Polen: EU-Kommissionen er på vores side mod Danmark

Kommissionen er kritisk over for et dansk register, der er centralt i kampen mod social dumping. Det oplyser den polske regering, som samtidig skærper sin kritik af det såkaldte RUT-register. Landet forsøger at lægge maksimalt pres på Danmark, vurderer ekspert
29. august 2014

Nye oplysninger tyder på, at Danmark og beskæftigelsesminister Mette Frederiksen (S) er under hårdt pres i sagen om det danske RUT-register, der er et helt centralt element i regeringens kamp mod social dumping. Den polske regering oplyser således i en skrivelse til Information, at også EU-Kommissionen mener, at dele af det danske register er problematiske.

Registret bruges af myndigheder og fagforeninger til at finde frem til og kontrollere udenlandske virksomheder, der arbejder i Danmark. I den polske skrivelse, der er sendt fra landets økonomiministerium, som ledes af vicepremierminister Janusz Piechociński, står der: »Kommissionen deler den opfattelse, at visse aspekter af RUT-systemets funktionsmåde er problematiske.«

LÆS: Polen vil ikke ’undergrave det danske system’

EU-Kommissionens holdning til sagen har ikke tidligere været kendt for offentligheden. Men en centralt placeret kilde i Bruxelles bekræfter uafhængigt af den polske udmelding, at EU-Kommissionen mener, at visse dele af det danske RUT-register er problematiske. Med erklæringen forsøger Polen at lægge »maksimalt pres« på Danmark, vurderer Dorte Sindbjerg Martinsen, professor ved Center for Europæisk Politik på Københavns Universitet.

»Det udkrystalliserer også en konfliktlinje mellem, hvilke mål EU som sådan skal varetage: Er det først og fremmest det indre marked, der skal fungere – eller er det også sådan, at man berettiget kan lave nationale indsatser mod social dumping,« siger hun.

Angriber vigtige redskaber

EU-Kommissionen har som med den danske børnecheck mulighed for at indlede en egentlig sag mod Danmark, men der er endnu ingen offentligt tilgængelig information om, hvorvidt det skridt er taget eller ej. Mens det fortsat er uklart, hvilke dele af det danske RUT-register EU-Kommissionen finder problematiske, uddyber den polske vicepremierminister i skrivelsen landets egen kritik af RUT-registret. Ministeren nævner konkret, at registrets oplysninger om de udenlandske firmaer offentliggøres for andre end de danske myndigheder. Oplysninger, som indeholder adresser på arbejdssteder og kontaktpersoner, som den danske fagbevægelse anser for særdeles værdifulde.

Finn Sørensen, Enhedslistens ordfører på området, kalder den polske reaktion for »stærkt bekymrende«: »De angriber lige præcis de redskaber i RUT-registret, som har gjort, at det er blevet et godt redskab for myndighederne og arbejdsmarkedets parter,« siger han.

Det har ikke været muligt at få en kommentar fra Michel Barnier, vicepræsident for EU-Kommissionen og ansvarlig for det indre marked. Mette Frederiksen ønsker ikke at kommentere EU-Kommissionens standpunkt.

Prøv Information gratis i 1 måned

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

RUT-registret

Udenlandske firmaer skal registrere sig i RUT, hvis de udfører midlertidigt arbejde i Danmark.

Firmaerne skal oplyse, hvilken såkaldt tjenesteydelse virksomheden leverer i Danmark – og hvor mange og hvilke medarbejdere, der arbejder i Danmark.

Det kan koste en bøde på 10.000 kroner, hvis det udenlandske firma ikke registrerer sig.

Forsiden lige nu

Anbefalinger

Kommentarer

Brugerbillede for Per Larsen

Man skulle næsten tro, Anders Fogh, vidste, han ville blive noget indenfor militæret, da han under Danmark formandsskabet dengang personligt gik meget op i at få EU udvidet mod russisk inspirerede lande i øst - det kan da kun have været af langsigtede sikkerhedsmæssige hensyn eller hvad? (vi ser jo tydeligt med tyvebanderne, at det ikke var den kortsigtede sikkerhed, ro og orden)

anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Frank Hansen

Det er vel ikke helt ufornuftigt, at fortrolige oplysninger ikke må deles med private. Jeg vil da nødigt have at viden om mine dispositioner, som det offentlige måtte ligge inde med, bliver samlet i registre og benyttet til andre formål end de var indsamlet til og delt med trediepart. Det er noget som vi ved højtidelige lejligheder kalder for retssikkerhed. Men retssikkerhed er måske kun for os selv og ikke for de andre.

anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Lasse Glavind

Øh, østudvidelsen er altså ikke AFR's opfindelse - heller ikke den danske holdning til udvidelsen. Faktisk havde embedsmændene allerede i Nyrup-regeringens tid lavet en masse af det arbejde, der førte frem til aftalen i København - hvor AFR spillede en fremtrædende rolle simpelthen, fordi Danmark var formandsland. Selve politikken var alle de EU-positive partier vist nok stort set enige om.

anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Marcin Nowakowski

Nu er det jo ikke sådan, at hvis RUT bliver kendt ugyldig, delvis, så står fagbevægelsen på bare bund. RUT er nok snarere et resultat af pres fra fagforeningernes side på de skiftende regeringer. RUT har slet ikke være med til at forhindre eller forebygge social dumping.

Man skal derfor slå koldt vand i blodet. Hvis det utænkelig skulle ske og dele af registret bliver kendt ulovlige, så er der ingen skade sket, for virkeligheden på de danske byggepladser bliver ikke bedre af den brug.

anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Per Larsen

Eller er det nu vi skal have det uFAGlærte arbejde reguleret på en anden måde?
Kunne det ikke være lidt sjovt at kreere den ud af boksen?
Og nu er "Den Danske Model" gok nok, af en eller anden måske smart grund, blevet "framet" meget positivt de seneste år - ikke mindst af politikere, men er den nu også så enestående og fantastisk over hele linjen?
For eksempel er det vel et problem hvis en given arbejdsgiver, for eksempel en dansk svineavler, ikke har sit udbudte arbejde reguleret af en overenskomst, som så kan hævdes?
Så hvorfor egl ikke en lovbestemt mindsteløn for arbejde på dansk grund? Tyskerne har det jo (desværre dog for lav) . Og det må da ihvertfald juridisk bremse det? Ja så skal det håndhæves, men det skal det nuværende jo også.
Og vi kunne måske smart gøre det dynamisk ved at sætte den til 112% af højeste dagpengesats - så ville man have den ned i en given situation, kunne man bare politisk sænke dagpengene ... (ja, og... )
Og kunne man så måske her i 2014 tage det uFAGlærte ud af de faglærtes domæne, FAGforeningerne?
Strejkekasse er nok ikke helt så relevant som ved folk, der har et Fag, og måske det kunne ordnes ved en forsikringordning - måske hos de etablerede fagforeninger, om så kunne tjene en skilling der?
Og det ville også løse det problem, at mange uFaglærte i dag reelt står uden indflydels ude på arbejdspladserne, hvis de ikke tror på, de kan få værdi nok for det relativt høje kontingent, og så ikke melder sig ind, eller måske er blevet indigneret over at partistøtten nok kan fravælges, men der føres alligevel betydelige summer til LO, så de kan reklamere for Socialdemokratiet (som personen måske ikke har tænkt sig at stemme på).
Så hvis Fagforeningerne koncentrerede sig om fagene, kunne de nok komme til at stå samlet set stærkt med flotte organisationsprocenter? Og de kunne vedligehilde den solide mur omkring, at dér kommer hobbyhåndværkeren fra et andet land altså IKKE ind og gør arbejde.
Og de uFaglærte - de kunne organisere sig frit lokalt på de enkelte arbejdspladser og så få lov at deltage ved Samarbejdsudvalg arbejde og lignende.
Og overenskomsterne? Ja for funktionærer, som jo mange er, er det meste jo, herunder ferie og sygedagpenge, alligevel reguleret ved lov (Funktionærloven), men skal der lidt ekstra til, så finder man nok også ud af det.

anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Robert  Kroll

Man kan nu ikke læse den gengivne meddelelse som "en skrivelse til Information" - det er en generel meddelelse uden adressat (- men skidt med det).

Det virker reelt som om den polske regering ikke har helt tillid til styrken i deres egne argumenter - hvis polakkerne var sikre i deres sag, så ville de blot klage til Kommissionen og så læne sig tilbage se på, at Danmark fik bank af Kommissionen ?

anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Gert Romme

Uanset om man kan lide det eller ej, hjemme i Danmark, har den polske regering fuldstændig ret i, at EU er enddog meget kritisk.

For det første bryder man sig ikke om selv holdningen, der i princippet går på en form for officiel modvilje mod arbejdskraftens frie bevægelse over landegrænser i unionen. Og det er et problem, der i høj skader landets good-will.

Og for det andet er der direkte "ulovligheder". Således er en af problemerne, at følsomme oplysninger overlades til private - her fagbevægelsen. Her vil EU have, at kontrollen udelukkende ligger hos myndighederne, hvilket jo ikke forhindrer borgerne i at anmelde ulovligheder. Og fordelen er jo også, at man samtidig kan tjekke for moms og skatter.

EU´s løsning på disse problemer er, at man lovgiver sig til kædeansvar. Altså at man gør det oprindelige led i kæden, f.eks. en bygherre, ansvarlig for brud på lovgivningen i hele kæden. Og det giver god mening, for selv en bygherre må jo kunne forestille sig, at noget er "galt" et sted i kæden, hvis et enkelt tilbud f.eks. er 50-70% billigere end de øvrige tilbud.

Samtidig rammer kædeansvar også offentlige arbejdsgivere som stat, regioner og kommuner, hvilket åbenbart er nødvendigt. Ligesom det f.eks. også rammer en given forsvarsminister, der lader renoveringen af sit hus udfører af illegal arbejdskraft.
Og her hentyder jeg selvklart ikke til Karen Hækkerups private renovering, for som socialdemokrat havde hun formentlig orden i sine sager. For hvis der virkelig var noget at komme efter i hendes sag, er jeg sikker på, at hun havde trukket sig fra politik, før partiet havde smidt hende på porten.

anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Egon Jensen

Det er i så vidt klokkeklart, at RUT ikke respekterer de mest basal krav om databeskyttelse. Argumentet, at den danske stat generelt set plejer at se stort på databeskyttelse, trækker vist nok ikke, når det gælder udenlandske personer.

Hertil kommer, at påstanden om, at RUT var "et helt centralt element i regeringens kamp mod social dumping" enten er løgn eller også beviser, at den danske regering ikke gør noget mod "social dumping".

Formålet af RUT er primært statslig støtte til private foreninger (fagforeninger), der i dag får ca. halvdelen af deres indtægter ikke fra kontingenter, men fra almindelig erhvervsvirksomhed (forsikring, bankvirksomhed, rabattordninger etc.). Dette er næppe et formål, som retfærdiggør RUT.

I det hele taget er RUT også en bureaukratisk forhindring for udenlandske virksomheder. Og dette passer fint i den danske regeringens linje om at forhindre, at udenlandske virksomheder i Danmark fri kan konkurrere med danske virksomheder.

anbefalede denne kommentar