Læsetid: 4 min.

Hvor er MH370 – og hvem tog det?

Det malaysiske passagerflys forsvinden optager verden. Ud over sin tragedie har historien spændingselementer fra klassiske kriminalromaner: det lukkede rums mysterium og den begrænsede liste over mulige gerningsmænd
I den fillipinske hovedstad, Manilla, står studerende foran et gadekunstværk, skabt i solidaritet med de ombordværende på Malaysian Airlines fly MH370. Deres skæbne griber hele verden.

Ted Aljibe

19. marts 2014

Forsvundet i natten, sporløst – så godt som. Den skæbne overgik for halvanden uge siden Malaysian Airlines fly MH370. Flyet – et Boeing 777 passagerfly – havde været i luften i tre kvarter på sin rute fra Kuala Lumpur til Beijing, da dets elektroniske forbindelse med jorden blev afbrudt.

Det skete, samtidig med at flyet bevægede sig ind i vietnamesisk luftrum, og en røst i cockpittet, formentlig andenpiloten, Fariq Abdul Hamid, sagde farvel til Malaysias flyledere: »All right, good night.«

Tabet af forbindelse med flyet på søterritoriegrænsen mellem Malaysia og Vietnam fik næste dag de malaysiske myndigheder til at bede om nabolandes hjælp til at afsøge farvandet – Det Sydkinesiske Hav – for vragdele fra et formodet havari.

Men nogen i Malaysia må have vidst bedre. Landets militære radarer havde en time efter kontaktophøret observeret flyet fra en jordradar på øen Pulau Perak, mere end 500 km vestpå.

Mysteriet fortættes

At noget ikke hang sammen, fik verden et indblik i, da den amerikanske avis Wall Street Journal – med USA-efterretningsmyndigheder som angivet kilde – midt i sidste uge kunne fortælle, at flyet havde været på vingerne i mange timer efter den afbrudte kontakt med jorden.

Den oplysning ansporede de malaysiske myndigheder til nu at røbe deres militære radarspotning af flyet. Den forklarede de med, at flyet efter kontaktafbrydelsen havde foretaget en skarp drejning mod venstre, tilbage ind over Den Malaysiske Halvø. Samtidig var flyet steget op til Boeing 777’s maksimale højde, 13.200 m.

I weekenden frigav de malaysiske myndigheder yderligere oplysninger: De havde grund til at tro, at flyets afbrydelse af den elektroniske jordkontakt var foretaget manuelt i cockpittet – en handling, der kræver indgående kendskab til, hvordan en Boeing 777 håndteres.

Myndighederne gav også til kende, at flyet bevidst var blevet sat på en ny rute, der – ifølge signaler modtaget af rumsatellitter – enten var gået mod nord, op mod Centralasien, eller mod syd, ned mod Antarktis.

Siden er det kommet frem, at MH370 kan have fløjet så meget som syv en halv time efter kontaktafbrydelsen til jorden, og at det ikke kan udelukkes, at de sidste signaler til satellitter kan være sendt, efter at flyet igen befandt sig på jordoverfladen.

Hermed åbner sig en drama, der griber mennesker over hele verden: Hvilke rædsler er der overgået flyets 227 passagerer og 12 besætningsmedlemmer?

Til denne tragedie kommer historiens elementer af spænding fra klassiske kriminalromaner. For det første: Det lukkede rums mysterium: Noget forsvinder, som absolut ikke burde kunne forsvinde. En mingvase fra et pengeskab, en greve fra et aflåst tårnværelse på sit slot.

Et andet sted

I kriminalfortællingen går opklaringen ofte ud på, at det forsvundne slet ikke befandt sig dér, hvor man troede. Vasen var forlængst taget ud af pengeskabet; greven var aldrig gået ind i tårnværelset, men havde låst det udefra. Og – som det viste sig at være i tilfældet med MH 370: Flyets vragdele lå ikke i Det Sydkinesiske Hav, fordi flyet var fløjet et andet sted hen. Men hvor kan et kæmpe 777-fly forsvinde hen: Til en strand på en tropeø, en gammel landingsbane med den fornødne længde på halvanden km – eller en ny landingsbane? I Pakistan, Vestkina, Nordkorea? Eller bare i havet et fjernt sted?

Eftersøgningen omfatter nu en tiendedel af Jordens overflade. Den besværliggøres af, at de muligvis overfløjne lande ikke har lyst til at afsløre, hvad deres militære radarsystemer kan opfange – eller netop ikke kan opfange. Har MH 370 snydt dem ved at lægge sig meget højt, meget lavt – eller i slipstrømmen på et andet fly?

Det fører til et andet af kriminalromanens klassiske spændingsgreb: den begrænsede liste over mulige gerningsmænd: De, der var til ladyens teselskab eller befandt sig på Orientekspressen. I tilfældet MH370: Den eller de ansvarlige for afbrydelsen af jordforbindelsen og for flyets nye kurs må jo have været om bord – og have haft indgående forstand på 777-navigation.

Mistanken har naturligt samlet sig om piloterne, men intet andet end tilforladelighed er hidtil dukket op. Andre i besætningen? Eller blandt passagererne? Det vakte på et tidspunkt mistanker, at to fløj på stjålne pas, men de synes snarere at have haft Europa som mål for at søge politisk asyl.

Andre end antaget

Hvis tilfældet MH370 var en kriminalroman, kunne en løsning gå ud på, at den eller de skyldige om bord er nogle ganske andre, end de forinden er blevet identificeret som. At de er gået om bord på forfalskede pas eller pas tilhørende nogen, der er blevet bortskaffet.

Der er – længere ude i horisonten af muligheder – spekuleret i, at flyet nu står et eller andet sted og venter på at blive sendt i luften igen – fyldt med djævelskab rettet mod et mål, vi ikke kender – endnu.

Flyets skæbne kan under alle omstændigheder forventes at udløse en flom af spændingsromaner. Den slags, der ellers sælges mange af til flypassagerer, der frygter kedsomhed, og som derfor bærer øgenavnet ’lufthavnsromaner’.

Men her er måske lige præcis et spændingsfelt, som flypassagererne helst er fri for at læse sig ind i.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Holger Madsen
  • Espen Bøgh
  • Niels Engelsted
Holger Madsen, Espen Bøgh og Niels Engelsted anbefalede denne artikel

Kommentarer

Andreas Andersen

Det kan være at flyet med menneskerne om bord er blevet kapret og bortført af Rum-væsner fra en andet sted i Rummet. Det er ikke nogen ny skabt teori, men er nok usandsynlig, men en mulighed.

Pudsigt noget med det her følelsesporno, der er døde flere i bandemord i mellemtiden. En god historie? men liv har det så ikke noget at gøre med, bare det lige bliver nuanceret.

Morten Balling

@Jesper

Du har helt ret, men det er historier som denne, som får mennesker til at reflektere over en hulens masse andre ting. Det er svært at forholde sig til f.eks. Sudan, men de fleste af os har prøvet at flyve, og vi kan dermed sætte os ind i, hvordan de pårørende til passagererne må have det lige nu. Hellere lidt empati end slet ingen.

ellen nielsen, Allan Hansen og Jesper Wendt anbefalede denne kommentar

Selvfølgelig kan et fly forsvinde. I alt fald for en tid, uger måske. I det Indiske Ocean - det er faktisk temmelig stort fem-seks timers flyvning ud fra Malacca Strædet. Det er for tidligt at komme med artiklens kulørte hypoteser.

Malaysias håndtering af hele forløbet hidtil, forekommer imidlertid at vært kritisabelt, for ikke at sige amatøragtigt, og med foragt for omverdenen. Passende for et pseudo-demokrati med medie cencur. Selv kineserne, der burde genkende forløbet, er rasende.

Ole Olsen:

Når et fly flyver i timevis i stik modsat retning af dets destination, i godt vejr, med erfarne piloter, den elektroniske kommunikation slukket, efter al sandsynlighed med vilje, i skiftende flyvehøjde, måske så meget som fra 5.000-45.000 fod... ikke er en anledning til at komme med kulørte hypoteser, hvad er så?

Peter Ole Kvint, Karsten Aaen, Peter Hansen, ellen nielsen og Morten Balling anbefalede denne kommentar
Preben Haagensen

Jeg så en interessant teori i Times of Israel, hvor nogle israelske eksperter fremførte den tanke, at flyet var i Iran, da der var 20 elektroniske eksperter om bord, som iranerne ville have fat i. Denne forklaring kan for øjeblikket være lige så god andre, men kan ikke verificeres da flyet så er gemt godt af vejen.

På den anden side, så er det vel nogenlunde lige så overraskende, at israelerne mistænker iranerne, som at vi andre mistænker butleren i den klassiske krimi :-)

Lars Olsen, Peter Ole Kvint, Karsten Aaen, Peter Hansen, Anders Feder og Jakob Silberbrandt anbefalede denne kommentar

Preben Haagensen: Der florerer mange, også ikke-israelske, varianter af den konspirationsteori, som udspringer af at man har kigget passagerlisten igennem, set der er et hold medarbejdere fra det amerikanske firma Freescale ombord, og så forsøgt forestille sig hvad grunden til det ville være hvis det hele var en dårlig Hollywood-film. Som alle andre chipproducenter er Freescales eneste egentlige kompetence at lave computerchips marginalt mindre i hver forretningscycklus. Det virker fuldstændig til grin at foreslå at Iran eller nogen andre skulle iscenesætte sådan en aktion for at få transistorer der er en nanometer eller to mindre et par måneder før Freescales mange konkurrenter alligevel opnår der samme.

Carsten Mortensen

Min vinkel er ikke så meget spekulationer over hvor flyet er eller ikke er.
Det som undrer er at vi har påduttet en hulens bunke mennesker og lande et helvede af antiterror love hvor storebror ved alt om alle.......og så vil nogen bilde mig ind at det er muligt at bort-trylle noget så voldsomt som en boeing 777!

Andreas Andersen, Lars Olsen, Espen Bøgh og Peter Hansen anbefalede denne kommentar

Fin artikel uden eksperternes god meninger til såvel højre, venstre som op og ned smat rundt og omkring, så man bliver helt "rundforvirret".

Hvad der end er sket er fortsat ukendt, og det er slet ikke sikkert vi overhovedet får et svar på det.

Det mest ønskelige var vel om alle var i live, men det virker efterhånden ret usandsynligt.

Endelig er det slet ikke sikkert et evt. fund af de sorte bokse vil give svar på noget som helst, hvis et bliver udgangen på historien, - da disse vel også kan slås fra.

Er der ikke nogen der har gættet på dette scenarie:

Nogle har pillet ved flyets computer! Eller nogle har pillet ved de data som flyet skulle flyve efter! Og fået flyet til at flyve den rute som nogle gerne ville have det til! Mange tror - naivt måske? - stadigvælk at det er piloterne der flyver et fly i dag - det er det ikke! Piloterne taster bare flyets rute ind i computeren på flyet og flyet sådan set sig selv, når det først er kommet i luften....

Hvem kan have en interesse i dette her? Eller man kunne også spørge: Hvem har en interesse i at forsøge at fjerndirigere et fly....?

Karsten Aaen:

Teorien har såmænd været fremme med at et fly nu kan styres af en mobiltelefon el. lign. men så nemt er det nu heller ikke at overtage et fly uden at nogen lægger mærke til det, inklusive piloterne. Det indebærer, at man skal slukke al elektronisk kommunikation, responder, ACAR, radio, Internet osv. via remote control.

Der er indtil videre ingen ikke-statslige terrorister, der så meget som har fået et fly til at styrte ned i en skyskraber med remote control, så dette må siges at være et syvmileskridt ind i fremtiden, hvis det var tilfældet.

Ahmed Mannouti

Carsten Mogensen

Det er ikke svært for et fly at forsvinde. Matthias Rust snød hele det sovjettiske luftforsvar selvom de var spækket med radar. Hvis MH370 har haft brand eller elektrisk malfunction er det rutine at slå elektrisk udstyr fra indtil problemet er afgrænset. Hvis de mister ilten så mister man også besætning og passagerer og så flyver 777 bare i sidste retning til de falder ned. Det er en meget mere logisk forklaring end røverhistorier om iranske kaprere og hvad ved jeg.

Karsten Aaen: Er det ikke netop det luftfartsmyndighederne har fundet indikationer på at der er sket? Hvorfor gætte når det er den vej fakta peger?

Ahmed Mannouti:

Det bliver alligevel svært at få til at passe ind, hvis man skal tro på timingen og oplysninger fra satteliten, som viser flyet i en helt ny lufkorridor og radaren som viser voldsomme højdeforskelle. Branden skal også have været så venlig at slukke ACAR'en, og piloterne skal have haft tid til at ændre kurs men ikke til at beskytte sig mod branden eller afgive noget signal.

Anders Feder:

Jeg har ikke set den teori fra myndighedernes side, at flyet skulle kunne have været remote-hijacked mod piloternes vilje eller vidende. Hvor har du set det?

Ahmed Mannouti

Claus Jensen:

Du har helt ret, men prioriteten for en besætning (i hvert fald da jeg selv tog certifikat) er i rækkefølge kontrol->navigation->kommunikation.

Hvis der opstår en situation i et cockpit så vil de gøre det fornødne til at få den under kontrol, herunder slå udstyr om nødvendigt. De vil ikke kommunikere før de har det akutte problem under kontrol.

Jeg ved ikke hvad der skete ombord men manglen på kommunikation ombord, også fra passagerer, synes jeg tyder på en hændelse der meget hurtigt udvikler sig til tab af lufttryk og dermed bevidsthed midt under forsøget på at redde flyet. Jeg tror man finder flyet styrtet ned på havet et sted, hvis man overhovedet finder det. Men jeg kan tage fejl.

Claus Jensen: Det var heller den sidste del af Karsten Aaens indlæg jeg hentydede til, men den første, at "Nogle har pillet ved flyets computer! Eller nogle har pillet ved de data som flyet skulle flyve efter! Og fået flyet til at flyve den rute som nogle gerne ville have det til!"

Som vidt jeg forstår tyder alt netop på at "Nogle har pillet ved flyets computer! Eller nogle har pillet ved de data som flyet skulle flyve efter! Og fået flyet til at flyve den rute som nogle gerne ville have det til!"

At det skulle være sket ved fjernstyring er jeg enig i lyder urealistisk.

Ok, men vi er vel så også enige om, at det er urealistisk, at dette er sket, uden at piloterne har været involveret eller inkapaciteret på et tidspunkt?

Det gør ikke gætteværket nemmere, at oplysningerne fra forskellige regeringshold, ikke mindst Malaysia, ikke er særlig pålidelige eller fuldstændige. Der var en der nævnte den mystiske overflyvning af Maldiverne. Der var Malaysiar med det samme ude og sige, at det lokale politi havde allerede opklaret , at det var en falsk anmeldelse. En sådan omgående, refleksiv afvisning skaber selvfølgelig berettigede mistanker. Man mindes også det kinesiske sattelitfoto af vragrester nær Vietnam, som Malaysia også omgående mente at vide var blevet frigivet ved en "fejltagelse". Der var også et stort debrisfelt spottet af sattelit og kufferter spottet af civile i Malacca strædet, som den massive militære eftersøgning ikke kunne finde spor af, som kan undre.

Ahmed Mannouti

Claus Jensen

Jeg er enig. Piloterne (eller altså andre) har foretaget sig noget i cockpittet der ligger udover en rutineflyvning.

Claus Jensen: Ja, enig. Jeg undrede mig bare over hvad Karsten Aaen mente med sit indlæg, da scenariet han skitserede minder så meget om det der officielt formodes er sket (bortset fra det med fjernstyring).

I øvrigt mener jeg det var den kinesiske ambassade selv der sagde at satellitbillederne var blevet offentliggjort ved en fejl.

Brandteorien alene kan ikke uden videre forklare alle faktorer. Der er sket mere, end at piloterne satte kurs mod Langkawi og besvimede. Her bliver problemet ridset op af en anden luftkaptajn i Slate magazine

ØTake other major findings of the investigation into account, and Goodfellow’s theory falls apart. For one thing, while it’s true that MH370 did turn toward Langkawi and wound up overflying it, whoever was at the controls continued to maneuver after that point as well, turning sharply right at VAMPI waypoint, then left again at GIVAL. Such vigorous navigating would have been impossible for unconscious men.

Goodfellow’s theory fails further when one remembers the electronic ping detected by the Inmarsat satellite at 8:11 on the morning of March 8. According to analysis provided by the Malaysian and United States governments, the pings narrowed the location of MH370 at that moment to one of two arcs, one in Central Asia and the other in the southern Indian Ocean. As MH370 flew from its original course toward Langkawi, it was headed toward neither. Without human intervention—which would go against Goodfellow’s theory—it simply could not have reached the position we know it attained at 8:11 a.m.

Det jeg egentlig mente var det her:

I dag får piloterne en mappe/et ark/ en folder med oplysninger om flyets rute fra det starter i punkt A til det lander i punkt B. Disse informationer koder de så ind i flyets computer. Og så sørger de for at flyet kommer i luften....og sidenhen slår de så autopiloten til..... Og det vil være nemt? for nogen eller nogle at ændre disse flydata såfremt man måtte ønske at flyet skulle tage en anden rute end den flyet oprindeligt skulle tage eller have...

Anders Feder:

Ja, du har ret, kineserne sagde, det var en fejl, men Malaysia synes at have vidst det var et blndt spor, før kineserne selv gjorde... Ydermere afviste de også med det samme den oplysning fra amerikanerne, der nu er den centrale i eftersøgningen. BBC 6 dage siden:

Chinese satellite pictures of debris in the South China Sea are not connected to the missing Malaysian airliner, Malaysia's transport minister says.
Hishammuddin Hussein also denied a US report that Flight MH370 might have flown for hours after contact was lost.
Chinese state TV is still treating the pictures as relevant and says a warship is continuing to hunt for the debris.
The plane went missing early on Saturday with 239 people on board. The search now includes the Indian Ocean.
The minister said the disappearance of the Boeing 777-200ER aircraft was unprecedented.
Mr Hussein told reporters at Kuala Lumpur International Airport that the Chinese embassy in the Malaysian capital had said the satellite images were released by mistake and "did not show any debris from MH370".

Karsten Aaen: En del har spekuleret i at terrorister kan have ændret autopilotens kurs ved enten at tvang eller inkapacitering (nyt dansk ord) af piloterne. Det virker blot som en ret åndet terrorhandling, al den stund at der ingen terror er - blot stor undren/mystik/forvirring/sorg.

For at gøre det klart: Kinesisk stats-TV tror åbenbart, der er en eftersøgning i gang efter vragresterne på sattelitbilledet, men den kinesiske ambassade, ifølge Hishamuddin, er allerede klar over, hvad Malaysia fra starten havde set i deres krystalkugle, at de endnu uidentificerede vragrester ikke er relevante!!!
Hvis det ikke ligner et ukoordineret cover-up mellem Malaysia og Kina, så er Elvis stadig i live.

"inkapacitering (nyt dansk ord)"
Haha, Anders Feder. indrømmer gerne, at mit sprog og indtastning af det, er een stor forvirring det meste af tiden - for et par dage siden fik jeg f. eks. brugt det svenske ord "dekadens" i stedet for det nogenlunde danske "dekadence", og jeg kan ikke finde ud af, hvad der er engelsk eller dansk mere - men "inkapacitering" findes faktisk.
http://www.denstoredanske.dk/Samfund,_jura_og_politik/Jura/Straf_og_stra...

Claus Jensen: Det er ikke helt klart for mig at Malaysia så at satellitbillederne var irrelevante i deres krystalkugle før den kinesiske ambassade allerede selv havde trukket dem tilbage. Malaysia sendte også skibe ud for at afsøge området en gang mere, selvom billederne var trukket tilbage.

Ahmed Mannouti

Claus Jensen:

Fin pointe fra Slate. Hvis forfatterens facts er rigtige så er der et spørgsmål om enten en aktiv navigation fra en i cockpit eller en fejlprogrammeret autopilot eller en autopilot der fejler. Rejser nye spørgsmål.

Preben Haagensen

Jeg synes Karsten Aaen har en pointe med computeren og autopiloten. Vi ved at hvis disse svigter så er fanden løs. Jeg mindes den franske, maskine der gik ned i sydatlanten ikke lang tid efter jeg var kommet retur fra Senegal, og der var hvis også noget med en SAS maskine der var lige ved, at have den helt store ulykke da computeren svigtede, heldigvis fik piloterne kontrol med maskinen i sidste øjeblik. Med hensyn til de 20 Freescale medarbejdere så jeg ved en scanning af de franske nyheder i AgoraVox, at disse var tilknyttet det amerikanske forsvarsministerium for l'armarnement electronique High tech.

Preben Haagensen: Og så? "Det amerikanske forsvarsministerium for l'armarnement electronique High tech" har sikkert også skraldemænd og rengøringsdamer tilknyttet. Det er vel ikke ensbetydende med at nogen skulle gide bortføre/likvidere dem?

Claus Jensen skrev :
'Der er indtil videre ingen ikke-statslige terrorister, der så meget som har fået et fly til at styrte ned i en skyskraber med remote control, så dette må siges at være et syvmileskridt ind i fremtiden, hvis det var tilfældet.'
Hehehe .... Flot måde at nævne det unævnelige på !

Preben Rasmussen

Hvis et fly i luften ikke kan identificeres, bliver der i løbet af få minutter sendt fly på vingerne for at identificere flyet. 9.11 i erindring.
Overvågningen af et lands luftrum sker både civilt og militært så MH 370 er garanteret fulgt hele vejen, omend fra forskellige lande.

Humlen er nok, at nogle ligger inde med faktuel og afgørende viden, men at der af forskellige (militære ?) grunde puttes med oplysningerne.

Og satellitter er i stand til at identificere en knappenål på jorden.
Findes der rent faktisk data fra satellitter der allerede HAR identificeret vragresterne i havet ? Men oplysningerne holdes tilbage.

Ahmed Mannouti

Preben Rasmussen:

Det er muligt at teknologien til luftrumsovervågning er til stede men den med at de sender fly på vingerne på få minutter er en and. Al første kontakt sker over radioen og der er en lang række indøvede procedurer for kommunikation. Dernæst er der procedurer for at andre fly i et område også bliver kontaktet for at hjælpe med identifikation/lokation. Hvis alt det fejler SÅ vil man overveje at sende et kampfly på luften.

Undtagelsen er hvis man ser uidentificerede kontakter komme udefra, fx hen over Østersøen i høj fart. Så har forsvaret andre procedurer for det.

Faktisk var der en historie ude på et tidspunkt, om at et andet fly var blevt bedt om og havde fået radiokontakt til MH370, og at man kunne høre "mumlen". Når man tænker på, at dette skete næsten 10 minutter efter sidste kontakt fra jorden, og så vidt vides også efter at både ACAR og transponder var blevet slået fra, er det lidt mærkeligt, at denne detalje nu slet ikke får nogen opmærksomhed.

http://www.nst.com.my/nation/general/font-color-red-missing-mh370-font-p...

Ahmed Mannouti

Claus Jensen:

Jeg så den i time-line og spekulerer over betydningen. En halvvejs bevidstløs pilot eller co-pilot på resten af reserve-ilten? Eller en kaprer?

I forhold til elektrisk brand-teorien betyder det, at kommunikation var mulig og endda blev gennemført på det tidspunkt. Det gør det i mine øjne endnu mere usandsynligt, at piloterne ikke skulle have kunnet sende noget form for nødsignal enten pga. af procedure eller strømafbrydelse - man tog jo "telefonen", da der blev ringet op. Men lad nu det være, for jeg aldrig har siddet i et cockpit, så mine forestillinger om situatione har nok begrænset værdi.. Derimod er det vel ikke kontroversielt, at der burde sidde en hær af tekniske eksperter og arbejde med optagelsen af den transmission, hvis den altså er blevet optaget, og det undrer mig, man ikke hører noget om det.

Ahmed Mannouti

Claus Jensen:

Hvis historien er rigtig så har det været sendt ud på IAD frekvensen som burde være hørt af alle indenfor rækkevidde. Måske kommer der mere frem om den de næste dage.

Sider