Baggrund
Læsetid: 4 min.

EU gør nyt forsøg på at etablere omstridt flypassagerregister

Et revideret forslag, der skal bane vej for opsamling af blandt andet kontokortoplysninger om alle flypassager, vil stå øverst på dagsordenen, når EU’s indenrigs- og justitsministre i dag mødes i Riga
Bestiller passagererne særlig flymad – eksempelvis halal eller vegetar – bliver det registreret. Denne oplysning og 41 andre vil EU-Kommissionen opbevare i fem år i kampen mod terrorisme. Arkiv

Finn Frandsen

Udland
29. januar 2015

Flyrejsendes kontokortoplysninger, måltidspræferencer og information om tidligere rejser skal sammen med 39 andre personlige oplysninger kunne gemmes i op til fem år, ifølge et forslag udarbejdet af EU-Kommissionen, som EU’s indenrigs- og justitsministre skal diskutere i Riga i dag.

Det nye forslag om oprettelsen af et fælleseuropæisk flypassagerregister, der skal notere oplysninger om rejsende ind og ud af unionen, er en revideret udgave af et forslag fra 2011, der er blevet blokeret af Europa-Parlamentet. Parlamentarikerne var bekymrede over indgrebet i borgernes grundlæggende rettigheder, men i kølvandet på terrorangrebene i Paris tidligere på måneden, er debatten om registret blusset op igen.

EU-præsident Donald Tusk har opfordret parlamentet til at »hjælpe os med at sikre sikkerheden for dem, som har valgt dette parlament«.

I et forsøg på at vinde parlamentarikerne over, har Kommissionen derfor – ifølge et lækket lovudkast som The Guardian og Reuters er i besiddelse af – foreslået at reducere den periode oplysningerne bevares, før de anonymiseres fra 30 til syv dage. Oplysningerne vil stadig blive opbevaret i op til fem år, men vil kun kunne bruges i terrorismesager samt til bekæmpelse af »alvorlige transnationale forbrydelser« – tidligere var definitionen »terrorisme og alvorlige forbrydelser«. Betingelserne for at få adgang til materialet vil desuden blive strengere.

For mange af parlamentets kritikere er ændringerne imidlertid slet ikke vidtrækkende nok.

»Det er stadig en general tilgang til et problem, der handler om individer. Man behandler alle som potentielle mistænkte. Det er helt ude af proportioner,« siger Jean Lambert, britisk medlem af Europa-Parlamentet for De Grønne, til Information.

Rina Ronja Kari, valgt for Folkebevægelsen mod EU, er heller ikke overbevist.

»Der er tale om meget små symbolske ændringer. Tilbage står der stadig, at man vil registrere alle flypassager. Det er klassisk masseovervågning af den værste slags,« siger hun.

DF: Et nødvendigt redskab

Dansk Folkepartis Anders Vistisen forstår dog slet bekymringerne.

»Selvfølgelig er der grænser for, hvad der skal overvåges, registreres og udleveres mellem institutioner. Men vi skal også have denne diskussion ned på et rimeligt niveau. Om jeg får vegetarmad på et fly eller ej, er altså ikke for mig en særlig sensitiv oplysning,« siger han og påpeger, at Europa allerede i dag udveksler passageroplysninger med USA.

»Så jeg synes, det er lidt underligt, at man godt vil, når det gælder USA, men ikke når det gælder internt i Europa,« siger Vistisen, der mener, at flypassagerregistret er »et nødvendigt redskab for at dæmme op for den trussel, vi står overfor«.

»Derfor må Europa-Parlamentet erkende, at hvis man bliver ved med at blokere for denne indsamling af data, så er det noget, som medlemsstaterne blot vil gøre indbyrdes i stedet for via EU-systemet. Derfor bør man fra parlamentets side komme ned fra den ideologiske hest og sikre, at vi finder en pragmatisk løsning.«

S støtter også forslaget

Christel Schaldemose, medlem af parlamentet for Socialdemokraterne, støtter også op om forslaget.

»Hvis man fra myndighedernes side mener, at det at kunne holde lidt øje med, hvem der rejser på kryds og tværs i Europa kan hjælpe til at opspore terrorister, så har jeg personligt ikke noget som helst imod det,« siger hun.

Schaldemose – samt mange andre i og uden for parlamentet – erkender dog, at et flypassagerregister næppe ville have kunnet forebygge terrorangreb som dem i Paris.

»Men ser man på angrebet i Paris, var det jo ikke manglen på disse flypassagerinformationer, der var årsag til, at det angreb fandt sted. Derfor skal vi sikre, at vi ikke bare indsamler informationer i stakkevis,« siger hun.

Jean Lambert frygter sågar, at flere informationer kan »skabe larm som potentielt flytter fokus væk fra beviser, der allerede er til rådighed«.

»Ikke kun i Charlie Hebdo-sagen, men også i andre sager, var gerningsmændene allerede kendt i systemet, men blev ikke opfanget – måske på grund af en menneskelig fejl. Jo flere informationer, du kaster i hovedet på folk, jo sværere bliver det at gennemgå,« siger hun.

Rina Ronja Kari mener, at det handler om »det grundlæggende princip, at borgerne skal have ret til at kunne bevæge sig rundt uden at blive registreret i hoved og røv«.

Falsk følelse af sikkerhed

Og hun påpeger, at Europarådet netop har udgivet en rapport, der viser, at »masseovervågning ikke skaber større sikkerhed«.

»Mange siger, at vi må gøre mere imod terrorisme, men lige nu er vi ved at indføre noget, som ikke virker. Det giver en falsk følelse af sikkerhed, og det synes jeg ikke, at vi kan være bekendt,« siger hun, men fornemmer, at ændringerne kan være nok til at overbevise tilstrækkeligt mange parlamentarikere om at stemme for registret denne gang.

»Det er så svært for politikere at sige højt, at der faktisk ikke er et håndtag, man kan trække i, og så stopper man terrorisme. Derfor kan jeg godt være lidt bange for, at nogle af mine kolleger hellere vil sige ja til forslaget end ikke at gøre noget,« siger hun.

Jean Lambert mener også, at ændringerne vil være nok for mange.

»De er designet så folk kan sige, at de har lyttet til vores bekymringer,« siger hun.

Svenske Cecilie Wilström, der er medlem af den liberale ALDE-gruppe, vil se detaljerne i forslaget, før hun tager stilling, men hun er en af dem, der sidste gang stemte imod, men som er for et register, så længe det beskytter europæernes grundlæggende rettigheder.

Faktisk skrev hun sammen med to kolleger for to uger siden et brev til Kommissionen og bad dem fremlægge et nyt forslag.

»Hvis vi kan forhindre, at terrorister rejser til Syrien og bagefter rejser tilbage ind i Europa, så skal vi gøre det, så længe vi beskytter borgernes fundamentale friheder,« siger hun.

»Vi skulle have gjort det her for to et halvt år siden.«

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

John Christensen

Hmmmmmmm........kunne være vores bedste chance!
Brug terrorfrygten til at FORBYDE ANONYME hævekort til bankkonti.

God dag der ude

Janus Agerbo, Carsten Mortensen og Tom Paamand anbefalede denne kommentar

"»Hvis man fra myndighedernes side mener, at det at kunne holde lidt øje med, hvem der rejser på kryds og tværs i Europa kan hjælpe til at opspore terrorister, så har jeg personligt ikke noget som helst imod det,« siger hun."

Schaldemose kvidrer - og demonstrerer at hun ingen viden har om forslagets bevislige gavn, men er klar til at acceptere alle bivirkninger, omkostninger og konsekvenser af forslaget, helt ubeset.

lars abildgaard, Janus Agerbo, Troels Larsen, Rune Petersen, Bo Carlsen, Carsten Mortensen og Tue Romanow anbefalede denne kommentar
Bente Petersen

Vi har aldrig haft mere overvaagning ... og aldrig haft mere terrorisme... terrorisme are jo funded og organiseret af isaer USA, Saudi med felre .... at indsamle oplysininger om folket der rejser, bruger telefon og internet for at stioppe terrorisme er letterlgt... tror de virkelig vi er saa dumme?????

Troels Larsen

Skal vi ikke bare få indopereret den eksplosive gps-chip i nakken og få det overstået?

Så kan alle terrorister stoppes med det samme, og alle der ikke har noget at skjule har jo intet at frygte... er det ikke sådan argumentet er?

Torben Selch, Rune Petersen og Carsten Mortensen anbefalede denne kommentar
Poul Simonsen

Tilhængerne af politistaten skylder lige at forklare, hvordan denne registrering skulle kunne hindre angrebene i Paris? Og hvad med lidt analyse af proportionerne?

lars abildgaard, Janus Agerbo, Peter Jensen, Torben Selch, Peter Hansen, Rune Petersen og Bo Carlsen anbefalede denne kommentar

Hvordan går det egentlig med LuxLeak sagen, Frau Vestager? - har panserede mandskabsvogne, og snigskytter omkringet den økonomiske terror-celle midt inde i Euroland - sendt landet under dybe sanktioner - og ført den yderst hyper-illoyale leder bag lås og slå?

Sludder og vrøvl - det er en sag på den anden side af plankeværket.

Tænk hvis det havde vist sig at pengene ikke røg til Cayman Island og Delaware - men til ISIS, så var der sket noget i løbet af zip.

Torben Knudsen

Vi har alle den fornemmelse, at »masseovervågning ikke skaber større sikkerhed«.
Men er det nu rigtigt?
Uden kontrollen i lufthavne, som virkelig er et helvede, især der, hvor man også skal have skoene af om vinteren ja hele året)( USA) så er det vores mere eller mindre fornuftige psykologiske personlige bidrag til, at, stort set, få en rolig rejse.
De ekstreme kan altid få adgang.
To elementer 1) det kontrollerende personale har fået meget magt og ved at udvide kaffepauser og andet kan de skabe køer, der indebærer risiko for, at man ikke når sit fly.
Den personlige kropskontakt, når lampen har bippet er også kun et udtryk for, at der ikke investeres i opdateret udstyr, der på en skærm viser om det er andet end stiverne i bhen, der bipper.
Jeg er ikke blevet gramset så meget på mine dele siden jeg første gang skulle have taget mål til en habit. Jeg tror heller ikke det er morsomt for personalet.

2) EU skulle hellere se på de flyselskaber ,som nu forlanger betaling for 1. kuffert!!. Hvad sker der? vi propper som meget som muligt ned i det vi kalder håndbaggage og sparer kufferten og køerne når til Rådhuspladsen i København.
De målekasser for håndbagage, der er sat frem, lever en stille tilværelse.
Kom så EU væk med betaling for første kuffert (20kg)

De fleste data kan trækkes fra flyselskabernes fællesnetværk Amadeus (jeg har arbejdet med det på almindelig brugerniveau og det var imponerende så mange data, jeg kunne trække ud af en enkelt passager udover dem, vi egentlig havde brug for - muligvis fordi min tidligere amatørarbejdsplads nok havde skaffet os noget, der mindede om meget udvidede beføjelser. De sidste rester kan trækkes fra flyselskaberne selv. Og jeg vil blive overrasket hvis det ikke allerede sker.