Nyhed
Læsetid: 4 min.

Sociale medier er den nye kampplads mod Islamisk Stat

På en todageskonference i Washington siger Google, Facebook og Twitter ja til at være med i en international kampagne vendt mod voldelig ekstremisme
’Forestillingen om, at Vesten er i krig med islam, er en grim løgn,’ sagde præsident Barack Obama i går ved en konference i Washington om antiradikalisering og forebyggelse af voldelig ekstremisme.

Doug Mills

Udland
20. februar 2015

Det er lykkedes Obama-regeringen at overtale tre store globale sociale medieselskaber til at medvirke i en internationalt koordineret kampagne, der har til formål at imødegå Islamisk Stats (IS) succesrige benyttelse af sociale medier til at sprede sit budskab og rekruttere jihadkrigere og nye tilhængere.

Under et topmøde i Det Hvide Hus onsdag om voldelig ekstremisme (også benævnt terrorisme) deltog repræsentanter fra Google Ideas såvel som Facebook og Twitter.

»Vi støtter fuldt ud bestræbelserne på at tage til genmæle (mod voldelige ekstremister, red.) verden over. Vores medvirken vil ske gennem ngo-grupper,« siger Twitters talsmand, Nu Wexler, til webmagasinet Politico.

Det anslås, at IS-tilhængere og medlemmer hver dag genererer 80.000 meddelelser i form af tekstindlæg og video i en række sociale medier. Regeringer verden over har opfordret internetselskaber til at censurere voldsinciterende materiale, men det har vist sig at være en uoverkommelig opgave; ofte dukker slettet stof op på andre internetplatforme senere.

»Islamisk Stat bruger internettet til at radikalisere de unge. Man kunne selvfølgelig øge bestræbelserne på at censurere materialet, men vi bliver også nødt til at engagere os i at imødegå disse radikale tanker direkte,« sagde den tyske forsker Peter Neumann på en konference om voldelig ekstremisme arrangeret af USA’s udenrigsministerium i går i Washington, D.C.

Professor Neumann, der til daglig leder International Centre for the Study of Radicalisation på Kings College i London, tilføjede:

»Internettet er det mest kraftfulde middel til at sprede gode og dårlige ideer. Men indtil videre er forsøget på at imødegå Islamisk Stat på de sociale medier en dråbe i havet. De voldelige ekstremister har nærmest monopoliseret denne platform.«

I Washington-konferencen deltog i går regeringsrepræsentanter fra 60 stater, herunder udenrigsminister Martin Lidegaard (R). I et kort indlæg oplyste Lidegaard, at Danmark agter at arrangere en opfølgningskonference senere i år, der vil beskæftige sig med »forebyggelse og rehabilitering« af voldelig ekstremister.

Ideen om at tage til genmæle mod Islamisk Stat på de sociale medier er ikke ny, men den har vundet større udbredelse efter de aktuelle attentater i Paris og København.

Initiativet minder til en vis grad om CIA’s hemmelige finansiering af journalister, tidsskrifter og politikere i Vesteuropa under Den Kolde Krig, hvor den indre fare ikke var ’hjemmefødte’ islamistiske terrorister, men kommunistpartier støttet af Sovjetunionen.

Modpropaganda virker ikke

En vigtig forskel mellem dengang og nu er, at USA’s regering indbyder stater i Europa, Mellemøsten og andre verdensdele samt ngo-grupper og sociale medieselskaber til at indgå i et internationalt samarbejde rettet mod truslen fra Islamisk Stat – og at det sker på en langt mere gennemsigtig måde.

Regeringers åbne engagement i kampagnen kan imidlertid have en modsat virkning end den ønskede. Unge arabere, europæere og amerikanere, der udses som let bytte af IS, vil næppe falde for modpropaganda på sociale medier underskrevet af deres regeringer.

Det dilemma er Obama-regeringen yderst bevidst om.

»Regeringer skal ikke være direkte involveret. De skal bringe de forskellige civile og private aktører sammen og hjælpe med at koordinere kommunikationskampagnen. Staten skal ikke være involveret i at kontrollere ytringer,« sagde en højtstående kilde i USA’s regering under en briefing i onsdags.

Behovet for at konkurrere med IS i den virtuelle sfære er så presserende, at USA for nylig indgik i et partnerskab med De Forenede Arabiske Emirater om at oprette et digitalt kommunikationscenter i enten Abu Dhabi eller Dubai. Centret skal ifølge en meddelelse fra Det Hvide Hus »modvirke IS’ propaganda og rekruttering både direkte og gennem et engagement med det civile samfund og religiøse ledere«.

Skal have fat i ældre muslimer

I et andet initiativ vil Udenrigsministeriet finansiere et tiltag, der opfordrer universitetsstuderende i vestlige lande, Nordafrika, Mellemøsten og Asien til at »skabe digitalt indhold, der kan imødegå voldelige ekstremisters propaganda«.

Obama-regeringen har specifikt anmodet Facebook, Google og Twitter om at deltage i et initiativ, der skal oplære den ældre generation og religiøse ledere i muslimske immigrantsamfund i at benytte sociale medier til at forsvare sig mod IS-propaganda.

»Ofte er voksne muslimer i lokalsamfundet slet ikke klar over, hvad de unge foretager sig og interesserer sig for på de sociale medier,« siger en kilde i Det Hvide Hus.

»De unge er ferme til at surfe rundt på de sociale medier. Det kan forældre og religiøse ledere slet ikke hamle op med.«

Undervisning i brug af sociale medier er netop en vigtig del af tre pilotprogrammer, som forbundsregeringen lancerede i de muslimske indvandrersamfund sidste år i Boston, St. Paul/Minneapolis og Los Angeles. For snart to år siden begik to brødre, der oprindeligt kom fra Dagestan, et bombeattentat mod det årlige maratonløb i Boston, hvor tre mennesker omkom og 264 blev såret.

Mellem 2007 og 2009 sluttede 22 unge somalisk-amerikanere fra St. Paul/Minneapolis sig til den militante islamiske bevægelse al-Shabaab i Somalia. Det antages, at ca. 100 amerikanere kæmper for Islamisk Stat i Irak og Syrien.

»Forældre til børn, der er i fare for at blive lokket til at blive udenlandske jihadkrigere for IS, er en af vores mest værdifulde aktiver, som vi skal appellere til i denne kampagne,« sagde professor Peter Neuman under ministerkonferencen i går.

»Vi har gennem forskning kunnet konstatere, at 99 pct. af forældrene ikke ønsker, at deres børn slutter sig til jihad og risikerer at dø. Vi ved, de skændes om det derhjemme, og at nogle forældre har held til at overtale deres børn (til at holde sig fra det, red.),« siger Peter Neuman.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her