I den forløbne uge har Khandhar Kaliphs hænder rystet, hver gang hans telefon ringede.
Kun én gang nåede han nervøst at hilse på sin datter, som blev kidnappet, da de militante fra Islamisk Stat (IS) indtog den yazidiske by Sinjar. Længe var der igen stille i røret, før han brød sammen.
»Hun sagde, at hun skulle sælges som slave samme eftermiddag for 10 dollar«, siger Kaliph, imens tårer falder fra hans øjne på den brune støvjord.
»Hvad skal en far sige til den slags? Hvordan kan jeg hjælpe hende? Vi føler os alle så afmægtige.«
Kaliphs datter, hvis navn han ikke ønsker at oplyse, fik kortvarigt adgang til en telefon, der gik på omgang mellem de piger, som IS holder indespærret i Bardoush-fængslet i det centrale Mosul.
Alle står over for at blive tvangsgift eller værre: at blive misbrugt af jihadisterne som sexslaver.
»Verden skal vide, hvor vores kvinder er, og hvor de er ved at blive gjort til slaver, både de unge og de gamle,« siger han, mens han sidder på den bare jord ud for en byggeplads nær den irakisk-kurdiske by Dohuk, hvor omkring 70 yazidier har søgt ly.
Dohuk og den smalle stribe land, der går herfra og hen til Fishkhabour-grænseovergangen ind i Syrien, vrimler nu med yazidier, der gennem de seneste par døgn er flygtet fra IS ved at forcere Sinjar-bjerget i det nordlige Irak. Næsten alle yazidier, Guardian taler med, kan berette historier om kvinder og piger, der er blevet kidnappet, eller om mænd, der er blevet dræbt under det brutale militære IS-fremstød, der har gjort det af med århundreders sameksistens i det nordvestlige Irak.
»Det gik dårligt op for os, hvad der ramte os,« siger en mand. »Det ene minut sov vi, det næste måtte vi flygte for livet.«
En livsform er knust
Nogle yazidiske mænd fortæller, at de har ringet til deres døtres eller hustruers mobiltelefoner for kun at få besked på ikke at ringe igen af mærkeligt fordrejede mandsstemmer.
»Det er meget værre end at miste arv og ejendom,« siger Wadhah Jowla, en anden far. »Det er vores hjerte og sjæl. Min datter betyder mere for mig end alt andet i verden. Hun er ikke i fængslet i Bardoush, men vi er ret sikre på, at hun er i Tel Afar [en nærliggende by, red.]«.
Af alle de minoriteter, som IS har fordrevet, har yazidierne måttet betale den højeste pris. Skønt de i århundreder har passet sig selv i deres byer på Ninives sletter, har de længe været i jihadisternes søgelys, og nu er deres livsform blevet knust i en blodtørst, der også har sendt områdets kristne, shiamuslimske shabaker og turkmenere på flugt til Erbil. Et stort antal af dem, der flygtede fra Sinjar, måtte klatre over et nærliggende bjerg, hvor mange af dem fortsat er isoleret.
Jihadisterne betragter yazidierne, som praktiserer en zoroastrisk religion, som djævletilbedere, og talrige vidnesbyrd tyder på, at de har været endnu mere hensynsløse i deres forfølgelse af dem, end de har imod andre minoriteter.
De, som er nået frem til det nordlige Kurdistan, sværger, at de aldrig nogensinde vil vende tilbage. »Det er overstået«, siger Kaliph. »Der findes ikke længere et Irak. Der findes ikke længere en fortid. Kun afsveden jord. Men vi glemmer aldrig dem, der blev tilbage.«
På et hospital i Dohuk kommer fem ældre yazidiske mænd til hægterne efter en strabadserende rejse ned ad bjergets nordside, hvor de blev eskorteret af kurdiske oprørere, først over den syriske grænse, derefter ind i irakisk Kurdistan.
»Jeg har aldrig oplevet noget så anstrengende,« siger Salam Hadid fra sin hospitalsseng. »De forsøgte at slå os ihjel hele vejen,« siger han med reference til jihadisterne.
»Folk var så udmattede, at de bare kastede deres ejendele fra sig, da de gik – tøj, værdigenstande, alt, der kunne gøre deres byrde lettere.«
En anden yazidisk mand, Issa Mouallem, fortæller, at den tordnende lyd af jetfly og eksplosioner var et konstant ledsagefænomen under hele deres flugt.
»Vi var heldige«, siger han. »For vi kunne slippe væk. De, som blev tilbage, sidder fast uden nogen flugtvej. Mange af dem er gamle og sårbare«.
I Dohuk og i grænsebyen Zakho har yazidiske familier søgt tilflugt på alle offentlige pladser og i ufærdige bygninger. Familier hænger vasketøj op ud for deres halvfærdige hjem eller opsætter plastictelte i græsrabatter.
»Nogle godhjertede mennesker har givet os mad,« siger Kaliph. »Vi er afhængige af andres velvilje for at kunne at overleve«.
Kurdiske og amerikanske regeringsembedsmænd anslår, at så mange som 20.000 mennesker stadig kan befinde sig på den sydlige side af bjerget og have desperat behov for hjælp. Mange skal også have svært ved at nå til de steder, hvor der er kastet forsyninger af mad og vand ned fra luften.
© The Guardian og Information. Oversat af Niels Ivar Larsen
Puha - man tror næppe, at vi befinder os i det 21. århundrede.
Det er nemt at tænke, at det er også de blodtørstige muslimske fanatikere.
Men vi hørte i 1990'erne tilsvarende historier om serbiske, græskkatolske tjetniker og kroatiske, romerskkatolske ustasjaer. Dengang gik det især ud over muslimske kvinder.
Der er ikke noget godt at skrive om ISIS. Alle bør med rette forholde sig til problemet, for "what goes around, comes around".
Som far er det hjerteskærende læsning.
med venlig hilsen
Lennart
Lennart Kampmann: At forholde sig til problemet ville indebære at forholde sig til danske soldaters indsats i landet og det går altså ikke. Vores jensebassers forfængelighed må her komme i første række.
Torben, er der nogen særlig årsag til du henviser til balkankrigene, hvor ingen af parterne har noget at lade hinanden hører, når det gælder overgreb på civile og kan du underbygge din påstand om, at overgrebene på Balkan, der var væsensforskellige fra de nuværende i Irak, især gik ud over muslimske kvinder?
Anders, kan du uddybe, hvordan den danske ubåd og korvet, der blev indsat i krigen, mens der ikke var et FN- mandat, skulle være årsag til den nuværende situation i Irak?
@ Anders Feder
ISIS ser ud til at være fuldstændigt ligeglade med hvem de møder.
Min kommentar går mere på at det er skidt at være en ubevæbnet gruppe af mennesker i nærheden af ISIS.
Skal man absolut være i nærheden af ISIS må det gælde at jo bedre man er organiseret og trænet samt bevæbnet, jo større er sandsynligheden for at man overlever det.
Med venlig hilsen
Lennart
det er ellers lissom i det gamle testamente
Lasse Johansen: Antyder du at den danske ubåd og korvet ikke ydede en indsats der var vor stormagt værdig?
Onsdag angreb flere muslimer en gruppe af yezidier i Herford, Nordrhein-Westfalen.
http://www.spiegel.de/politik/deutschland/herford-angriff-auf-jesiden-lo...
Nej, jeg prøver at få dig til at udbygge din påståede forbindelse mellem den danske ubåd sælen og så det forhold, at IS begår folkedrab og praler af det.
Lasse Johansen: For dit forsøg på at løbe fra medansvaret for den invasion og efterfølgende krig der resulterede i det nuværende kaos i Irak får du sammenlagt: 0 point. Det er ikke nødvendigt at udbygge nogen forbindelse - den er så rigelig udbygget af de sidste ti års historieskrivning.
Du sætter i hvert fald ikke den lille ubåds lys unden nogen skæppe - tænk sig, hvad den kan gives skylden for!
I den virkelige verden ville irakkrigen have forløbet som den gjorde med eller uden dansk ubåd i den persiske golf, Anders.
Sexslaver, hvorfor skriver de ikke bare hvad det er? Voldtægts-slaver.
Der intet nyt i det her. Der er en måde, at intimidere folk til konvertering. Her er en gammel skridring fra 634.
Bar Hebraeus om Umars undertvingelse af Palæstina og Syrien, 634-640
Gregor Bar Hebraeus var syrisk kristen teolog og historieskriver fra det 13. århundrede. Han skrev bl.a. en verdenskrønike på syrisk fra Skabelsen til sin egen tid, hvori han benytter sig af ældre og nu tabte krøniker som forlæg, bl.a. Theophilus af Edessa (8. årh.)
"Og Umar (1) kom til Damaskus og gav et løfte til indbyggerne i Damaskus [med hensyn til deres liv og sikkerhed], og de åbnede portene til araberne. Derfra sendte han Khalid med en hær til landet ved Aleppo og Antiokia og mange mænd omkom. Og desuden, da mænd og kvinder og unge og jomfruer var samlet til festivalen i klosteret Mar Simeon Stylites, kom araberne over dem og førte dem alle bort i fangenskab. [...]
Og i arabernes femtende år [636] kom Umar til Palæstina, og Sophronius, biskoppen af Jerusalem, gik ud for at møde ham. Og biskoppen modtog [hans] løfte om sikkerhed i hele landet. Umar skrev også et segl til ham (2), og det blev også dekreteret, at ingen jøde skulle bemyndiges til at bo i Jerusalem. [...]
Og derfra passerede Umar gennem Syriens byer, og han undertvang dem alle. Og han krydsede Eufrat mod øst, og borgerne i Edessa gik ud til ham, og fik et ord [tilsagn] angående deres by. Tella og Dara, som han ikke belejrede, indtog han med storm, og han dræbte romerne (3) der var heri. Og i arabernes nittende år [640] befalede Umar, at alle landene under hans herredømme skulle takseres med henblik på kopskat.
Fra Bar Hebraeus’ krønike (Chronicon Syriacum) afs. 101, 103. Her efter E. A. W. Budge (overs.): The Chronography of Bar Hebraeus. Oxford 1932, vol. 1, s. 94, 96. Tilbage til Under halvmånen: Israel / Palæstina / Syrien >
(1) Umar I, khalif 634-644
(2) Segl (sigullum), autoriseret skrivelse
(3) romerne (rhomaye), dvs. byzantinere
Se flere primær historiske kilder fra Arabernes erobrig af Syrien, Palestina og Ægypten fra til første korstog her;http://www.nomos-dk.dk/underhalmaanen/halvmaanen-israel-palaestina.html
Lasse Johansen: Elendig undskyldning. Medløbere er medskyldige.
Jens Cini: Hvorfor kun gå 1400 år tilbage? Her er en skildring fra 800 år f.Kr.:
"Moses og præsten Eleazar og alle menighedens overhoveder gik dem i møde uden for lejren, og Moses blev vred på hærens beskikkede tusindførere og hundredførere, da de kom tilbage fra krigen, og sagde til dem: »Har I ladet alle kvinderne leve? Det var jo dem, der efter Bileams ord var skyld i israelitternes troløshed mod Herren i det, der skete ved Peor, så plagen ramte Herrens menighed. Dræb nu alle drenge og alle kvinder, der har haft samleje med en mand. Alle piger derimod, der ikke har haft samleje med en mand, skal I lade leve hos jer."
Fortsæt bibelstudierne her: http://www.biblen.info/Bibelen-voldtaegt.htm
Anders Feder
Det er rigtigt, at der i disse kulturer er en ære og skam kultur som sikkert medfører, at kvinder som er blevet voldtaget af en kulturfremmed blev dræb. Man finder også i disse kulturer en tradition frem til idag hvor en kvinde som er blevet voldtagtet og hendes familie kan redde æren ved, at gifte sig med voldtægtsmanden. Der var også mange voldtægter i det tyske felttog mod Sovjet og det samme ved det Sovjetiske mod Tyskland. Jeg har læst et sted, at mange regner med 500000 tyske kvinder blev voldtaget. Hvad angår kilderne så var det bare det forhold, at det vi ser idag er en lang historie med vold, vilkårlig retssikkerhed og anden chikane mod kristne, jøder og kurdere (stategiske muslimer med aner til Zarathustra troen). Der er intet nyt i dette her og Informations læsere er sikkert de sidste som vil vågne op. Der er blot et stort vækkeur som snart vil ringe i hele Europa. Det siger idag, at 75% af Franskmændene og Tyskerne finder Islam uforeneligt var et vestligt samfund. Der er sikkert identiske tal i resten, af Europa. De 75% hører hvad sådanne kilder siger om muslimernes historie og det man oplever idag. De restende 25% får sikkert deres valium og politisk korrekthed så de kan sove lidt længere. Der er iøvrigt forskel på en bibel tekst og så historiske beretninger om hændelser. Ved de sidste er der ofte flere kilder.
Jens Cini: Hvilke af "Informations læsere" har da givet udtryk for at der skulle være noget "nyt i dette her"? Som sagt kunne jeg da ovenfor pege på en tekst der var mere end dobbelt så gammel som den du henviste til. Hvad franskmændene og tyskerne mener om vestlige samfund er formentlig fuldstændigt ligegyldigt for de mennesker der lige nu er under angreb i Irak, men dem kunne du givetvis heller ikke være mere ligeglad med - det er den lokale nationalkonservative dagsorden det nu skal dreje sig om.
Det er ikke blot en lokal nationalkonservativ dagsorden. Lokalt i mellemøsten er de sidste rester af mindretal ved, at forsvinde. Lokalt i Europa ser vi også en en voldsom segregering som virker uløselig og som alle mener vil bliver værre. Frankrig og England er det meget åbentlyst. Rusland, Kina, Thailand, Kina, Indien, Filipinerne m. fl har alle deres problemer med muslimer og det der sker nu bekræfter for de fleste hvad de oplever i deres samfund. Det er hvad Samuel Huntington også konstaterede,at Islam har bloddige grænser. Det har den også i dens historie. De fantasier om tolerance og oplysning strander i oplysningstiden med folk som Voltaire, der forsøgte, at nedgøre kirken ved, at skabe myter om Islam og oplysning. Der er ingen belæg for, at f.eks at græske filosofi kom via araberne og satte gang i Europæisk rænnesance. De tekster som blev oversat var alle fra Græsk til latin bortset fra 2.medicinske tekster. Man kender de originale oversættelser og navnene på oversætterne. Hvis der er primær historisk belæg for det modsatte må man komme med det -det er der ikke og derfor kommer det ikke.Det er rigtigt, at Averrodes kommentare til Aristoteles (noter) var vigtige til en større forståelse af ham. Averrodes er mere kendt i vesten og var hos mange arabere en kætter. Det samme kan man sige om Ibn Khaldun.
Anders, jeg undskylder intet! Ubåden må tage sin del af ansvaret for de barbariske islamister begår barbariske overgreb, og det er klart, at havde det ikke været for denne ubåd, ja, da ville situationen være en helt, helt anden i Irak, ik oss?
Og dit citat fra det gamle testamente omhandler en konkret situation i bibelsk tid, som ikke danner religiøst grundlag for andre folkedrab i nutiden, jeg kender i hvert fald ikke til kristne eller jødiske militante grupper, der ligesom I.S. gør i dag, begår folkedrab med henvisning til deres religiøse tekster, i I.S. tilfælde koranvers og profetens liv og gerning, ejheller kender jeg til kristne eller jødiske militante, der i hobetal fanger sig voldtægtsslaver med henvisning til det gamle testamente eller andre skrifter.
Lasse Johansen: Det havde jeg heller ikke forventet. Som sand borgerlig står du da ved dine holdninger uanset hvor blæste de måtte være afsløret at være. Med hensyn til "mit citat fra det gamle testamente" var det overhovedet ikke henvendt til dig men til Jens Cinis indlæg
15. august, 2014 01:13.
Og du Anders, som sand fascist står også ved dine holdninger, ligegyldigt hvor blæste de er.
Og at dit bibelcitat var henvendt til Jens ændrer jo ikke på det var ringe anbragt.
Lasse Johansen: At det eneste du har at byde på er ynkelige ad hominems kommer ikke bag på nogen.
Det virkelig sjovt det skulle komme fra dig...
...men bliver det til noget med de eksempler på kristne eller jøder, der voldtager i hobetal med henvisning til det de bibelske skrifter?
Lasse Johansen: Det er der da endeløst mange eksempler på. Hvorfor spilde tid på noget så åbentlyst? Antyder du i øvrigt at det er mere acceptabelt at voldtage i hobetal hvis bare man ikke gør det "med henvisning" til ens religiøse skrifter?
Men så kom da gerne med tre eksempler, hvor en kristen eller jødisk milits fanger piger i hobetal for ar voldtage og dræbe dem med henvisning til de bibelske skrifter - altså som vi ser set med IS i dag i Irak.
Lasse Johansen: Hvorfor mener du det er mere acceptabelt at voldtage kvinder i hobetal hvis bare man ikke gør det "med henvisning" til religiøse skrifter?
Hvorfor synes du det var i orden, at Hitler gassede jøderne, Anders?
Lasse Johansen: Hvor har jeg da så meget som antydet at det skulle have været det?