Læsetid: 5 min.

FN har kurs mod havari på møde om flytrafik og klima

I dag slutter en uges højspændte forhandlinger om at nå den klimaaftale for luftfarten, som har været efterlyst siden 1998. Det kan ende i sammenbrud eller i udvanding af EU’s kvotesystem for flytrafik
Der forhandles om en global klimaaftale for den internationale flytrafik. Men EU og klimaet kan blive de store tabere. Kvoteprisen på flyvninger ser i værste fald ud til ikke at skulle beregnes ud fra hele rejsens klimabelastning, men kun på basis af de kilometer, der tilbagelægges over selve det europæiske territorium.

Erik Refner

4. oktober 2013

FN’s Luftfartsorganisation (ICAO) synes i fare for det helt store havari, når man i dag i Montreal i Canada afslutter en uges forhandlinger om en global klimaaftale for den internationale flytrafik. Det er ikke mindst EU, der har presset på for en aftale, men meget tyder på, at EU – og klimaet – kan blive den store taber. De højspændte forhandlinger ventes at fortsætte til sent fredag, men iagttagere er ikke optimistiske med hensyn til resultatet.

»Det går ad skoven til,« sagde en frustreret forhandler fra et af EU-landene i aftes til Information.

Blandt meget andet synes EU-landenes fælles front under de hårde forhandlinger at være ved at smuldre.

Hvis mødet ender uden en tilfredsstillende aftale, kan resultatet blive en optrappet handelskrig mellem EU og omverdenen med EU’s CO2-kvoteordning for fly i centrum.

Det er over 15 år siden, ICAO af sine 190 medlemslande blev pålagt at »undersøge politiske muligheder for at begrænse eller reducere udledningen af drivhusgasser fra civil luftfart«.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.

Prøv en gratis måned og få:
  • Alle artikler på information.dk
  • Annoncefrit information.dk
  • E-avis mandag til lørdag
  • Medlemsfordele
0,-
Første måned/herefter 200 kr/md. Abonnementet er fortløbende.
Prøv nu

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Morten Lind
Morten Lind anbefalede denne artikel

Kommentarer

Og tænk en gang, den lille afgift på 75,00 kr. pr. flyrejse, som var planlagt til indførelse sidste efterår, den turde regeringen sørme ikke selv indføre!

Tja, de var vel bange for vælgernes dom, for at få flyselskaberne og Kastrup Lufthavn på nakken, og hvor sidstnævnte jo glædestrålende for en lille måneds tid siden stolt oplyste "at sommeren 2013 havde været den absolut mest travleste".

Men sådan en meddelelse skulle vel egentlig have været fortalt skamfuldt og iført sørgebind, for hvad glæde er der ved at vi forbruger og forurener endnu mere, end vi gør i forvejen?

For at notere et par ord om hvad det drejer sig om, så skal der faktisk ikke mindre end 2400 vindmøller til af samme type som de 20 stk. der står på Middelgrunden, for at opveje CO2 udslippet fra den flytrafik som i dag benytter sig af Kastrup Lufthavn!

Trist! Jo da, men på den anden side, så ved jeg at det ender en dag, nemlig når den sidste kulblok er gravet op, den sidste olie er brugt og den sidste gas brændt af … og da vil verden se anderledes ud, unægtelig, men historien viser jo med al tydelighed, at menneskeheden sjældent lærer af deres fejltagelser, så hvad pokker er der at gøre?

Go' weekend
JW

At bede aktieselskaber, som alle større flyselskaber naturligvis er, om at begrænse sig selv, er nogenlunde lige så håbløst som at bede en pyroman om at slukke en brand. Så længe aktieselskaber, med deres psykopatiske såkaldte rettigheder, dominerer det økonomiske landskab på denne planet, så finder jeg intet grundlag for at nære håb, hvad løsning af klimatruslen angår.