Læsetid: 3 min.

Fortsat gratis at CO2-forurene for fly til og fra EU

Europa-Parlamentet har efter pres fra USA og Kina godkendt fortsat fritagelse fra EU’s kvotesystem for internationale flyrejser. Grønne parlamentarikere raser. Klimakommissær Connie Hedegaard siger ’bedre end ingenting’
4. april 2014

Europa-Parlamentet vil fortsat lade flytrafik ind og ud af EU slippe uden om EU’s CO2-kvoteordning for flytrafik. Det vedtog et flertal i parlamentet i går efter anbefaling fra bl.a. klimakommissær Connie Hedegaard, der i virkeligheden selv er imod at lade den internationale luftfart slippe gratis fra CO2-forureningen.

Det er snart seks år siden, EU’s regeringer og parlamentet besluttede, at flytrafikken skulle indlemmes i det kvotesystem, der sætter en overgrænse for CO2-udledningen fra industri og energiselskaber. Udledningerne fra den accelererende beflyvning af EU er fordoblet siden 1990 og vil blive tredoblet inden 2050 uden indgreb.

Flykvoteordningen, der fra start omfattede alle flyvninger internt i samt ind og ud af EU, trådte i kraft i 2012, men et heftigt pres og trusler om handelskrig fra USA, Kina og en række andre lande samt store flyselskaber fik EU-Kommissionen til at ’sætte uret i stå’ og i ét år undtage de internationale langdistanceflyvninger fra kvotebetalingen. Kun flyrejser internt i EU skulle omfattes af systemet. Man ville dermed give FN’s luftfartsorganisation, ICAO, et år til i stedet at forhandle en global klimaaftale for flytrafikken på plads.

Den aftale er ikke realiseret, og derfor skulle den etårige fritagelse efter planen ophøre i denne måned og kvotesystemet træde i kraft i fuldt omfang. For en måned siden bøjede regeringerne i EU’s Ministerråd sig imidlertid for de fortsatte trusler fra USA m.fl. og stemte for at forlænge fritagelsen frem til 2017.

»Den beslutning efterlader langdistanceflyvningerne totalt uregulerede og sender det internationale signal, at EU’s suverænitet kan begrænses via pres udefra,« udtalte organisationen Transport & Environment ved den lejlighed.

Europa-Parlamentet ville imidlertid kunne tvinge det fulde kvotesystem i kraft som oprindelig planlagt ved at afvise forslaget om udvanding, og det var præcis, hvad parlamentets miljøudvalg anbefalede for nylig.

Højrefløj freder flytrafik

I går fandt så den afgørende afstemning sted i Europa-Parlamentets plenarsal. Forinden havde Connie Hedegaard ved et møde onsdag aften med parlamentarikerne anbefalet dem at godkende udvandingen med fortsat fritagelse for langdistanceflyvningerne. Også selv om det var Hedegaard, der oprindelig introducerede det fulde kvotesystem og har sloges intenst for det på den internationale scene.

»Der er ingen tvivl om, at Kommissionen naturligvis ville have foretrukket og kæmpet for et højere ambitionsniveau (…) Det ville have været bedre for Europas selvrespekt og omdømme og – endnu vigtigere – for klimaet. Men vi er, hvor vi er,« sagde Connie Hedegaard ifølge EU-mediet Euractiv.com.

I går stemte parlamentet så om sagen, og resultatet blev med højrefløjens stemmer et flertal for fortsat udvanding.

»Det er dybt problematisk, at parlamentet ikke kunne blive enigt om at inkludere flytrafikken i kvotemarkedet. Det er sund fornuft, at man bør betale for den forurening, man laver. Det gælder også for flyselskaberne,« siger Anna Rosbach, parlamentsmedlem for Miljøpartiet Fokus og en del af det mindretal, der stemte imod den forlængede kvotefritagelse.

»Afstemningen handlede ikke kun om, hvorvidt udsættelsen skulle fortsætte eller ej. Den handlede også om, hvorvidt vi i Europa står fast på vores princip om, at forureneren betaler, og ikke lade os påvirke af pres fra andre lande. Hvis vi i Europa ønsker at drive den grønne omstilling frem, er det på tide, at vi vågner op og holder fast på vores principper.«

Også SF’s parlamentsmedlem Margrete Auken raser over afstemningsresultatet.

»Vi har i dag tabt seks års arbejde på gulvet. Aftalen er i den grad en falliterklæring, som går imod alt, hvad vi i EU har kæmpet for på klimaområdet siden 2008. En stor del af luftfartssektoren slipper nu for at skulle reducere de globale drivhusgasudledninger, efter at Europa i den grad har lagt sig helt ned i forhandlingerne med den internationale civile luftfartsorganisation ICAO. Det er skammeligt,« siger Margrete Auken.

På twitter skriver Connie Hedegaard, at »Europa-Parlamentets afstemning om EU’s kvotesystem for flytrafik er bedre end intet resultat. Nu ligger presset på resten af verden om at bevæge sig fremad og nå til enighed om en global, markedsbaseret ordning«.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Ejvind Larsen
Ejvind Larsen anbefalede denne artikel

Kommentarer