommende - sætter jeg også pris på, at bo i et samfund, hvor folk differentierer sig i forhold til hinanden. Et totalt homogent samfund vil for mig være særdeles kedeligt.

Grænsen går naturligvis ved kriminalitet. Folk, der har en anden kultur, kan som udgangspunkt ingenlunde tillade sig, at sætte sig ud over de juridiske rammer og afgrænsninger, som det samfund, de er en del af, på demokratisk vis har fastlagt. Kan man ikke overholde disse ret basale regler for god opførsel, så må man enten forlade samfundet, eller også må man finde sig i konsekvenserne og evt. appellere til en højere domstol som f.eks. Menneskerettighedsdomstolen.

Med hensyn til EU, bør politikerne her forsøge at fastlægge nogle retningslinjer - en løs handlingsplan baseret på nogle fastlagte ambitioner om inklusion og bekæmpelse af fattigdom - for hvordan EUs medlemslande i fællesskab kan integrere romaerne på sigt.

Første skridt må være tiltag, der sigter mod, at løfte romaerne ud af den generelle fattigdom, mange af dem lever under. Det handler om uddannelse, det handler om økonomiske tilbud til eksempelvis tidsvarende boligbyggeri og boligmiljøer. På den måde bekæmper man også kriminalitet og tiggeri. Det handler om at strikke nogle tilbud sammen til dem, hvis grundlæggende budskab bør handle om, at vi respekterer jer, vi sætter pris på jer, og vi vil gerne hjælpe jer, således at I kan leve et godt liv sammen med os andre.

Men det handler naturligvis - for at vende tilbage til love og regler - om at signalere, at vi ikke tolererer eller accepterer kriminalitet som en del af nogen som helst kultur. Det må aldrig blive en undskyldning for en roma, at han eller hun er roma. Tværtimod.

Jeg skal være den første til at erkende, at det ikke bliver nemt, og at det naturligvis kommer til at tage tid - måske flere generationers tid. Men grundstenen er sådan set lagt, og der findes også en hel del positive tiltag, som vi kan høste erfaringer fra og videreudvikle.

Det er aldrig for sent eller udsigtsløs, at tage en udfordring som denne op. Og i den sidste ende handler det ikke bare om romaerne, men frem for alt om os selv, og det Europa, vi gerne vil leve i.

Christel Gruner-Olesen, Lars Dahl, Philip B. Johnsen, Per Torbensen og Karsten Aaen anbefalede denne kommentar

Michael Nyvang

Nu har det græske politi, deres øvrige kvaliteter ufortalt, konstateret at "moderen" var i besiddelse af to forskellige identitetskort, udstedt i to forskellige græske amter. "Faderen" var registreret et helt tredje sted og det samlede antal opgivne børn var 14, hvilket så ikke stemmer overens med det faktiske antal.
Som forældrenes advokat forklarede, var det for at maximere indkomsten ved sociale ordninger.
Så uanset om de for nuværende er dømt for forholdet, er det sagens fakta.
At de heller ikke var forældre til "Maria" er jo også fastslået - at de så ikke havde bortført pigen som mistanken gik på indledningsvist gik på, er jo lykkeligt - men det ændrer ikke ved det forhold, at politiet mistanke om at der var noget "forkert" viste sig at være korrekt.
Sagen har i øvrigt medført at borgmesteren i Athen har afskediget direktøren og afdelingslederen for det familieretslige departement i byen, der havde udstedt den falske fødselsregistreringsattest til familien.

Det er også faktuelt, at der hver dag forsvinder børn i Grækenland, samt at en del af disse børn ikke bliver fundet igen, men antageligt bliver trafficked. Kan man så forvente, at politiet ikke skulle reagere når de finder et barn, der ikke passer ind i familien - uanset om det er hos romaer, eller som det er tilfældet nu, hvor et græsk par har købt et romabarn for 4000 euro?

Troels Ingvartsen, ellen nielsen, Dennis Jørgensen og Per Torbensen anbefalede denne kommentar

Marie Spliid

Der er 2 sager i Irland - og 1 sag i Grækenland - det er ikke samme de samme børn der er tale om.

Måske Information kunne lave en reportage fra Valby om romaerne,her har vi 2 lejre,den ene ligger på Folehavevej over for fodboldklubben fremad Valby-den anden ved Retortvej og Vigerslevvej.
Vi havde også en lejrer på Mosedalvej lige over for Nordisk film i min ungdom,der bor stadig en del i mit kvarter,ingen problemer her.

[...]’Vil folk nu frygte os [sigøjnere] alle?’

Nej, kun pøblen. Folket og pøblen er to forskellige ting. Folket er oplyst, solidarisk, og er i stand at se på enkeltsager som enkeltsager. Pøblen har nazi-potentiale, er ekstrem farlige, de er egoistiske samt kognitivt, socialt og moralsk inferiøre, og med god grund nogen, man skal frygte, da de mentalt stadig er børn, og er let modtagelig for propaganda og opildning til had. Og nåja, begge grupper findes i alle samfundslag, og har intet med uddannelse, socialgruppe, indkomst eller kulturel kapital at gøre.

Og ja, jeg siger sigøjnere; romaer lyder dumt, og giver associationer til romerriget. Det har intet med racisme at gøre, ligesom det heller ikke har noget med racisme at gøre, når jeg siger 'neger'.

Mosbak. Jeg giver dig ret i meget. Også i at vores retssystemer skal bekæmpe kriminalitet. MEN
Jeg ser med noget større bekymring på, at vi er årevis om at prøve at få has på svindelklare bankdirektører - og ikke mindst på mediernes behandling af disse personer og deres sager. F.eks. har jeg ikke set skyggen af billeder af disse bankdirektører, og deres børn, som har fungeret som deres stråmænd.
Jeg ser med rædsel på, hvordan vi taler om romaers kriminalitet - og en eller anden peger på at der er en klar sammenhæng med den, og deres 1400 år gamle indiske ophav - overfor hvordan vi håndterer organiseret kriminalitet - herunder hvidvaskning af penge - rockerbander osv.
Alle disse ting vender kun een vej. Og hvad har vi gjort ved de adoptionssager, hvor der var tale om menneskehandel. Har vi krævet at de danske adoptionsforældre skulle sende børnene tilbage? Tænk på sagen om den danske far og den østrigske mor. Kikkerten er sat for det blinde øje.
Jeg er enig med dig i, at vi skal lade retssystemerne bekæmpe kriminalitet af al kraft - og jeg så gerne både flere penge til dem, mere politi på gaderne OG mere indsigt i deres modus operandi end vi har i dag.
Pressens behandling af romaer ser jeg som et sensationslystent, pengegrisk, populistisk medløb, der ikke retfærdiggør, at vi understøtter pressen med over 4 mia. kr. om året.

Christel Gruner-Olesen, Per Torbensen, Karsten Aaen og Philip B. Johnsen anbefalede denne kommentar

Philip B. Johnsen: Sagen er den faktiske, at romaerne indvandrede i Europa på samme tid, som de sydsvenske danere indvandrede til de vi i dag kal der de danske øer.

Mosbak:
Din sætning: "Romaerne i Grækenland skubber i øvrigt deres børn foran sig, i forsøget på at tjene penge - ved tiggeri, optræden etc., er det altid børnene der er i første geled og dem der får afvisningen."
Må vi forstå sådan: "Alle romaer i hele Grækenland skubber altid deres børn foran sig.." Og her synes ihvertfald jeg, at du springer fra indholdet i den konkrete sag til en fordomsfuld karakteristik, der ikke lader megen anden fordom noget tilbage... Det ærgrer mig.

Tilde Klindt, Niels-Holger Nielsen, Philip B. Johnsen og Karsten Aaen anbefalede denne kommentar

# Niels C.

Pointen er også denne:
Et sådant register over folk som måske/måske ikke er kriminelle og deres netværk er ULOVLIGT! i Sverige! Ang. jøderne og deres integration i Europa; har I aldrig hørt om den jødiske ghetto i Warsawa i Polen, de jødiske ghetttoer i London, og andre jødiske ghettoer rundt omkring i verden. Og ja, jøderne isolerede sig også - men det var også fordi de hvide kristne mennesker rundt om i de kristne lande INTET ville vide af dem. Kristne måtte ikke tage renter, eller låne penge ud, det måtte jøderne godt, derfor arbejdede mange jøder som netop dette.

Christel Gruner-Olesen og Per Torbensen anbefalede denne kommentar

"Og man kan ikke integrere eller assimilere et folk mod sin vilje."

Det er selvsagt, tydeligt og klart.

Og på intet tidspunkt hentyder jeg til brugen af tvang i denne forbindelse.

Min egen erfaring fortæller mig dog at flere og flere, ønsker en "normal" tilværelse, med arbejde, familie, bolig og fjernsyn. Hvor de ikke skal følge sig forfulgt.
Problemet er (og forståeligt nok) at ingen vil ansætte dem. (Ligesom en stor gruppe af andre grupperinger) Derfor er deres muligheder for at tjene en ærlig mønt minimeret.

Jeg er egentligt enig i din analyse, men uenig i din konklusion.
At det ikke skulle være muligt at integrere dem!

Vi ser allerede nu at flere og flere ønsker at blive en reel del af det samfundet de er flyttet til.
Langsomt vil vi nå kritisk masse og knække kurven. Men det vil tage tid. (Muligvis hundrede+ år)

Tove Stenersen, Philip B. Johnsen og Karsten Aaen anbefalede denne kommentar

@ Rannveig Marie Jørgensdotter Spliid

Hvis du arbejder med disse romaer ville du også vide at vi ikke må omtale dem som romaer eller sigøjnere. Derfor bruger mange ordet romere idag, selvom dette også allerede er blevet forbudt i den politiske korrektheds navn.
Problemet er at man i nogen sammenhænge har brug for at kunne identificere dem på baggrund af deres type. Dette er ikke racistisk, dette er praktisk.
(Dog kan jeg muligvis nikke genkende til at det er problematisk, og med til at fastholde fordomme m.m.)

@Rannveig Marie Jørgensdotter Spliid:
Jo, i særdeleshed fordi at romerne i sin tid kaldte deres hovedstad "Roma". Og "Rom" hedder "Roma" på adskillige sprog, bl.a. latin.

Desuden kan jeg godt forstå modstanden mod termet "sigøjnere". Fascisterne har brugt ordet nedladende; men jeg mener, at ordene skal tages tilbage fra fascisterne.
Og hvad vil I gøre, når fascisterne begynder at bruge "romaer" nedladende? Vil I så finde på et nyt, politisk korrekt udtryk? For så ved jeg godt, hvem der har sejret...
Jeg vil også tage Dannebrog og mit fædreland tilbage fra Dansk Folkeparti, og Forn Sidr ønsker at tage Asatroen og runerne tilbage fra nazisterne.

Tilde Klindt, Sabine Behrmann, Christian Pedersen, Philip B. Johnsen og Karsten Aaen anbefalede denne kommentar

@ Niels M

Ang. børn mm.

Ja, det kan man faktisk godt! Fordi hvilket barn var det som de tog med - det barn som var lyshåret! Fordi en roma-familie da umuligt kan have et lyshåret eller rødhåret barn, ikke sandt! Det kunne de så godt, viste det sig....

olivier goulin

@Dennis

Enig.

Sigøjner, Tzigane, Gypsy, er klart smukkere ord end Roma.
Roma, for mig, henleder snarere tanken på Rumænien, som jo også huser den største Romabefolkning i Europa.

Gypsy er iøvrigt defacto afledt af en af deres bosteder, nemlig Egypten, hvor de også slog sig ned undervejs, og fik denne betegnelse fra, da de senere kom til Europa.

Hvis I vil se en meget smuk film om dette fascinerende folk på godt og ondt, så kan jeg varmt anbefale Latcho Drom (vejen hjem), en film, der følger dem fra deres oprindelsessted i Rajasthan i Indien, og gennem Mellemmøsten og Europa - en film helt uden replikker, kun baseret på deres fantastiske musik i dens mange nationale varianter, fra den rustikke stammemusik i Rajasthan under et Sigøjnerbryllup - og sluttende med Flamingomusik i Andalucien. Virkelig en lille perle af en film, lavet af en af deres egne - og i øvrigt prisbelønnet.

/O

Tove Stenersen, Peter Jensen, Per Torbensen, Tom Paamand og Karsten Aaen anbefalede denne kommentar
Niels Duus Nielsen

Folket og pøblen er to forskellige ting? Så vidt jeg ved (personlige erfaringer og lidt teori ved Gustave Le Bon og Elias Canetti) er der tale om stort set de samme individer. Når de føler sig som medlem af folket er de solidariske osv., men når de føler sig som pøbel har de proto-fascistiske tilbøjeligheder. Folket lader således tvivlen komme en mistænkt til gode, mens pøblen straks lyncher vedkommende uden rettergang.

Triggeren, der udløser forvandlingen fra benevolent folk til sort pøbel, er den anonymitet, der opstår i masseforsamlinger, fx ved optøjer eller på Fakebook. Demonstrationer er gået af mode, så i dag skal man på nettet for at finde den ægte pøbel.

I dette tilfælde finder jeg frygten for overgreb mod romaerne berettiget: Ikke alene taler sagen til vor indgroede xenofobi, nu er der er oven i købet et barn blandet ind i det. Det er en meget eksplosiv cocktail, forargelsen har som bekendt ingen grænser.

Christian Pedersen, Dennis Jørgensen og Karsten Aaen anbefalede denne kommentar
Niels Duus Nielsen

tyrkfejl (freudian slip?): Min henvisning til pøblen på nettet skulle være til Nationen, og ikke Fakebook.

olivier goulin

@Anders,

Ok, et par hundrede år er nok mere realistisk, og med den nuværende samfundsudvikling, måske ikke helt urealistisk.

Men igen, skal man være klar over, at vi står over for et helt særligt folk her.
De har deres rødder i en kultur, som er helt ekstrem konservativ, og her tænker jeg på deres Indiske ophav. Det er ikke tilfældigt at dette folk har fastholdt deres traditioner, erhverv, værdier, etc. i landflygtighed gennem 1400 år. De stammer fra en kultur, som er notorisk traditionshægende.

Af samme grund er der stadig folk i Indien, som lever mere eller mindre som de har gjort på deres egn i årtusinder. Den kulturelle inerti i denne kulturkreds er ufattelig. Men den rummer også en stor styrke, ekesempelvis et bolværk mod Modernitetens plager.

/O

Per Torbensen, Karsten Aaen og Anders Jensen anbefalede denne kommentar

@Niels Nielsen:
"God", gammeldags IRL lynchning finder stadig sted. Bare se på Grækenland, hvor Gylden Daggry render rundt som en paramilitær organisation, og tæver indvandrere, myrder folk m.m.

Desuden syntes jeg, at du skal holde fast i, at pøblen i særdeleshed er at finde på Fakebook og andre (a)sociale medier. Bare tænk på alle de historier om de folkeskoler, hvor en elev bliver hængt ud af en hel skole.

Per Torbensen, Christian Pedersen og Niels Duus Nielsen anbefalede denne kommentar

Okay, lad mig lige præcisere et par ting. Nu er det således, at politifolk verden over jo ikke er clairvoyante - de reagerer på ting "der afviger fra normalen" - og afvigelser fra normalen kan være oksehudsbehængte motorcykelentusiaster (kaldet rockere), romaer der har et skandinavisk udseende barn i familien etc., etc.
Det kan man så være uenig i - men sådan er virkeligheden, både i Danmark og i Grækenland.
Og det giver faktisk positive resultater i forhold til kriminalitetsbekæmpelse.
Prøv lige at overveje, hvorledes reaktionen nu havde været hvis politiet blot havde ignoreret forholdet - og det så viste sig at være en pige trafficked til børneprostitution?
Så ville man med rette kunne klandre de græske politifolk for ikke at passe deres arbejde.
Nu viste det sig, at der blot var tale om ulovlig adoption og socialt bedrageri - småforbrydelser i den sammenhæng, og vi er i hele verden blevet klar over, at nogle romaer har børn der er blonde.

For at forstå scenariet er man måske nødt til at opgive den normale danske forståelse af forholdene i Grækenland - det er ikke bare Danmark med bedre vejr og billige øl.
Børn forsvinder - bliver stjålet fra skoler af mystiske mænd i sorte biler med tonede ruder og dukker ikke op igen - formentlig bortført til bordeller i omkringliggende lande.
Forestil jer det mareridt forældre oplever, når den slags optræder i nærheden af deres landsby - det er sket i nærheden af min landsby inden for de sidste 5 år, hvor sådanne mystiske mænd med kameraer, begyndte at fotografere børn der gik hjem fra skole.
Så er der ikke tale om en intellektuel øvelse, men om ren, rå virkelighed.
I enhver græsk lufthavn hænger der store plakater med børn der er "blevet forsvundet", også på feriedestinationerne.

Mit kendskab til græske romaer stammer fra dem jeg har mødt i bl.a. Iraklion, hvor børnene bliver sendt ud at tigge på cafenions og blandt turisterne. Jeg har såmænd studeret forløbet i løbet af en hel dag, hvor 2-3 kvinder styrede rundt med en flok børn i alderen 5-9 år, der blev sendt afsted igen, så snart de indtjente penge var afleveret til de voksne.
Ren børnemishandling i min optik - og det ville være mit synspunkt, uanset at der ikke var tale om romaer.

Troels Ingvartsen, ellen nielsen, Katrine Visby, Per Torbensen, Lars Dahl, Anders Jensen, Dennis Jørgensen og Niels Duus Nielsen anbefalede denne kommentar

Og hvad er normalen så, Niels Mosbak? Som jeg kender danske politifolk synes de at have en yderst og meget småborgerlig tilgang til det som er normalt! Det er nemlig vores, og dermed også politifolks forventninger til folks opførsel, som afgør hvad der er normalt, ikke sandt. Og jeg vil altså stadig hævde at havde barnet været sorthåret og mørklødet var der ikke en eneste græsk politimand som havde taget sig af det! For så var verden jo sådan som den hele tiden havde set ud i de græske politifolks øjne! I en romalejr forventer de at få små, sorte, sortsmudskede beskidte børn, ikke lyse børn med blå øjne og lys hud, vel. Og det selvom barnet som var/er sorthåret og bor i en romalejr hos nogen som ikke er barnets biologiske forældre, kunne have haft præcis den samme skæbne som Maria har haft: født i en romafamilie, moderen kan ikke have hende, derfor giver hun, moderen, datteren videre til en anden romafamilie, så de kan opdrage hende. Og igen dette: Havde Maria set ud som forventet, havde hun været mørkhåret og mørklødet, ja så var der jo intet sket, vel: De græske politifolk reagerer på deres formodninger, fordomme og forventninger. Præcis som danske politifolk gør; derfor generer danske politifolk til stadighed mennesker som har mørk hud og sort hår, ikke mindst i København!

ps: I er godt klar over, at mellem 10-20% af alle børn ikke har den samme biologiske far, som de troede var deres far. DNA-test viser dette! Om jeg forstår hvorfor folk lægger så meget vægt på hvem der er biologisk far eller mor til et barn. Tror I ikke at vi der er adopterede ved at det er de forældre, som har taget sig af os, givet os mad, krammet os når vi var kede af det. og glædet sig med os, når vi oplevede noget posititivt, der er vores forældre, ej de mennesker som har lavet os. Alle kan nemlig lave et barn, men at blive og være en far eller en mor, det er straks meget sværere!

Niels-Holger Nielsen, Christel Gruner-Olesen, Katrine Visby, Carsten Mortensen og Marie Jensen anbefalede denne kommentar

Nu kan jeg kender Danmark igen. Og jeg er faktisk glad for, at jeg for en årrække siden vendte ryggen til dette lille og selvgode land.

her skriver nogen velmenede om romaerne men ofte på et lidt misforstået grundlag.
Men andre giver til gengæld udtryk for en hæslig negtiv opfattelse, der må bygge på bodega-skrøner, for faktisk viden er det ikke. Og med den opfattelse må det jo være klart, hvilken side de ville have stået på, hvis det var for 70 år siden, hvor en meget stor og nærværende nation forsøgte at "løse" det påståede "roma-problem".

Romani er ikke en homogen etnisk masse med fælles kultur. Og ligesom der findes svagt fungerende danskere, er der selvfølgelig også romani, der ikke fungerer i samfundet. - Men så kan man jo fundere over hvorfor, og hvilke muligheder de har fået. Og her må det være klart, at de var forfulgte alle steder, samt at f.eks. i Østrig-Ungarn og Rumænien m.f. var de faktisk slaver, man straffrit kunne gøre med, hvad man ville, - og det blev også gjort på den mest grusomme måde. Og selv om lovgrundlagene blev ophævet i midten af 1800-tallet, fortsatte de flere steder som slaver helt til hen over I. verdenskrig.

I øvrigt var de ualmindelig dygtige til arbejde med kobber og messing, hvor de bidrog væsentligt til disse håndværks udvikling. Og desuden var de eksperter i at opdrætte og sko heste, og var således også udviklingsbærende her. Endelig er mange romer i nutiden anerkendte indenfor videnskab, kunst, kultur og musik med mere, og kendte navne som f.eks. Novak i forskellige forskrivninger, er faktisk roma-navne.

Så har jeg i øvrigt tidligere gjort opmærksom på, at jeg har arbejdet sammen med en roma og fransk statsborger med armensk-tyrkisk baggrund i en stor fransk koncern, der både var civilingeniør og civiløkonom samt tidligere jagerpilot i Armée de l'air - det franske luftvåben.
Og nu er jeg spændt på at få oplyst, hvor mange af dem, der henter deres fortyggede viden på bodegaer, der kan slå dette karriereforløb.

Peter Jensen, Niels-Holger Nielsen, Carsten Mortensen, Philip B. Johnsen, Karsten Aaen og Niels Duus Nielsen anbefalede denne kommentar
Niels Duus Nielsen

Dennis

"Desuden syntes jeg, at du skal holde fast i, at pøblen i særdeleshed er at finde på Fakebook og andre (a)sociale medier. Bare tænk på alle de historier om de folkeskoler, hvor en elev bliver hængt ud af en hel skole."

Overordnet fastholder jeg, at Fakebook er pøbelskabende. Men da jeg nu havde kloget den med bl. a. Canetti, som peger på anonymiteten som afgørende faktor, fandt jeg, at jeg måtte tage et forbehold, (på Fakebook er man jo principielt ikke anonym).

Måske er det dybest set følelsen af urørlighed, der gør forskellen. Anonymitet udgør så blot en speciel form for urørlighed. Hvis alle kaster med sten, er det vel ikke så farligt, hvis jeg også kaster med sten, er tankegangen.

Gert Romme

"Romani er ikke en homogen etnisk masse med fælles kultur"

Netop! Det er utroligt, at danskere, som ved selvsyn kan konstatere, hvor forskelligt vi danskere udlever vores egen kultur, ikke tiltror andre kulturer den samme diversitet. Men måske er danskerne reelt blevet mere konforme?

Niels Mosbak, tak fordi du som sædvanlig skiller skæg fra snot. Individuelle kriminelle skal selvfølgelig retsforfølges, hvad enten de er sigøjnere eller bankdirektører.

Philip B. Johnsen

Gert Romme 26. oktober, 2013 - 14:58

"Og nu er jeg spændt på at få oplyst, hvor mange af dem, der henter deres fortyggede viden på bodegaer, der kan slå dette karriereforløb."

Ikke at karriereforløb er et parameter for forståelsen, men de er mennesker nogle rige andre ikke.

Troels Ingvartsen, Per Torbensen og Lars Dahl anbefalede denne kommentar

Karsten Aaen

Tja, nu er græske politifolk jo overvejende sorthårede, med brune øjne, selv om de ikke nødvendigvis er så mørke i huden som bulgarere ofte er - så der har du altså et tilfælde hvor nogle etniske træk ligner hinanden og hvor politifolk der ligner de personer de henvender sig til, altså passer det arbejde de er sat til, og herunder reagerer adækvat når de oplever noget der vækker deres nysgerrighed.

Når danske politifolk henvender sig til sorthårede, mørkhudede mennesker, sker det på baggrund af den lovgivning der er om udlændinges ophold i kongeriget, herunder at de pågældende skal kunne dokumentere deres lovlige ophold i Danmark, til hvilket brug de har erhvervet en opholdstilladelse, der til stadighed skal medføres som dokumentation for denne ret.
Det samme gør sig gældende for mig, når jeg opholder mig i Grækenland - jeg har også en opholdstilladelse som jeg på opfordring skal kunne forevise.
Men sådanne henvendelser er ikke i sig selv intimiderende - de følger af lovgivningen i hele EU.
Hvorledes henvendelsen så rent faktisk forgår og om der sker intimidering i den anledning, således at man kan føle sig forulempet, er jo et anliggende mellem den antastede og den kontrollerende polititjenestemand - der i sidste ende afgøres ved at indgive en adfærdsklage, såfremt man føler sig forulempet.
Men selve kontrollen er for så vidt ikke anderledes, end når politiet kontrollerer om bilister medbringer deres kørekort under kørslen.

Og jeg mener stadig at hvis pigen havde været sorthåret og mørklødet var der ingen som havde gjort noget! Og det uanset om pigen var blevet afleveret af en anden romakvinde til dem eller ej!

Og Niels M. ang. dine eksempler med danske forhold ved du godt, at det aldeles ikke passer, vel. Danske politifolk i København f.eks. stopper udelukkende og næsten kun personer med mørklødet hud, brune øjne og sort hår, når der f.eks. indføres visitationszoner i København. Fordi de bygger deres viden på fordomme og formodninger om at alle som har sort hår, brune øjne og er mørk(ere) i huden, er kriminelle. (indtil andet er bevist). Præcis som det græske politi også gør det med romaerne....

Og nej, Niels M., i DK skal vi ikke gå med identifikationspapirer på os, danske statsborgere skal i hvert fald ikke gøre dette! Og det er lige præcis her danskew politifolk tager fejl. Mange unge mennesker med tyrkisk, pakistansk mv. baggrund i er dag danske statsborgere! Alligevel skal de hveranden dag, hvis ikke hver dag, bevise overfor dansk politi, at de har lov til at være i DK - alene fordi de brune øjne, sort hår og mørklødet hud, Niels!

Det er da godt vi har så mange gode mennesker med reelle hensigter her i landet.

Men hvor mange af jer kender bare én sigøjner, jeg har boet sammen med en i over 20 år!

Derfor kan jeg fortælle jer det er en meget stor opgave at oplære dem til at fungere i vores samfund. At give dem deres eget landområde, som Israel fik, vil på ingen måde hjælpe, tværtimod de vil ikke være i stand til at få sådan et samfund til at fungere af mange forskellige årsager, der strækker sig lige fra indavl, til manglende uddannelse. Godt hun ikke læser det her.

Der findes altså kun 2 løsninger, enten acceptere vi de rejser rundt, stjæler, tigger pg platter sig frem for at overleve, eller vi prøver at omskole dem til at fungere i vores samfund.

Karsten Aaen

Udlændinge i DK skal kunne identificere sig med enten pas eller opholdstilladelse - hvilket naturligvis ikke gælder for danske statsborgere (mens man i Grækenland skal kunne forvise ID-kort).
Men du må også gøre dig klart, at selvfølgelig kan også danske politifolk begå fejl - kun de dovne, der intet laver, begår ikke fejl.

Når du sammenholder tallene for indsatte i danske fængsler, hvor udlændinge og efterkommere udgør omkring 29% må du jo spørge dig selv, om det er fordi de kontrolleres mere, at de figurerer således i statistikken over begået og pådømt kriminalitet, eller om det er fordi de forøver mere kriminalitet i forhold til deres andel i befolkningen, at de kontrolleres oftere.
Denne selektion i visitationszoner udøves rimeligvis på baggrund af den enkelte politimands erfaring - hvad skulle man ellers lægge til grund?

Sider