Læsetid: 3 min.

Danske skatteaftaler giver u-lande færre skatteindtægter

Danmark reducerer skattesatserne i dobbeltbeskatningsaftaler med udviklingslande mere, end andre EU-lande gør, viser en ny rapport. På den måde mindsker man skatteindtægterne i de fattigste lande, og det er problematisk, mener ngo, SF og Enhedslisten
Danmark vil gerne hjælpe udviklingslandene med at etablere bedre skattevæsener, men u-landene får til gengæld mindre ud af de dobbeltbeskatningsaftaler, som de indgår med Danmark.

Ton Koene

14. november 2014

Danmark reducerer generelt skattesatserne i de såkaldte dobbeltbeskatningsaftaler med udviklingslande mere, end de øvrige EU-lande i gennemsnit gør. Det viser en ny rapport, som Eurodad, et netværk af europæiske udviklings-ngo’er, har lavet på baggrund af oplysninger fra 15 EU-lande.

Det har negative konsekvenser for de udviklingslande, Danmark indgår aftaler med, mener Lars Koch, der er politik- og kampagnechef i Ibis, der er en del af Eurodad:

»Formålet med en dobbeltbeskatningsaftale er at sikre en klarhed for selskaber omkring deres skatteforhold. Men her bør Danmark ikke presse citronen over for udviklingslandene for at få deres skatterate længst muligt ned, for det betyder, at udviklingslandene får en mindre skatteindtægt og dermed færre penge til at finansiere deres udvikling.«

Dobbeltbeskatningsaftalerne skal sikre, at multinationale selskaber, der opretter datterselskaber i udlandet, ikke risikerer at skulle betale skat af deres indkomst både ude og i det land, hvor moderselskabet har hjemme. Derfor fastsætter lande gennem bilaterale dobbeltbeskatningsaftaler en række skattesatser mellem sig og bestemmer samtidig, hvor meget et datterselskab skal betale for hvad og i hvilket land.

Men som Information beskrev i går, kan det være problematisk, når aftalerne indgås mellem rige og fattige lande, fordi skattesatserne ofte ligger lavere, end den nationale lovgivning i udviklingslandene foreskriver. På den måde går de glip af skat, de kunne have fået, hvis ikke de havde indgået dobbeltbeskatningsaftalerne. Lars Koch mener derfor, at tallene peger på en problematisk tendens:

»Det er helt absurd, at Danmark på den ene side styrker skatteadministrationen og opbygningen af gode og stærke skattepolitikker i landene og på den anden side gennemfører nogle aftaler, der gør, at deres skatteindtægter bliver markant mindre. Det hænger simpelthen ikke sammen.«

’Et nationalt anliggende’

Danmark har 36 dobbeltbeskatningsaftaler med udviklingslande, og at skattesatserne her gennemsnitligt ligger under EU-gennemsnittet bekymrer både SF og Enhedslisten.

»Det er utroligt, at Danmark ikke alene er med til at sænke skattesatserne, men oven i købet er værre end EU-landenes gennemsnit. Det sætter også dobbeltbeskatningsaftalen med Ghana, som vi har til behandling i øjeblikket, i relief, for den går jo i den samme retning,« siger skatteordfører Frank Aaen fra Enhedslisten.

Skatteordfører fra Venstre Torsten Schack Pedersen mener dog ikke, at tallene er problematiske:

»Jeg forventer, at Danmark indgår DBO (dobbeltbeskatningsoverenskomst, red.) med flest mulige lande. Dobbeltbeskatningsaftalerne har til formål at klargøre, i hvilket land retten til beskatning ligger. Skattesatserne er nationale anliggender,« skriver han i en mail til Information.

Mangel på sammenhæng

Gennem en handlingsplan A shared agenda – Denmark’s action plan for policy coherence for development har regeringen en erklæret målsætning om at sikre sammenhæng mellem Danmarks udviklings- og skattepolitik. Men mens der i forbindelse med finanslovsaftalen i går er afsat en bevilling, der igennem Udviklingsministeriet skal hjælpe u-landene med at etablere skattemyndigheder og opnå et passende skattegrundlag til at sikre deres økonomiske udvikling, er flere af de lande, som Danmark har dobbeltbeskatningsaftaler med, såkaldte prioritetslande for dansk bistand som Indonesien, Pakistan, Bangladesh og Uganda. Derfor mener Lisbeth Bech Poulsen (SF) også, at de nye tal viser, at de forskellige ministeriers politikker modarbejder hinanden:

»Når vi har kæmpet for at få kohærens i vores politik, altså sammenhæng mellem vores udviklingsbistand i forhold til internationale aftaler og vores egen skattepolitik, så virker det underligt, at man på den ene side afsætter penge til, at u-lande kan blive bedre til at opkræve den korrekte skat, så de ikke snyder sig selv eller bliver snydt af andre, mens man på den anden side laver dobbeltbeskatningsaftaler med for eksempel Ghana, som virker kritisable.«

Derfor vil både SF og Enhedslisten stille spørgsmål til skatteministeren:

»Rapportens tal kalder åbenlyst på at stille nogle flere opklarende spørgsmål. For når vi på den ene side har stort fokus på både skattely og har fået forhandlet en bevilling hjem i finanslovsaftalen til at sikre udviklingslandenes skattegrundlag, så virker det underligt, at man på den anden side laver dobbeltbeskatningsaftaler, som ser ud til at være til skade for udviklingslandene,« siger Lisbeth Bech Poulsen.

Det var i går ikke muligt at få en kommentar fra skatteminister Benny Engelbrecht (S).

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu